Každý fanoušek motoristického sportu ví, že letošní sezóna Formule 1 přinese mnoho změn v pravidlech. Jednou z nejpodstatnějších je zásadní zásah do konstrukce motorů závodních vozů.
foto: McLaren
Místo osmiválcových motorů V8 2,6 litrů nové předpisy Formule 1 pro rok 2014 dovolují použití pouze šestiválcových přeplňovaných motorů V6 o objemu 1,6 litrů. Omezuje se rovněž velikost palivových nádrží Formule 1 na 100 kilogramů (-35 % oproti ročníku 2013) a rychlost průtoku paliva do motoru na 100 kg/hodinu (u V8 neomezená).
Nové parametry donutily konstruktéry zcela přepracovat pohonný systém Formule 1. Kvůli udržení požadovaného výkonu je tlak ve spalovací komoře nových motorů 200 barů – dvakrát větší než u motorů V8. Technickým oříškem se tak stane spolehlivost motorů, neboť za celou sezónu mohou týmy použít jen pět motorů.
„Největší výzvou je, aby celá věc správně fungovala. Nové motory jsou v mnoha směrech náročné – abychom se přiblížili současné generaci motorů F1, to je velký, velký úkol. Ještě větší výzvou bude spolehlivost,“ řekl CNN Rob White, který vede tým Renault Sport F1. Renault dokonce uvažuje o vypínaní válců v zatáčkách, aby se šetřilo drahocenné palivo.
Konstruktéři však mají možnost vyrovnat nižší výkon motorů V6 přidáním mohutnější elektrické výzbroje. Ostatně, spalovací motor je jen jednou částí pohonného systému Formule 1. Celý pohonný systém Formule 1 se v roce 2014 skládá ze spalovacího motoru, motorgenerátoru u rekuperace kinetické energie, motorgenerátoru u rekuperace tepelné energie, úložiště energie a řídící elektroniky.
„Motory V8 měly výkon kolem 780 koní. Nové turbo motory samy o sobě vyprodukují 620 koní nebo víc, ale elektrická energie to zvýší na hodnoty z předchozích let. Někteří dokonce věří, že výkon V6 motorů může na začátku sezony dosáhnout až 840 koní,“ vysvětluje Gary Anderson konstruktér a sportovní komentátor BBC.
Původní hybridní systém KERS, který „nakopával“ Formule 1 při výjezdu ze zatáček, nahradí dvojice energetických jednotek. MGU-H zužitkuje energii z výfukových plynů a funguje jako elektrický generátor. Jednotka je navíc spojená s turbodmychadlem, jehož rychlost může ovlivňovat.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Sebastian Vettel: elektrické formule se mu vůbec nelíbí
VIDEO: Formula E má trailer a rozpis
Williams získal dotaci na rozvoj setrvačníkového rekuperátoru
Druhá jednotka MGU-K o výkonu 120 kW/163 koní je spojená s klikovou hřídelí a funguje jako přídavný elektromotor. O dostatek elektrické energie pro elektromotor se postará 20kg akumulátor.
Elektrický výkon vozu Formule 1 je oproti ročníku 2013 dvakrát větší – 120 kW oproti 60 kW. Při sezóně 2013 mohli piloti KERS využívat 6,7 sekundy při každém kole, v letošním ročníku to bude 30 sekund.
No, to vypadá opravdu
No, to vypadá opravdu zajímavě! Jsem zhvědav, jakým směrem to vše půjde…
Dočkáme se do 10 let
Dočkáme se do 10 let sjednocení Formule1 s novým šampionátem E-FormulE?
Presne to iste mi napadlo
Presne to iste mi napadlo tiez. 🙂