Japonsko chce významně zvýšit podíl CNG v dopravě

Jak se daří v Japonsku vozům na zemní plyn? A kudy vede cesta k nižším emisím z automobilové dopravy? Nejen na tyto otázky odpověděl ve svém vystoupení na nedávném semináři Japoské čisté technologie v Praze Katasuaki Takahashi z tokijského plynárenského gigantu Tokyo Gas.

Zemní plyn začíná být významnou alternativou také v České republice. I díky nově nabízeným modelům jako je .
foto: Škoda Auto

Zatímco v České republice si mohou zájemci o jízdu na plyn vybírat z LPG a CNG, v Japonsku mají ještě třetí možnost – ANG (Adsorbed Natural Gas), tedy adsorbovaný zemní plyn.

Nejvíce aut na plyn ale pochopitelně pohání CNG tedy stlačený zemní plyn. Jejich počet již přesáhl 41 000. Japan Gas Association předpokládá, že na konci roku 2020 už bude 110 000 těchto vozidel a v roce 2030 půl milionu.

S tím souvisí i vybudování asi 1000 plnicích stanic. Dnes jich je v Japonsku přibližně třetina (321 v březnu 2012). Přitom v roce 2008 jich bylo ještě více, 344. Primárním cílem zavádění aut na plyn v Japonsku je snižování dieselových emisí.

Krátká historie

Vozy na zemní plyn se zde podle Takahashiho začaly používat před nějakými dvaceti lety. Nejprve to byla osobní auta a autobusy, nicméně v posledních letech se v oblasti aut na plyn pozornost odvrací od osobní přepravy spíše k přepravě nákladní. „Zájem je mířen zejména na velká vozidla,“ říká o plánech do budoucna Takahashi.

Zde jde o přepravu zboží mezi městy. Je třeba budovat i infrastrukturu určenou pro kamiony jezdící velké vzdálenosti, která však uspokojí i potřeby motoristů jezdících vzdálenosti kratší a střední. Plnicí stanice by mohly být instalovány u dálnic a v místních logistických centrech. Uvažuje se o jejich kombinaci s plnicími stanicemi na vodík.

Nicméně to je všechno hudba budoucnosti. Zatím se např. pouze testuje kamion na zemní plyn. Logistické společnosti již téměř rok monitorují provoz a sledují provozní, ekonomické a jiné aspekty tohoto vozidla. Monitoring skončí na jaře v roce 2014 a pak se rozhodne, zda má zemní plyn v nákladní dopravě smysl nebo nikoliv.

Japonsko chce snížit závislost na ropě

Plyn má mnoho výhod, Takahashi jmenoval tři hlavní: Za prvé, vyšší energetická bezpečnost. Plyn v dopravě umožní diverzifikaci a sníží závislost automobilové dopravy na ropě. Ještě v roce 2010 byla v Japonsku závislost dopravy na ropě 96,3 %. Není divu, že vládní cíl je snížit závislost na ropě na 80 %.

Kromě zemního plynu má šance pochopitelně i elektřina. Zatímco u malých nákladních vozů je praktické používat elektromobily, ve vozech převážejících těžké náklady na dlouhé vzdálenosti (kamiony, autobusy) se lépe uplatní zemní plyn. „Domnívám se, že vozy na zemní plyn zde mají největší pravděpodobnost rozvoje,“ říká Takahashi.

Druhý benefit spočívá v přínosu pro životní prostředí. „Vozidlo na zemní plyn má nízké emise a v důsledku toho se podílí na tom, že nejsou emitovány téměř žádné exhalace, které způsobují respirační onemocnění nebo jiné zdravotní problémy,“ prohlásil Takahashi.

A opět se dostáváme k nákladním vozům. Přestože jejich podíl na celkovém počtu aut v Japonsku tvoří ani ne 20 %, jejich exhalace CO2 jsou 34 % celkových emisí z dopravy. Exhalace u kamionů jsou zkrátka vysoké a jakákoliv redukce CO2 je nákladná.

Poptávka po plynu roste

Třetím očekáváním je ekonomičnost a stabilita dodávek. Poptávka po plynu totiž podle Tokio Gas v dalších letech poroste. V roce 2030 předstihne poptávka po plynu poptávku po uhlí a v roce 2035 bude světová poptávka po plynu tvořit 5,1 bilionu m3. To je nárůst o 62 % oproti roku 2008 (3,1 bilionu).

A zemní plyn roste celosvětově, ne jen v Japonsku. Počet aut na zemní plyn prolomil ve světě hranici 14 500 000 vozů. Zejména země jako Irán, Pakistán a Argentina už dnes využívají auta na plyn v obrovském měřítku.

Ceny je ale obtížné prognózovat. Mohou být ovlivněny mnoha neznámými faktory. Zemní plyn se dnes totiž získává i z nekonvenčních zdrojů jako je třeba břidlicový plyn. Po objevení této možnosti cena zemního plynu na světových trzích významně klesla.

Závislost Evropy na plynu z Ruska pak zase klesla poté, co začal do Evropy téct plyn z Kataru. I to ovlivnilo cenu. Odborníci jsou proto toho názoru, že situace kdy bude provoz auta na plyn dražší než u auta na benzín, nikdy nenastane.

2 Comments on “Japonsko chce významně zvýšit podíl CNG v dopravě”

Napsat komentář