Historie a současnost české hromadné dopravy: Praha

Martin Singr - 12 Březen 2013

doprava je nezbytností každého většího města. Ačkoliv mají tyto linky desítky českých měst, tramvajové či trolejbusové linky jsou jen v těch větších a má jediné české město – Praha.auto autobus Praha dopravní podnik městská hromadná doprava porucha

Jeden z více než 1200 autobusů městské hromadné dopravy v Praze
foto: Martin Singr

Kromě metra v Praze lze potkat také tramvaje, těch je zde celkem třicet linek a mnoho autobusů. Kromě autobusů jezdících po městě jich další desítky jezdí jako tzv. příměstské. v Praze jezdily také, ale to už je dávná minulost.

Historicky první elektrická tramvaj se v Praze a tím i v Čechách objevila v červenci roku 1891. Měla kapacitu 24 cestujících, což je šestkrát méně než mají dnešní tramvaje. Do roku 1897 provozovaly veřejnou hromadnou dopravu v Praze pouze soukromé podniky.

Historie

V roce 1890 přišel starosta města Královské Vinohrady s ideou propojit Královské Vinohrady a Prahu parní tramvají. Na přelomu 19. století a 20. století pak Praha odkoupila síť pražské koňky, sloučila se s Městskou elektrickou dráhou Královských Vinohrad, skoupila i Hlaváčku dráhu do Košíř a Křižíkovu dráhu do Vysočan. Tím byla roku 1907 monopolizace pražské veřejné dopravy završena.

Název podniku se několikrát měnil, nicméně první půlstoletí stále připomínal spojitost s elektřinou, provozovatel MHD totiž měl i elektrárnu a rozvodnou elektrickou síť v Praze. Až v roce 1942 se společnost přejmenovala na Stadtwerke Prag – Městské podniky pražské.

V květnu 1945, když skončila válka, zůstal český název Městské podniky pražské, který se 6. září 1946 změnil na Dopravní podniky hlavního města Prahy. Vlivem politických změn se pak několikrát změnila právní forma, od roku 1991 se jedná o akciovou společnost.

V roce 1961 byla zařazena i osobní lodní doprava, další rok taxislužba a půjčovna osobních automobilů a v roce 1977 přešla pod Dopravní podniky i správa a údržba komunikací a svoz odpadků. Na konci 80. let se některé činnosti opět oddělily.

Současnost

V současné době jezdí v Praze tři linky metra, na kterých je 57 stanic a celková délka všech linek je 59,4 km. Aktuálně se buduje prodloužení trasy A do Motola, jejíž zprovoznění se plánuje na rok 2014 a připravuje se výstavba trasy D.

DPP má k dispozici 730 vozidel metra (nejčastěji rekonstruované ruské soupravy, typ 81-71M a typ M1 české výroby od Siemensu). Dohromady za rok ujedou 166 374 000 km a přepraví více než miliardu osob. Ve špičce jezdí metro každých 90 vteřin a v noci jsou intervaly deset minut, na trase C jsou některé vagóny od září 2007 pronajímány pro reklamní účely.

Dále je v Praze 21 denních a 9 nočních linek tramvají. Pro ně je k dispozici 931 tramvajových vozů (tradiční „té-trojku“ už v ulicích nepotkáte, jezdí ale stovky jejích modifikací, kromě toho lze vidět vozy KT8D5, T6A5 nebo nízkopodlažní vozy 14T a 15T). Rovněž tramvaje mají stále větší dosah, kromě toho se opravují stávající úseky.

Moderní tramvaje jsou nízkopodlažní již standardně, jiné tramvaje jsou na nízkopodlažní přestavovány při rekonstrukcích v dílnách DP. Tramvaje jsou k reklamním účelům využívány častěji a od roku 2011 je v některých vozech k dispozici také bezdrátové připojení k internetu Wi-Fi zdarma.

Kde se nevyplatilo budovat infrastrukturu a přesto je dopravní obslužnost nezbytná, tam fungují autobusy. Projíždí městem tak, že jsou mnohdy nejrychlejším způsobem přepravy nejen v okrajových částech.

Autobusové linky

Celkem v Praze funguje 150 linek autobusů, nejvíce jich je denních, v řádech jednotek se počítají linky příměstské, školní a noční, jedna linka je pak pro osoby se sníženou pohyblivostí.

Vozový park čítá 1247 autobusů (zhruba z dvou třetin standardních, kromě toho téměř 500 kloubových a pár desítek malokapacitních). Neustále se zvyšuje také podíl nízkopodlažních autobusů, stejně jako stoupá délka vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy MHD a dobře se osvědčuje i systém aktivní preference MHD na světelných křižovatkách.

Autobusy přepravující cestující po Praze jsou stále modernizovány. Nově pořizované splňují nejpřísnější emisní limity Euro 5 EEV. V roce 2011 začal zkušební provoz dvou autobusů s hybridním pohonem. Na konci téhož roku byl ukončen provoz elektrického minibusu v centru města.

Trolejbusy? Bývávalo

Náklady na provoz autobusů a tramvají jsou dle DPP v podstatě srovnatelné, za rok 2011 byla spotřeba elektrické energie 376 milionů kWh za 1 177 000 000 Kč, čímž je DPP největším městským odběratelem elektrické energie. Jen provoz tramvají a metra spotřeboval 239 milionů kWh.

Trolejbusy, které zde vyjeli do ulic vůbec nejdříve ze všech českých měst, jsou již minulostí. V Praze jezdili mezi léty 1936 až 1972. V šedesátých letech přepravovalo 123 trolejbusů na deseti linkách více než 48 milionů cestujících za rok, pak ale začal úpadek a o jejich návratu se v současnosti neuvažuje.

Obnovení trolejbusové dopravy v Praze by s sebou neslo značné investice, které případné přínosy nevyváží.

Zpět na HybridPřidat komentář

Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol