Japonská nadnárodní společnost Komatsu je známa výrobou konstrukčního, těžebního a vojenského vybavení. Nejnovějším příspěvkem do světa robotiky je zcela autonomní důlní náklaďák, v odborné hantýrce zvaný „pevný dampr„.
foto: Komatsu
„Komatsu Innovative Autonomous Haulage Vehicle“ se jmenuje celým jménem novinka z dílny japonského průmyslového konglomerátu Komatsu. Autonomní/robotické nákladní auto se sklápěcí plošinou je určeno pro těžební a stavební průmysl.
S výkonem 2700 koní se jen tak nějaké zátěže nebojí. Hlavní výhoda spočívá v tom, že sklápěcí plošina zabírá většinu plochy vozidla. Kabina pro řidiče zcela chybí, protože pochopitelně není potřeba.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Auto bylo aktuálně představeno na těžařském veletrhu MINExpo INTERNATIONAL 2016 v Las Vegas, nicméně Komatsu usiluje o brzké uvedení na trh. Protože nemá řidiče, nemusí se otáčet, čímž se snižují prodlevy i spotřeba a zvyšuje produktivita.
Robotický náklaďák váží 416 tun a uveze až 230 tun. Max. rychlost je 64 km/h, otočí se na 15,9 metrech a celkově je dlouhý 15 metrů a široký 8,5 metru. Není bez zajímavosti, že Komatsu je lídrem v oblasti využití autonomního řízení u takto velkých náklaďáků.
Už od roku 2008 fungují částečně autonomní modely Komatsu 930E a 830E (systém AHS – Autonomous Haulage System) v Austrálii a Chile. Doteď podle tiskovky Komatsu převezly už přes miliardu tun nákladu.
Obří těžební/důlní náklaďáky jako jsou ty od Komatsu i dalších bývají zároveň téměř vždy sériové hybridy. Obří dieselové agregáty zde vyrábějí elektřinu pro elektromotory.
Další Mercedesovo elektro
Další Mercedesovo elektro náklaďák do města
https://www.youtube.com/watch?v=0FHZqKoUK6Q
Ještě by to chtělo
Ještě by to chtělo autonomní řízení u autobusů, tramvají, vlaků a letadel. Doufejme, že ty autonomní stroje nebudou zakládat obory.
Už se dávno vymejšlelo,
Už se dávno vymejšlelo, že by roboty v továrnách museli platit odborářský příspěvky ;D
http://www.csmonitor.com/1982/1214/121431.html
V Paříži jsem l.p. 1987
V Paříži jsem l.p. 1987 jezdil metrem bez řidiče. Místo kolejí mělo ve stanicích betonový žlaby a kola s hranatýma (neradiálníma) pneumatikama, jinak to svištělo po kolejích protože to mělo zároveň i ocelový kola. Málem bych to přehlíd.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Metro_de_Paris_-_Bogie_de_MP_55_-_02.jpg
Zde je nekonečnej seznam podobnejch autonomních linek ve světě.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_automated_urban_metro_subway_systems
Zajímavý dampr, nicméně
Zajímavý dampr, nicméně s tím hybridním pohonem bych si nebyl tak jistý. Je to normální nafťák, který při přenosu energie ze spalovacího motoru využívá generátor + elektromotory. Podobně jako menší stavební stroje využívají hydropohon (motor -> čerpadlo -> hadice -> hydromotor). Komatsu ale s hybridním pohonem přišlo už jinde:
viz google: Hybridní rýpadlo Komatsu HB215LC-1
Větší stroje možná budou následovat, nicméně dumpery s výkony v řádech tisíců kW by potřebovaly pořádné baterie 🙂
Taky bych to s tím hybridem
Taky bych to s tím hybridem neviděl tak jistě. Ale elektrický přenos výkonu je u takto velkého stroje logická volba, stejně jako u lokomotiv.
ona vetsina dumpru a podobne
ona vetsina dumpru a podobne velke/vykonne techniky hybridy jsou, jen se o tom proste nepise protoze to nikoho nezajima
Přesně tak. Ono i
Přesně tak. Ono i diesel-elektrické lokomotivy jsou v podstatě hybridy. Ale jaksi to nebylo zrovna zajímavé.
Vona i Slovenská strela z
Vona i Slovenská strela z 1936 roku je hybrid.
http://technet.idnes.cz/motorovy-vuz-m-290-0-slovenska-strela-dbc-/tec_technika.aspx?c=A160710_120520_tec_technika_erp
Její konstruktér si hybridní pohon nainstaloval i na svoje auto už l.p. 1927
Nojo, kde jsme mohli být,
Nojo, kde jsme mohli být, kdyby se věci udály jinak, jen malinko jinak. Třeba bychom se vyhnuli problémům pokud by Beneš nechal Československo rozpadnout už tehdy. (Změnily by se sféry vlivu).
Bylo by ale myslím celkem zajímavé prověřit, jaké úspory paliva by se dalo takovým , nebo podobným uspořádáním dosáhnout. Myslím že by to mohla být zajímavá čísla oproti současným modelům.
Jó, kde by jsme mohli být
Jó, kde by jsme mohli být kdyby jsem neporazili někdy 700 n.l. maury v bitvě u Tours a nezpozdili tak rozvoj vědy, umění a architektury o 1000 let nebo o kolik.
Viz 2001: Vesmírná odysea, str. 270 ;D
„Téměř všechny computerové varianty na bázi programu
ALTERNATIVY HISTORICKÉHO VÝVOJE uvádějí, že bitva u
Tours roku 732 byla jednou z klíčových katastrof lidstva. Kdyby
býval Charles Martel poražen, islám by si byl snad dokázal vyřešit
vnitřní rozbroje, které vyúsťovaly v rozkol, a byl by pokračoval v
konkvistě Evropy. Dějiny by se byly obešly bez mnoha set let
barbarského křesťanství, průmyslová revoluce by byla započala o
celou tisícovku let dříve a my bychom dnes dosahovali namísto
nejvzdálenějších planet už nejbližších hvězd…
…Osud určil jinak a Prorokova vojska se vrátila do Afriky.
Islám skomíral jako kuriózní živoucí fosilie až do konce dvacátého
století. A pak se naráz rozplynul – v naftě…“
Ano, vím o zajímavostech,
Ano, vím o zajímavostech, které se věděly od Gibraltaru po Aralské Tehdyjezero, existuje úžasný (na tu dobu pokrokový) spis o mechanice strojů, asi převzaté od řeků, ale i tak výborná práce, naznačeny základy dědičnosti někde v oblasti Perské říše. Pak kdosi z vznamných duchovních vědu zakázal a ještě se přihnali do Bagdádu Mongolové a řeka byla černá inkoustem a rudá krví učenců (Historický popis události)
(Mimochodem průšvih byl i konec Čínských objevů zničení flotily pokladů, ty lodě byly násobně větší než co tehdy měla Evropa a celá florila měla tankery s pitnou vodou, plovoucí farmy atd. kdyby to nestopli kdoví.)
Záleží na tom, co si kdo
Záleží na tom, co si kdo představuje pod hybridním pohonem. Já se např. ztotožňuji s definicí na wikipedii: „Hybridní pohon je označení pro kombinaci několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku.“
Zde je jediný zdroj – naftový motor – a elektřina je využita pouze pro přenos výkonu, jak již bylo zmíněno v reakci výše. Podobně jako se hydraulika využívá již léta pro přenos energie u menších strojů. Tedy žádný hybrid, jinak by se totiž za hybridy musely považovat všechny stroje, kde není čistě mechanický přenos energie.
Hybridní dělá Komatsu třeba rýpadlo, které má baterie, rekuperaci atd. Z jiných strojů jsou hybridní častokrát třeba třídiče (pohon na naftu nebo prostřednictvím elektrické přípojky).
Koukám, že na videu je
Koukám, že na videu je znázorněna i nějaká rekuperace.