Kanadský Hamilton – cesta od CNG pryč a zase zpátky

Rostoucí náklady na pohonné hmoty donutily úředníky v městě Hamilton, jež se nachází v kanadském Ontariu, k velkým změnám ve vozovém parku místního autobusového dopravce HSR.

Dopravní podnik v kanadském Hamiltonu byl mezi prvními na světě který zařadil do provozu autobusy na CNG. Už před více než 20 lety. Dnes se k nim vítězoslavně vrací.
foto: Cindy Slinn, HSR

Revoluce spočívá v přechodu k . To bylo paradoxně tamním dopravním podnikem využíváno hojněji v minulosti než dnes, kdy jezdí v tomto městě jen něco málo přes 30 plynových autobusů.

V roce 2004 totiž bylo učiněno rozhodnutí k přechodu zpět na naftu, a to z důvodu obav nad problémy, které se sebou tehdy stále nová a nepříliš ozkoušená technologie stlačeného zemního plynu nesla.

CNG – drahé a nespolehlivé? Bývávalo

Tehdy bylo všechno drahé a navíc spolehlivost nebyla tak dobrá jako u dieselových motorů,“ vzpomíná na dobu před deseti lety Douglas Murray, vedoucí údržby vozového parku Hamiltonského dopravního podniku.

Většina plynových autobusů v Hamiltonu tedy byla v roce 2004 přestavěna zpět na dieselové, což v důsledku znamená, že k dnešnímu dni mají plynové autobusy ve flotile 221 vozů zastoupení pouze v počtu 35 kusů.

Každým rokem je pro MHD v Hamiltonu pořizováno 18 až 19 nových vozidel, ale vzhledem k úsporným opatřením nejsou pro letošek v plánu žádná nová vozidla.

Doporučení: návrat k zemnímu plynu

Nejnovější analýza nákladů na palivo, kterou si nechali radní zpracovat, vyústila v personální doporučení, aby se dopravce HSR vrátil k zemnímu plynu. Pakliže se tak stane, bude moci pokračovat obnova vozového parku i za předpokladu pokračujících úsporných opatření.

Studie mimo jiné uvádí, že od roku 2009 se cena dopravcem odebírané nafty za litr zvýšila z asi 75 centů na více než jeden dolar, což je v rámci velkoodběratelských cen poměrně vysoká částka.

Závěrečná zpráva také předkládá další pozitiva pro zemní plyn, jako například nedávno objevené velké zásoby v Severní Americe, což je v kontrastu v závislosti na dovozu ropy další předpoklad k tomu, že ceny CNG mohou ještě klesat.

Plynová revoluce

O finálním rozhodnutí bude jednat představenstvo dopravce se svým zřizovatelem, čili městem, v nejbližších týdnech. V případě, že plyn získá zelenou, lze očekávat realizaci těchto plánů již od příštího roku.

Kanada a zejména Spojené státy se díky frakování (těžba břidlicových plynů) stávají energetickými supervelmocemi – nikoliv však ve spotřebě, ale v produkci a časem i ve vývozu.

Fakt, že postupně mění většinu svých vozových parků na CNG pak dává jedině smysl. Připravují si tím půdu pro budoucí závratný ekonomický růst.

Napsat komentář