Humpolec nabízí nový standard čerpání CNG v ČR

Stlačený zemní plyn přestává být alternativním palivem. Stává se palivem číslo 
2 hned za naftou a benzínem. Přispívá k tomu i nový standard prodeje, který odbourává bariéry a zpřístupňuje toto palivo široké motoristické veřejnosti.

Nová plnící stanice CNG (stlačený zemní plyn) u Humpolce je k dispozici v rámci areálu čerpací stanice Benzina. Díky tomu nabízí veškerý komfort na který jsou řidiči zvyklí. Podobných CNG stanic má během následujících let vzniknout až 20.
foto: Asociace NGV

V současné době je v České republice v provozu 47 plnicích stanic CNG. Drtivá většina z nich však neposkytuje motoristovi obvyklý standard, na který je po desetiletí zvyklý při čerpání pohonných hmot.

Čerpání CNG tak bylo v minulosti zatíženo řadou kompromisů, které musel uživatel vozu překonávat – ať již problematickou dostupností plnicích stanic, nebo omezenou možností platby jen prostřednictvím tankovacích automatů.

CNG tak dlouhou dobu bylo palivem „pro znalé“ – tedy pro firmy a jednotlivce, kteří o toto perspektivní palivo projevovali aktivní zájem.

Vývoj automobilů na CNG

Přední světové automobilky již mají ve svém výrobním programu vozy s pohonem na CNG jako běžnou součást produkce a stále více ohlašují rozvoj této technologie do budoucnosti.

Moderní vozy na CNG vykazují při průměrné spotřebě několik kg/100 km vysoký výkon a velmi nízké emise. Kromě řady značek a modelů osobních vozů je významná i produkce lehkých užitkových vozidel. Technologie CNG motorů již dávno opustila dětské plenky, nádrže jsou ukryty pod podlahou a cena vozu na CNG je nyní srovnatelná s turbodieselem.

Dojezd vozů běžně dosahuje na jedno naplnění CNG 400 km a více, benzín je zde paradoxně „alternativním“ palivem pro dojezd. Cena za ujetý kilometr na CNG musí být snem snad každého motoristy – od 70 hal do 1,60 Kč/km včetně DPH.

„Zrovnoprávnění“ CNG jako běžného paliva

Většina odborníků na pohonné hmoty dnes připouští, že CNG je perspektivní palivo, které v blízké budoucnosti nahradí značnou část spotřeby benzínu a motorové nafty, a to nejen u větších flotil osobních a dodávkových vozů, ale i v segmentu malých firem a soukromých osob.

auto plnící CNG stanice Humpolec

Řidiči mají na humpolecké plničce CNG maximální komfort.
foto: Asociace NGV

Pro pokračování rozvoje CNG mobility do blízké budoucnosti je však nutné toto palivo zákazníkovi zpřístupnit stejným standardem, jaký je obvyklý pro tradiční pohonné hmoty, jen tak bude mít motivaci kupovat vozy na CNG,“ komentuje současnou situaci na trhu Ing. Miroslav Stříbrský, jednatel společnosti NEXT Energy. „Rychlému rozšíření CNG v tuto chvíli nahrává i daňové zvýhodnění,“ upřesňuje Ing. Stříbrský.

Tímto standardem – podobně jako již v mnoha evropských zemích – je čerpání CNG jako dostupného paliva na běžných čerpacích stanicích pohonných hmot. Společnosti E.ON Energie, a. s., a NEXT Energy, s.r.o., ve spolupráci se sítí čerpacích stanic Benzina otevřely již koncem minulého roku první dvě čerpací stanice CNG, které jsou pilotním projektem tohoto standardu.

Výdejní stojany CNG byly poprvé v ČR umístěny v bezprostřední blízkosti víceproduktových stojanů na tekutá paliva, zákazník tak může do svého CNG vozu pohodlně nečerpat i benzín, aniž by musel přejíždět na jiné místo,“ doplňuje Miroslav Stříbrský.

Součástí komplexního řešení je i velký komfort ve výběru platebních prostředků: stejně jako u běžných pohonných hmot je možno zaplatit za CNG na pokladně čerpací stanice hotově v korunách nebo v eurech, všemi druhy bankovních karet a dále všemi palivovými kartami počínaje CCS, přes karty Benzina až po mezinárodní karty Routex nebo DKV.

Nezanedbatelné je i pohodlí, které majiteli CNG vozu poskytuje zázemí čerpací stanice, například ve formě prodeje doplňkového zboží, občerstvení či toalet.

Osvědčený pilotní projekt v současné době prozatím pokrývá nejslabší bod na „mapě CNG“: naší nejfrekventovanější dálnici z obou směrů, a to hned na dvou místech. Čerpací stanice Benzina na exitu 90 Humpolec a Benzina u křižovatky D1 a D2 v Brně na Kaštanové ulici.

Odbourávání bariér do budoucna

Společnosti E.ON Energie a Next Energy si tímto projektem ověřily, že strategie rozšiřování CNG jako perspektivního paliva pro veřejné čerpací stanice je skutečně cestou k tomu, aby se CNG v blízké budoucnosti stalo žádaným palivem číslo 2.

V současné době probíhají jednání a přípravy rozšiřování nového standardu na další sítě čerpacích stanic. CNG je cenově zajímavým a ekologicky šetrným palivem budoucnosti pro každého, nyní se stává také běžně dostupným.

Jsem přesvědčený, že se nám daří tuto strategii úspěšně realizovat. Bez odpovídající infrastruktury však zůstane struktura prodeje CNG ostrovními řešeními bez možnosti zpřístupnit jej široké veřejnosti. Toto se ale dnešním dnem mění, protože CNG se dostává na stejnou úroveň s běžnými pohonnými hmotami jako benzín a nafta, a je pro každého dostupné se vším očekávaným komfortem. Věřím, že v blízké budoucnosti předvedeme další podobné důkazy komfortního využití v dopravě,“ uvedl Michael Fehn, jednatel a generální ředitel E.ON Česká republika, s.r.o.

tisková zpráva

10 Comments on “Humpolec nabízí nový standard čerpání CNG v ČR”

  1. Ja som bol doteraz v tom ze
    Ja som bol doteraz v tom ze vsetky CNG auta startuju na benzin a az potom prepnu na CNG. Cize boli stale zavisle na benzine.

    Mozem sa spytat ake auto mate ked startuje hned na CNG, alebo vsetky auta od vyroby na CNG su schopne fungovat cisto len na CNG a mat benzin ozaj len v pripade nudze.

    1. Je to různé, záleží na
      Je to různé, záleží na výrobci a modelu. V praxi není problém startovat na CNG jako je tomu u všech monovalentních vozů, především nákladních a autobusů. I bivalentní osobní auta umí startovat na CNG, ale při studených startech si benzínem často pomůžou.

      Rozdíl oproti přestavbám LPG je značný – přepnutí nepoznáte.

      1. Tak na mojej LPG fabi
        Tak na mojej LPG fabi nepoznam prepnutie z benzinu na LPG, trvalo to doladit ale teraz je to pekne plynule, pokial nestojim na plyne.

        Skor ma stve ze musim mat furt benzin. Vela sa ho neminie, zvetrava, vyjazdievat ho musim a menit stale a je to len na nervy.

        Ovela lepsie by bolo keby sa da na benzin jazdit fakt len ked neni CNG pristupne.

  2. „Výdejní stojany CNG
    „Výdejní stojany CNG byly poprvé v ČR umístěny v bezprostřední blízkosti víceproduktových stojanů na tekutá paliva, zákazník tak může do svého CNG vozu pohodlně nečerpat i benzín, aniž by musel přejíždět na jiné místo,“ doplňuje Miroslav Stříbrský.

    Nejeví se mi to vůbec jako nějaká výhoda (možná mi ale něco zásadního uniká).

    Za prvé – a to je v článku správně poznamenáno – benzín je pro auto na CNG jen alternativním palivem pro nouzový dojezd. S dostatečným počtem plnicích stanic CNG v ČR tím pádem nebude zapotřebí vůbec čerpat benzín, ne? Pro některé z nás to funguje už dnes (máme plnicí stanici 5km od domu) a jezdíme převážně v blízkém okolí. Já jsem například čerpal benzín jen těsně po zakoupení auta, protože v té době netěsnil plnicí ventil a nešlo přepnout na CNG. Od té doby nemám žádnou takovou potřebu – proč jezdit na dražší benzín místo CNG? (Auto nám startuje přímo na CNG.)

    A za druhé, umístění za ostatními stojany možná bude výhodné pro provozovatele kvůli zabranému místu na čerpací stanici. Pro mě to ale bude znamenat, že se budu muset řadit do stejné fronty jako všichni ostatní, kdo jedou čerpat benzín nebo naftu. Teď se mi málokdy stane, že právě někdo u plnicí stanice stojí a ještě snad nikdy se mi nestalo, že by tam stála dvě auta. Oddělené stojany pro CNG tedy vnímám jako zásadní výhodu !!! (Sdílení stojanů ve skupině 5500 vozidel je zcela jiný „zážitek“ než sdílení stojanů ve skupině několika miliónů vozidel.)

    „Stává se palivem číslo 
2 hned za naftou a benzínem.“

    A ne tedy spíše palivem číslo 3? 🙂

    1. Naprosto s Vámi souhlasím.
      Naprosto s Vámi souhlasím. Auto mi sice startuje na benzín a až po chvilce se přepne na CNG (jedná se o přestavbu), ale pokud natankuji plnou nádrž, tak to několik měsíců vůbec nemusím řešit. Oddělené čerpací stanice jsou super, protože jsou téměř vždy prázdné a pokud ne, tak si většinou aspoň příjemně popovídám s ostatními majiteli CNG vozů a pokud vlastníte CNG kartu, tak je platba s čerpacím automatem ten nejlepší systém na jaký jsem dosud narazil. Kartu mám neustále ve stínítku ve voze, takže nemusím řešit, jestli u sebe mám peníze nebo platební karty a jednou měsíčně mi přijde faktura, nevím co víc si přát. Umístění CNG stojanu na normální benzínce a platit ve frontě u kasy mi vůbec nepřijde jako nějaká výhoda…

      1. „Umístění CNG stojanu na
        „Umístění CNG stojanu na normální benzínce a platit ve frontě u kasy mi vůbec nepřijde jako nějaká výhoda…“

        Se samotným placením to nakonec možná nebude až tak tragické. V článku se k tomu říká:

        „Součástí komplexního řešení je i velký komfort ve výběru platebních prostředků: stejně jako u běžných pohonných hmot je možno zaplatit za CNG na pokladně čerpací stanice hotově v korunách nebo v eurech, všemi druhy bankovních karet a dále všemi palivovými kartami počínaje CCS, přes karty Benzina až po mezinárodní karty Routex nebo DKV.“

        Nevím proč, ale v tom výčtu není explicitně zmíněna karta CNG, což je opravdu nejspíš asi ten nejlepší způsob placení (a je téměř zázrak, že se na takovém způsobu placení různé firmy v ČR byly schopny domluvit a realizovat to).

        Karta CNG podle všeho i tady podporována je (viz popis k této stanici na cngplus.cz).

        Ohledně toho umístění plnicích stojanů nebylo v původní zprávě řečeno, že jeden stojan CNG je sice netradičně (a podle mě nepříjemně) umístěný za stojany na benzín a naftu (je to stojan označený číslem 7 na pravé straně a číslem 8 na levé straně – protože má plnicí rukojeti na obou stranách), ale že na benzínce v Humpolci je další samostatně stojící stojan pro CNG (stojan s číslem 9). Ten má ale podle všeho jen tlustou koncovku NGV2 pro náklaďáky. A to je velká škoda.

        Alespoň tak se to jeví při bližším zkoumání obrázku u popisu této stanice na webu cngplus.cz.

        Opravdu by mě zajímalo, kolik řidičů čerpá zároveň se CNG i benzín. Dělali si k tomu tvůrci tohoto řešení nějaký průzkum?

        (Jsem autorem původního příspěvku z 2013-05-30 13:10.)

Napsat komentář