Když kolo, tak elektrické

Martin Singr - 09 Srpen 2013

V týdnu jsme vám představili čtyři horská elektrokola, která jsme podrobili letnímu testu. Elektrická jízdní kola jsou v módě, a tak je chce mít v nabídce kde kdo. Nedávno přestavila své první elektrokolo už i automobilka Škoda Auto. Ještě před pár lety byl přitom výběr poměrně skromný. Letos je situace diametrálně odlišná.Elektrokolo e-totem Powerful

Horské elektrokolo e-totem Powerful, které podle našeho testu (podrobnosti v pondělí) nabízí velmi dobrý poměr cena/výkon
foto: Jan Horčík/Hybrid.cz

Elektrokolo značky patří do kategorie high-tech. Elektromotor BionX integrovaný do náboje zadního kola nabízí asistovaný dojezd až 105 kilometrů. Senzory neustále vyhodnocují řadu parametrů jízdy. V závislosti na nastavení přidává elektromotor až 300 % k výkonu cyklisty. Z legislativních důvodů však pouze do rychlosti 25 km/h.

Po demontáži li-Ion baterie a výměně zadního kola se bicykl mění na běžné krosové kolo. Tomu všemu ale odpovídá také cena. Elektrokolo Škoda Green E Line stojí 65 990 Kč. „Význam elektrického pohonu hraje u jízdních kol stále větší roli,“ podotýká Werner Eichhorn, člen představenstva Škoda Auto za oblast prodeje a marketingu.

auto Škoda Bike 2013 Green E Line elektroko

foto: Škoda Auto

Rakouské zkušenosti

Na vzniku prvního elektrokola s logem Škoda se podílela také rakouská společnost KTM. Ta konec konců dávno není pouze výrobcem motocyklů. Řadu let vyrábí také elektrokola do terénu a v této oblasti je vlastně průkopníkem.

Svá elektrická kola totiž KTM osazuje pouze těmi nejkvalitnějšími komponenty a pohony (BionX, Bosch, Panasonic a Clean Mobile). Navíc jsou kola velmi lehká, většinou jdou s hmotností na hranici 20 kg. Baterie se dobije za dvě až čtyři hodiny a nabízí dojezd až 130 km.

Cena tomu všemu ale odpovídá. Pohybuje se mezi padesáti a sto tisíci korun. Kromě horských kol KTM nabízí i krosová a městská kola.

Ultimátní elektrokolo z ČR

Ryze český elektrický bicykl do terénu se jmenuje Freeride Electric Concept. První vlastní kolo firmy E-pohony Šikula má výkon 2000/3500 W a jede až 45 km/h. S ocelovým rámem činí jeho hmotnost 33 kg, ale ta se po využití lehčích materiálů ještě sníží.

elektropohony Šikula elektrokolo elektrické jízdní kolo

foto: Martin Singr/Hybrid.cz

Cena se pohybuje v rozmezí od 39 000 Kč do 55 000 Kč, ale na silnici se s tímto kolem nesmí. „Tohle kolo pojede rychlostí téměř 50 km/h bez šlapání a je určeno takřka do jakéhokoliv terénu,“ říká David Mudrák, který kolo představoval na jarních výstavách veřejnosti.

MTB, městské kolo nebo skládačku?

Příznivcům elektrokol nebude neznámá ani značka Crussis. Tato horská kola zaujmou baterií Samsung ve tvaru láhve na pití. Kromě toho jsou bicykly vybaveny LCD panelem pro ovládání motoru a cenově se pohybují okolo třiceti tisíc korun.

Výrobce nabízí i levnější elektrokola – městská s baterií na nosiči (okolo 25 000 Kč) a praktická skládací kola s baterií na zadním nosiči nebo skrytou v rámu za zhruba 20 000 Kč.

Oblíbená jsou také městská elektrokola českého výrobce Citybikes. Například model MyCity Edison III nás nadchnul v testu už před lety. Dojezd je kolem 50 km, li-Ion baterie se nabije za čtyři hodiny a cena nedosahuje ani třicet tisíc.

Elektrokola značky Lectron jsou k dostání ve více než třiceti zemích světa a pátým rokem jdou dodávána také do střední Evropy. Kromě designu tato kola bodují také dlouhým dojezdem, nízkou hmotností a použitím značkových komponent.

Letos byl představen model RS, který nabízí novou řídící elektroniku a li-pol baterii o kapacitě 20,5 Ah. Díky ní zvládá údajně dojezd až 170 kilometrů. Letošní modelový rok také přináší „dokonalou vizáž“, totiž unikátní uložení baterie v rámu.

Skútr? Raději kolo!

Elektrokola nabízí i Kentoya, dosud známá spíše cenově dostupnými skútry. Tři nabízené modely jsou v podstatě jedna verze v úpravě pro pány, pro dámy a pro seniory.

Kombinace hliníkového rámu, inteligentního bezkartáčového motoru o výkonu 250 W, lithium-polymerového 36V/10Ah akumulátoru a šestistupňové přehazovačky za necelých 20 000 kč zní zajímavě.

Kdo chce vyčnívat a nehledí příliš na cenu, může se poohlédnout po designovém elektrokole. V prodeji je u nás např. lehká futuristická skládačka Gocycle G2R s hmotností 15,6 kg a cenou téměř 80 000 Kč nebo třeba i elektrokolo značky Ducati. Známý výrobce motocyklů nabízí letošní model kola s elektrickým pohonem za 60 000 Kč.

Národ (elektrických) kutilů

Řadu lidí elektrický pohon láká, ale nechtějí se loučit se svým současným kolem. I pro ně se naskýtá řešení, a to v podobě speciální stavebnice, která promění v elektrokolo prakticky jakýkoliv bicykl.

Někoho však může zaskočit cena, která se u těchto setů pohybuje nad hranicí deseti tisíc korun. „Stane se, že přijde zákazník a říká, proč prodáváme set a akumulátor za patnáct tisíc, když on si může v supermarketu koupit celé elektrokolo za deset. Ať si ho klidně koupí, každý svého štěstí strůjce,“ komentuje Lukáš Straka z firmy E-pohony Šikula.

elektrické kolo - přestavba elektrokola E-pohon Šikula

foto: Martin Singr/Hybrid.cz

Společnost E-pohony staví i elektrokola na zakázku. U těch instaluje elektrický pohon na zadní kolo, avšak u dodávaných setů doporučuje montovat pohon na přední kolo. Je to totiž jednodušší.

Výkon, dojezd a váha setu se odvíjí od požadavků zákazníka. Běžně je maximální rychlost na rovině mezi 25 km/h a 50 km/h. Jeden nejmenovaný český konstruktér elektrických lokomotiv si ale údajně upravil řídící jednotku tak, že může jezdit na rovině i 80 km/h.

U příliš silných elektromotorů však hrozí problémy s policií. V ČR se elektrokola zatím běžně nekontrolují. V sousedním Německu nebo Rakousku je ale policejní hlídka na cyklostezce kontrolující motory elektrokol celkem běžnou realitou.

Elektrická koloběžka

Další česká společnost, EV Bike, nabízí za 11 000 Kč proměnu jakéhokoliv jízdního kola, koloběžky nebo tříkolky v elektrokolo. Dodávaný elektromotor obsahuje minimum mechanických dílů, proto je výjimečně spolehlivý.

Výhodou také je, že celou sadu lze během pár minut zase sundat – baterie se vyjme z držáku, povolí se matice předního kola s motorem a odpojí se konektor. Kit pro stavbu elektrokola nabízí i už zmíněná česká firma Citibikes. Elektrokit II sice vyjde na 17 600 Kč, ale jeho součástí je dvouletá záruka na baterii.

Tři různě koncipované sady na přestavbu lze objednat od firmy BP Lumen, která rovněž prodává kompletní elektrokola (např. aktuálně testované horské elektrokolo Apache Hawk 29). Nabídka je cenově i typově pestrá; ceny se pohybují od 16 990 do 50 999 korun. Je paradoxní, že nejdražší sada na přestavbu stojí více než nejlevnější elektrokolo.

Nevíte, co chcete? Tak si půjčujte!

Kdo se stále nemůže rozhodnout, může si kolo zatím jen půjčit a vyzkušet. Pro tyto účely jsou ideální různé veletrhy a výstavy, kde bývá k dispozici rovnou několik značek. Ale není to jediná možnost.

Nejlepší možnost půjčit si elektrické kolo je dnes pochopitelně v Praze, kde je půjčoven rovnou několik. Bohatý a v ČR největší výběr 24 typů má například půjčovna elektrokol Pražské energetiky. „Musí si vybrat úplně každý,“ říká s usměvem Lukáš Kadula z PRE, který sám po Praze cestuje na eletrokole a chválí si úsporu času.

PREkolo půjčovna elektrických kol Praha

foto: ekolo.cz

U PRE si lze půjčit elektrokolo třeba na víkend za 1200 Kč. Kdo se chce jen projet a vrátí kolo do hodiny, zaplatí stovku. Zákazníci PRE pak mají ceny poloviční, při půjčení kola na méně než 60 minut neplatí dokonce vůbec nic.

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele honYa

"Skútr? Raději kolo" - spíše sen prodejce kol, než nějaká obecně platná poučka!

Sám jsem si tuto otázku kladl, do práce to mám 13 km jednu cestu, z toho nemalou část po okresce se silnějším provozem.

Důvody, proč jsem se rozhodl pro elektroskútr:
1, cena jako za lepší e-kolo

2, legislativní omezení e-kol na 25 km/h nejvyšší rychlosti znamená, že bych jel o cca 5-10 km/h pomaleji, než šlapu na běžném kole (řídící jednotka vás sice za tuto hranici pustí, ale pak rozšlapáváte vehikl, který má kvůli cingrlátkům o 10 kg více, než běžný lehkonohý trek za 6 tisíc korun). Kdo chce mít rychlejší e-kolo a nemá jej na značkách, bude mít v případě havárie, kterou nikomu nepřeji, problémy a třeba mu ani nevypaltí pojistku.

3, se skútrem s velkým kufrem na zadní plotně se z práce můžu zastavit v obchodě a koupit rozměrnější nákup

4, stále se propletu provozem

Přesto, aby to nevypadalo, jsou situace, kdy je e-kolo lepší než skútr a zajímavou alternativou běžnému kolu. Zajímavé je zejména přejet s kolem metrem pod Prahou, čímž člověk ušetří energii v baterii. Jen to chce dále platit lítačku.

---

honYa

Pro mne má elektrokolo jednu zásadní výhodu nad skůtrem/motorkou a to, že se dá uchovávat v bytě, případně v kanceláři a zároveň ho tam lze rozumně dostat.

Jinak samozřejmě vše co jste uvedl jsou rozumné argumenty.

Obrázek uživatele honYa

Máte pravdu, do důsledku lze tak skladovat i běžné kolo, stejně jako (e)skútr lze dát někdy alespoň v domě do chodby...Byť e-skútr už může mát třeba na sídlišti problémy s dobíjením, pokud nemá vyjímatelnou baterii.

---

honYa

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Popisek u vaší Půjčovny by měl být "foto: ekolo.cz". Takto vypada Pujcovna elektorkol PREkolo, kterou provozovala firma ekolo.cz před 2 lety na Masarykové nábřeží.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Napraveno, díky za upozornění.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilKariéra EVC Groupe-SalonNabíječky elektromobilů CircontrolProdej pneu 100% online

Newsletter