Japonští vědci rozsvítili žárovku bez drátů skrze pneumatiky

Ivo Hradil - 14 Srpen 2012

Tým vědců z japonské technické univerzity Toyohashi na veletrhu bezdrátových technologií v Jokohamě úspěšně provedl bezdrátový přenos elektrické energie skrze deseticentimetrový betonový blok. Japonští odborníci tímto pokusem chtějí demonstrovat možnost v budoucnosti nabíjet při jízdě.bezdrátové dobíjení

Dobíjet baterie elektromobilu za jízdy zní opravdu skvěle. Cesta od prototypu k reálnému použití bude ale asi velmi dlouhá.
foto: electriccarsreport.com

Snad nejčastěji probíraným tématem mezi fanoušky elektromobilismu je dojezd a následná doba potřebná k dobití akumulátorů. Není proto divu, že se mnozí z vědců snaží tento zapeklitý problém jednou provždy vyřešit. Někteří se zaměřují na vývoj stále výkonnějších akumulátorů, jiní chtějí vybité baterie měnit na výměnných stanicích a další dychtí po nabíjení baterií za jízdy.

Do zmíněné poslední kategorie patří i skupina odborníků, pracující pod vedením profesora elektrotechniky Takashi Ohiry, která představila veřejnosti svůj bezdrátového dynamického nabíjení elektromobilů nazvaného EVER. Jednotlivá písmena slova EVER v sobě skrývají anglickou větu „pro elektrické automobily na elektrifikované silnici“.

Vědci pro svou zdařilou prezentaci použili deseticentimetrový betonový blok zastupující v pokusu povrch běžné vozovky. Ten od sebe odděloval kovové desky a automobilová kola obutá do běžných . Vlivem indukčního přenosu výkonu v rozmezí 50 až 60 wattů došlo k následnému rozsvícení 60W žárovky umístěné mezi oběma koly. Účinnost přenosu se pohybovala v rozmezí 80 až 90 %.

Vědci si jsou vědomi toho, že aby mohla být jejich technologie úspěšná, musí dokázat zvýšit současný přenos výkonu asi 100krát. Nicméně odborníci berou pokračování v projektu jako zajímavou výzvu. Jejich dalším krokem bude udržet efektivitu přenosu energie i přes dvojnásobně silnou betonovou desku. Obvyklá tloušťka betonové vrstvy na japonských veřejných komunikacích je totiž asi 20 cm.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Máte pravdu hrušky a jablka jsou ovoce, ale stejné nejsou.
Krokové napětí tzn. elektrický potenciál je něco jiného jak magnetická indukce.
Pokud si představíme transformátor tak se na sekundáru naindukuje napětí a mezi svorkama naměříme (potenciál) napětí. To není to samé.
Ještě jsem neslyšel o tom, že by při spadlém drátu VT někoho zabila mag. indukce vždy šlo o krokové napětí.
V článku nebudou využívat podobného jevu jako je krokové napětí.
Ale budou využívat podobný způsob jako je uveden zde:
w ww.emag.cz/bezdratovy-prenos-elektricke-energie/
To co Tesla dokázal před 100 lety se dnes snaží znovu vynalézt.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

predpoklada sa ze Tesla pustal vysoke napatie a frekvenciu pri nizkom prude do zeme, nie je mi jasne aky potencial tam bol, aka vlhkos pody, medzi cim, a ci mohlo byt nebezpecne. mozno neslo o otvoreny okruh, ale o uzavretu elektromagneticku indukciu - ako v pripade vysielania. samotny pojem magneticka indukcia neexistuje, existuje len elektromagneticka.

pokial to nebol blud, udajne to malo daleky dosah a jazdil autom s elektromotorom ktore udajne neobsahovalo baterie ale istym sposobom bud kontaktom so zemou alebo inym sposobom, cerpalo "vysielanu" energiu. tento princim sa da riesit ale iba pausalne nakolko bude urcite vykazovat velke straty.

celkom urcite vsak takto dokazal prenasat vzduchom elektrinu, nakolko v tej dobe o tom presli nejake diskusie ohladne toho ze bolo tazke kontrolovat odberatelov tej energie.

v sucastnosti je takto vo vzduchu asi 5 az 7 voltov ktore sa daju cerpat nepretrzite/kondenzator, dioda antena a hromozvod/. zial tento princip nie je imunny voci atvosferickym javom /blesk,../ a tak je nepouzitelny.

mna zaujalo to s tym ako pustal napatie do zeme. vysoke frekvencie sposobovali - sposobuju, ze sa elektrina sirila nad povrchom vsetkych vodivych objektov a nikoho nezranovala.

po svete beha par ludi ktori predvadzaju ze nemaju v zadku pichnutu baterku a napriek tomu ako uhor, rozsvecuju ziarovky, mixer, vrtacku a podobne, a nie je sposob ako to vyvratit ze to nerobia. lenze mna na tom vyrusuje jedna vec, tie zariadenia su stavane na 50hz, to akoze vysiela z tela elektrinu o 50hz ? :)

takze by som neveril vsetkemu, o tom Teslovi to pravda byt moze, ale nemusi.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Co jsem vyčetl tak Tesla pracoval s vysokými frekvencemi. Je všeobecně známo, že čím je vyšší frekvence tím se proud "vytlačuje" na povrch. Tím i přes lidské tělo lze bezpečně pouštět el. proud. Člověka procházející proud neohrozí na životě, ale způsobuje na kůži velmi bolestivé trhlinky.
Vím jaké to je dostat 230V při 50HZ a je to pořádná pecka a tak nějak si nedokážu představit, že by při těchto hodnotách někdo rozsvěcoval žárovku nebo spouštěl spotřebič.
Tesla při přenosu el. energie vzduchem využíval stojaté vlny a používal rezonanci.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

s tou vysokou frekvenciou to bude asi tak ze vodic sa stava zaroven jej barierou.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To máš pravdu a někde jsem dokonce četl, že se při velmi vysokých frekvencích požívají "duté vodiče".

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

sice to bolo davno, zo skoly si pamatam ze elektricky prúd sa siri po povrchu vodica, nie v jeho priereze, duty ci viaczlozkovy vodic urcite pomaha prenasat vacsie prudy. s tym dutym ale neviem, VN sa prenasa napriklad i vzduchom, je to vlastne trojica vodicov rovnako vzdialena okolo stredu, prenasany prud pri frekvencii je tak vysoky ze sa na prenos pouziva i ten vzduch uprostred. o aky jav ide pri vysokych frekvenciach pre vodic sa len domnievam, zrejme sa cosi deje s clenitostou, prenasany prud je zrejme necitlivy na drobnu clenitost a objekt berie ako jeden, preto sa nedostava do jeho vnutra a v tomto pripade cloveka neposkodzuje, je to ale iba moja domnienka. rozne regulacne a invertne obvody su uz totiz zalozene na preklade do vysokych vrekvencii na stanovenu dobu za cas, namiesto realneho znizenia napatia a tam by tento jav ku prospechu asi velmi nebol :) detto reproduktor a ich zosilovace, zrejme je alebo nieje tam este cosi viac, alebo je to fake, tazko povedat. nie som odbornik, iba amater.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

lebo krokove napatie nevznika vdaka indukcii ?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Markoman
Krokové napětí je úplně něco jiného. Tady se jedná o indukční přenos energie. Podobně jako se na plotýnce indukčního vařiče ohřívá hrnec a přitom se plotýnka neohřívá a nekope.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

aha ty myslis ze ide o uzavrete cievky. to je ale potom tazko predstavitelne ako to ma fungovat pri pohybe v praxi ? ...nechapem...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

podobne ako krokove napatie ked padnu droty vysokeho napatia, niekolko metrov od nich je nebezpecne sa rozkracovat, kracat, pretoze ludske telo plne vody /a z vody/ ma mansi odpor ako zem, vlhka zem, beton, asfalt. Krokove napatie zabija. Takze, aky vykon akym prudom, napatim a aku rezonanciu maju v plane tam pustat ? Dostanem elektricky sok ked tam miesto kolies polozim ruky ?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ked tam polozis ruky nedostanes ele. sok, ale ak budes mat na prstoch kovove prstene a na zapasti kovove naramkove hodinky atd...tak si koledujes o skarede popaleniny.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

pokial ide len o elektromagneticku indukciu, v tom pripade pojde o extremne vysoke straty. ja som myslel ze ide o otvoreny indukcny obvod ktory nepracuje, kym tam nie je nieco co ho uzavrie, teda pasivne spustanie = krokove napatie.

ak teda ide o uzavretu indukciu - cievky + odpor, znamena to neustale zapnuty "varic". to chcu davad pod cestu ? nejak aktivne zapinane okruh elektromagnetizmu tesne za sebou ?

tak s tym by som sa byt japonec, velmi nechvalil, no chcel by som toto vidiet v pohybe... hlupost podla mna.


ChargeUp! - Komplexní dodávka dobíjecích stanic a souvisejících služebAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů CircontrolVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.e-station