Hyundai Kona Electric boří mýty o elektromobilech

Hyundai Kona Electric vyvrací typické předsudky o elektromobilech. Oceňovaný elektromobil ujede až 484 km na jedno nabití 64kWh baterie.

Kona Electric bude mít podle prognóz jednu z nejvyšších zůstatkových hodnot po třech letech a 60 000 ujetých kilometrech
foto: Hyundai

Přestože elektromobily existují již několik desítek let, stále nejsou zdaleka tak běžné jako vozidla poháněná spalovacími motory. Proto také mezi lidmi koluje mnoho mýtů a dezinformací o elektromobilech. Zde jsou některé nejčastěji se vyskytující mylné představy o elektromobilech, jejichž neplatnost dokazuje Kona Electric.

Mýtus: Elektromobily mají krátký dojezd.

Skutečnost: Technologie akumulátorů pro elektromobily se neustále vyvíjí, takže vzdálenost, kterou elektromobil ujede na jedno nabití, se postupně prodlužuje. Nejnovější generace modelu Kona Electric s akumulátory o kapacitě 64 kWh překoná na jedno nabití až 484 km.

Díky tomu je praktickým a všestranným automobilem pro rozmanité provozní účely. Hodí se nejen ke krátkým cestám po městě a každodennímu dojíždění, ale také pro cestování na dlouhé vzdálenosti a dálkové jízdy.

Mýtus: Elektromobily jsou příliš drahé.

Skutečnost: Přestože elektromobily stojí při pořízení nového vozu v průměru více než automobily poháněné spalovacími motory, cenový rozdíl se zmenšuje. Mnoho evropských zemí nabízí odpočty daně a vládní podpory, které kompenzují vyšší náklady na pořízení elektromobilu.

Při kupním rozhodování je také důležité uvažovat o celkových nákladech na vlastnění elektromobilu, tzv. TCO (Total Cost of Ownership). Řada studií ukázala, že TCO pro elektromobily jsou porovnatelné s vozidly na benzin nebo dokonce i o trochu nižší.

Důvodem nejsou jen v některých částech světa výhodnější ceny elektrické energie v porovnání s benzinem, ale také nižší náklady majitelů elektromobilů na jejich údržbu a opravy.

Infografika k elektromobilu Hyundai Kona Electric

Infografika k elektromobilu Hyundai Kona Electric
foto: Hyundai

Další veličinou, kterou je nutné sledovat, je zůstatková hodnota. Elektromobily si na trhu s použitými vozidly obvykle zachovávají vyšší procento své původní hodnoty v porovnání s automobily se spalovacími motory.

Elektromobily Hyundai si vedou v tomto ohledu mimořádně dobře, mimo jiné i díky pětileté záruce bez omezení ujetých kilometrů na celý vůz a osmileté záruce s omezením na 160 000 km na trakční akumulátor.

Podle dat, zveřejněných v nezávislé specializované příručce Autovista Intelligence, si Kona Electric udrží na pěti největších evropských trzích v průměru 47,2 % své původní hodnoty.

Hyundai Kona Electric bude mít podle těchto předpokladů jednu z nejvyšších zůstatkových hodnot v porovnání s nejdůležitějšími konkurenty na trhu s elektromobily. Nedávná vylepšení modelu Hyundai Kona Electric, například prodloužený dojezd, vylepšená konektivita a nabíjecí technika, přispějí dokonce k dalšímu zvýšení jeho zůstatkové hodnoty

Hyundai IONIQ, první vůz na světě nabízený se třemi různými alternativními pohony, získal dva roky v řadě ocenění „Šampion zůstatkové hodnoty“.

Ocenění bylo uděleno na základě prognózy zůstatkové hodnoty po čtyřech letech provozu a 10 000 ujetých kilometrech ročně podle analýzy uskutečněné největším německým motoristickým časopisem Auto Bild a nezávislou poradenskou společností pro výzkum trhu Schwacke GmbH

Mýtus: Není dost míst pro nabíjení elektromobilu.

Skutečnost: V roce 2019 bylo v Evropě registrováno přibližně 165 000 veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily, včetně více než 17 000 vysokovýkonných stanic pro rychlé nabíjení.

V České republice je řidičům k dispozici více než 400 veřejných nabíjecích míst. Tato čísla neustále rostou. Rostoucí počty pracovišť, supermarketů a veřejných parkovišť nyní nabízejí i bezplatné nabíjení.

Zákazníci, kteří si chtějí nabíjet svůj elektromobil doma, mohou používat standardní elektrickou zásuvku a kabel dodávaný s vozidlem (včetně integrované řídicí jednotky) pro nabíjení přes noc. Nebo si mohou nainstalovat nástěnnou nabíječku (tzv. wallbox) pro rychlejší nabíjení.

Kona Electric je na přání vybavena třífázovou palubní nabíječkou o výkonu 10,5 kW, která je kompatibilní s veřejnými jednofázovými nebo třífázovými nabíjecími stanicemi se střídavým proudem a také s nástěnnými nabíječkami v soukromých domácnostech. Díky tomu se výrazně zkrátily doby nabíjení: verze s kapacitou 39 kWh je na 100 procent nabita za 4 hodiny 50 minut, nabíjení verze s kapacitou 64 kWh trvá 7 hodin 30 minut.

Mýtus: Nabíjet elektromobil za deště je nebezpečné.

Skutečnost: Elektromobily a jejich nabíjecí systémy jsou odolné vůči všem povětrnostním podmínkám a jsou vybaveny moderními technologiemi, díky nimž jsou stejně bezpečné jako automobily na benzin, či dokonce bezpečnější. Řidiči mohou bez jakýchkoli problémů a obav nabíjet svůj elektromobil i za deště.

Kona Electric poskytuje maximální pocit jistoty také za jízdy, protože je vybavena nejmodernějšími aktivními bezpečnostními a asistenčními technologiemi Hyundai SmartSense. Mezi ně patří mimo jiné asistent pro odvrácení kolize s překážkou vpředu FCA (Front Collision Avoidance Assist) s detekcí chodců, asistent pro sledování slepého úhlu BCW (Blind Spot Collision Warning) včetně asistenta pro upozorňování na vozidla přijíždějící ze stran při couvání RCCW (Rear Cross Traffic Collision Warning), asistent pro jízdu v jízdním pruhu LKA (Lane Keeping Assist), asistent pro rozpoznávání únavy řidiče DAW (Driver Attention Warning), asistent pro sledování omezení rychlosti ISLW (Intelligent Speed Limit Warning), asistent dálkových světel HBA (High Beam Assist), chytrý tempomat SCC (Smart Cruise Control) s funkcí Stop and Go a asistent řízení v jízdním pruhu LFA (Lane Following Assist).

Mýtus: Na trhu není žádný elektromobil pro moje potřeby.

Skutečnost: V uplynulých letech se výběr elektromobilů nabízených na trhu značně rozšířil. Současné elektromobily pokrývají segmenty od malých vozů do města až po SUV a vycházejí vstříc požadavkům rozmanitých životních stylů.

Model Kona Electric je prvním malým SUV s elektrickým pohonem, uvedeným na evropský trh. Jeho specifická konstrukce byla koncipována pro aktivní životní styl. Nová homologace verze s kapacitou 64 kWh umožňuje zákazníkům připevnit k vozidlu nosič jízdních kol na tažné zařízení s nosností až 100 kg. Maximální přípustné zatížení střechy je 80 kg.

Mýtus: Elektromobily není radost řídit.

Skutečnost: Elektromobily jsou v porovnání s automobily se spalovacími motory tišší a nabízejí plynulejší a komfortnější jízdu. Mnoho elektromobilů překonává varianty se spalovacími motory intenzivní akcelerací a mohou se pochlubit dokonce i vylepšenou jízdní dynamikou díky nízkému uložení těžkých akumulátorů, tedy nižšímu těžišti.

Kona Electric je výkonné SUV. S nejvyšším výkonem 204 k a maximálním točivým momentem 395 Nm dosahuje nejvyšší rychlosti 167 km/h. Z 0 na 100 km/h dokáže zrychlit za pouhých 7,9 sekundy.

Elektrický pohon se navíc ovládá intuitivně elektronicky propojeným ovládacím modulem – jízdní režimy se mění pouhým stisknutím tlačítka. Brzdová soustava umožňuje řidiči nastavit intenzitu rekuperace pomocí páček pod volantem.

Systém získává zpět elektrickou energii, kdykoli je to možné. Řidič může vozidlo dokonce zastavit, aniž by použil brzdy. Brzdová soustava s integrovanou rekuperační funkcí je navíc propojena s radarovým senzorem. Funkce chytrého zpomalování rekuperací je díky tomu automaticky řízena v závislosti na vpředu jedoucím vozidle.

Hyundai Kona Electric stručně

Model Kona Electric se stal v rámci produktové řady Hyundai velmi oblíbeným vozem pro svůj výkonný elektrický pohon, dlouhý dojezd a elegantní design. Malé SUV již od své premiéry obdrželo řadu prestižních ocenění.

Mezi ně patří zařazení do seznamu 10 nejlepších pohonů v roce 2019 společností WardsAuto (WardsAuto 10 Best Engine List) a udělení titulu Affordable Electric Car of the Year (Cenově dostupný elektromobil roku) v rámci ankety Auto Express New Car Awards. V prosinci 2019 jmenoval spotřebitelský časopis Which? model Kona Electric „Produktem roku“ – elektromobil značky Hyundai tak překonal 3500 dalších produktů napříč všemi kategoriemi od vyspělé techniky až po domácí a zahradnické potřeby.

Elektromobil Kona Electric byl na konci roku 2019 obohacen o řadu vylepšení. Jeho výbava nyní zahrnuje novou třífázovou palubní nabíječku o výkonu 10,5 kW pro rychlejší nabíjení.

Zákazníci si nyní navíc mohou vybrat na přání dodávaný satelitní navigační systém s 10,25“ centrálním displejem včetně telematického systému Hyundai Bluelink pro vzdálenou správu vozu.

tisková zpráva

71 Comments on “Hyundai Kona Electric boří mýty o elektromobilech”

  1. Nejen Kona, on i Ioniq je zajímavý. Zrovna se po nějakém
    Nejen Kona, on i Ioniq je zajímavý. Zrovna se po nějakém rozhlížím a zjišťuji, že když jsem ho ještě nesháněl, bylo jich všude dost, ale zrovna teď je v ČR jediný za rozumnou cenu, jen červený :-(.
    Dokonce jsem ho poptal u „jedné známé“ dovozové firmy, přišla mi automatická odpověď a to je asi tak všechno – už žádná reakce. Poptávaná auta v Německu už jsou zatím obě pryč. Tak kdyby třeba někdo šel na vyšší ligu a zbyl mu Ioniq… 🙂 Zas můžu pustit do světa Leafa.
    Trh s elektroauty je navzdory různým pochybám až nějak moc živý.

      1. Zapomněl jsem důležitou informaci – poptávám tu starší
        Zapomněl jsem důležitou informaci – poptávám tu starší variantu Ioniqa. U nového se dost nepovedla baterka a nabíjení je ultrapomalé, ale asi ne pomalejší než u Leafa, kterého bych také zvažoval, ale nakonec právě kvůli baterce Leaf nebude. Se starým jsem spokojen, budu se s ním loučit nerad, ale čas jde dál a je třeba zase inovovat vozový park.
        Auta přímo od Hyundaie nejspíš existují, měl jsem tam jedno vyhlídnuté a nebýt červené, které se doma nelíbí, tak už ho mám. Byl jsem s nimi v kontaktu a byli ochotní. Cena 589900 také akceptovatelná.
        Horší je to s dovozníky – na webu mají, že dovoz funguje i v době koronavirové, po vyplnění formuláře mi přišlo potvrzení mailem, ale dál už dělají mrtvého brouka – ani telefon nezvednou. Třeba se tu nějaký Ioniq na prodej najde, klidně nabídněte.

        1. Tak to pak jo. Ano, nový Ioniq má zmršené nabíjení a
          Tak to pak jo. Ano, nový Ioniq má zmršené nabíjení a pokud člověk chce i cestovat delší vzdálenosti než je dojezd, je pak asi i lepší ta starší verze, i když s menší baterkou, ale podstatně lepším nabíjením. Nechápu, jak to mohli takto zpackat.

          Patrně myslíte tento:
          https://www.hyundai.cz/vozy-bez-cekani/predvadeci/ionic-electric-2016/38375

          Pak jsou ještě na tipcars, ale už dražší. Ale to jistě víte 🙂

          1. Kdyby byl Ioniq s 64kou baterkou, je to nejlepší nabídka ve
            Kdyby byl Ioniq s 64kou baterkou, je to nejlepší nabídka ve své kategorii. Ale bohužel není a ta 39tka z Kony je dost příšerná volba. Tipcars má zajímavou nabídku z Rýmařova, ale už je o něco dražší. Uvidíme, třeba se něco naskytne.
            Odkaz je správně – krásné auto, které se mojí ženě nelíbí. Ona vždy soudila auta jen podle barvy, až do chvíle, kdy jsem jí chtěl dát svého Leafa a její C-Zero prodat. A to najednou ne, i když jsou obě auta bílá. 🙂

          2. To nabíjení není úplně zpackaný, dali tam články v
            To nabíjení není úplně zpackaný, dali tam články v vyšší hustotou energie, takže kapacita je dostatečná, ale nabíjecí proud není tak jak by měl být. Nevím jestli nejsou na trhu články s velkou hustotou i nabíjecím proudem, nebo jsou drahé.

            Podobný problém se řešil, u starého eUP! a nové verze, která nabíjí o 25% pomaleji, ale díky dojezdu nové verze, to je bezpředmětné, protože to auto DC nabíječku reálně nepotřebuje a když už musíte jet přes 500 Km za den, tak si prostě počkáte hodinku navíc, ale stále jste na tom lépe, než se starým, kde muíte nabíjet 2x častěji.

            1. 28 kWh verze ioniqa nabíjí proudem 125 A do cca 74 %
              28 kWh verze ioniqa nabíjí proudem 125 A do cca 74 % kapacity baterie (na 50 kW nabíječce). Na hyperchargeru Ioniq 28 kWh nabíjí 175 A (opět do 74 %). Kolika ampéry nabíjí 38 kWh verze? Já měl však za to, že nabíjecí výkon (a tím pádem dobu nabíjení) ovlivňuje spíše napětí baterie, které je u 28 kWh verze 360 V a u 38 kWh verze 320 V. Ale rád se poučím, pokud nemám pravdu. Díky.

              1. Není to jen napětím ale i proudem jakým je schopno EV
                Není to jen napětím ale i proudem jakým je schopno EV nabíjet.
                Vyšší napětí má velký vliv na to pokud nabíjecí proud bude u všech stejný a to očividně u všech není stejný, taky záleží na jaké nabíječce (tedy s jakým maximálním proudem je schopna nabíjet).

                1. Jasne, i proud ovlivnuje rychlost nabijeni. Na 50kW
                  Jasne, i proud ovlivnuje rychlost nabijeni. Na 50kW nabijeckach je strop proudu 125A, na hyperchargeru stary Ioniq do sebe pusti 175A. A pri stejnem napeti pri nabijeni to zmanema vetsi vykon = kratsi doba nabijeni. Meril jsem si to na MOL nabijeckach, ktere maji displej a musim rict, ze rozdil v rychlosti neni zase tak velky, aby to stalo za mordovani baterky na hyperchargeru (myslim 28kWh baterky).

          3. Baterky se optimalizuji na zivotnost, energetickou hustotu,
            Baterky se optimalizuji na zivotnost, energetickou hustotu, cenu a tisic dalsich parametru. Bohuzel se ne vsechny parametry daji skloubit dohromady. Zakaznik pozaduje velkou kapacitu, zivotnost a nizkou cenu. Tak ji dostane, ale musi akceptovat urcita omezeni u jinych parametru. Kdo pozaduje vysoke nabijeci proudy, musi zase ozelet velkou kapacitu. Pokud si myslite, ze to udelali naschval, nebo ze jsou neschopny, tak jim bezte pomoct s vyrobou lepsich baterek.

            1. Ano, nový Ioniq má jiné články než starý. Obětoval
              Ano, nový Ioniq má jiné články než starý. Obětoval rychlost nabíjení kvůli větší energetické hustotě článků, stejně tak jako to udělal VW j Citigo e eUp – ty starší verze měly články, co dovolovaly rychlejší nabíjení, ale zabraly stejné místo jako ty nové články s dvojnásobnou kapacitou. U městského auta s baterkou kolem 35 kWh je to OK. U Ioniqu, který je velikostí už vhodný i jako první auto do rodiny a i na delší cesty je to zpackané. Tím nemyslím, že jsou to špatné články, ale zpackané ve smyslu nevhodně použité pro dané auto. A argument ceny? Nevím… když vidím cenový rozdíl Kona s menší baterkou a větší baterkou, tak se mi ten cenový argument vůbec nějak nezdá.

              Nevím, jak s tím chtějí hlavně v Evropě konkurovat, když už starý Ioniq s rychlým nabíjením nebyl žádný prodejní hit, v pohodě jej o pěkný kus porazil i letitý eGolf.

        2. Osobně bych počkal, na nějakou levnější předváděčku
          Osobně bych počkal, na nějakou levnější předváděčku nové verze. Má delší dojezd, lepší AC nabíjení, má vzdálenou konektivitu, užitkový režim (možnost zapnout klimatizaci i bez motoru). Vyšší výkon motoru a podle všeho bude mít i lepší trakci, protože mu podle mě baterie zasahuje víc dopředu a bude mít lepší rozložení hmotnosti.

          Je otázka jak jezdíte dlouhé trasy, protože s leafem jste zvyklej nabíjet pomalu co 100 Km. Pokud jezdíte denně do 250-300 Km , tak nemusíte DC nabíjení vůbec řešit. Myslím že se bude celkový čas cesty lámat kolem trasy 400 Km. Ale u tras 200-250 Km budete mít vždy navrch.

            1. Zdravím, zřejmě jste vzal toho z sauto, který tam byl dva
              Zdravím, zřejmě jste vzal toho z sauto, který tam byl dva dny.
              Viděl jsem ho v minulosti na eSalonu jako firemního… ,je to jeden z prvních u nás – výroba 11.2016 (KMHC751HFHU004563).
              Chtěl jsem vám nabídnout svého, …hledal jsem na vás kontakt (před časem jsme si psali), ale už je sloveno 🙁
              Ať vám dobře slouží a když budete mít zájem o nějaké konzultace, rád poskytnu informace (pravidelně si měřím, zapisuji a propočítávám hodnoty z Torque_Pro přes OBDII_LX), mám to jako koníčka 😉

              1. Díky, to bude on. Je pořád v pěkném stavu. Teď se
                Díky, to bude on. Je pořád v pěkném stavu. Teď se musíme pár dnů sžít a je mi jasné, že za čas taky začnu ledacos vymýšlet :-). Musím říct, že mě v lecčems příjemně překvapil. Jen má oproti Leafu malý kufr. Jestli tam nedostanu kočárek, budu si muset asi na pár dní doma zacpat uši :-).

                1. Kufr je co do plochy jistě větší (4 přepravní boxy),
                  Kufr je co do plochy jistě větší (4 přepravní boxy), bohužel na výšku dvě bedny piva na sebe nedáme…
                  Mě víc vadí, že sedím hodně dole (níže než ve FOCUSu), proto zvažuji do důchodku nějaké menší e-SUV. Zadní spoiler mi už taky nevadí, naopak má jisté výhody.

                  Mrkněte na Electro_Dad (33:25) „Tátův test s hlubokým kočárkem do kufru“ – Bez jakéhokoliv problému 😉

                  Jak je na tom baterie? Máte test ze servisu?

                2. Electrodad mě naštěstí uklidnil, vím, že se tam
                  Electrodad mě naštěstí uklidnil, vím, že se tam kočárek vejde :-). Sezení mi nevadí, asi jsem ještě mladší (39), nebo nevím, zkrátka je to v pohodě. Pivo nepiju, takže ani ty dvě bedny nejsou problém. Baterka ujela po dálnici a silnici 50/50 skoro 200 km a ještě zbylo, nabíjení rychlé, takže bych ji považoval za aktuálně dobrou.
                  Dnes mám pohotovost v práci, tak jsem přesedl do služební Fabie. A poznatky? Třese se to, nejede to, chybí komfort. A zrovna čekám na odtahovku, štrejchnul jsem v lese o spodek a jsem bez oleje. To by se u Ioniqa nestalo :-).

                3. Já mám verzi Ultimate a vy máte Future +paket Efficiency s
                  Já mám verzi Ultimate a vy máte Future +paket Efficiency s DC nabíjením, s tepelným čerpadlem, +větrák chlazení baterie, +předehřev baterie. Přesto se zeptám, zda máte možnost aktivovat hlídání 12V baterie – nastavuje se v menu? Pokud ANO, doporučuji aktivovat.
                  Těch 200 km dáte v těchto dnech v pohodě i jen po dálnici. Do 120km/h se pohybujete kolem 12kWh/100km (teoretický dojezd 233km). Po silnicích dáte s lehkou nohou kolem 300km (nikdy to ale nevyjedete na 0%). Teď není problém se dostávat pod 10kWh/100km. IONIQ neskutečně dobře plachtí a chce toho využívat.

          1. Jo, musel jsem kouknout do výbavy. Píše, že to má
            Jo, musel jsem kouknout do výbavy. Píše, že to má nějaký paket ECO. To je ten Efficiency? Tam je tep. čerpadlo a pár dalších věcí jako Bi-LED, ale to tam zas nevidím.

            Každopádně, nějak nevidím důvod pro cenu vyšší o 140 tisíc oproti tomu červenému. Ale tak, je to věc prodejce…

  2. Jeden „mýtus“ se článku vyvrátit nepovedlo: „Elektromobily
    Jeden „mýtus“ se článku vyvrátit nepovedlo: „Elektromobily jsou příliš drahé.“

    To proto, že to není mýtus, ale fakt. I když se to postupně lepší, stále se běžné české rodině nevyplatí.

    Elektrická Kona začíná na 800 000 Kč, benzínová s odpovídající výbavou Mystic na 430 000 Kč. To je cenový rozdíl 370 000 Kč.

    Při průměrné ceně za kWh 4,5 Kč a spotřebě 15,61 (spritmonitor.de) elektrické a ceně 27 Kč za litru benzínu a spotřebě 6,88 Kony 1.0 T-GDI se cenový rozdíl vyrovná až po 320 000 km. To by i při osmi letech provozu znamenalo najet 40 000 km za rok. U hodně vytěžovaného podnikového vozidla to může být i reálné, ale pro drtivou většinu českých domácností je to mimo realitu.

    Samozřejmě, cena dobíjení se může velmi lišit. Kdo by dobíjel jen vlastními solárnimi panely, tomu by stačilo najet „jen“ 200 000 km, aby se cenový rozdíl vyrovnal. U neregistrovaných stanic se ale platí klidně i 9 a více korun za kWh. To se pak bod zlomu může posouvat až do nedohledna.

    Jediný nový elektromobil současnosti, který se může začít vyplácet už při dosaženém nájezdu kolem 100 000 – 150 000 km, je Škoda Citigo. Pro rozvoz pizzy po městě to určitě může být dobré řešení, ale jako rodinný vůz je příliš malá.

    1. Všichni kdo vlastní elektromobil mají možnost tarifu za
      Všichni kdo vlastní elektromobil mají možnost tarifu za 2,5 Kč/kWh, pokud už ho nemají čerpadlem, topením nebo bojlerem. Nicméně se vyplatí na elektromobil ještě počkat. Ceny budou klesat společně s tím jak klesají ceny baterií. U baterií není revoluce, ale evoluce.

    2. 1) Kdo má elektromobil, tak neplatí 4,5kč za kWh, ale
      1) Kdo má elektromobil, tak neplatí 4,5kč za kWh, ale 2,5kč
      2) Kona má i 1,6 a 2 litrové motory s epa spotřebou 8,7l/100km a ty už taky stojí trochu jiné peníze.
      3) Nikdo nezpochybňuje, že elektromobily jsou ještě drahé v kategorii pod 1 milión.
      4) Jistě myslíte průměrnou ČESKOU rodinu.

      1. Ano, porovnával jsem to 1.0 T-GDI, protože je svým výkonem
        Ano, porovnával jsem to 1.0 T-GDI, protože je svým výkonem 88 kW blíž k 100 kW slabší elektrické verzi, než 1.6 T-GDI se 130 kW. Tu bych srovnával se silnější elektrickou verzí se 150 kW.

        Při ceně 2,5 Kč za kWh se „bod zlomu“ dostane na 250 000 km, což je pro průměrnou ČESKOU rodinu pořád (v rozumném čase) příliš.

        Když srovnáme Konu 1.6 T-GDI se silnější elektrickou Konou, která začíná na milionu, je „bod zlomu“ někde kolem 270 000 km i při ceně 2,5 Kč z kWh.

        Já elektromobilitě fandím, jen se v Dukovanech a Temelíně rozbije ještě hodně atomů uranu, než ceny poklesnou natolik, aby se mohla stát běžnou realitou českých domácností.

        1. Abych to ještě upřesnil, myslím si, že doba elektroaut
          Abych to ještě upřesnil, myslím si, že doba elektroaut nastane ve chvíli, kdy začnou být maxiálně o 150 000 – 200 000 dražší než obdobné spalováky. Protože pak se začnou vyplácet už od nájezdu kolem 100 000 – 150 000 km, což už začínají být vcelku realistické hodnoty. Ale na to si budeme muset ještě pár let počkat.

          Výjimkou je jen Škoda Citigo, ta tuto podmínku ve své kategorii splňuje už teď, nepatří však mezi rodinné vozy.

        2. Mají tam i 100kW 1,6l variantu.
          Samozřejmě do Total Cost of

          Mají tam i 100kW 1,6l variantu.

          Samozřejmě do Total Cost of Ownership se započítává i zůstatková cena, kterou si elektromobily drží obecně lépe. Přece jenom po užití většinou auto nedáte do šrotu. Po odečtení zůstatkové ceny řekněme po 5 letech je ta srovnávací hladina zase úplně jinde.

        3. Cece, ty to nedavas. Prvni mystifikujes s 4.5Kč, potom
          Cece, ty to nedavas. Prvni mystifikujes s 4.5Kč, potom absolutne nechapes co je to tocivy moment a vykon. To chces tvrdit ze motor s okamzitymi 40 kgm od 0 RPM je spis porovnatelny s ICE motorem se 17kgm nez s 28kgm? Sedel si nekdy vubec v EV? Ta EV verze si vytre prde i s tim 100kW motorem natoz s tim zebrakem se kterym to srovnavas.

    3. Jeste zohlednete kolik vymenite oleju, vyfuku, filtru na
      Jeste zohlednete kolik vymenite oleju, vyfuku, filtru na vzduch a olej. Nekdy i svicek a co ja vim co spalovak jeste potrebuje. Servis take neco stoji. No a ono to najednou vypada trochu jinak. Kdyz si vezmu ze jizda s nejlepsim pohonem na svete prinasi take urcite vyhody, tak pro toho co si to muze dovolit, neni co resit. Mate doma jeste CRT TV nebo LED?

      1. To ano ale ani ev není bezúdržbové. Ten cenový rozdíl je
        To ano ale ani ev není bezúdržbové. Ten cenový rozdíl je prostě zatím moc velký a ty peníze musíte mít když to auto kupujete a nebo se musíte zadlužit. Navíc pořád problémy typu dojezd po dálnici a doba nabíjení. Řeknu to takhle. U většiny jízd pokud máte nabíjení doma by to většinu lidí neomezovalo ale pokud pojedete někam dál tak musíte začít plánovat nabíjení. Se spalovakem nemusíte. Dá se to ale je to stále pro většinu lidí omezující. Nezapomínejme že my tady máme ev rádi takže lecos promineme. Většina to má spíš naopak. Ale to všichni tady taky víme. Takže proč to vlastně píšu?

        1. Abychom byli spravedliví, je fajn že cena klesla u verze 64
          Abychom byli spravedliví, je fajn že cena klesla u verze 64 kWh z 1.2 mil. na 1 mil. Druhá věc, že naftová Kona s automatem a vybavením odpovídající elektrické verzi stojí 560 tis. Záruka: 5 let komplexní záruky bez omezení najetých kilometrů (včetně prohlídek) říká, že 5 let nedá majitel do auta ani korunu, tedy je zbytečné mluvit o nákladech na servis. Každý si to může tedy porovnat sám při současných cenách paliv a speciální slevě Hyundai tankovací karty 40-70 hal. na 1 litru paliva. Je potřeba i započítat zhruba dvojnásobnou cenu havarijního pojištění u EV, Rozdíl 440 tis. jen na kupní ceně je pro 90% lidí prostě nesmysl.

          1. Presne tak. Vystihl jste to presne. Obycejny clovek ktery se
            Presne tak. Vystihl jste to presne. Obycejny clovek ktery se nezajima o ev se, kdyz mu to reknete, v lepsim pripade zasmeje, v horsim si bude myslet ze jste se zrejme zblaznil. Nepochybuji ze ev drtive zvitezi, ale musi padnout cena a zkratit se doba nabijeni. Porshe Taycan se blizi tomu co je vetsina lidi ochotna vydrzet. Bohuzel jeste tam nejsme. Ale rekl bych ze tam dorazime driv nez si skeptici mysli. Treba muj pripad. Tady v Japonsku se da sehnat temer novy Leaf 62 kWh (ani ne rok stary, najeto 2000km) jiz pod 3 mil jenu. Novy stoji pres 4. 600 000 Kc. Asi si reknete na co cekam. No…i s timhle Leafem budu pri delsich cestach omezovanej. Do Tokia je to 300km. Tady je maximalka 100 takze bych tam asi dojel i bez mezinabijeni, pripadne si nekde cucnout. Jenze nabijecky na dalnicich sice jsou temer vsude, ale je tam v 90% jen jedna a ma 50kW. Navic dobijeci doba je omezena na 30 min. Muzete to zopakovat pokud za vami neceka dalsi, coz se uz stava. Pokud v lete pri 38 nad nulou budu dobijet „rychlosti“ 20kW a nize, tak za tech 30 minut nabiju na kolik, dalsich 100km? To je proste sileny. Dorazim do Tokia a budu mit v baterce par zbyvajicich procent. Vecer chci zpet. Moc casu nemam. Hledat nabijecku? Dat tam auto a cekat abych po nabiti neblokoval stojan? Existujou parkoviste s pomalym nabijenim i tady, ale je jich malo a uz musi clovek hledat. A navic zdrazili dost tarif, nabijeni venku uz je drazsi nez kdyz jedu za 4l/100k s Priusem. Ten jsem koupil za 1,26 mil jenu, na baterii ujedu v prumeru 18km. Brzo budu mit najeto 20 000km jen na baterii, takze moje ev duse svoji potravu dostava,s plnou nadrzi dojezd 800km. Kde to jde nabijim jak vzteklej ale neomezuje me to. Proste ten Leaf je 3x drazsi a prakticnost daleko horsi. Nevylucuju ze ho koupim ale kdyz si to date takhle vedle sebe…..
            Tesla by se dala, jenze ta nejlevnejsi stoji 5,3 milionu jenu. A ta ma dojezd jen o trochu lepsi nez ten Leaf. Akorat nabiji rychleji (bonus za 2 mil. :-)). A long range kterou bych bral bez zavahani stoji pres 6, s FSD pak pres 7 nebo se tomu blizi. To je proste drahy jako prase.
            A uvahy jak se jezdi „levne“ jdyz clovek predtim vyflak majlant za karu, no ty jsou spis k smichu. Ja taky jezdim „levne“ ale kdybych koupil obucejnyj Prius, tak by stal o 400 tisic jenu min a to se mi vrati mozna tak za 10 let. A tak dlouho ho asi mit nebudu. Ale koupil jsem. Zrovna tak nekdo koupi Teslu. Ale pohled „obycejneho“ uzivatele je fakt jinde.

            Howgh.

          2. To vam vymeni olej jen tak zadarmo kdyz mate zaruku 5
            To vam vymeni olej jen tak zadarmo kdyz mate zaruku 5 let?
            Jeste k vyssi cene EV. Spalovak se tak nejak stydlive zbavuje jedovatych zplodin vyfukem ktery je casto zamaskovan aby nebyl k videni. Pripomina mi to domky na vesnicich, kdy majitel ma nejakou zumpu a potaji vypousti obsah na louku nebo do zivotniho prostredi. Pak je tady rada ruznych vice ci mene fungujicich domacich cisticek ktere bych prirovnal k hybridnim autum a pak mame napojeni na biologickou ČOV. To by predstavovalo EV, kdy vyfuk je z casti v komine elektrarny, ktera ma centralni filtraci. Domnivam se, ze vsichni zde odsuzuji ty lidi, kteri za cenu usetrenych korunek zamoruji spodni vody fekaliemi. U jedovatych emisi ze spalovaku je situace obdobna, nekdo usetri par korunek a my vsichni zereme jedovate svinstvo. Myslim, ze je cas to zmenit.

            1. K první otázce, ano vymění olej, svíčky filtry zdarma.
              K první otázce, ano vymění olej, svíčky filtry zdarma. Zrovna tak to má Mercedes i u těch nejmenších modelů, 6 let nebo 125 tis. km, veškerá udržba zdarma.

              Co se týká ekologie, je to jiná věc. Já jsem si ale EV pořídil především proto, že jsem oproti předchozímu autu ušetřil hromadu peněz. Pak se mě ta technologie líbí a fandím ji a nakonec ten tichý provoz bez smradu je velmi příjemný. Samozřejmě denně čuchám naprosto stejné smrady od odstatních, takže nákupem EV jsem si v tomto směru nijak nepomohl. Všichni kolem mě nejsou chudáci, tedy s platem 60 tis. hrubého a výše říkají, že si EV nemohou dovolit a mohou si jej pořídit až bude mít 3 parametry. Všude jej rychle dobijí, bude stát podobně jako současný spalovák a bude mít dojezd 500-600 km. V současné době nic takového není a dlouho nebude. Teď se bude zachraňovat auto průmysl a i ve Škodě proběhlo na poradě ředitelů nutnost přehodnocení současného stavu rozvoje EV. Mimo jiné je velký tlak na pozastavení pokut za emise a s velkou pravděpodobností toho na nějakou dobu (min 2-3 roky) dosáhnou.

      2. No tak ja bych si treba EV koupit chtel, i pres jiste
        No tak ja bych si treba EV koupit chtel, i pres jiste nedostatky v dojezdu, ale dalky jezdim parkrat do roka, a na dovci se ty prodleni nejak zvladnou.

        Ale cenove to zatim fakt vychazi tezce mimo. On ten servis spalovaku zas tolik nestoji, zatimco ta porizovacka u EV je porad brutalni, minimalne teda v segmentu mensich aut (ve chvili kdy bych shanet auto ve vodach tesla model 3, tak uz to vychazi v pohode – ono vybavene auto stredni tridy se taky blizi milionu).

        Proste dokud bude stat kona (je to tridou MALE auto) jako Audi A4, tak je to fakt jen to pro extra nadsence co penize nemusi moc resit…

        Ja mam treba spalovak nizsi stredni (tj o minimalne auto o pul tridy vyse nez Kona). Za 8 let mam najeto 200 000km. A ani kdyz sectu uplne vsechny provozni naklady a celou porizovacku, tak se ani z velke dalky neblizim jen porizovaci cene Kony. (pro ilustraci – kupni cena 300k, nafta 300k, pojisteni 80k, servis 50k, opravy 30k, pneu 25k, dalnicky 12k a pak nejake drobne, celkem jestli dobre pocitam cca 800 tisic, a to jsou fakt naklady celkem. A jsem po 8 letech kompletnich nakladu s bidou na 2/3 porizovaci ceny kony… ktera by pravda jezdila lip (lepsi vykon, automat bez prerazovani), ale zas byla o kus mensi….

        1. Respektuju financni limity, to jsem uz psal. Ale jsou lidi,
          Respektuju financni limity, to jsem uz psal. Ale jsou lidi, kteri koupi klidne spalovak za 1,5 milionu a o EV bud nevedi, nebo jsou lhostejni.
          Kona je mala, proto bych se zameril na Kia e-Niro. To je uz kus auta. Ted nevim jaky cenovy skok to proti Kone dela, ale s tim autem se uz asi da poradne jezdit.
          https://www.kia.com/cz/modely/e-niro/objevte/

  3. Ten dojezd 484 je tvrdim dosazitelny po meste! Bezne pouziti
    Ten dojezd 484 je tvrdim dosazitelny po meste! Bezne pouziti (rozumjej neloudat se) s timto typem karoserie pri jezdeni po Cz bude 15 na sto v prumeru za rok.
    Takze kdyz pouzitelno bude 64-6=58 a ÷0.15=386km.
    Ale i tak mytus.. nedojedu qode do HR, je false.

      1. Ne. Za to fakt nemůže Toyota.
        Japonci si prostě korejská

        Ne. Za to fakt nemůže Toyota.
        Japonci si prostě korejská auta zatím nekoupi. O to tady jde. Dovozní cla jsou myslím nulová. Hyundai to zkoušel ale museli to zabalit. Neprodávalo se. Ale třeba se to změní. Korejský se prosadily displeje, teď televize. Dřív nevídano. Na ty auta taky dojde.

            1. Děkuji všem za vysvětlení. 🙂 Ten národ má dost
              Děkuji všem za vysvětlení. 🙂 Ten národ má dost složitou karmu. Jejich koncertní síně jsou vyhlášené. Na YouTube je několik nahrávek a musím říci, že ta atmosféra je cítit i z toho záznamu. Tohle má přes několik desítek miliónů (nenechte se zmást, oni to občas vynulují) shlédnutí. https://www.youtube.com/watch?v=WPi7LrQ1rNg

              1. Já jsem si cca 2 roky zpátky naposlouchal výbornou knihu od
                Já jsem si cca 2 roky zpátky naposlouchal výbornou knihu od Jamesa Clavella Šógun, což mě inspirovalo v tom načíst si více o historii a kultuře Japonska.
                Vládnoucí třídy v Japonsku si od cca 12.století vybudovaly specifický pohled na svět. Základali si na tom, že jsou tvrdí a neohrožení válečníci, zakládali si na tělesné čistotě a měli specifické stravovací návyky („rýže, ryba, sójovka“ :-).
                Vždycky, když se vnitřně sjednotili a přestali se mydlit mezi sebou, začali Japonci vybíjet své agresivní sklony vnější expanzí, což obvykle odnesli Korejci, protože byli na ráně.
                Korejci na tom jsou historicky podobně jako Češi. Relativně malý národ v sousedství velkého a vyspělého (v jejich případě Čína). A jejich strategie přežití se od té české až tak nelišila. Akceptovat kulturní a technické transfery, zbytečně nebojovat předem prohrané války a v případě nutnosti ohnout hřbet.
                Tihle prostě Japoncům připadali jako poserové, smradlavci (nekoupali se) co žerou nechutnosti (stejně jako Číňani jedli všechno možné, včetně dost aromatických věcí, Japonci třeba „nedávali“ česnek), prostě podlidi, spodina, nedotknutelní, Eta. Ještě se sluší dodat, že, podle čínského zvyku, provozovali většinu státní administrativy v Koreji eunuši. Ti neměli (podle čínské tradice) nejen „kulky“, ale ani „bimbáska“. Proto nebyli schopni zadržet moč a museli nosit pleny. A smrděli.

                1. Šóguna jsem četl ale to o těch eunusich nevěděl. Z toho
                  Šóguna jsem četl ale to o těch eunusich nevěděl. Z toho se obrací žaludek.

                2. Japoncům se z nich rozhodně žaludek obracel.
                  Japoncům se z nich rozhodně žaludek obracel.

Napsat komentář