Jihokorejské elektrobusy získávají energii ze silnice

Jižní Korea je další zemí, kde zkouší zavést technologii bezdrátového nabíjení do městské veřejné dopravy. Jihokorejským městem Gomi v současné době brázdí dvojice elektrobusů, která získává elektrickou energii pomocí indukce z nabíječek zabudovaných v silnici.

Elektrobusy s indukčním nabíjení ve městě Gomi
foto: KAIST

O indukčním nabíjení jsme slyšeli především v souvislosti s pohodlným nabíjením elektromobilů v garážích nebo parkovištích. V poslední době se však čím dál častěji uvažuje o výstavbě elektrických bezdrátových nabíječek na linkách městské hromadné dopravy, kde mají nabíjet projíždějící nebo stojící elektrobusy.

Zda podobný koncept je již v současné době dostatečně technologický zralý, se brzy dozvíme. Korejský Pokročilý institut vědy a technologie KAIST (Korea Advanced Institute of Science and Technology) zkouší v ostrém provozu vlastní indukční dobíjecí systém OLEV (On-Line Electric Vehicle).

Technologie OLEV počítá s řadou nabíjecích desek uložených v asfaltu silnice. Desky můžou ležet po celé délce silnice, nebo je ve vybraných lokalitách – autobusové zastávky, točny a depa.

Reportáž jihokorejské televize o zahájení provozu elektrobusů
video: YouTube

Výhod OLEV technologie a vůbec konceptu bezdrátového dobíjení vozů městské hromadné dopravy je celá řada. Elektrobusy nemusí mít těžké a drahé baterie. Ušetřené částky za menší baterie mohou jít do statisíců korun. Proti trolejbusům je pak zde především estetická výhoda. Kabeláž je umístěná v zemi a nenarušuje tak vzhled okolí.

Zkušební jízda obou jihokorejských elektrobusů probíhá na 24 kilometrové trase. Mezi silnicí a podvozkem autobusu zeje 17 centimetrů široká mezera. Podle oficiálních informací institutu KAIST je maximální nabíjecí výkon systému OLEV 100 kW – účinnost přenosu pak 85 %.

Jihokorejci dbali i na bezpečnost. Elektromagnetické (EM) pole má dosahovat pro člověka bezpečných hladin. Navíc přenos energie se spustí jen tehdy, pokud nad vozovkou projede nebo zastaví elektrobus. Minimalizuje se tak zbytečné „ozařování“ chodců nebo jiných vozidel.

Pokud půjde vše podle plánu, Gomi chce do roku 2015 nakoupit deset příslušných elektrobusů a dále rozšířit tratě s indukčním nabíjením. Připomeňme, že podobný projekt v dohledné době odstartuje například v Kalifornském městě Long Beach nebo v německém městě Mannheim.

KAIST

6 Comments on “Jihokorejské elektrobusy získávají energii ze silnice”

  1. Musím se přiznat, že
    Musím se přiznat, že hromadná doprava trpí asi nejvíce. Ale nevím jak ostatní, ale já osobně proti trolejbusům nic nemám. Stejně jako troleje, budete muset opravovat tyto indukční pásky a je jedno, jestli budou v zemi a nebo nahoře (jak se o to pokouší v kalifornii).
    A pokud vznikne problém, stejně se vše zastaví. A stejně jako u trolejbusů, bude muset mít veřejná doprava dostatečný počet spalovacích autobusů jako náhradu.

    Atd atd atd…

      1. Děkuji,
        mám k tomu mnohem

        Děkuji,
        mám k tomu mnohem víc názorů, osobně jsem pro alternativní pohony. Jakmile vylezl první elektrický Smart nebo Octávka, hned jsem po tom šel. Ale my obyčjní smrtelníci na toto nemáme. Tesla S mě velice zaujala, cena v Americe je dokonce i přijatelná. Ale jakmile jsem slyšel Evropskou cenu, zvedl se mi žaludek.

        Trolejbusy a celkově trakční elektrická doprava (zboží či pasažérů) je málo využívaná, málo se v ní jakkoliv vlády a podobné instituce angažují, málo ji podporují, a přitom je v ní neskutečný potenciál…

    1. Nevím jak jste starým. Ale
      Nevím jak jste starým. Ale opravdu zde Elektromobily byly chvilku před Benzovým motorem. Máte pravdu, že by jste nemusel tankovat ropná media, ale je otázkou jak by se chovala elektrická lobby a kolik by stála Kwh,a kolik by stálo dobíjení. Nic není v lidském životě zadarmo, vše je o byznysu. Náklady se totiž vždy musí nějak vrátit, nežijeme v utopických pohádkách.

Napsat komentář