Hyundai otevře novou čerpací stanici na vodík

V sídle Hyundai Motor Europe v německém Offenbachu se pro veřejnost letos v létě otevře nová čerpací stanice na vodík. Stanice umožní řidičům elektrovozů s palivovými články díky vysokotlaké technologii tankovat během pouhých tří až pěti minut.

V současné době existuje v Německu asi 20 vodíkových stanic. Nacházejí se v největších městech, jako jsou Berlín, Hamburk, Mnichov, Düsseldorf a Stuttgart. Do roku 2023 plánuje místní vláda do roku 2023 výstavbu až 400 dalších stanic.
foto: Hyundai

„Otevřením veřejné vodíkové stanice Air Liquide v naší centrále jsme opět přispíváme k rozvoji a rozšíření vodíkového pohonu. Hyundai je prvním výrobcem automobilů v Německu, který má ve svém sídle veřejnou čerpací stanici pro bezemisní pohon vozů,“ uvedl Thomas A. Schmid, výkonný ředitel Hyundai Motor Europe.

Vodíková čerpací stanice Air Liquide plní nádrže k palivovým článkům pod tlakem 700 barů a je vyvinutá podle nejnovějších standardů a technologií tak, aby co nejvíce zkrátila dobu tankování. Nová technologie navíc umožňuje využít celou kapacitu palivových nádrží, a tím výrazně zvýšit dojezd vozů. Denní kapacita nové stanice bude 200 kg vodíku, což stačí pro více než 30 vozidel.

Iniciativa Clean Energy Partnership (CEP), která provoz stanice financuje, byla založena v roce 2002 s účelem zavádět postupně vodík jako ekologicky šetrné palivo a pomoci tak v naplnění cíle snížit do roku 2050 škodlivé emise skleníkových plynů o 80 %.

V rámci projektu spolupracuje dvacítka společností působících v oblasti výroby palivových článků, vozidel s bezemisním pohonem, stejně jako příslušné infrastruktury a veřejné dopravy.

„Mnoho měst stále častěji čelí problémům s emisemi. My v Offenbachu jsme proto rádi, že společnost Hyundai Motor podporuje boj proti tomuto problému a nabídla své sídlo jako místo pro zřízení čerpací stanice Air Liquide,“ vysvětlil starosta Offenbachu Horst Schneider.

Hyundai ix35 Fuel Cell je první sériově vyráběný a komerčně dostupný vůz s vodíkovými palivovými články na světě. FCEV je kompletně nově vyvinutá technologie společnosti Hyundai Motor a model ix35 Fuel Cell čtvrtou generací vozů.

tisková zpráva

67 Comments on “Hyundai otevře novou čerpací stanici na vodík”

            1. To byla ciste reakce na
              To byla ciste reakce na „…postavit stanici a držet obsluhu pro to, aby si 30 čípků denně načepovalo vodík…“ – nabijeci stanice toho proste ani za idealnich podminek neobslouzi vic (z hlediska poctu nacerpanych kilometru). A s poctem obslouzenych aut to realne taky nebude o moc lepsi nez tech 30. Finance a efektivita uz je neco jineho…

              1. napsal jsem ti to i vejs,
                napsal jsem ti to i vejs, prave ty finance a efektivita je to nejdulezitejsi, tohle je cela stanice, takze si vedle toho postav stanici pro elektromobily za stejnou cenu, schvalne kolik asi tak na takove stanici bude tech stojanu? jeden to opravdu nebude 😉

                kdys us neco pocitas, tak to pocitej kompletne a ne jen nejak vytrzeny z kontextu, je to pak totiz zbytecne pocitat 😉

                1. garantuji vam, ze ani vy ani
                  garantuji vam, ze ani vy ani ja to tady kompletne nespocitame. do hry vstupuje prilis mnoho faktoru. cena casu straveneho pri dobijeni, cena technologie samotne, navratnost, planovany najezd vozidel, zpusob vyuziti. kapacita, moznosti navysovani kapacity. adt. lehce se tedy muze stat, ze 60kw/100km a 100 nasobne drazsi cerpaci stanice se muze prosadit proti 15kw/100km a 100 krat hustsi sit dobijecich stanic. jednoduse proto, ze je hrozne moc situaci, kdy je ciste elektricke vozidlo proste nepouzitelne. pripadne nekonkurence schopne. z pohledu jinych nakladu. a tvrdim, ze takovych situaci je naprosta vetsina. i kdyby byla dobijeci stanice co 20km zustane hrozne moc dopravy, ktera nepujde elektrifikovat. situace by byla mozna lepsi, kdyby byly troleje nad dalnicema, pripadne v asfaltu dobijeci draty. co ma samozrejme take svoji cenu. a take svoje limity. proto bych byl velice opatrny co se tyka vodiku. navic, vazeni. po cistych eletromobilech je to jediny bezemisni zpusob dopravy.

                2. proti vodikovemu EV je
                  proti vodikovemu EV je baterkove EV asi stejne pouzitelne 😉 k cemu ti je vodikove EV s dojezdem rekneme 300km, kdys za tech 300km neni zadna jina dalsi vodikova stanice? budes mu vodik do nadrzi snad foukat pumpickou?

                  trosku uvazuj nez napises nejaky blabol ju 😉

                  baterkove EV ma oproti vodiku jednu strasne dulezitou vyhodu, zdrojem energie je pro nej v nouzi jakakoliv zasuvka, u vodiku se muzes spolehnout pouze a jenom na vodikovou cerpaci stanici, zadnej kanistr, zadna moznost dolet tam vodik kdys dojde nekde na silnici 😉

                  troleje nad dalnici 😀 sis tu precet clanek kde to testi Scanie a hned vidis budoucnost? tak si to precti i jinde kde maj vic informaci aby szjistil ze to je jen testovani pro budoucnost kde se prejde na „troleje“ ve vozovce pro indukcne dobijena EV, takzvana OLEV, a to svete div se planuji prave automobilky ktere dnes vyrabeji ty baterkova EV, budou tak moci jezdit jak osobni, tak nakladni, tak autobusy 😉 v UK se takto stavi i na dalnici usek dlouhej temer 100km kde se to bude v pristich letech testovat pro vozidla do vahy 32 tun 😉 ale bohuzel pro tebe bude se jednat o baterkova EV, nikoliv vodikova

                  jestli ti to doted nedocvaklo, vodikove auto je take elektromobil, jen je slozitejsi a misto baterk ma nadrze s vodikem, a jeho provoz je asi 3-4x drazsi nez s baterkovym elektromobilem 😉

                3. hmm. kam se hrabe toyota s
                  hmm. kam se hrabe toyota s hyundayem a jejich vizema. prijde pan saman a vsem to vysvetli. a citime se jako soplave decka. kde jsme meli rozum, kdyz jsme ty predchozi radky psali. toz napiste to primo toyoty. at se hosi netrapi zbytecne. a neztracejte drahocenny cas tady na hybridu.

                4. Toyota jiz oznamila ze v EV
                  Toyota jiz oznamila ze v EV zaspala a ze to hodla do budoucna napravit, a Hyundai pokud vim ma v planu baterkove EV jiz letos, kdybys nemel hlavu v zachodu a neposlouchal jeho ozvenu, tak by sis treba i precetl ze vodik Toyota vyvyji prevazne proto (stejne jako Honda), ze na to dostala celkem slusne vsimne od Japonske vlady, stejne jako Nemecke automobilky na to dostali celkem slusne vsimne od Nemecke vlady, je to pro ne vpodstate vyvoj zadarmo kterym si muzou krejt zadek pokud by to nahodou vyslo 😉 Hyundai to cele jen recykluje a vyrobil par takovych aut (kolik? 1-2 tisice?), bez dotaci by ale nehnul nikdo z nich prstem a zadne vodikove stanice by se nestaveli

                  nejdriv si precti par udaju a pak tu pis urazky ju 😉

                5. A Samsung svou vodíkovou
                  A Samsung svou vodíkovou divizi rovnou prodal.

                6. tak momentalne je vyzkum
                  tak momentalne je vyzkum vodiku z vlastniho asi stejna super investice jako vyvoj CRT obrazovek 🙂

                7. Kde Toyotata oficiálně
                  Kde Toyotata oficiálně oznámila, že v EV zaspala a bude je vyrábět, kromě toho per huba příslibu nějakýho jejich inženýra v rámci předvádění plug Priuse?

                8. a ze zrovna ty se urazism,
                  a ze zrovna ty se urazism, clovece. co jsi zasel, to sklizis. tady chrlis invektivy jednu za druhou. si to po sobe precti alespon. a kdyby jen to. krome toho i lzes, zavadis, pripadne si rovnou vymyslis. kdes to cetl, ze toyota vyhlasila, ze zaspala dobu? vyvynout hybrid a hlavne jej uspesne prodavat a vydelat na tom je kapanek slozitejsi nez narvat hromadu baterek k elektromotoru a oslovovat par nadsencu, pripadne lidi co nevi co s penezma. k tomu porad tahat penize od investoru do rizikoveho kapitalu, ze ano. a co se tyka tech dotaci. zkus se pane vizionari zamyslet, kde by bez nich byla ta uzasna baterkova elektromobilita. a pak neco povidej o dotacich do vodiku, ty murdlante juuuuu 😉

                9. Taky se Vám zdá že když
                  Taky se Vám zdá že když mu někdo řekne něco proti jeho baterkovým vozům, tak začne bláznit jako pominutý?

                  Tesla mi někdy připomíná pyramidovou hru trochu, jak na investory tak na zákazníky.

                10. zajimave ze tech par set
                  zajimave ze tech par set tisic lidi co si poridi rocne nove baterkove EV jsou teda nadsenci a lidi co nevedi co s penezma?

                  co jsou teda pak ty stovky lidi co si poridi vodikove EV, to jsou fansmekri?

                  LOL

                11. vodikove ev si neporizuje
                  vodikove ev si neporizuje prakticky nikdo. technologie je porad v plenkach. ale z toho vubec nevyplyva nic o jeji perspektive. LOL

                12. Přesně tak.
                  Je tu

                  Přesně tak.

                  Je tu minimálně 5-10 roků posun proti baterkovým vozidlům, dával jsem sem nějaké odkazy na ceny palivových článků, tedy teoretické, teprve jejich pokles umožňuje start vývoje. Taky to že před nějakými 10 lety, nebo jak se nedařilo se spalovacím motorem, neznamená že je to totálně k ničemu. Klidně může stačit jedna dobrá diplomka aby se to změnilo. Navíc tehdy to snad byl dovjpalivový motor, jestli se nepletu, to je další komplikace, která to možná dočasně zařízla.

                  Bohužel někteří budou stále vymýšlet proč vodík ne, ignorovat některé vážné problémy bateriové technologie. Skoro jakoby se drželi prvního přikázání.

                13. Palivové články jsou ten
                  Palivové články jsou ten nejmenší problém. Tam je prostoru ke zdokonalování a potažmo snižování ceny habaděj. Problém je samotný vodík a to jak z důvodů fyzikálních tak ekonomických. Ono je sice hezké, že z toho vzniká jenom voda, ale za jakou cenu. Lepší by bylo vyvinout nějaké tekuté palivo, které by se dalo tankovat jako benzín nebo nafta a stačilo by třeba 50l na ujetí několika set km, třeba i za cenu nějakých mírných emisí. Pak by to mohla být zajímavá alternativa k BEV. Teoreticky.

                14. To by bylo asi nejlepší,
                  To by bylo asi nejlepší, ale je tu jeden problém. Existují jen asi dva prvky, které když pálíme tak vyprodukují oxidy, které ničemu nevadí. Uhlík a Vodík, takže přímo spalitelná kapalina jen stěží, tedy musíme hledat něco co vodík přijímá a uvolňuje. Tam jsou dvě možnosti, kapalina pod tlakem, nebo chemická sloučenina, která se teplem nebo jiným impulsem rozkládá a vodík uvolňuje. Nejspíš je asi problém v tom že všechny budou ne moc zdravé.

                15. Dotácie na vývoj batérií
                  Dotácie na vývoj batérií do automobilov sa asi vyparili, pretože najlepšie batériové technológie, ktoré sa súčasne používajú v BEV pochádzajú primárne z vývoja batérií pre spotrebnú elektroniku!!!
                  Takže s vodíkom sa to nemôže porovnávať. Bez dotácií by ho nevyvíjal nikto!!!

                16. A že těch veřejně
                  A že těch veřejně dostupných zásuvek tolik je. Představa že když vám kdesi dojde baterka v autě, že vás nechá kdokoliv nabít si z garáže je sice hezká, ale dost mimo realitu pokud zvážíme mentalitu lidí. Při nejlepším dostanete tak 3x16A 400V, takže si minimálně půl hodiny nebo hodinu posedíte. V horším dostanete 1*16A 230V, volání odtahovky se tedy asi nezbavíte.

                  Otázka, kolik bylo veřejných nabíjecích stanic (pokud možno 20kW+) když bylo EV tolik co vodíkových aut nyní? Kolik?

                  Víte co bysme ale klidně mohli udělat? Započítat trochu kolem toho, co říkáte?

                  Pro vodíkové nádrže jsem našel údaje mezi 12 až 30 USD/kWh, u baterií se dlouho udává 0,2USD/Wh, tedy 200 USD/kWh, ovšem jiné údaje mluví třeba o 290 či 350 $/kWh.

                  Polde tohoto zdroje: iop.org/resources/topic/archive/fuel/
                  Má být cena kolem 60$/kWh, ovšem udává že před nedávnou dobou byla 1000$/kWh, podle dalšího zdroje (energy.gov/eere/fuelcells/fuel-cell-technologies-office-accomplishments-and-progress mělo by se jednat o zdroj od vlády USA) se pohybuje cena palivového článku někde na 55-280 $/kWh. Problém HEV je myslím zatím ten že nemají žádnou pořádnou vyrovnávací baterii pro zvýšené výkony, tedy vodíkový článek musí být sto dodat 100% příkonu vozidla, to může jeho cenu výrazně zvednout, přičmež v podobě hybridu by potřeboval třeba jen 30kW článek.

                  Co toto ale znamená?

                  Zatímco na asi 400km čistě na baterie by bylo třeba baterie za minimálně 16k $, pokud bychom brali 100% kapacity, pokud by bylo k využití dostupných jen asi 80%, pak za 20k $. 30kW článek by stál 1650-8400 $, vyrovnávací baterie nějaké 4000 $ (20kWh), A bylo by třeba uskladnit 160kWh vodíku, tedy 1920-4800$ za nádrž. Tedy 7570-17200$ za tři důležité komponenty pohonné soustavy. Vodík se tedy klidně může cenově pohybovat v rozmezí jako BEV, stačí jen trochu upravit design, jinak 110kW článek opravdu stojí někde mezi 5500-28000$.

                  MIMOCHODEM HEV SPOTŘEBOVÁVÁ JEN 35-40kWh/100km NIKOLIV 60kWh/100km JAK JE ZDE MNOHDY UVÁDĚNO!!!

                17. nepredpokladam ze by me
                  nepredpokladam ze by me kazdy nechal dobit, ale tech moznosti tam par bude, proste v nouzi se nabije treba jen par km a mozna dojede, ale porad je to lepsi „mozna“ nez „potrebuju k vodikove stanici, ta za mnou je vzdalena 250km a ta predemnou je vzdalena 300km“

                  a ted si poredstav jak omezeni jsou lide v CR s elektromobilem-baterka a jak omezeni jsou lide v CR co se elektromobil-vodik tyce, ktere by sis v tuhle chvili vybral pokud bys musel v nejakm z tech dvou verzi elektromobilu jezdit? pripominam ze verejna nonstop neni v CR vodikova stanice ani jedna 🙂

                18. Mimochodem ten model co bych
                  Mimochodem ten model co bych si pořídil se už dost dlouho nevyrábí a ani jeden ze současných ať už HEV nebo BEV se mi designově nelíbí, navíc momentálně nejsem ničím tlačen do takové volby.

                19. otazka byla jasna, mas jen
                  otazka byla jasna, mas jen dve volby, vodik nebo baterka, co si vyberes, a zadny me se zadny nelibi, proste si vyber 😉

                  a ted na truc vyberes vodik 😀

                20. A víte že to nebude na
                  A víte že to nebude na truc? Auta mám seřazená takto
                  Mustang 2008
                  tesla roadster (pouze zelená verze)
                  Toyota Mirai
                  Subaru (čert ale ví co to bylo za model a hledat se mi jej nechce, navíc byl lehce upracený.)
                  Tesla roadster (ostatní barvy)

                  Takže nemuset řešit peníze, na to kolik bych s tím najezdil bych bral asi Toyotu, k plničce to nemám zase tak daleko.

                21. muzu vedet k jake plnicce to
                  muzu vedet k jake plnicce to nemas daleko? jestli k te v Neratovicich, tak u ni zaprve Mirai nenatankujes a zadruhe ikdyby z nejake protekce ano, tak ti ji naplni jen z cca 40-42% (holt malej plnici tlak jen 300 bar, maximum pumpy maj 350 bar, ale pouzivaj 300) dojezd Mirai by jsi tedy mel v pripade nejake usporne jizdy do 200km, jo to je super hodnota, tak to preju hodne stesti a at se ti Mirai postesti poridit 🙂

                  zajimavej vyber aut, Mirai me tam tak nejak nezapada, auta na volny cas a mezi nima Mirai, predpokladam ze to Subaru asi bylo nejake STI

                22. Kdo tvrdí že je v ČR? 🙂
                  Kdo tvrdí že je v ČR? 🙂 Víc už ale neřeknu.

                23. Mimochodem ani současná
                  Mimochodem ani současná situace není neměnná, jak dlouho od nástupu EV trvalo vybudování pořádné nabíjecí stanice na D1? Pár let. Znovu se ptám jaká byla situace u BEV v začátcích? Jaký byl počet nabíjecích stanic v závislosti na počtu vozidel? To je velmi zajímavý ukazatel.

                  Situace byla v podstatě stejná, nikdo se nechtěl rozhoupat. Teď moment přemýšlejte, co se asi stane, když, z vašeho pohledu nesmyslně, budou města v SRN mít vodíkový carsharing a autobusy? Budou dostupná plnicí místa. To znamená zase co? No že vzroste použitelnost té technologie. Pokud bychom se omezili na veřejné stanice podobné benzinkám, tedy to co je na D1 tak by BEV bylo ve stejné situaci jako HEV.

                  Nemám problém s tím že to v počátcích klasické automobilky dost podcenily a že jen díky tomu se Tesla Motors dostali tam kam se dotali, ale tvrdit jen díky tomu, že vodík je mrtvý, že se nemůže proasdit etc. je hloupost, stejně tak jako používat systém s kapalným vodíkem o 20 atm k podpoře tvrzení že za týden ujde 700 atm vysokotlaká plynová nádrž, k tomu nemáme myslím nikdo žádná měření, pokud taková datat z měření máte, rád si je přečtu.

                  Oba systémy mají prozatím limitace, ale je otázka která je větší. Jestli administrativní překážky ohledně množství vodíku na palubě a cena v desítkách dolarů za uloženou kWh v bombě, eventálně ne zcela domyšlený pohonný systém bez pomocné baterie pro špičkový výkon, nebo hmotnostní limity a cena ve stovkách dolarů za kWh uloženou v baterii.

                24. nastesti CR neni smerodatna
                  nastesti CR neni smerodatna co se vyvoje tyce, jsme okrajovej trh pro jakekoliv EV, at baterkove, tak vodikove

                  budovani site nabijecek je slozite z nekolika duvodu, budovani vodikovich cerpacich stanic je jeste slozitejsi, hlavne co se postupu uradu tyce a legislativy, a dokud se tohle nezmeni, bude vystavba porad pomala, ale jestli veris ze seto u vodiku povede, tak si tomu ver 🙂

                25. Které úřady, kterého
                  Které úřady, kterého státu, ať můžeme být konkrétnější.

                  A co tak korelace mezi počtem vozidel a stanic pro ně? To Vás nenapdalo že mám na mysli čistě toto?

                26. psal jsi o vystavbe
                  psal jsi o vystavbe nabijecky na D1, ta se nachazi pokud je me znamo v CR, tedy jsem pokracoval diskuzi na oblast zvanou CR

                  dnes mas nejak dlouhe vedeni covece

                27. Už se ztrácím, to máte
                  Už se ztrácím, to máte pravdu, procházel jsem zrovna víc staistik z ciziny, bavili jsme se o té plničce, můžete být rád že jsem neskočil do angličtiny.

                  Pokud se budeme bavit o tady tom kusu země, pak tady bude z nových technologií problém asi všechno, dokud pojedou aspoň dvě rafinérky, jsou myslím schopní objednávat radší vlaky benzínu a nafty někde z Íránu než aby se dělali s přechodem na ové technologie. Jo striktní normy jsou super když jde o jídlo, ale míň když jde o takovouto techniku.

                  Proč v tomhle si museli zrovna vzít příklad z prušáků?

                  Co se týče techniky, hranice poku možno ignoruji. Napadá mne prostě že by šlo zkusit vysledovat korelaci mezi počtem aut na území, třeba na jednotlivé země, Dolní Horní rakousy, Morava, Bavorsko… a výskytem energetických stanic. Podle mne tu korelace být může.

                28. ja mam dojem ze ani v tech
                  ja mam dojem ze ani v tech anglicky hovoricich zemich nebude ten vodik tak rozsirenej, co se da tak +- najit, tak relativne pohodovej zivot vodikoveho motorysty zazivaji jen Danove, vsude jinde je to spise jen jezdeni okolo te vodikove cerpacky

                  a popravde, ojeta vodikova auta budou katastrofa, lidi prdej na servis a tak nechci ani vedet jak bude vypadat treba 10-15 let ojete vodikove auto, to bude casovana „bomba“

                29. A STK asi nevedeme, že?
                  A STK asi nevedeme, že?

                  Snažil sem se najít nějaká data k té korelaci. Takže kupodivu musel jsem prjít dost stránek a stejěn tam toho moc nebylo.

                30. a co jako nadela STK? myslis
                  a co jako nadela STK? myslis ze ty nauta na CNG co jim bouchli nadrze nemeli platnou technickou? STK odhali jen to jestli mas spravna razitka revizi a jestli mas nadrz co nema proslou expiraci, skutecny stav dane nadrze ti na STK nezjistej, nemaj to jak zjistit

                  STK je dnes spise fraska, nedokazou poradne zjistit temer nic, je to jen birokraticky srumec, nic vic

                31. Myslíte že když je dneska
                  Myslíte že když je dneska fraška, že to nejde změnit? Ostatně to že je to fraška by se němlo změnit prvně. Záleží na designu auta, ale i tak by mělo jít nádrž projet nějakým ultrazvukem, překvapuje mne že si zrovna Vy neumíte představit nějakou nedestruktivní defektoskopickou stanici. Ano nebude možné aby auto opravili v každé horní dolní a ani aby STK dělal kde kdo, ale je to řešitelné. Ostatně otázka kvality autoservisů a STK, je důležitou a aktuální i dnes, bohužel ano dnes je to úřední šiml, ale i to jde změnit.

                32. ja si neco takoveho
                  ja si neco takoveho predstavit dokazu, ale nedovedu si pak jiz predstavit jak by to bylo drahe 😀 jde vpodstate vsechno, otazkou je jen jak moc to bude stat a jak moc by to postihlo majitele danych aut, a nejdulezitejsi otazka je,….. kdo to zaplati?

                33. Na výrobu 5kg vodíka
                  Na výrobu 5kg vodíka pomocou elektrolýzy treba 285kWh energie. (je jedno akej)
                  Na stlačenie na 700bar ešte asi 70-80kWh elektrickej energie.
                  Spotreba Toyoty mirai je približne 1kg/100km !!
                  Spotreba je 70kWh/100km!!! takže nie 35-40 🙂

                34. To ano, ale na čístý
                  To ano, ale na čístý pohby vozu, tedy na spotřebu jako takovou, připadá jen oněch 35-40kWh. To bychom pak totiž museli u EV počítat účinnost nabíjení, účinnost měníčů v nabíječce a další. U měniče (vážně pochybuji že nechali vyrobit pro nabíjecí stanice speciální transformátory 22/3×0,3kV) může být účinnost tak 95%, Li-Ion batterie mají účinností někde mezi 80-90%, takže 15-20% energie se jen tak vyzáří v podobě tepla, u spalovacích máte energii spotřebovanou na výrobu a dopravu paliva.

                  To se ale přeci běžně nedělá, ani když se zde bavíme o spotřebách BEV vs. spalovák, že? Tam porovnáváme energetické obsahy spáleného benzínu a spotřebované elektřiny z baterie.

                  Není proto důvod u vodíku uvádět kompletní spotřebu procesu, pokud se u jiných energie procesů výroby či ztráty při nabíjení ignorují.

                35. To je pravda, že čistá
                  To je pravda, že čistá spotreba bude okolo tých 35kWh, ale vodík nie je primárny zdroj energie a treba ho nejak vyrobiť. Ak nepočítame výrobu z fosílnych palív, tak najlepší spôsob výroby je elektrolýza vody a to má účinnosť zhruba 70%. Ďalšie dôležité straty straty sú pri čistení vodíka, stláčaní a spätnej konverzii na el. energiu.
                  Pri BEV treba samozrejme tiež počítať účinnosť nabíjania a vybíjania akumulátora ale je to omnoho efektívnejšie ako s výrobou vodíka.
                  Takže ak zoberieme 100%-ný balík el. energie a začneme s ním vyrábať vodík atď…. až po el. energiu, ktorú získame na konci z palivového článku (ďalej je to približne rovnaké ako v BEV), tak nám zostane pri použití súčasných najlepších technológi zostane 30-35% z pôvodného balíka! A to je mizéria.
                  Pri BEV nám zostane 80%. To sa s vodíkom nedá dosiahnuť ani teoreticky a to netreba spomínať ďalšie nevýhody, ktoré vodík má, a to ich má viac ako dosť.
                  Tiež som bol niekedy presvedčený o budúcnosti vodíkových technológií, až pokiaľ neprišli výkonné Litiové akumulátory, ktorým molekulárny vodík nemôže konkurovať.
                  Ak by sa vodík ťažil v čistej forme, tak by malo zmysel o tom uvažovať. Ale pokiaľ viem, tak najbližšie sa v čistej forme vyskytuje na Jupiteri, takže bohužel…

                36. Problém je v tom že
                  Problém je v tom že Lithiové akumulátory mají příliš malou energetickou hustotu, využitelnou, tedy tak aby zbytečně nedocházelo k jejich degradaci, ještě menší, cca 60%, takže z dnešních 180-200Wh na kg máme 108-120Wh/kg, to je něco co podstatně limituje teoreticky dosažitelný dojezd, nějaké zvýšení hustoty energie je otázkou, vyšší je snad u flow batteries, ale tam jsou zase jiné problémy jako malý výkon na jednotku hmotnosti, jestli se nepletu.

                  Navíc „drátifikace“ jde tak na železnici, kde je ale i ta otázkou spolehlivosti, navíc závislá trakce je velmi náchylná na jakýkoliv útok a nehodu, či zlomyslnost.

                  OLEV, tak oblíbený Samanem bude také problematický, při 130km/h(36,1ms-1) naskládáme do kilometru při bezpečné vzdálenosti cca 4 sekundy asi 7 aut, u kamionů při 80km/h asi 22ms-1 se do kilometru vleze 11 aut, kamion spotřebuje asi 30l na sto kilometrů, to dává asi kolem 72kW a tedy průměrný výkon 57,6kW, z toho plyne 633kW na kilometr dálnice a pruh, opět je to závislá trakce.

                  X oblastí dopravy nejde navíc efektivně bateriově elektrifikovat, krom toho při rostoucí kapacitě baterií patřičně poroste rychlonabíjecí výkon aby bylo možno nabít za stejnou dobu, to bude problém. Jednak to bude vyrábět zuby a potenciálně podpětí v okolí, ale také to bude vyžadovat změnu elektrizační soustavy kvůli nabíjecím stanicícm.

                  V závislosti na tom, jakou cestou se vydáme, budeme mít v určitých obdobích roku přebytky a nedostatky energie. U OZE budou problémy výraznější. Jednou jsem to již počítal, dvakrát tay psal, jen pro elektrizační soustavu u nás by bylo třeba 400-700GWh baterií při OZE, bez EV u jaderného modelu by několik měsíců byl přebytek výkonu několik tisíc MW (cca 2 000). Odhlédneme-li od fosilních paliv, tak ve skutečnosti můžeme mít tolik energie že nevíme co s ní. Tady je fakt asi jedinou schůdnou baterií „flow battery“ ale to je zatím cesta minimálně na pět let a o nezávadnosti oxidu vanadičného v kyselině sírové apod. bych pochyboval

                  V tomto měřítku, pokud se podíváme na elektrizační soustavu nebo na celou dopravu, se bavíme o obrovských číslech, jen pro ČR by bylo třeba ročně vyrobit asi 8GWh baterií (80kWh/vozidlo) pro nová osobní auta. Navíc mají dost nedobrý poměr energie/hmotnost, což je u vozidel důležité, u plavidel a letadel ještě více, ale o tom již jsem tu také psal. A to se bavíme jen o naší celkem malé zemi, vemte si to v celosvětovém měřítku, odepsat vodík bude znamenat posadit některé kovy na trůn místo ropy, veškeré problémy se pak jen z Arábie přesunou do Afriky.

                  Udává se že na 1kWh je třeba asi 158 g lithia, na MWh je to tedy 158kg, na GWh je to 158t lithia, ročně by nová EV spotřebovala 1264t čistého lithia, celkově osobní vozový park potřebuje asi 50x více (cca 5 milionů os. automobilů), tedy 63200t. Energetika s horním limitem 700GWh 110600t, to je asi polovina zásob lithia pod Cínovcem. Pokud budeme chtít jiný, vyšší dojezd, pak je třeba alespoň 160kWh, to zdvojnásobuje potřebu lithia v osobní silniční dopravě. Dále není zahrnuta železniční doprava v nezávislé trakci, doprava říční a zaoceánská. Ale jen pro zajímavost loko 781 měla 3900l nafty, to je asi 10MWh, tedy jedna lokomotiva by musela tahat baterii těžkou asi 100t a třeba by bylo 1,58t. To představuje při dohledaných Brejlovcích a Bardotkách v počtu 806 kusů dalších 1273,48t lithia.

                  Naproti tomu palivový článek o 85kW obsahuje asi 61g platiny tedy 0,7176g/kW, ale již se testují či dokonce vyrábějí články, které by měly obsahovat jen 17g na 85kW, neboli 0,2g/kW a s rostoucí kapacitou tato spotřeba nestoupá.

                  Vzhledem k tomu že při bateriích roste krom kapacity i výkon a to zcela zbytečně, a může to být i nebezpečné, zkratový proud 10MWh baterie bude obrovský v porovnání s článkem 1,4MW, roste i spotřeba vzácných materiálů. Navíc článek lze zastavit, baterii nikoliv. Pokud se vrátím k lokomotivnímu příkladu, tak 781 měla výkon 1,4MW, ale jak jsem uvedl vezla si asi 10MWh, tedy lithiová technologie by stála 2 miliony dolarů (cca 200$/kWh) u vodíku bychom byli na na asi 140 tisících dolarů (cca 100$/kW, udává se že může být nízko až kolem 67$/kWh) za palivový článek. Nádrže by byly na kWh ještě levnější 13-30$ zhruba, někde jsem to tu přesně v diskusi uváděl.

                  Co je třeba pořešit je dlouhodobé skledování v řádku měsíců mimo vozidla, pokud ale vysokotlaké systémy netrpí nějak vysokými ztrátami, stačí vyřešit pouze uložení, což by mohla být například šachta v zemi. (Prosím ještě jednou neplést sem nízkoteplotní systém z auta pčed asi 10 roky)

                37. Každá technológia má
                  Každá technológia má svoje výhody a nevýhody ale vývoj ide do predu. Čo nie je možné dnes, bude možno zajtra.

                38. Však píši že by muselo
                  Však píši že by muselo být speciální, vím že DBMB má v měnírnách speciální na 22/0,525kV, takže na získání vhodného napětí musí být využívány (DC nabíjení (napsal bych to naší zkratkou ale to bych si asi koledoval)) nějaký dodatečný měnič. Na jednu stranu se trochu divím že pro takové velké stanice se nedělají speciální, na druhou stranu chápu že by byl rozdíl v nákladech a muselo by to asi být nějak schvalované, tedy další problémy. Ovšem pokud by velké stanice rostly, vyřezení dalšího trafa v nich by mohlo přinést i úspory v nákladech.

                39. K čemu potřebujete
                  K čemu potřebujete nějakou speciální úroveň napětí?

                40. No pokud nabíjíte 400V DC,
                  No pokud nabíjíte 400V DC, pak pokud chceme obejít nějaký spínaný zdroj, tak potřebueme takové napětí, u kterého Uef*sqrt2 dává o malinko více než 400V aby bylo možné je ještě mírně odfiltrovat. Přesně by bylo pro 400V 282,8V, tedy 283V. Při 300V AC by na výstupu usměrňovače bylo asi 422V. Ale fakt nevím jak ten vnitřek přesně funguje. Našel jsem jenom jeden graf napětí na baterii, tam se to mění jen asi o 10V. farm6.staticflickr.com/5609/15444054148_1ae3f989cb_o.jpg

                41. Málokterá stanice mu
                  Málokterá stanice mu dokáže natlačit do nádrží vodíku na dojezd 600Km (protože neumějí tlak 700barů).

          1. opravdu veris ze k te
            opravdu veris ze k te cerpacce denne prijede 30 aut a natankuje „plnou“ ?

            mimochodem za cenu te stanice se da postavit asi 100 rychlonabijecich bezobsluznych stojanu 50kW, nebo asi 300 pomalich bezobsluznych stojanu 22kW, tak a ted pocitej znova 😀

            za cenu jedne tehle cerpacky by mela cela CR krasne pokrytou sit nabijecich stojanu s polomery okolo 10-15km, tedy nabijeci stojan co 20km

                1. Hustá raketa :O
                  To si hned

                  Hustá raketa :O
                  To si hned tak nějakej pumpař asi nedovolí 🙂

Napsat komentář