Jak si vedla v roce 2019 polská nabíjecí síť Greenway a co chystá pro rok 2020?

Co se děje v elektromobilitě v Německu, v Rakousku či na Slovensku, to většinou rámcově víme. Ale co se děje za našimi dlouhými severními hranicemi, to obvykle nevíme. A přeci je to dění překotné, se silou uragánu, ale současně organizované. Aneb GreenWay Polska v akci.

GreenWay Polska je největším polským operátorem nabíjecí infrastruktury
foto: GreenWay Polska

autor: Radovan Burkovič, aktivní propagátor elektromobility ASEP

Není se čemu divit. Počet elektromobilů v Polsku roste raketovým tempem. Z aktuálních 5 000 BEV jich polovinu zaregistrovali majitelé v roce 2019. V roce 2018 přitom bylo v Polsku jen 1 139 BEV. A trh roste dynamicky dále. Pokud nakonec dojde na vládní podpory, očekává se ještě rychlejší růst.

Na začátek je třeba připomenout že – podobně jako na Slovensku – je GreenWay Polska vůdčím poskytovatelem nabíjecích služeb, když vyhrál tendr vlády Polské republiky k montáži a provozování páteřní sítě nabíjecích stanic pro elektromobily. Dále se mu povedlo totéž na celoevropské úrovni v rámci koridorů sever jih a východ západ. A zhostil se obého náramně dobře.

Konec roku 2019 je za námi, takže je čas shrnout, co se v Polsku v nabíjecí síti stalo. Na konci roku 2019 bylo v Polsku 175 nabíjecích míst, z toho 46 partnerských stanic, spravovaných GreenWay jménem jiných společností.

Velkých společností. Jednak sítě čerpacích stanic AMIC Energy, dále sítě provozoven rychlého občerstvení KFC, sítě obchodních center Auchan a obchodních domů IKEA. Pomalu se rozjíždí spolupráce GreenWay s polskou obdobou českého Ředitelství silnic a dálnic, kdy 6 existujících odpočívadel MOP vybavilo nabíjecími stojany (MOP v překladu místo pro odpočinek cestovatele).

Se sítí prodejců Renault byla uzavřena partnerská smlouva a každý nový majitel elektromobilu Renault dostává kartu GWP s kreditem 3 000 zlotých (asi 18 000 Kč) pro nabíjení zdarma na nabíječkách sítě GreenWay Polska. Autosalony Renault jsou pak vybavovány veřejně přístupnými rychlonabíjecími stojany.

V loňském roce se v síti z uvedeného počtu objevilo celkem 79 nových nabíjecích míst. Z toho 40 DC rychlonabíjecích a 39 AC s pomalým nabíjením. Ale to není všechno. GreenWay postavil několik desítek dalších – těch, které procházejí schvalovacími řízeními a čekají na připojení v roce 2020.

Rychlonabíjecí stojany jsou v obvykle třísystémové, vybavené 3 kabely s konektory CHAdeMO, CCS a Mennekes. Celkově k dnešnímu dni je v síti 587 nabíjecích stojanů. Na stávajících nabíjecích místech otevřel GreenWay nejen několik prvních ultrarychlých nabíjecích stojanů s výkony 100 a 150 kW, ale hodně nabíjecích míst vybavil více kusy rychlonabíjecích stojanů. 5 stanic má i zařízení na skladování elektřiny – bateriové úložiště.

Jeho kapacita 60 kWh umožňuje, i v místech s jen 40 kW příkonem, provozovat ultrarychlé nabíjení o výkonu 100 kW. V roce 2019 byl otevřen také první Nabíjecí HUB, neboli nabíjecí stanice s mnoha nabíjecími stojany.

Konkrétně v obchodním centru Galeria Mlociny v hlavním městě Varšavě, kde umožňuje nabíjet naráz 11 elektromobilů. 2 rychle a 9 pomalu. Najdou zde 2 rychlonabíjecí třísystémové stojany DC Efacec 50 kW a 7 pomalých stojanů Etrel INCH 22 kW.

GreenWay Polska přibylo loni mnoho nových zákazníků. Konkrétně 2 580 z celkových 4 300. Každý měsíc jich přibylo v průměru 215. Za celou dobu existence sítě GreenWay Polska spotřebovali téměř 1 milion kWh, což umožnilo ujet čistě a tiše přes 5,5 milionů km! Jak prudce se síť rozvíjela v roce 2019, o tom svědčí číslo 567 MWh spotřebované elektřiny k nabíjení jen v tomto roce.

Celkem elektromobilisté v Polsku v síti GreenWay nabíjeli více než 42 000 krát. Největší zájem byl o konektory CHAdeMO, 47% všech nabíjení. Průměrná doba rychlonabíjení byla 30 minut, když se započítalo i pomalé nabíjení, tak 65 minut.

Ani letos výstavba sítě nezpomaluje – GreenWay Polka chce vybudovat 100 vlastních rychlonabíjecích míst a intenzivně rozvíjet nabíjecí síť i prostřednictvím partnerských stanic.

V lednu 2020 tak přibyly nově spuštěné stanice, třeba v Sosnowiec Plaza, Port Rumia a Renault Auto Spectrum Krakow. V současné době má síť Greenway 178 nabíjecích míst! V lednu 2020 bylo také podáno 7 žádostí o připojení nových lokalit, takže brzy lze očekávat spuštění mnohem většího počtu stanic.

Rok 2019 znamenal také nasazení nové mobilní aplikace. Díky tomu může každý zapomenout na RFID kartu a začít nabíjet jen naskenováním QR kódu, přímo pro každý nabíjecí konektor. Díky aplikaci lze snadno vyhledávat stanice, které jsou zdarma. A pokud ve svém autě nemáte po ruce AC kabel Mennekes, tak nevadí.

Snadno najdete stojany s kabely s koncovkou Mennekes. Ve filtru jen označíte možnost AC kabel Typu 2 a … voilà! Pokud cestujete z okolních zemí, ukáže Vám aplikace i stanice s roamingem. Nemusíte být klientem GWP, i tak díky aplikaci nabijete. To samé pak platí pro klienty GWP nabíjející mimo Polsko (například v sítích New Motion nebo Smartrics).

Také můžete vidět stanice, které jsou nějakým způsobem nefunkční, třeba mají jen omezený přístup nebo provozní dobu vázanou na něco v okolí. Které ovšem po vašem příjezdu už v provozu budou, proto je tato funkce užitečná. Aplikace informuje i o nabídce služeb v místě nabíjecí stanice jednoduchými symboly. Vše pro pohodlí klientů.

V prosinci 2019 provedl GreenWay Polska průzkum spokojenosti a děkuje všem, kteří se ho zúčastnili. Díky tomu se ukázalo, že více než 80% klientů najede za rok více než 10 000 km. A více než 23% klientů dokonce více než 30 000 km! To je působivý výsledek, zejména pokud jde o čistě elektricky najeté kilometry.

A jak nabíjejí klienti GreenWay? Nejvíce doma, 51,7 %. Veřejné nabíječky zdarma používá pravidelně 25,4 % klientů. Veřejné placené pak 12,9 %. V místě, kde pracuje, nabíjí 10% klientů, ale jen 1,1 % za to musí platit. Ostatní nabíjejí v práci zdarma.

Pokud ovšem elektromobil čerpá energii ze sítě GreenWay Polska, pak určitě potěší fakt, že 100 % elektřiny je certifikováno jako Zelená elektřina z obnovitelných zdrojů, nejčastěji malých vodních elektráren. Taková je dohoda s polskou distribuční společnostní Tauron Prodej. Jak pro všechny stávající nabíjecí stojany, tak pro nově otevírané.

Ani v Polsku není vše růžové. Velké problémy jsou s připojováním nových nabíjecích míst k veřejné síti, často je omezován maximální příkon a cena rezervovaného příkonu je velmi vysoká.

To přináší na některých místech nutnost řízení odběru nabíjecích stojanů a v konečném důsledku prodlužuje elektromobilistům zbytečně dobu nabíjení. V

elká je také byrokracie s instalacemi spojená. V mnoha směrech, a to dokonce i v areálech soukromých firem, naráží snaha vybudovat nabíjecí HUB na neexistující legislativu, kdy výsledkem jsou obstrukce a zákazy namísto konstruktivního řešení, jež je technicky již dávno možné.

I to jsou úkoly, které před týmem GreenWay Polska stojí na národní a nadnárodní úrovni, protože se stále jedná o velmi mladý trh, kde se pravidla teprve tvoří. Jejich znění může vše urychlit, ale také nesmyslně zpomalit.

vlastní

9 Comments on “Jak si vedla v roce 2019 polská nabíjecí síť Greenway a co chystá pro rok 2020?”

  1. Na cestě k nám po D8, z Prahy do Ústí nad Labem také
    Na cestě k nám po D8, z Prahy do Ústí nad Labem také není žádná nabíječka. Hlavně že jich je na D5 snad 10ks a všechny za dotace. Fakt tragická dotační politika bez koncepce 🙁 Proč prostě nenaplánují na každou dálnici, např. po 50km, jeden nabíjecí HUB a nerozdělí dotace na tato místa? No protože tu koncepci dělají lidé, kteří jezdí nafťákama a o elektromobilitě NIC NEVÍ 🙁 Když jsem jim na konferenci na eSalonu říkal, že je potřeba zajistit alespoň roaming mezi poskytovateli nabíjení v ČR a ideálně i v rámci Evropy, jako to máme u mobilů, abysme nemuseli vozit pět RFID čipů a v mobilu mít deset různých aplikací, tak se hrozně divili, že ten roaming nefunguje 😀 No, spíš to vůbec nepochopili 🙁
    V článku se píše, že už se nemusí vozit RFID čip. No já osobně reději spouštím nabíjení RFID čipem než mobilem. Je to rychlejší a v dešti nebo sněžení se výhoda čipů projeví nejvíce 😀 Už jich mám pět. Pro ČR mám ČEZ, EON a pro Evropu mám Plugsurfing, EnBW, Shell Recharge (bývalý New Motion). I přesto ještě potkávám nabíječky, které ani s touto výbavou + pět dalších aplikací v mobilu, nedokážu spustit. Např. v Itálii, minulý rok, nabíječky Alperia, ale podle PlugShare už by to letos mělo jít se Schell Recharge.

    1. Probírali jsme to mnohokrát s představiteli největších
      Probírali jsme to mnohokrát s představiteli největších hráčů i malých soukromých poskytovatelů. Je to problém zadání státu u dotovaných stojanů, oni jdou prostě cestou nejmenšího odporu. A i tady už vládne konkurence, takže nejen ČEZ nasadí stojan tam, kde ho probojuje eLuky, ale i EON ho dá tam, kde už stojany konkurence jsou a lidé se tam naučili zajíždět. ČEZ tím zničí eLukyho cenou nabíjení a rychlejším stojanem (dal tam 50 kW místo 20 kW a za paušál), EON ničí ČEZ cenově (nemusíte platit paušál, karta je zdarma a kWh stojí 3,- Kč). Nyní dochází ke změnám cen a tarifů u mnoha poskytovatelů, tak uvidíme, co si na sebe navzájem nachystali.

  2. Až si tohle přečtou v EONu, určitě hned začnou rychle
    Až si tohle přečtou v EONu, určitě hned začnou rychle stavět. Hlavně tam, kde to zákazníci nejvíce ocení – třeba na nějaké pěší zóně… 🙂
    Je to trošku narážka na nejnovější DC v Troubsku, tedy tam, kde už jedna možnost nabíjení je a v blízkém okolí je jich požehnaně. Na D3, D4, tam asi budeme jezdit na koních. Chtělo by to se právě poučit třeba v Polsku, jak se má stavět síť a že může být i prakticky použitelná. EON dokáže nafrkat do jednoho regionu nabíječek přehršel a bílá místa vytrvale ignorovat. Proč?
    Radovane, díky za článek.

    1. Nedával jsem ji tady schválně, protože by to spustilo
      Nedával jsem ji tady schválně, protože by to spustilo reakce jako u Ionity. Oni už jedou v systému tarifů, kdy náhodný návštěvník platí hodně a ostatní si mohou nabíjení předplatit a kWh navíc mít pak za odpovídající cenu, kdy kdo odebírá více, platí méně. Ta politika na Slovensku i v Polsku je na úrovni operátorů mobilních telefonů. Ale i v Polsku platí, že většina nabíjení se odehrává mimo veřejnou placenou síť.
      Co je sympatické je fakt, že každá nově otevřená nabíjecí stanice či stojan je několik měsíců zadarmo. Jednak aby se na ni naučili elektromobilisté jezdit, druhák si tím GWP testuje technologii a připojení při maximálním zatížení a může lépe vychytat mouchy.

Napsat komentář