Hyundai předal ve Švýcarsku první vodíkové kamiony

Prvních sedm kusů velkosériově vyráběného těžkého nákladního vozidla s palivovými články na světě bylo předáno zákazníkům ve Švýcarsku.

Kapacita výroby modelu XCIENT Fuel Cell dosáhne 2000 vozů ročně již v roce 2021, aby byla v rámci expanze do Evropy, USA a Číny uspokojena rostoucí poptávka po řešeních zajišťujících čistou dopravu.
foto: Hyundai

Hyundai předal ve středu 7. října prvních sedm vozidel XCIENT Fuel Cell zákazníkům ve Švýcarsku. Jedná se o první velkosériově vyráběná těžká nákladní vozidla s palivovými články na světě. Celkem bude letos ve Švýcarsku uvedeno do provozu 50 těchto ekologických vozidel.

Dodání modelu XCIENT Fuel Cell představuje oficiální vstup divize užitkových vozidel Hyundai na evropský trh a je úvodním krokem další expanze společnosti na trhy s užitkovými vozy v Severní Americe a Číně.

„S předáním vozidel XCIENT Fuel Cell začíná nová kapitola nejen pro vodíkovou ofenzivu společnosti Hyundai, ale také pro využívání vodíku globální komunitou jako čistého energetického zdroje,“ řekl In Cheol Lee, výkonný viceprezident a vedoucí divize užitkových vozidel ve společnosti Hyundai Motor.

„Dnešní předání vozidel zákazníkům je teprve začátkem, který otevírá nekonečné možnosti pro čistou mobilitu. S úspěšným předáním prvních nákladních vozidel XCIENT Fuel Cell současně s hrdostí oznamujeme náš plán expanze i mimo Evropu, konkrétně do Severní Ameriky a Číny, kde jsme již dosáhli také velkého pokroku.“

Kapacita výroby modelu XCIENT Fuel Cell dosáhne 2000 vozidel ročně již v roce 2021, a tím podpoří expanzi nejen do Evropy, ale také do USA a Číny, kde rovněž roste poptávka po čisté mobilitě.

Zvyšování kapacity si vyžádá investice ve výši 1,3 miliardy USD nad rámec již oznámené investice 6,4 miliardy USD do vybudování vodíkového ekosystému, který podpoří vytvoření vodíkové společnosti.

Hyundai v USA spolupracuje s logistickými lídry, jimž bude dodávat velkosériově vyráběná těžká nákladní vozidla. Hyundai odhalil v říjnu 2019 na severoamerickém veletrhu užitkových vozidel NACV (North American Commercial Vehicle Show) studii těžkého nákladního vozidla hmotnostní kategorie Class 8 s označením HDC-6 NEPTUNE Concept, která naznačuje budoucí plány značky Hyundai v oblasti bezemisních vozidel.

Hyundai při jejich realizaci navazuje partnerství s různými společnostmi, s nimiž buduje kompletní řetězce pro dodávky vodíku, které pokrývají vše od výroby vodíku a plnicích stanic až po servis a údržbu. Na severoamerický trh bude také uveden tahač 6×4. Hyundai očekává, že do roku 2030 bude na amerických silnicích jezdit více než 12 000 nákladních vozidel s palivovými články.

Hyundai spolupracuje také s různými partnery v Číně. Čínský vodíkový průmysl zažívá prudký vzestup s obrovským potenciálem. Číňané chtějí mít do roku 2030 v provozu 1 milion vozidel na vodík.

Hyundai se zpočátku zaměří na čtyři nejvýznamnější vodíková centra v Číně: metropolitní region Jing-Jin-Ji, oblast delty řeky Jang-c‘-t’iang a provincie Kuang-tung a S‘-čchuan. V současnosti vede jednání s místními partnery o možnostech spolupráce, například v podobě společných podniků.

V Číně budou uvedeny na trh tři modely nákladních vozidel s elektrickým pohonem napájeným palivovými články: středně těžké nákladní vozidlo v roce 2022, těžké nákladní vozidlo v horizontu několika let a další těžké nákladní vozidlo se specifickou konstrukcí pro čínský trh. Cílem značky Hyundai je dosáhnout s těmito modely celkového objemu prodeje 27 000 vozidel do roku 2030.

Klíčem ke globální expanzi značky Hyundai s nákladními vozidly napájenými palivovými články bude úspěšné uvedení modelu XCIENT Fuel Cell na evropský trh.

Sedm zákazníků, kteří převzali první sérii nákladních vozidel XCIENT Fuel Cell, bude ve Švýcarsku přepravovat spotřební zboží. Do ovzduší přitom nebudou vypouštět nic jiného než čistou vodní páru. Provozovatelé budou podporováni robustním ekosystémem s dodávkami ekologicky vyráběného vodíku.

Společnost Hyundai Motor Company založila v roce 2019 společný podnik Hyundai Hydrogen Mobility (HHM), v němž je podílníkem také švýcarská firma H2 Energy. Partnerem HHM je i Hydrospider, společný podnik společností H2 Energy, Alpiq a Linde. HHM bude poskytovat zákazníkům nákladní vozidla XCIENT Fuel Cell na leasing se splátkami na základě jejich používání, bez počáteční investice.

Hyundai přenese úspěch ze Švýcarska i na další evropské trhy. Hyundai již řeší formy realizace sítí a spolupráce s partnery v Rakousku, Německu, Nizozemí a Norsku. Hyundai v rámci svého plánu rozšiřování výroby očekává, že do roku 2025 dodá 1600 nákladních vozidel s palivovými články.

V současnosti si již vozidla XCIENT Fuel Cell objednala řada dalších společností, mimo jiné Coop, Migros, Traveco, Galliker Logistics, Camion Transport, F. Murpf AG a G. Leclerc Transport AG. Nákladní vozidla budou využívat k přepravě veškerého zboží po Evropě, od potravin až po automobily.

Hyundai podporuje rostoucí vodíkový ekosystém obchodním projektem, který zahrnuje výstavbu více než 100 vodíkových plnicích stanic ve Švýcarsku, což je dostatečný počet nejen pro užitková vozidla, ale také pro osobní elektromobily napájené palivovými články.

Hyundai navíc hodlá vystupovat jako zprostředkovatel a koordinátor aktivit mezi společnostmi z různých odvětví ve snaze vytvářet ucelené řetězce pro dodávky vodíku, které budou přínosem pro všechny zúčastněné strany.

Automobilka v příštích letech představí novou generaci modelu XCIENT Fuel Cell na speciální platformě pro nákladní vozidla s palivovými články na vodík. Nový model bude mít nápravy s integrovanými elektromotory a dva systémy palivových článků o výkonu 200 kW, jejichž vývoj už v současnosti probíhá.

Nová modelová řada bude zahrnovat nákladní vozidla 4×2 a 6×2 i tahače 4×2. Hyundai tím pokryje významnou část potřeb evropského trhu v oblasti těžkých nákladních vozidel. Tahač s celkovou hmotností 44 tun bude mít dojezd až 1000 kilometrů na jednu náplň palivových nádrží.

Tyto modely podpoří úsilí o náhradu znečišťujících nákladních vozidel s pohonem na naftu. Hyundai se věnuje dalšímu vývoji technologie palivových článků a budování dodavatelských řetězců s cílem realizovat „vodíkovou ekonomiku“ pro lepší a čistější budoucnost.

Loni získalo řešení společnosti Hyundai Motor pro vodíkovou mobilitu ocenění za inovace v odvětví nákladních vozidel, Truck Innovation Award, v rámci ankety mezinárodní nákladní vozidlo roku IToY (International Truck of the Year) a XCIENT FC obdržel ocenění za inovace v oblasti vodíkové energetiky a technologie palivových článků na 5. Šanghajském fóru, které se uskutečnilo letos v září.

tisková zpráva

15 Comments on “Hyundai předal ve Švýcarsku první vodíkové kamiony”

  1. U zadneho H2 vozidla se neuvadi kapacita lithiove baterie bez
    U zadneho H2 vozidla se neuvadi kapacita lithiove baterie bez ktere by ten kram vubec nejezdil. Samozrejme ze se to musi tajit aby tajemstvi neuniklo. Vlastne to je vzdy EV s H2 range extender.
    edit. Mercedes GLC F-cell ma 13,5kWh baterku pro 51 km jen z baterky.
    https://www.daimler-truck-fuelcell.com/aktuelles-leser/elektromobiles-doppelherz-batterie-und-brennstoffzelle

      1. Baterka u H2 aut musi byt schopna odebirat energii z FuelCell
        Baterka u H2 aut musi byt schopna odebirat energii z FuelCell i v pripade, ze odber je nizsi, nez vykon h2 generatoru. Treba popojizdeni v kolone s fazemi stani. Leda ze by se elektrina likvidovala v topnem odporu. A pro opakovane zrychleni kdy h2 generator nestaci, musite mit energii v baterce. U nakladniho auta bude h2 generator optimalizovan na ustalenou rychlost 80km/h. Na rozjezdy to urcite nebude stacit. Baterka bude urcite dost velka, uz kvuli vysokym proudum.

        1. Však takto to funguje u klasického hybridu. A ty mají tu
          Však takto to funguje u klasického hybridu. A ty mají tu baterku kolem 1,5 kWh a stačí to. Nebo proč by ten vodíkový pohon musel mít větší? Předpokládám teda, že ten vodíkový generátor bude možné taky podle potřeby zapínat a vypínat, jak je tomu u spalovacího motoru v hybridním pohonu.

          1. H2 bunky bezi casto na vyssich teplotach a pri castem zapinani
            H2 bunky bezi casto na vyssich teplotach a pri castem zapinani a vypinani by teplota kolisala a kdo vi jak by se to projevilo na zivotnosti a ucinnosti. Hybrid musi umet rekuperovat jednorazove energii, kterou pri rozjezdu zase vyda. H2 bunka bude nejspis vyrabet i behem stani na semaforech nebo pri stani v kolone. Kam by ta energie mela smerovat?

            1. No to já právě nevím, jestli se vodíkový generátor
              No to já právě nevím, jestli se vodíkový generátor nemůže tak regulovat (vypínat a zapínat dle potřeby) jako spalovací motor. Proto se ptám. To lidi neznalí říkají i o spalovacím motoru, že to časté vypínání a zapínání mu musí škokid a ono to tak není, klidně se za jednu pár km jízdu zapne a vypne 20x i více. Ale to by musel říct někdo, kdo těm H2 generátorům rozumí…

Napsat komentář