Kamiony budou mít do pěti let jen jednu palubní jednotku a jednu aplikaci

Do pěti let by mělo z čelních skel kamionů v Evropě zmizet velké množství palubních jednotek.

Palubní jednotky kamionů
foto: Eurowag

Jednotky nahradí jedna univerzální, splňující požadavky systému elektronického výběru mýta EETS. Bude schopná komunikovat se všemi mýtnými systémy v jednotlivých zemích. Vyplývá to z předpovědí provozovatele služeb pro silniční dopravce Eurowag.

Kabina kamionu v současnosti připomíná kokpit dopravního letadla. Musí v ní být několik palubních jednotek pro placení mýta v jednotlivých zemích, GPS navigace a digitální tachograf.

Řidič disponuje jednou nebo několika tankovacími kartami a vedle maximální povolené rychlosti musí dodržovat režim pravidelných přestávek. To vše by měl do budoucna obsáhnout jeden systém, respektive jedna palubní jednotka.

Univerzální palubní jednotka bude navíc integrovaná do jediné aplikace zahrnující palivové karty i telematické služby. S použitím jedné univerzální jednotky pro placení mýta souvisí i budoucí možnost propojení s palivovou kartou. Řidič i dopravce tak budou mít jeden nástroj, jak zjednodušit a zpřehlednit náklady veškeré platby během cesty kamionu.

Moderní přepravní firmy budou zároveň využívat telematické služby prostřednictvím takzvaného chytrého dispečinku, který bude díky datové komunikaci s vozidlem schopný vyhodnocovat stav vozidla, reagovat na dopravní situaci, nebo navrhovat nejlepší možnosti tankování.

Bude také sledovat digitální tachograf a hlídat dodržování povinných přestávek a jiných pravidel. To bude znamenat nejen snížení nákladů, ale i zvýšení bezpečnosti silničního provozu.

Řidiči ušetří palivo i náklady na údržbu

Takovým řešením budoucnosti je například systém EVA (Enhanced Vehicle Assistant), který již nyní nabízí Eurowag. V kombinaci s palubní jednotkou EETS Eurowag EVA poskytuje snadné platby mýtného v osmi zemích a třech nejfrekventovanějších tunelech, palivovou platební kartu a širokou škálu telematických služeb.

Integrovaná řešení v kamionech

Integrovaná řešení v kamionech
foto: Eurowag

„Pokročilá integrace telematiky přináší dopravcům výrazné úspory nákladů u paliva a údržby, zatímco unikátní geolokační technologie Fuel Guard je chrání před většinou podvodů s pohonnými hmotami a jejich krádežemi,“ říká ředitel pro telematiku a systémy nákladní dopravy Eurowagu Marc Trollet.

EVA funguje v prostředí uživatelsky příjemného softwaru pro správu vozových parků, který přináší celou řadu vyspělých funkcí v pohledném rozhraní a přehledném uspořádání. Majitelé a dopravci snadno zjistí, kde se právě jejich kamiony nachází v reálném čase.

Systém vypočítá náklady na trasu, zkontroluje ceny na čerpacích stanicích a pošle řidiče na nejvhodnější místa. Stejně tak je navede na vhodnou odpočívací stanici kvůli povinné přestávce.

tisková zpráva

17 Comments on “Kamiony budou mít do pěti let jen jednu palubní jednotku a jednu aplikaci”

      1. Ne, to se občas stává těm z Koreje.
        Jinak je vidět, že i

        Ne, to se občas stává těm z Koreje.
        Jinak je vidět, že i v Německu jsou tupci a navíc inženýři co si neumí nabít 12V baterii a musí to dát do servisu.
        Kdyby si ji nabil doma nebo i jinde, mohl za 10 minut pokračovat v jízdě. To samé jsem teď řešil s kolegyní, úplně stejný problém, baterie u Kia Soul vybitá na 5V. Po připojení na nabíječku, po 5 minutách šlo nastartovat. Po nastartování je baterie začala nabíjet z velké baterie.
        Prostě auto stálo dlouho nepoužívané a nenabíjené a nějaká spotřeba z baterie ji vybila a to se může stát jen v zimě, když mrzne. Běžný problém u spalováků.
        Už na tento problém ale svolávají Kony do servisu, jen ty z Koreje!

        1. Nissan Leaf 1 ma maly solarni panel na zadnim spojleru a ten
          Nissan Leaf 1 ma maly solarni panel na zadnim spojleru a ten tu baterku aspon trosku nabiji. To by mely mit vsechny auta. EV i spalovaci. Bohuzel to i pri dnesnich cenach solarnich panelu asi neni mozne. Skoda. Jinak Tesla dobiji 12V baterku i v odstavenem aute podle potreby z trakcni baterky. Asi zadne jine EV to nedela.

          1. Je hodně EV, které při odstavení dobíjí 12V baterii
            Je hodně EV, které při odstavení dobíjí 12V baterii (snad už dnes všechny). Včetně korejské Kony. Stačí si jen číst návod, kde je to napsáno. Pokud to někdo nedělá a zanedbá uvedené, takto to dopadá.
            Ioniq nabíjel 12V baterii každých 72 hodin. Kona to dělá každých 24 hodin, po update i 4-5x za den 😉

            1. Preco 4-5x za den? Aj raz za den sa mi zda prehnane.
              Odstavena

              Preco 4-5x za den? Aj raz za den sa mi zda prehnane.
              Odstavena tesla dobija 12V bateriu ked z nej vycerpa cca 2Ah. Ak ostava uspata, tak minie a teda dobija tie 2 Ah cca raz za 4 dni. Ak auto ostava trvalo pripojene na internet, tak je spotreba z 12V baterie cca dvojnasobna a 12V bateriu dobija cca raz za 2 dni. Okrem toho vzdy po pripojeni sa do auta cez aplikaciu tesla ozije a DC/DC menic 400V->12V dobije 12V bateriu.

              1. Základní nastavení je 1x za 24 hod. (mohu potvrdit
                Základní nastavení je 1x za 24 hod. (mohu potvrdit vlastním měřením) a případně dříve při poklusu pod 12,5V. Po update (dle grafů na zahraničních fórech), posunuli hranici na 12,7V proto i těch 4-5x za den. Stačí když si někdo neustále „hraje“ se vzdálenou správou. Nebo když špatně dozavře kapotu a pod. Někteří dokonce nechávají v garáži otevřené dveře, aby auto větralo…
                K vybití 12V baterie dojde převážně neznalostí obsluhy.

                1. Spustat menic casovo 1x za 24 hod nema logiku. Zmysel ma len
                  Spustat menic casovo 1x za 24 hod nema logiku. Zmysel ma len sledovanie poklesu napetia. Navyse myslim, ze nastavili hranicu zbytocne vysoko.
                  Je jedno, ci sa niekto hraje s mob. aplikaciou, alebo je v aute iny 12V odber, staci, ked dobija podla toho, ci pokleslo napetie.
                  A preco sa odber pri nedovretom kufri nevypne automaticky po nejakom timeoute. Uz na starom i-MiEV-e moze ostat otvorene hocico, po case sa odber vypne.
                  Tesla startuje menic pri poklese na 12,3 V, pricom z plneho nabitia (13,9V) sa pri poklese na 12,3V vybije len cca 4Ah, co je 10% kapacity 12V baterie.
                  V minulom prispevku som chybne napisal, ze cykluje 2Ah – zle som to odcital z mojho grafu nabijania 12V baterie tesly.

                2. Auto týden neježděno, vše zavřeno, zamknuto, vzdálená
                  Auto týden neježděno, vše zavřeno, zamknuto, vzdálená správa nepoužita a takto to zatím cykluje…
                  Z 12,54V nabíjeno 14,68V po dobu 22min, 12,98V(po ukončení nabíjení)
                  12,67V(po24hod) – 14,69V(22min), 12,92V(po ukončení nabíjení)
                  12,63V(po24hod) – 14,69V(22min), 12,89V(po ukončení nabíjení)
                  12,58V(po24hod) – 14,7V(22min), 12,81V(po ukončení nabíjení).
                  Nabíjení se spouští pravidelně za 24 hod. po skončení nabíjení (tedy časově vždy o 22 min. později a obávám se, že bez ohledu na napětí…, až bude více dat, budeme chytřejší).

                3. nabijacie napetie 14,69V zda sa mi to moc… je tam AGM
                  nabijacie napetie 14,69V zda sa mi to moc… je tam AGM bateria?

                4. Ano je stejná jako u všech aut.
                  Ty nové eKony mají

                  Ano je stejná jako u všech aut.
                  Ty nové eKony mají vzdálenou správu EV a tak podle nastavení vám posílá zprávu o stavu auta. Pokud máte EV v garáži, tak asi dveře nezamykáte a tato správa vás každou cca hodinu informuje o tom, že auto nemá zamčené dveře. Nebo se sám můžete podívat na auto, kde je jak na tom je , spustit nebo zastavit nabíjení, nebo předehřev v autě a pod.
                  Každá taková zpráv probudí EV a to má nějakou spotřebu (když jsem to měřil asi 3A) a trvá to asi 5-10 minut, než zase usne a pokud se to probudí i několikrát za den, tak ta baterie musí klesnou, proto je možné, že se auto i vícekrát za den dobíjí malou baterii z velké.
                  Na tom nevidím nic divného spíš naopak. To jaké má mít napětí je už jen technické nastavení a je jedno jakou to má hodnotu.

                5. Po jízdě jsem odpojil aplikaci a na zkoušku ponechal
                  Po jízdě jsem odpojil aplikaci a na zkoušku ponechal připojený OBDLink_LX, který se uspává. Nicméně to způsobilo, že auto naplno neusne a pokles baterie z 12,8V po dobití na 12,6V trvá 4 hodiny. Auto dobíjí 12V baterii každé 4 hodiny! (Dle návodu auto udělá max. 10 nabíjecích, 20 minutových cyklů a poté přestane dobíjet a vyhodnotí baterii jako vadnou)

      1. Kdyz i eKona toho servisu ma stejny problem a rada dalsich
        Kdyz i eKona toho servisu ma stejny problem a rada dalsich aut, tak to bude asi systemova chyba. Jinak by mu v servisu vymenili 12V baterku za novou a auto by mohlo zase jezdit. V clanku se pise, ze se mu to stalo pri nabijeni. To se nabiji normalne i 12V baterka. Jinak mate pravdu, 12V baterka je nejcastejsi porucha u EV.

        1. Jak jsem psal jde o chybu obsluhy. Jsou zde uživatelé,
          Jak jsem psal jde o chybu obsluhy. Jsou zde uživatelé, kteří např. neustále vzdáleně dotazují na teplotu několikráte za den (používají to jako venkovní teploměr). Odběr z baterie je pak min. 3A a než se auto uspí, tak to trvá. Jsou i uživatelé, kteří nechávají doma v garáži otevřené auto, aby větralo… (ono stačí, když ho řádně nezavřete, tak se neuspí a posílá hlášky na mobil. Dobíjení 12V baterie u Kony trvá přesně 22 minut a opakuje se max. 10x. Teď moc nejezdím, tak přes monitoring baterie (BM2) sleduji chování.
          V servisu neví spousty věcí 😉

Napsat komentář