HE3DA postaví továrnu na baterie u Ostravy

V obci Horní Suchá proběhne 16.10.2017 lavnostní položení základního kamene výrobního závodu Magna Energy Storage na výrobu akumulátorů HE3DA. Výrobní kapacita má být 1,2 GWh.

Továrna společnosti HE3DA vyroste v obci Horní Suchá na Karvinsku
foto: HE3DA

Výroba baterií HE3DA v nové továrně Magna Energy Storage má začít už příští rok, provoz zaměstná až 250 lidí. Celkem tam budou dvě výrobní linky pro roční výrobní kapacitu asi 1,2 GWh.

První linka má sloužit pro půltunové výrobu 50kWh baterií pro velká energetická úložiště pro rozvodné sítě a obnovitelné zdroje. Druhá linka bude vyrábět menší, 5kWh baterie zvané PowerBox sloužící jako záložní zdroje.

Ty firma HE3DA představila ne 20.9.2017 na světově známém veletrhu ForArch v Praze. Tento záložní zdroj je primárně určen jako úložiště elektrické energie pro domácnosti.

Po dokončení bude v lokalitě Horní Suchá stavba nové haly o velikosti 10 000 m2. “Na staveništi v současnosti pracuje vrtná souprava, která vrtá sondy pod piloty. Větší ruch na stavbě nastane v září, kdy se začnou provádět injektáže a rozběhnou se další stavební práce,” upřesnil nám včera v rozhovoru Radomír Prus, který je investorem ve společnosti HE3DA.

Nová investice společnosti HE3DA za 5,5 miliardy korun má být dokončena v roce 2018. Závod vzniká v průmyslovém areálu po bývalém černouhelném Dole František na Karvinsku. Po dokončení výstavby bude továrnu částečně pohánět solární energie, kterou budou vyrábět fotovoltaické panely na její střeše.

Po rozjezdu výroby má továrna generovat roční tržby ve výši 450 milionů dolarů (přes 11,5 miliardy korun). Současná energetika prochází zásadní proměnou, kterou způsobují zejména obnovitelné zdroje a baterie.

Poslední vývoj dokazuje, že Česko může hrát v této technologické revoluci významnou úlohu. Kvůli bohatým zásobám lithia, vzácného kovu nezbytného pro výrobu baterií, k nám míří i zahraniční investoři.

Pilotní výrobu nové generace baterii spustila HE3DA v prosinci 2016 v Praze Letňanech. V současnosti se zde vyrábí baterie na lince s kapacitou 10 MWh ročně. Slouží zejména pro testování a pro další vývoj baterií.

HE3DA

27 Comments on “HE3DA postaví továrnu na baterie u Ostravy”

    1. „Za souseda raději dieselprase než li ev pošuka co si
      „Za souseda raději dieselprase než li ev pošuka co si myslí že když bude mít před barákem x EV a najezdí s nimi ročně x tisíc kilometrů tak tím zachraňuje svět.“ – nespletl jste si server pane Rychlý, tohle není http://www.autorevue.cz/ 🙂

      P.S. A proč se Vám potom líbí stavba továrny na baterky? K čemu bude dieselpraseti?

      1. Fanouškem stavby jsem pro její ekonomický dopad. Nová
        Fanouškem stavby jsem pro její ekonomický dopad. Nová pracovní místa atd. S autorevue jsem si to nespletl a můj popisek je vlastně inspirován tím vaším a taky vašimi komentáři které tady vypouštíte. Mám za to že označení dieselprase jsem poprvé četl právě ve vašem příspěvku.

        1. Radovanovy to nevysvětlíš, on si koupil elektroauto a
          Radovanovy to nevysvětlíš, on si koupil elektroauto a postupně se zněj stal „nadčlověk“ co ví vše a hlavně jeho zkušenost lze aplikovat na všechny v ČR.
          Asi jako když ve francii podobná „ynteligentka“ řvala proč ti lidi nežerou koláče, tak radovan řve proč nekupujou elektromobili… Prostě se zněj stal fanatickej magor.

          1. Lichotí mi, že mne tak velebíte. A ještě dvakrát více,
            Lichotí mi, že mne tak velebíte. A ještě dvakrát více, protože už máme doma 2 elektromobily :-). Dvojnadčlověk, kam se hrabe soudruh Hitler neblahé paměti.
            Zbytek nemá cenu komentovat, snad jen trochu si zopakovat mluvnici. I Anonym může psát spisovně.

        2. Tak to Vás nepotěším. Nová pracovní místa náš region
          Tak to Vás nepotěším. Nová pracovní místa náš region nepotřebuje. Je zde minimální nezaměstnanost a každá nová fabrika situaci pouze zhoršuje, šroubuje mzdy nahoru a přetahuje lidi odjinud. Nakonec končí s nelegálně dováženými Ukrajinci v horším, s legálně dovezenými Rumuny v lepším případě. Aby vůbec utáhla výrobu. Pokud obyčejný študák brigádník bral před 3 lety max. 70,- Kč / hod., dnes se většinou nezvedne ani při 110,- Kč.
          Zvláštní je, že obyčejný faktický výčet věcí, které denně už od roku 1999 používám ve Vás vzbuzuje takovou podivnou reakci o zachraňování světa. Nu jestli ona to nebude takzvaná projekce.
          Označení dieselprase není mým vynálezem. Zní to hezky, když se člověk projede po silnicích a vidí, co (zřejmě) korupčně prošlo STK v ČR, ale nevymyslel jsem ho. Stejně jako nejsem autorem výrazu spalovák, plynoprd, sračkomet, jen si je občas vypůjčím. Jsou přiléhavé.

  1. Když spočítám cenu Li-Ion konkurenčního českého
    Když spočítám cenu Li-Ion konkurenčního českého výrobce EV Battery s.r.o., který nabízí 7 500,-/ kWh, tak je to 9 miliard při produkci 1,2 MWh. A heda má mít obrat 11,5 miliard. Takže pohádka o fantastické ceně je taky fuč, když už prodávané baterie jsou levnější.

  2. Na Forarchu jsem se o nich bavil s firmou co dela FVE s
    Na Forarchu jsem se o nich bavil s firmou co dela FVE s domacim ulozistem a rizenim. Je to Ceska firma tak jim rikam „co heda? to by to byl kompletne Cesky vyrobek ne?“ Chlapik se zacal jen smat. Pry s nimi tri roky vyjednavali a do dnes nedostali ani jedinou baterku na testovani. Nedavno pak pry prisel jejich reditel s tim, ze okamzite ukoncit veskera jednani s „hedou“, protoze ma zakulisni informace, ze to bude pru.er.

    1. Od prvního momentu, co jsem HE3DA zahlédl a všiml se jedné
      Od prvního momentu, co jsem HE3DA zahlédl a všiml se jedné konkrétní osoby, jsem věděl, že jde o bublinu.
      Kolegové mě oponovali, ale postupně jeden za druhým odpadali.
      Jen doufám, že se neobjeví další „investor“, který jim nasype – znamenalo by to jen větší zátěž pro stát, až bude hradit arbitráž.

  3. Místo Dolu František továrna na moderní baterie. Česká
    Místo Dolu František továrna na moderní baterie. Česká firma slibuje revoluci v elektromobilech.
    Při výrobě je potřeba vysoce filtrované ovzduší. Stejně jako při výrobě polovodičů . Ostravsko má větší množství polétavých prachových částic v ovzduší. Filtry na vstupu vzduchotechniky budou muset měnit častěji .
    http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/2259808-misto-dolu-frantisek-tovarna-na-moderni-baterie-ceska-firma-chce-diky-nim-zmenit
    „Když v roce 2018–2019 ta technologie bude na trhu, i ti největší hráči nás budou muset brát vážně, protože budeme mít fabriku na pár metrech se stejnou kapacitou, jako má nyní startovací projekt gigafactory na akumulátory firmy Tesla. Tím bychom tu technologii dostali do světa, pak už bychom ji jenom licencovali.“

    Radomír Prus
    spolumajitel společnosti HE3DA

  4. Škoda obří do budoucna klíčová poptávka začíná
    Škoda obří do budoucna klíčová poptávka začíná spíš po bateriích do aut.

    Do energetiky, když není ostrovní, se to ještě minimálně 10 let nebude určitě vyplácet. V EU je výhodnější na to stavět plynové elektrárny.

    Jedinou poptávku po tomhle bych viděl u nemocnic atd., kde by to mohlo nahrazovat dnešní naftové záložní zdroje na pár hodin při katastorickém výpadku.

    Ale jestli bude neschopná opožděná EU zase šíleně krizově dotovat, jak se začíná proslýchat, tak nebude tak hrozné, když se ty potentěné dotace hodí mimo Švédska, Německa a Francie i na naše území, výrobu pár let co bývá oficiální dotační limit udrží určitě, a pak můžou budovu s velkým ziskem prodat Samsungu nebo Číňanům, a ti tam zavedou nejmodernější výrobu už pořádných baterií skutečně nové generace pro příští desetiletí, jejichž vývoj se dnes teprve dokončuje.

Napsat komentář