Hybridy Toyota v Le Mans nedojely

Tým Toyota Racing si vychutnal okamžiky extáze i zklamání během událostmi nabitého závodu 24 hodin Le Mans, jenž pro tým skončil v 11. hodině soutěže. Po působivém startu v prvním závodě týmu bojovaly vozy TS030 HYBRID o čelní umístění a vrcholem byly chvíle, kdy se Nicolas Lapierre, střídající se za volantem vozu č. 7 s Alexem Wurzem a Kazuki Nakadžimou, ujal před ohlášením šesté hodiny závodu absolutního vedení.

Hybridní závodní vůz Toyota TS030
foto: Toyota

Radost týmu však byla zkalena hned několik sekund poté, když závodní stroj č. 8 s hybridním pohonem využívajícím kondenzátor, měl těžkou nehodu s Anthonym Davidsonem za volantem (týmoví spolujezdci Stéphane Sarrazin a Sébastien Buemi).

Toyota TS 030 HYBRID, do níž narazil jiný závodní vůz jedoucí o kolo zpět, utrpěla rozsáhlé poškození vlivem těžkého nárazu do bariéry z pneumatik v zatáčce Mulsanne, která následuje po rovince Mulsanne Straight, kde vozy dosahují rychlosti přesahující 330 km/h.

Pilot Anthony Davidson se dokázal vlastními silami dostat ven z vozu a poté byl ošetřen v lékařském středisku závodního okruhu kvůli šoku po nárazu a bolestem v zádech. Přestože Davidson neutrpěl žádná viditelná zranění, byl převezen do nemocnice na vyšetření, kde byly odhaleny zlomeniny 11. a 12. obratle. Úplné zhojení těchto zranění si vyžádá přibližně 3 měsíce a pilot zůstane v nemocnici až středy tohoto týdne.

Po nehodě vyjel na trať safety car a po odmávnutí zeleným praporkem začal bojovat o vedení v závodě Kazuki Nakajima. Měl však rovněž smůlu, neboť střetl opět s vozem jedoucím o kolo zpět, jenž mu způsobil defekt a poškození zadní částí karoserie. Pro celý tým to znamenalo vynaložit obrovské úsilí s odstraněním několika problémů, v jejichž důsledku musel vůz č. 7 strávit hodně času v boxech, aby měl alespoň teoretickou šanci zdárně dojet do cíle.

auto hybrid 2012 WEC Le Mans Toyota TS030

Porucha motoru si však po deseti a půl hodinách vynutila obtížné rozhodnutí stáhnout i vůz st. č. 7, a předčasně tak ukončit působení týmu TOYOTA Racing ve svém prvním závodě této sezóny.

Tým nicméně prověřil výkonový potenciál podvozkové platformy TS030 HYBRID i soustavy pohonu TOYOTA HYBRID System-Racing v jednom z nejtěžších závodů motorsportu vůbec. Se stejnou odhodlaností vyjede opět na trať již 26. srpna v rámci dalšího podniku – šestihodinového závodu seriálu WEC (World Endurance Championship) v Silverstone.

auto hybrid 2012 WEC Le Mans Toyota TS030

V kvalifikaci na Le Mans si přitom hybridníí závodní vozy Toyta vedly více než dobře. Po čtvrtečních nočních závěrečných kvalifikačních jízdách na okruhu La Sarthe zahájil tým TOYOTA Racing závod 24 hodin Le Mans – první závod týmu – ze slibného třetího a pátého místa na startovním roštu. Oba závodní vozy TS030 HYBRID vyjely na trať za teplého a suchého počasí na první ze dvou 120minutových kvalifikačních jízd.

Jezdci vylepšili své časy kol ze středeční první kvalifikace, když svou roli sehrál vývoj podmínek na trati. Oba vozy TS030 HYBRID opět zakončily jízdu mezi prvními šesti, kdy Stéphane Sarrazin, Anthony Davidson a Sébastien Buemi s vozem č. 8 dojeli na čtvrtém místě, zatímco Alex Wurz, Nicolas Lapierre a Kazuki Nakadžima s vozem č. 7 skončili na šestém místě.

auto hybrid 2012 WEC Le Mans Toyota TS030

U obou vozů bylo zapotřebí provést mezi jednotlivými jízdami opravy závad na elektroinstalaci, avšak tým byl v dostatečném předstihu připraven na rozhodující finální jízdu. Tato závěrečná jízda byla zhruba v polovině přerušena červenou vlajkou, což předznamenalo grandiózní závěr, ve kterém Anthony a Kazuki dokázali díky více agresivní jízdě v posledních kolech vytěžit maximum.

Chvíli po půlnoci byl startovní rošt pro sobotní 80. ročník závodu 24 hodin Le Mans uzavřen, přičemž pozice na startovním roštu byly dány nejlepšími časy dosaženými během všech kvalifikačních jízd.

Anthony protlačil vůz č. 8 na třetí pozici na startovním roštu – pouhé 1,055 sekundy od pole position – přičemž druhý vůz TS030 HYBRID získal díky nejrychlejšímu zajetému kolu Kazukiho pátou pozici.

Závod, který oficiálně zahájil Takeshi Uchiyamada, výkonný viceprezident společnosti Toyota Motor Corporation, průkopník hybridních pohonů a člověk zodpovědný za model Toyota Prius, se uskutečnil v sobotu 16. 6. v 15:00 místního času.

Mimochodem, Le Mans tento rok nedojel ani další technologiemi nabitý vůz – Nissan DeltaWing. Podrobnosti přineseme ještě během dneška.

tisková zpráva

Napsat komentář