Inteligentní systém nabíjení ABB umožní elektromobilům vracet elektřinu zpět do sítě

redakce - 21 Říjen 2020

Elektromobily samy se stanou i zdrojem energie. Společnost ABB uvádí na trh 11 kW nabíjecí stanici s technologií umožňující obousměrné nabíjení. Toto řešení má potenciál generovat až 20 EUR / elektromobil/měsíc, čímž se snižují celkové náklady spojené s vlastnictvím elektromobilu a podporuje další rozvoj elektromobility. Obousměrné nabíjecí stanice tak budou schopné vyrovnávat nerovnoměrné dodávky elektřiny z obnovitelných zdrojů, jako je sluneční a větrná energie.

Toto řešení má potenciál generovat až 20 EUR / elektromobil/měsíc, čímž se snižují celkové náklady spojené s vlastnictvím elektromobilu a podporuje další rozvoj elektromobility. Obousměrné nabíjecí stanice tak budou schopné vyrovnávat nerovnoměrné dodávky elektřiny z obnovitelných zdrojů, jako je sluneční a větrná energie.
foto: ABB

V rámci smlouvy, uzavřené s francouzskou společností DREEV bude ABB dodávat svou novou 11kW technologii obousměrného nabíjení, speciálně navrženou pro projekt V2G (Vehicle-to-Grid). DREEV je společným podnikem Électricité de France (EDF) a společností Nuvve, specializující se na inteligentní nabíjení elektrických vozidel.

Řešení ABB v kombinaci se softwarem DREEV umožní řidičům elektromobilů vracet přebytečnou energii zpět do sítě. V rámci tohoto partnerství bude ABB dodávat obousměrné nabíjecí stanice V2G nejprve do Francie, poté také do Velké Británie, Itálie, Belgie a Německa.

Lehká a kompaktní 11 kW nabíjecí stanice umožňuje rychlé a flexibilní nabíjení a je plně kompatibilní se současnými i budoucími elektromobily. Splňuje nejpřísnější požadavky na soulad s distribuční soustavou a je navržena s cílem stát se globálním srovnávacím měřítkem (benchmarkem) pro nabíjení typu V2G.

V současné době podporuje V2G jen několik málo elektromobilů. Očekává se nicméně, že během příštích let se V2G stane dominantní technologií.

Vzhledem k předpovědím, že do roku 2040 bude po silnicích jezdit 559 milionů elektromobilů a celosvětový podíl elektromobilů dosáhne 33 %, je třeba, aby se světový energetický ekosystém vyvíjel směrem, který tento přechod podporuje.

Technologie V2G společnosti ABB je navržena tak, aby se stala rozhodujícím činitelem v tomto procesu a pro ABB je přirozenou volbou. ABB je nejen lídrem v oblasti nabíjení elektromobilů, ale také významným hráčem v oblasti služeb poskytovaných energetickým společnostem.

Technologie V2G tyto dvě technologické oblasti odborných znalostí spojuje a poskytuje konkrétní odpověď na energetické výzvy, kterým čelí provozovatelé sítí.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

u Leafu a obecne vetsiny soucasnych BEV nesmysl, dobudoucna to bude zajimave reseni, ale jen tam, kde baterka vydrzi ne 1500 nebo 3000 cyklu, ale treba 10+ tisic cyklu

tak jako u spousty jinych reseni to pocitam zacne dobre fungovat az tehdy, kdys to zacne nejak zkoumat Tesla a predstavi funkcni reseni, protoze ostatni automobilky to delaji tak nejak pokazde slozite a draze a tedy aby se to uchytilo co nejmene :D

jen pro predstavu, v jine diskuzi ted resime vandalizmus na autech, a ktera z automobilek ma sentry mod za par supu, tedy to co si do ostatnich aut musite externe dokoupit? 1. 2. 3. ... Tesla , aneb banalni funkce za par dabek kterou by spousta lidi ocenila, a pokud to chteji musi si slozite kupovat treba ctverici kamer do auta a resit aby to fungovalo na cisla pohybu, v pripade incar reseni je to otazka asi $100, v pripade externiho reseni otazka asi $800-1000 a jako doplnkovou vybavu to nenabizi snad zadna dalsi automobilka k zadnemu modelu (opravte me pokud to nejaka nabizi)

Úpravy na instalaci určitě ano. Musí tam být stykač který při výpadku proudu spadne abyste nenapájel celou vesnici a nebo neshazoval montéry ze sloupů. Při opětovném zapnutí proudu by to muselo napřed odpojit auto a potom připojit síť. Nedej bože kdyby se to nenafázované srazilo.

---

Renault Zoe ZE50 *** FVE 4,55 kWp

Dobre invertory se umi i pri prechodu z ostrova k siti predem nafazovat. Nejdrive se propoji sitove napeti na ridici elektroniku, ktera prevezme frekvenci a fazi a nasledne se sepne silovy stykac. Obousmerny plynuly prechod mezi siti a ostrovem by nemel byt problem. Dobre online UPS v IT centrech to musi umet. Tam vypadek neni mozny. Otazkou je, kolik by pak takovy V2G stal a zda to je zapotrebi.

Já nevím jestli je V2G dobrý nápad. Já jsem měl taky nápad, že bych přes zimu když nesvítí slunko nabíjel baterku z FVE nočním proudem a jel na to ve dne. Ale když jsem si podělil cenu baterky počtem cyklů tak mě to rychle přešlo. Cena jednoho cyklu je dražší než rozdíl ceny VT a NT. Napájet barák z auta je dobré jako záloha při výpadku sítě ale na každodenní provoz je to silně neekonomické. A dodávat do sítě z baterky je přímo ekonomická sebevražda.

---

Renault Zoe ZE50 *** FVE 4,55 kWp

Ta baterka je ekonomický nesmysl i když se nabíjí z VFE. Jen se o tom moc nemluví. Ale jako hračka dobrý.

Proč ekonomická sebevražda, když mi zaplatí 14-16 Kč/kWh ;)))

To možná zaplatí jen vyvoleným ale o tom dnes pochybuji. Nám zaplatí max. tržní cenu na burze bez DPH minus poplatek obchodníkovi za zbavení odpovědnosti. Takže budeme rádi za 1 Kč a kvůli tomu si baterku mordovat nehodlám :-)

---

Renault Zoe ZE50 *** FVE 4,55 kWp

Netvrdim ze znam vsechny cenove souvislosti, ale nesmite brat cenu elektriny kterou znate z dlouhodobeho prumeru. Existuji situace, kdy dodavatel ma vyssi odbery od zakazniku nez ma nasmlouvane mnozstvi od dodavatelu. A jak vite, v nouzi clovek vytahne vetsi penize, protoze mu hrozi pruser. Prave pro takove vyplnovani schodku by mohl poslouzit V2G. Urcite to neni tak myslene konkurovat nejake elektrarne dodavajici baseload za par haleru. Ty bateriova uloziste se uzivi take jen diky nakupum v nouzi. Kdyby sme videli ty ceny za ktere se prodava elektrina v nouzi, asi bysme vsichni chteli hned EV s V2G.

Věřím tomu, že ve světě to fungovat bude. Jenomže u nás sedí "žába na drátech". Neznám jiný stát kde by byl tak strašný rozdíl v ceně nákup - prodej jako tady. Když dodávám z FVE do sítě tak to nedojde ani k trafáku, spotřebují to nejbližší sousedé. Já dostanu několik desetníků a distributor jim to bez práce prodá za 5 Kč. Proto by bylo dobré udělat ty energetické společenství v rámci obcí a fungovalo by i V2G. Ale jak tak čtu tak u nás to zůstane jen u snů a přání.

---

Renault Zoe ZE50 *** FVE 4,55 kWp

S tim plne souhlasim. Cezko je ve vsem specificke. Lidi se nechaji okradat a nic se nedeje. Proto mame take podradne zradlo, muzeme si za to sami. Bolsevik lidi tak vychoval. V Nemecku je ochrana spotrebitele na vysoke urovni a lidi podporuji instituce ktere se o to staraji. V Cezku takove instituce povazuje prosty lid za nepritele. Co pak muzete chtit s takovym materialem.

Obrázek uživatele Anonym123

scestné.
teda upresním - v prípade nutnosti použiť trakčnú autobatériu ako zdroj keď všetko ostatné "skončí" (ako krabičku poslednej záchrany) uznám. ale - zvyšovať zbytočne konečný (fixne daný) počet cayklov pre omyl (kolísanie) v sieti ani náhodou.

a k veci - už je možné reálne nabíjať betérie (nielen v aute) a zarábať na zápornej cene energie. a nie ako toto čosi tuná, kedy si distribučky účtujú dvakrát, ale s vyúčením fixných nákladov.

To je náááápad, že to ještě nikoho nenapadlo? :-D
Tedy kromě třeba Nissanu s Leafem už tak před deseti lety. :-)

Dobré ráno, milé ABB.

---

Nevlastním - používám - ZhiDo D2S a JAC iEV7S2
Vyhlížím - NISSAN e-NV200 Evalia - Tekna - 40 kWh
FVE - 6,4 kWp + bat 9,6 kWh
---------------------------------------------------------------
Nejsou dobrá a špatná auta - jsou jen vhodná a nevhodná.
------------------------------------------------- ...

Obrázek uživatele Marek_

Takže když bych měl Nissan Leaf, mohu jej použít jako baterku, když budeme mít ve vesnici výpadek? Letos už tak 4-5 krát, vždy na půl dne. Leaf připojený na wallbox by mi napajel celý barák? Odběr by nebyl velký a za to dopoledne bych spotreboval max 5 kWh. Fungovalo by to, nebo je potřeba nějaké úpravy na elektro instalaci?

---

Lexus GS 450h Premium

Hlavně to musí být odpojené od veřejné sítě...
ČEZ vypne v ulici napětí a půjde něco opravovat a zjistí, že je to pod napětím?.

potřebujete k tomu V2G "DC wallbox" s podporou CHAdeMO. Tahle krabička už začíná pomalu dostávat zaplatitelné ceny. Bohužel zejména čínské, cenově zajímavé řešení trpí stejným problémem jako US a JP vozy, tedy jsou vůči síti často pouze jednofázové, např. 7kW@32A.

Podle drive zverejnenych info stoji takova bidirektionale Ladestation ca. 10.000 Eur. Pro nabijeni je tam DC Chademo nabijecka a zaroven inverter ktery vytvari AC. Za ty prachy je lepsi koupit Tesla Powerwall. https://www.tesla.com/de_de/powerwall
ktery je pro takovy ucel urceny. A muzete jich dat nekolik soucasne.

Stejně mi to není jasné. Neoprávněná dodávka do sítě se u nás trestá stejně jako černý odběr. Pochybuji, že ten měnič je asymetrický a při čezkém měření nejde u symetrického zabránit přetokům do sítě. Muselo by to být jednofázové. Dále mi není jasná ta záloha při výpadku. To by muselo mít stykač v rozvaděči za elektroměrem jinak by to napájelo celou ulici (nebo celé město). Při opětovném zapnutí sítě by se to muselo napřed nafázovat a potom připojit.

---

Renault Zoe ZE50 *** FVE 4,55 kWp

Bude to fungovat podobne jako hybridni inverter. Nastavite priority site a ostrova. Kdyz budete chtit vydelavat pres V2G, tak pretoky musi byt logicky povolene a penale by bylo nesmyslne. To musi byt smluvne osetrene. Reseni od ABB by mohlo byt 3fazove, jelikoz se to u 11kW nabizi. 3 x 3,7kW. Pokud to bude ucelene reseni, melo by to umet jak paralelni pripojeni do site bez pretoku, automaticky prechod na ostrov a v2g. Asymetricke rizeni vykonu a zpetny prechod z ostrova na sit s nafazovanim by byl uz fakt luxus.

Dobře, jenom nevím jak by šlo s V2G vydělávat v ČEZku. I kdyby někdo nabíjel zdarma u obchodňáku a potom to prodával do sítě za 1 Kč tak prodělá na opotřebení baterky. Jediné použití vidím jako zálohu pro dům při výpadku sítě. Nebo si zapnout cirkulárku na chatě bez elektřiny. Nebo zachránit jiné EV kterému dojde baterka na cestě.

---

Renault Zoe ZE50 *** FVE 4,55 kWp

Za sluzby pro stabilizaci site jsou uplne jine ceny. Zalezelo by to na podminkach smlouvy. Asi by to vypadalo tak, ze se auto pripoji k siti a vecinu casu nic nedodava. Az v okamziku nedostatku by byla dodavka do site dalkove spustena. Nebo treba ten den by se vubec nic nedodalo, kdyz by sit byla porad v rovnovaze. Za takovou sluzbu by byl asi pausal za pohotovostni sluzbu a pak za dodane kWh. Za cenu daleko vyssi nez 1 kc. V site jsou porad pripojene pohotovostni zdroje, ktere jsou pro takove sluzby potreba a jen cekaji. Asi jako hasici cekajici na vyjezd a mezitim muzou treba mastit karty a maji to placene.

Ano, takové služby ve světě fungují. U nás zatím chybí patřičná legislativa. Mám obavy, že to bude podmíněno licencí ERÚ. Tomu aby to bylo dovoleno občanům provádět doma se budou velmi bránit velcí hráči. Uvidíme co nám přinese nový energetický zákon.

---

Renault Zoe ZE50 *** FVE 4,55 kWp

Tak ony jsou proto i dobré technické důvody, pro regulaci sítě je méně než 1MW nezajímavá hodnota. Tudíž ještě bude třeba, aby vozy s podporou V2G někdo zastřešil flotilou, u které se pak bude vědět kolik MW má operátor z V2G okamžitě k dispozici a s tím už se obchodovat dá. Koncovým zákazníkům pak něco málo z toho vyúčtuje.

Technologicky by pro tento scénář bylo fajn mít možnost provozovat V2G přes AC (obousměrná nabíječka ve voze) a vůz tak může být pro regulaci sítě k dispozici téměř kdekoliv. Asi by se pak dalo i nastavit ve voze, že bude v baterii vyhrazen V2G buffer řekněme 11kWh pro 11kW nabíječku (1h zálohy), což u 100kWh baterie nemusí být problém, tedy vůz bude schopen kdykoliv tu energii do sítě dodat, pokud bude připojen k síti.

Pred par tydny psali na solarninovinky.cz ze je v CR prvni baterka na stabilizaci site mimo elektrarnu. Pro CR absolutni novum a ze to je uz i uzakonnene. Tak uz se aspon neco hybe.


Nabíječky elektromobilů Circontrole-stationSleva na profesionální nabíjecí stanici Webasto LiveVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.