Hyundai vyvíjí technologii pro aktivní eliminaci hluku od podvozku

Hyundai vyvinul první systém na světě pro aktivní eliminaci hluku od podvozku – RANC (Road Active Noise Control). Historicky první systém svého druhu dramaticky snižuje hlučnost v interiéru vozidla.

Snížení hladiny hluku od podvozku až o 3 dB zajišťuje rekordně nízké hodnoty hlučnosti v interiéru
foto: Hyundai

RANC vychází z aktuální technologie ANC (Active Noise Control) koncernu HMG, která aktivně eliminuje hluk vysíláním zvukových vln s opačnou amplitudou, než má přicházející hluk.

ANC je softwarem řízená technologie, která analyzuje hluk v interiéru, a na základě toho snižuje hlučnost od motoru a podvozku. Odlišuje se tak od pasivního odhlučnění materiály, které pohlcují hluk.

Současný způsob odhlučnění zahrnuje zvukově izolační materiály a dynamické tlumiče. Tyto prvky zvyšují hmotnost a navíc nedokážou zcela pohlcovat akustická vlnění velmi nízkých frekvencí na pomezí infrazvuku.

ANC naproti tomu využívá mnohem lehčí díly, jako jsou mikrofony a řídicí jednotky, k efektivnější regulaci hluku a minimalizaci akustického vlnění na hranici mezi slyšitelným zvukem a infrazvukem. Tato technologie je již k dispozici v některých vozidlech společnosti Hyundai Motor Group.

Snížení hladiny hluku od podvozku až o 3 dB zajišťuje rekordně nízké hodnoty hlučnosti v interiéru. Elektromobily s akumulátory nebo palivovými články, bez spalovacího motoru, nabídnou v interiéru „téměř tiché“ prostředí.

Snížení hladiny hluku od podvozku až o 3 dB zajišťuje rekordně nízké hodnoty hlučnosti v interiéru. Elektromobily s akumulátory nebo palivovými články, bez spalovacího motoru, nabídnou v interiéru „téměř tiché“ prostředí.
foto: Hyundai

Současný systém ANC je však limitován možnostmi měření hluku a technologie pro analýzu naměřených hodnot. ANC lze kvůli tomu využívat pouze u konstantního hluku, jehož výskyt je předvídatelný.

Hyundai používá současnou technologii ANC nejčastěji k eliminaci trvalého hluku od motoru. Vzhledem k tomu, že hluk od podvozku nebo motoru pronikne do interiéru k cestujícím za 0,009 sekundy, je využitelnost současné technologie omezená.

Hyundai je díky první technologii RANC na světě schopen výrazně vylepšit odhlučnění interiéru. Nový systém dokáže analyzovat různé druhy hluku v reálném čase a vysílat zvukové vlny s opačnou amplitudou.

Nová technologie může například zpracovávat různé druhy hluku od podvozku, jako jsou rezonující zvuky, vznikající mezi pneumatikami a koly, nebo dunivé zvuky, které se šíří od vozovky vzhůru.

RANC funguje na následujícím principu: RANC vypočítává pomocí senzoru zrychlení vibrace, přenášené z vozovky do vozidla, a elektronická řídicí jednotka analyzuje hluk od podvozku.

Díky optimalizované rychlosti výpočtu a přenosu signálu trvá analýza hluku a vytvoření zvukové vlny s opačnou amplitudou procesorem pro zpracování digitálního signálu DSP (Digital Signal Processor) pouhých 0,002 sekundy.

Mikrofon neustále sleduje účinnost eliminace hluku od podvozku a tuto informaci předává DSP. RANC vykonává precizní analýzu hluku a rychlé výpočty, aby eliminoval hluk od podvozku zvlášť pro sedadlo řidiče, sedadlo spolujezdce vpředu a zadní sedadla.

Systém RANC dokázal v testech na vozovkách s různým povrchem snížit hladinu vnitřní hlučnosti až o 3 dB. Měření přitom probíhala při různé rychlosti jízdy a na různých sedadlech. Tato hodnota představuje snížení hlučnosti přibližně o polovinu v porovnání s identickým vozem bez technologie RANC.

Díky tomuto pokroku se inženýrům koncernu HMG otvírají nové možnosti pro snižování neodpružených hmot ve vozidle a pro minimalizaci zvukově izolačních dílů, resp. tlumičů, v porovnání s dosavadními konstrukcemi.

Výzkum a vývoj systému RANC až ke zralosti pro sériovou výrobu trval společnosti Hyundai Motor Group šest let. Předvýrobní fáze zahrnovala výměnu otevřených inovací mezi průmyslem a akademickým světem a zúčastnily se jí mimo jiné společnosti Korea Advanced Institute of Science and Technology, WeAcom, ARE a BurnYoung. Fáze sériové výroby je realizována se společností Harman, globálním dodavatelem audiosystémů pro automobilový průmysl, aby se zvýšila konkurence.

Společnost Hyundai Motor Group uzavřela v Koreji a USA proces podání přihlášky k patentové ochraně rozmístění senzorů a způsobu výběru signálu, což je klíčová technologie systému RANC.
V budoucnosti získá odhlučnění interiéru ještě významnější roli v souvislosti s nahrazováním vozidel, poháněných spalovacími motory.

Hluk v interiéru pochází převážně ze tří zdrojů: od poháněcího ústrojí, podvozku a vzduchu, obtékajícího karoserii. Pohon elektromobilů, napájených akumulátory nebo palivovými články, nevydává téměř žádný hluk, takže potlačování hluku od podvozku a aerodynamického hluku bude zásadní.

Použití systému RANC může významně snížit hlučnost od podvozku a vytvořit pro cestující v budoucích elektromobilech, vybavených akumulátory nebo palivovými články, tichý interiér.

„RANC je pozoruhodným systémem, který posouvá současnou technologii odhlučnění na novou úroveň,“ řekl Gangdeok Lee, výzkumný pracovník z laboratoře pro výzkum odhlučnění.

„I v budoucnosti si zachováme vedoucí postavení v oblasti technologie odhlučnění a budeme zákazníkům poskytovat nejvyšší úroveň ticha,“ dodal. Technologie RANC bude poprvé použita v připravovaném modelu značky Genesis.

tisková zpráva

34 Comments on “Hyundai vyvíjí technologii pro aktivní eliminaci hluku od podvozku”

    1. Fanousku myslis ze by bylo mozny zkratit tvuj podpis na jeden
      Fanousku myslis ze by bylo mozny zkratit tvuj podpis na jeden radek? Ctu to v mobilu a stale prejizdet prstem kilometry a kilometry tveho podpisu me trochu sere… kdybys napsal jen obcas neco, tak bych to peklusnul, ale prispivas dooooost casto… a kdybys jeste zjednodusil texty pro nas mene chapave tak by to bylo uzasny 😉

      1. čágos Krůgr jasná páká bádám nad tím už asi měsíc
        čágos Krůgr jasná páká bádám nad tím už asi měsíc že dřív sem to vyKukoj kritizoval a ted to tam sám mám navíc dlouhý jak kráva 😉 Čéče jenže nevim co stim, nechce se mi ty moudra mazat když tak těžce se generovali na svět :)) a namačkat to víc nejde, ideální by bylo kdyby pan Horcik tam dal rolovací vokno co by se rozbalilo po najetí myší… nooojo, já stím něco udělám soudluzi jasný 😉

    1. Tak asi bude nadprůměrně tichý, resp. záleží na
      Tak asi bude nadprůměrně tichý, resp. záleží na konkrétním EV. Už jsem v některých testech EV zaregistroval stížnosti na hluk – od kol, erodynamický, nepříjemné pískání a pod.

      kdysi jsem viděl i měření hluku v kabině auta, byla tam i tesla S a nebyla tejtišší, to bylo nějaké benzinové auto. Ono, dnes ty benzinové motory umí být fakt tiché a tak je zdrojem hluku spíš podvozek, pneu, podběhy, aerodynamický hluk…

      1. Mám relativně tiché auto. Boxer. Ale stejně je
        Mám relativně tiché auto. Boxer. Ale stejně je elektromobil ve výsledku tišší při mém ježdění po okreskách. Slyším to jen podle toho, že nemám potřebu si přidávat na rádiu hlasitost, abych rozumněl mluvenému slovu.
        Ve spalováku prostě po nastartování a jízdě musím mít hlasitost vyšší protí stání bez motoru narozdíl od elektra.

        Elektromobil je samozřejmě kvalitativně horší jak můj spalovák, takže při rychlostech nad 100 km je tam více aerodynamického hluku. To je zase dáno konstrukcí letící cihly 🙂 Ale jak jsem spal vejš. Jezdím hlavně okresky do těch 100km/h a tam elektromobil vede.
        Příde mi že tam dělá značný vliv absence vibrací od motoru.

        Jiná záležitost byl V8 5.2L. Tam bylo žádoucí aby byl motor slyšet. Nepotřeboval jsem ani rádio :))

        Ale hluk od podvozu mě netrápí ani v jednom autě.

        1. Ac se za to stydim, mam jeste Porsche Cabrio. Kdyz jsem s nim
          Ac se za to stydim, mam jeste Porsche Cabrio. Kdyz jsem s nim jel nedavno po dalnici, neslysel jsem ani zvonit mobil. A po jizde me hucelo dlouho v usich. A to jsem mel strechu zavrenou. I kdyz to je 6tivalec, je to hrozne hlucne auto. Drive jsem to rad poslouchal, ale ted je to utrpeni. Zlata Tesla. Sice take neni moc ticha, protoze pneumatiky delaji pekny krach. Ale je to uplne jina jizda.

            1. Stydim se za to, ze vlastnim spalovaci vehikl a pres 3 roky
              Stydim se za to, ze vlastnim spalovaci vehikl a pres 3 roky kazdeho presvedcuji, aby dal spalovaka do srotu. Nastesti s tim spalovacim vehiklem jezdim malo a jizda na STK a emise je asi nejcastejsi vyjizdka. K ostatnim jizdam pouzivam vyhradne ciste BEV.

          1. To by mě zajímalo takové srovnání třeba při 130 na
            To by mě zajímalo takové srovnání třeba při 130 na dálnici Tesla 3 vs. Lexus GS. Protože když těch 130 jedu, motor si točí kolem 1200-1500 a není slyšet. Co je slyšet, tak to je od pneumatik a aerodynamický hluk. A to je v EV to samé, takže tam moc rozdíl nebude.

            Ano, to Porsche cabrio asi nebude dělané primárně s ohledem na omezení hluku v kabině, tam věřím, že je to hlučné 🙂 Ale taková Panamer by už mělo být jiné kafe…

      1. Přinesl jsem informaci o tom, že ten systém už před
        Přinesl jsem informaci o tom, že ten systém už před Hyundaiem měla Honda a tak jsem se dotázal, jestli je to něcvo jiného, když o tom Hyundai píše jako o něčem novém. Co na tom nechápeš a co se ti nezdá, Františku? 🙂

        Jinak, Hyundai je stejný „rejžák“, jak to ty svým infantilním slovníkem nazýváš, jako je Honda 🙂

        1. hele kontrolní otázka : víš kolik jsou ted cla na
          hele kontrolní otázka : víš kolik jsou ted cla na náhradní díly rejžáckých autopopelnic? Musíme si chránit evropskou produkci autopopelnic! Musíme Fetovat ropný smrady a ještě abysme za ty krámy platili nééé evropa není úúplně blbá :))

          1. Tady je článek o odhlučnění, o aktivním potlačení
            Tady je článek o odhlučnění, o aktivním potlačení hluku v kabině auta. Na to jsem napsal svůj příspěvek, tak co tady vytahuješ clo a rejžáky a já nevím co, co s tím vůbec nesouvisí?

            Soustřeď se a napiš něco k tématu, ať si trochu užitečný 🙂

            1. ale vždyt o to jde, jsem užitečný 🙂 Když vyjde článek
              ale vždyt o to jde, jsem užitečný 🙂 Když vyjde článek o Tesle tak remcáš… tohle je reciproční 😉 no nemáš na to patent hochu a už vůlbec ne monopol 🙂 Za prvý trénuju vaše vědomosti a akceleruje vaše schopnosti, vztek je totiž lepší jak beznaděj 😉 čím víc vás navztekám tím víc budete se hůčit a chytřejší. A za druhý přicmrdávám, to je stejná techno jakou vy používáte na teslu. Co chceš? jak se do lesa volá už tomu rozumíš? Na všem špatným je něco dobrý každopádně hnůjdaj potlačení hluku neřeším, jsou to celkem tichý auta ale jak utišíš vodíkový výbum 100kgtnt hnujdaje to teda netušim :))))

                1. dyt ti říkám reciproční jako ropáci jak chtěj vaši ;))
                  dyt ti říkám reciproční jako ropáci jak chtěj vaši ;))

                2. Me ten vas podpis pripomina nazev strany toho podivina Petra
                  Me ten vas podpis pripomina nazev strany toho podivina Petra Cibulky.

    1. Audi A8 to už prodává celkem dlouho, nevím co chtějí
      Audi A8 to už prodává celkem dlouho, nevím co chtějí vyvíjet, existují na to spec čipy, dnes to je ve špuntových sluchátkách Bosse za 7 tisíc (útlum hluku až 45 dB), stačí si je v autě nasadit, je slyšet troubení aut, houkání hasičů a sanitek, ale není slyšet aerodynamický hluk, nebo hluk pneu a motoru tedy frekvence 50-350 Hz.

Napsat komentář