Hyundai vyvíjí technologii pro aktivní eliminaci hluku od podvozku

redakce - 12 Listopad 2019

Hyundai vyvinul první systém na světě pro aktivní eliminaci hluku od podvozku – RANC (Road Active Noise Control). Historicky první systém svého druhu dramaticky snižuje hlučnost v interiéru vozidla.Snížení hladiny hluku od podvozku až o 3 dB zajišťuje rekordně nízké hodnoty hlučnosti v interiéru

Snížení hladiny hluku od podvozku až o 3 dB zajišťuje rekordně nízké hodnoty hlučnosti v interiéru
foto: Hyundai

RANC vychází z aktuální technologie ANC (Active Noise Control) koncernu HMG, která aktivně eliminuje hluk vysíláním zvukových vln s opačnou amplitudou, než má přicházející hluk.

ANC je softwarem řízená technologie, která analyzuje hluk v interiéru, a na základě toho snižuje hlučnost od motoru a podvozku. Odlišuje se tak od pasivního odhlučnění materiály, které pohlcují hluk.

Současný způsob odhlučnění zahrnuje zvukově izolační materiály a dynamické tlumiče. Tyto prvky zvyšují hmotnost a navíc nedokážou zcela pohlcovat akustická vlnění velmi nízkých frekvencí na pomezí infrazvuku.

ANC naproti tomu využívá mnohem lehčí díly, jako jsou mikrofony a řídicí jednotky, k efektivnější regulaci hluku a minimalizaci akustického vlnění na hranici mezi slyšitelným zvukem a infrazvukem. Tato technologie je již k dispozici v některých vozidlech společnosti Hyundai Motor Group.

Snížení hladiny hluku od podvozku až o 3 dB zajišťuje rekordně nízké hodnoty hlučnosti v interiéru. Elektromobily s akumulátory nebo palivovými články, bez spalovacího motoru, nabídnou v interiéru „téměř tiché“ prostředí.

Snížení hladiny hluku od podvozku až o 3 dB zajišťuje rekordně nízké hodnoty hlučnosti v interiéru. Elektromobily s akumulátory nebo palivovými články, bez spalovacího motoru, nabídnou v interiéru „téměř tiché“ prostředí.
foto: Hyundai

Současný systém ANC je však limitován možnostmi měření hluku a technologie pro analýzu naměřených hodnot. ANC lze kvůli tomu využívat pouze u konstantního hluku, jehož výskyt je předvídatelný.

Hyundai používá současnou technologii ANC nejčastěji k eliminaci trvalého hluku od motoru. Vzhledem k tomu, že hluk od podvozku nebo motoru pronikne do interiéru k cestujícím za 0,009 sekundy, je využitelnost současné technologie omezená.

Hyundai je díky první technologii RANC na světě schopen výrazně vylepšit odhlučnění interiéru. Nový systém dokáže analyzovat různé druhy hluku v reálném čase a vysílat zvukové vlny s opačnou amplitudou.

Nová technologie může například zpracovávat různé druhy hluku od podvozku, jako jsou rezonující zvuky, vznikající mezi pneumatikami a koly, nebo dunivé zvuky, které se šíří od vozovky vzhůru.

RANC funguje na následujícím principu: RANC vypočítává pomocí senzoru zrychlení vibrace, přenášené z vozovky do vozidla, a elektronická řídicí jednotka analyzuje hluk od podvozku.

Díky optimalizované rychlosti výpočtu a přenosu signálu trvá analýza hluku a vytvoření zvukové vlny s opačnou amplitudou procesorem pro zpracování digitálního signálu DSP (Digital Signal Processor) pouhých 0,002 sekundy.

Mikrofon neustále sleduje účinnost eliminace hluku od podvozku a tuto informaci předává DSP. RANC vykonává precizní analýzu hluku a rychlé výpočty, aby eliminoval hluk od podvozku zvlášť pro sedadlo řidiče, sedadlo spolujezdce vpředu a zadní sedadla.

Systém RANC dokázal v testech na vozovkách s různým povrchem snížit hladinu vnitřní hlučnosti až o 3 dB. Měření přitom probíhala při různé rychlosti jízdy a na různých sedadlech. Tato hodnota představuje snížení hlučnosti přibližně o polovinu v porovnání s identickým vozem bez technologie RANC.

Díky tomuto pokroku se inženýrům koncernu HMG otvírají nové možnosti pro snižování neodpružených hmot ve vozidle a pro minimalizaci zvukově izolačních dílů, resp. tlumičů, v porovnání s dosavadními konstrukcemi.

Výzkum a vývoj systému RANC až ke zralosti pro sériovou výrobu trval společnosti Hyundai Motor Group šest let. Předvýrobní fáze zahrnovala výměnu otevřených inovací mezi průmyslem a akademickým světem a zúčastnily se jí mimo jiné společnosti Korea Advanced Institute of Science and Technology, WeAcom, ARE a BurnYoung. Fáze sériové výroby je realizována se společností Harman, globálním dodavatelem audiosystémů pro automobilový průmysl, aby se zvýšila konkurence.

Společnost Hyundai Motor Group uzavřela v Koreji a USA proces podání přihlášky k patentové ochraně rozmístění senzorů a způsobu výběru signálu, což je klíčová technologie systému RANC.
V budoucnosti získá odhlučnění interiéru ještě významnější roli v souvislosti s nahrazováním vozidel, poháněných spalovacími motory.

Hluk v interiéru pochází převážně ze tří zdrojů: od poháněcího ústrojí, podvozku a vzduchu, obtékajícího karoserii. Pohon elektromobilů, napájených akumulátory nebo palivovými články, nevydává téměř žádný hluk, takže potlačování hluku od podvozku a aerodynamického hluku bude zásadní.

Použití systému RANC může významně snížit hlučnost od podvozku a vytvořit pro cestující v budoucích elektromobilech, vybavených akumulátory nebo palivovými články, tichý interiér.

„RANC je pozoruhodným systémem, který posouvá současnou technologii odhlučnění na novou úroveň,“ řekl Gangdeok Lee, výzkumný pracovník z laboratoře pro výzkum odhlučnění.

„I v budoucnosti si zachováme vedoucí postavení v oblasti technologie odhlučnění a budeme zákazníkům poskytovat nejvyšší úroveň ticha,“ dodal. Technologie RANC bude poprvé použita v připravovaném modelu značky Genesis.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Tedy nevím, ale psát v souvislosti s útlumem 3dB jako o "až" mi příjde hodně přitažené za vlasy. Rozdíl 3dB naprostá většina populace nedokáže rozlíšit a ta zbylá leda přímím srovnnáním.

Utlum 3 db znamena polovicni hluk. Je to logaritmicka hodnota.

No právě, že je to logaritmická hodnota. Sluch to vnímá logaritmicky. Fyzikálně je to polovina akustického tlaku, ale z hlediska sluchu je to na prahu rozlišitelnosti.

Obrázek uživatele Tomáš

Nema to spis bejt "pohonne ustroji"?

---

Prius PHV (rv 2012), zakoupen 2017.
V EV módu najeto přes 17000 km.
Dlouhodobá průměrná spotřeba na 100km: EV+HV: 1,9l HV: 3,9l EV: 12kWh

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

má někdo tušení k čemu je ten pekelný stroj dobrý? :))))

http://www.drsnysvet.cz/v-garazi-sestrojili-pekelny-stroj/

---

Za klima/Sněhuláky/GRÉTU/GrínDojčUWH/EX-REB/TESLU a BD ;) ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;) holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /Jan Veselý... ...

Obrázek uživatele Krueger

Fanousku myslis ze by bylo mozny zkratit tvuj podpis na jeden radek? Ctu to v mobilu a stale prejizdet prstem kilometry a kilometry tveho podpisu me trochu sere... kdybys napsal jen obcas neco, tak bych to peklusnul, ale prispivas dooooost casto... a kdybys jeste zjednodusil texty pro nas mene chapave tak by to bylo uzasny ;-)

Obrázek uživatele Tomáš

Hele to je poza. Hraje si tu na podivina a myslim ze vas navrh nema sanci projit.

---

Prius PHV (rv 2012), zakoupen 2017.
V EV módu najeto přes 17000 km.
Dlouhodobá průměrná spotřeba na 100km: EV+HV: 1,9l HV: 3,9l EV: 12kWh

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

čágos Krůgr jasná páká bádám nad tím už asi měsíc že dřív sem to vyKukoj kritizoval a ted to tam sám mám navíc dlouhý jak kráva ;) Čéče jenže nevim co stim, nechce se mi ty moudra mazat když tak těžce se generovali na svět :)) a namačkat to víc nejde, ideální by bylo kdyby pan Horcik tam dal rolovací vokno co by se rozbalilo po najetí myší... nooojo, já stím něco udělám soudluzi jasný ;)

---

Za klima/Sněhuláky/GRÉTU/GrínDojčUWH/EX-REB/TESLU a BD ;) ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;) holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /Jan Veselý... ...

Obrázek uživatele Krueger

No tvl si prekvapil ;-)))

Obrázek uživatele Krueger

Tak s chuti do toho a je hotovo ;)

Aby Gréta dostala v šestnácti infarkt? :D Jinej účel mě nenapadá.

Asi jako tady :D

https://www.youtube.com/watch?v=ixAMwN11cfQ

---

18 tis km elektricky od roku 2018

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

stále existují dost dobrý lidi ;)

https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-svet/625416/greta-nasla-odvoz-z-usa-do-madridu-ji-vezmou-recnit-australsti-youtuberi.html

---

Za klima/Sněhuláky/GRÉTU/GrínDojčUWH/EX-REB/TESLU a BD ;) ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;) holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /Jan Veselý... ...

Mě elektromobil příde dost tichý.

---

18 tis km elektricky od roku 2018

Mě taky, zvláště když nejede.

---

největší idoti serveru: TakyMartin, lovec trollů s IQ kýble bláta Lightworker, Vondrák, Radovan.

BMW M5 competition - když sešlápnu plyn, Gréta se rozbrečí
87tis km s Teslou model S - prodáno

Narozdil od nastartovaneho stojiciho spalovaku? ;-)

Obrázek uživatele Marek_

Tak asi bude nadprůměrně tichý, resp. záleží na konkrétním EV. Už jsem v některých testech EV zaregistroval stížnosti na hluk - od kol, erodynamický, nepříjemné pískání a pod.

kdysi jsem viděl i měření hluku v kabině auta, byla tam i tesla S a nebyla tejtišší, to bylo nějaké benzinové auto. Ono, dnes ty benzinové motory umí být fakt tiché a tak je zdrojem hluku spíš podvozek, pneu, podběhy, aerodynamický hluk...

---

Lexus GS 450h Premium

Obrázek uživatele Tomáš

Ano je to tak. Mam primou zkusenost. Pokud jedu treba stovkou po dalnici a dojde stava a naskoci spalovak, vubec si toho nevsimnu. Takze EV tichy jo ale jen do urcity rychlosti.

---

Prius PHV (rv 2012), zakoupen 2017.
V EV módu najeto přes 17000 km.
Dlouhodobá průměrná spotřeba na 100km: EV+HV: 1,9l HV: 3,9l EV: 12kWh

Ac se za to stydim, mam jeste Porsche Cabrio. Kdyz jsem s nim jel nedavno po dalnici, neslysel jsem ani zvonit mobil. A po jizde me hucelo dlouho v usich. A to jsem mel strechu zavrenou. I kdyz to je 6tivalec, je to hrozne hlucne auto. Drive jsem to rad poslouchal, ale ted je to utrpeni. Zlata Tesla. Sice take neni moc ticha, protoze pneumatiky delaji pekny krach. Ale je to uplne jina jizda.

Obrázek uživatele Marek_

To by mě zajímalo takové srovnání třeba při 130 na dálnici Tesla 3 vs. Lexus GS. Protože když těch 130 jedu, motor si točí kolem 1200-1500 a není slyšet. Co je slyšet, tak to je od pneumatik a aerodynamický hluk. A to je v EV to samé, takže tam moc rozdíl nebude.

Ano, to Porsche cabrio asi nebude dělané primárně s ohledem na omezení hluku v kabině, tam věřím, že je to hlučné :-) Ale taková Panamer by už mělo být jiné kafe...

---

Lexus GS 450h Premium

Aha tak ty se stydíš. Tak to je všechno v pořádku.

---

největší idoti serveru: TakyMartin, lovec trollů s IQ kýble bláta Lightworker, Vondrák, Radovan.

BMW M5 competition - když sešlápnu plyn, Gréta se rozbrečí
87tis km s Teslou model S - prodáno

Obrázek uživatele Kuk

Dřív ses pokoušel bejt ftipnější, teď už se jen ztrapňuješ.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Stydim se za to, ze vlastnim spalovaci vehikl a pres 3 roky kazdeho presvedcuji, aby dal spalovaka do srotu. Nastesti s tim spalovacim vehiklem jezdim malo a jizda na STK a emise je asi nejcastejsi vyjizdka. K ostatnim jizdam pouzivam vyhradne ciste BEV.

Mám relativně tiché auto. Boxer. Ale stejně je elektromobil ve výsledku tišší při mém ježdění po okreskách. Slyším to jen podle toho, že nemám potřebu si přidávat na rádiu hlasitost, abych rozumněl mluvenému slovu.
Ve spalováku prostě po nastartování a jízdě musím mít hlasitost vyšší protí stání bez motoru narozdíl od elektra.

Elektromobil je samozřejmě kvalitativně horší jak můj spalovák, takže při rychlostech nad 100 km je tam více aerodynamického hluku. To je zase dáno konstrukcí letící cihly :) Ale jak jsem spal vejš. Jezdím hlavně okresky do těch 100km/h a tam elektromobil vede.
Příde mi že tam dělá značný vliv absence vibrací od motoru.

Jiná záležitost byl V8 5.2L. Tam bylo žádoucí aby byl motor slyšet. Nepotřeboval jsem ani rádio :))

Ale hluk od podvozu mě netrápí ani v jednom autě.

---

18 tis km elektricky od roku 2018

Obrázek uživatele Marek_

Ale to už přeci měla Honda Legend kdysi před 10 lety:
https://www.motorauthority.com/news/1023182_update-2009-honda-legend-official-details

Nebo ten její ANC je něco jiného než teď prezentuje Hyundai?
https://hondanews.eu/eu/en/cars/media/pressreleases/866/extensive-updates-for-the-honda-legend

---

Lexus GS 450h Premium

Audi A8 to už prodává celkem dlouho, nevím co chtějí vyvíjet, existují na to spec čipy, dnes to je ve špuntových sluchátkách Bosse za 7 tisíc (útlum hluku až 45 dB), stačí si je v autě nasadit, je slyšet troubení aut, houkání hasičů a sanitek, ale není slyšet aerodynamický hluk, nebo hluk pneu a motoru tedy frekvence 50-350 Hz.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 55 tis. km

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

čoveče a netahej sem už tydlety rejžácký sračky, stejnak conevidět na ně uvalí clo :)))

---

Za klima/Sněhuláky/GRÉTU/GrínDojčUWH/EX-REB/TESLU a BD ;) ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;) holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /Jan Veselý... ...

Obrázek uživatele Marek_

Přinesl jsem informaci o tom, že ten systém už před Hyundaiem měla Honda a tak jsem se dotázal, jestli je to něcvo jiného, když o tom Hyundai píše jako o něčem novém. Co na tom nechápeš a co se ti nezdá, Františku? :-)

Jinak, Hyundai je stejný "rejžák", jak to ty svým infantilním slovníkem nazýváš, jako je Honda :-)

---

Lexus GS 450h Premium

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

hele kontrolní otázka : víš kolik jsou ted cla na náhradní díly rejžáckých autopopelnic? Musíme si chránit evropskou produkci autopopelnic! Musíme Fetovat ropný smrady a ještě abysme za ty krámy platili nééé evropa není úúplně blbá :))

---

Za klima/Sněhuláky/GRÉTU/GrínDojčUWH/EX-REB/TESLU a BD ;) ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;) holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /Jan Veselý... ...

Obrázek uživatele Marek_

Tady je článek o odhlučnění, o aktivním potlačení hluku v kabině auta. Na to jsem napsal svůj příspěvek, tak co tady vytahuješ clo a rejžáky a já nevím co, co s tím vůbec nesouvisí?

Soustřeď se a napiš něco k tématu, ať si trochu užitečný :-)

---

Lexus GS 450h Premium

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

ale vždyt o to jde, jsem užitečný :) Když vyjde článek o Tesle tak remcáš... tohle je reciproční ;) no nemáš na to patent hochu a už vůlbec ne monopol :) Za prvý trénuju vaše vědomosti a akceleruje vaše schopnosti, vztek je totiž lepší jak beznaděj ;) čím víc vás navztekám tím víc budete se hůčit a chytřejší. A za druhý přicmrdávám, to je stejná techno jakou vy používáte na teslu. Co chceš? jak se do lesa volá už tomu rozumíš? Na všem špatným je něco dobrý každopádně hnůjdaj potlačení hluku neřeším, jsou to celkem tichý auta ale jak utišíš vodíkový výbum 100kgtnt hnujdaje to teda netušim :))))

---

Za klima/Sněhuláky/GRÉTU/GrínDojčUWH/EX-REB/TESLU a BD ;) ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;) holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /Jan Veselý... ...

Obrázek uživatele Marek_

No tak když neřešíš, tak to tu nezapleveluj :-)

---

Lexus GS 450h Premium

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

dyt ti říkám reciproční jako ropáci jak chtěj vaši ;))

---

Za klima/Sněhuláky/GRÉTU/GrínDojčUWH/EX-REB/TESLU a BD ;) ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;) holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /Jan Veselý... ...

Obrázek uživatele Tomáš

Me ten vas podpis pripomina nazev strany toho podivina Petra Cibulky.

---

Prius PHV (rv 2012), zakoupen 2017.
V EV módu najeto přes 17000 km.
Dlouhodobá průměrná spotřeba na 100km: EV+HV: 1,9l HV: 3,9l EV: 12kWh


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilInfotherma