Gigatovárna Tesla může srazit cenu baterií pod $100/kWh

Automobilka Tesla Motors aktuálně představila svůj Model X. Nic jí tak nebrání začít se konečně plně soustředit na Tesla Model 3 – tolik očekávaný „levný“ elektromobil.

Stavba gigatovárny Tesla Motors v Nevadě zrychluje. Je hotova střecha ze a začíná se s interiéry.
foto: Black66

Aby Tesla mohla snížit cenu Modelu 3 k dlouho slibovaným $35 000 bez dotací, bude potřebovat levné baterie. Proto poblíž města Reno v Nevadě buduje gigatovárnu na výrobu baterií.

Dokončení testovací továrny, která je zhruba čtvrtinová proti finální verzi, se kvapem blíží. Vypadá to, že dokončena by mohla být už v únoru 2016 s tím, že slavnostní otevření se chystá na březen/duben 2016. Výroba by tam tedy měla začít už příští jaro.

Nyní se analytici předhánějí v odhadech o kolik gigatovárna sníží cenu baterií. Dan Dolev z Jefferies odhaduje, že do roku 2020 bude cena na $125/kWh (v packu). Navíc existuje podle Doleva cesta jak cenu snížit o další třetinu k $88/kWh.

Ta zahrnuje využití efektivnější, na lithium bohaté NiCoMn katody, dvojnásobné zvýšení podílu křemíku v syntetické grafenové anodě (s čímž už Tesla pomalu začíná), nahrazení tekutého elektrolytu ionickým gelem a využití rozpouštědla na bázi vody pro katodu.

V současné době je cena na hodnotě $250/kWh. Nejodvážnější predikce Jefferies dokonce hovoří o tom, že by po spuštění giga-továrny Tesla mohla cena baterií klesnout až k $38/kWh na úrovni celého battery-packu.

105 Comments on “Gigatovárna Tesla může srazit cenu baterií pod $100/kWh”

      1. Nechci vám brát nadšení,
        Nechci vám brát nadšení, ale hyperloop má proti železnici snad jedinou výhodu, hned po řadě nevýhod, o kterých se zmíním vzápětí.

        Je to nápad E. Muska a tak má obrovskou popularitu, rychlost je vedlejší.

        Ten systém se spoléhá na vzduchvý polštář, tzn. v případě náhlé poruchy vozidla to může být tvrdé přistání. Závisí na trubicích s částečným vakuem, ze simulací je vidět že je to nezávislá trakce, tedy tak eko to asi nebude. I normálí vlak vedený trubicí se sníženým tlakem by dosáhl takových rychlostí. Limit pro maglev jsem viděl někde jako 3 000Km/h v částečném vakuu.

        Není pravdou, jako je ve druhém videu, že jen hyperloop nekoliduje s jinými typy dopravy, železnici je také možno vést na dlouhých estakádách či pod zemí, hádejte proč se to nedělá.

        Systém hyperloopu bude závislý na několika tratích a nebude moci jeho souprava snadno dosáhnout kdekoliv, u železnice tomu tak je. V závislosti na vozidle a svršku se může rychlostí hyperloopu plně vyrovnat. Systém VRT je možno do provozu uvádět postupně, pokud bychom se u nás rozhodli že budeme stavět VR, lze postupovat po úsecích s tím že každý z nich zakončen spojkou na normální trať je možno uvést do provozu samostatně, nikoliv po dokončení celé železnice, u hyperloopu tomu zase tak není.

        1. – jakou ma prosim souvislost
          – jakou ma prosim souvislost nezavisla/zavisla trakce s tim zda je eko?

          – normalni vlak vedeny trubici by mel mnohem vetsi spotrebu energie nez hyperloopovy modul, ktery klouze setrvacnosti (diky kompresoru na pridi) a je urychlen a pribrzden na koncich trati (pripadne trochu postouchnut uprostred nebo pred/za prudkou zatackou).

          1. Tu, že závislá trakce,
            Tu, že závislá trakce, tedy elektrické vlaky lze snadno napájet z jakéhokoliv zdroje elektřiny, tedy snadno jde propojit OZE a hnací vozidlo, u nezávislé jsme ve velkém množství případů odkázáni na spalování nafty, nebo podobného paliva.

            Pokud nebude hyperloop vytvářet vztlak, pak bude muset být celá jeho hmotnost nesena oním vzduchovým polštářem, ale to bude znamenat že ten kompresor bude muset stláčet velmi řídký vzduch, který v oné trubici bude, aby mohlo vozidlo klouzat. navíc pode všech vizualizací se bude jednat o kapsle pro maximálně několik desítek cestujících, proti tomu jedna vlaková souprava pojme až tisíc cestujících. Pokud vezmete v úvahu že vagon pojme oficiálně 60-80lidí, neoficiálně klidně 100, pak EC je možné obsadit až 800 pasažéry (1. třída a jídelní vůz neuvažovány) a mnohdy takto plné jezdí.

            Rozhodující bude měrná spotřeba na pasažéra, pokud budeme chtít posuzovat oba způsoby podle toho, který spotřebuje méně energie. Zde je zajímavý text o tomto:
            news.thomasnet.com/imt/2013/09/03/is-the-hyperloop-the-greenest-track-for-rapid-transit

            Pokud bychtěl s těmi kapslemi o 28 sedadlech zajistit onu kapacitu 840 cestujících za hodinu, pak by musel vyparavit kapsli 30x za hodinu. To je skoro nemožné, další věc systém má být poháněn podobně jako maglev, pomocí elektomagnetů, proč jej tedy komplikovat vakuovými trubicemi, vzduchovým polštářem a dalšími experimenty? V současnosti budovaný maglev v Japonsku má stát asi 71mld dolarů za trasu dlouhou 275 mil, hyperloop na tom ve skutečnosti nebude asi o moc lépe. odhad ceny je skoro na 100 miliardách dolarů.
            businessinsider.com/elon-musk-is-dead-wrong-about-the-cost-of-the-hyperloop-in-reality-it-would-be-100-billion-2013-8

            1. Jestli nechapete proc system
              Jestli nechapete proc system komplikovat „vakuovými trubicemi, vzduchovým polštářem a dalšími experimenty“, evidentne vam chybi zakladni informace z puvodniho alfa dokumentu (Musk et. al.).

              – Pomoci kompresoru nasava ridky vzduch (btw: pri zminene rychlosti jiz neni tak ridky)
              – Vyfukuje ho vespod (jako vzduchovy polstar) a zbytek na zadi (coz opet zvysuje ucinnost pohybu)
              – Kapsle Hyperloopu je napajena z baterie – neveze si zadny kyslik urceny pro spalovani a ani fosilni palivo.

              – Rozjezd kapsle zajistuje linearni elektromotor na zacatku trasy
              – Brzdeni kapsle zajistuje linearni elektromotor na konci trasy diky rekuperace
              – Stejne tak pred/za ostrou zatackou
              – Zbytek trasy zadne motory nepotrebuje (nebo jen superkratke na drobne postouchnuti)
              – Tedy zakladni rozdil vuci Maglevu je v tom, ze nepotrebuje tento linearni elektromotor na cele trase, ale jen na velmi kratkych (tedy levnych) usecich.
              – Stejne jako elektricky vlak i tyto linearni elektromotory muzete napajet z libovolneho zdroje energie a nejste odkazan na „spalování nafty, nebo podobného paliva.“

              – Co je nerealneho na 30 kapslich za hodinu? Puvodni Elonuv system pocita s kapacitou (ve spicce) az 120 kapsli za hodinu.
              – Kapsle nejsou vazane na jizdni rad a muzou odjet jakmile je volno a jelikoz jsou male muzou cekat par vterin nez je dost pasazeru k preprave – diky tomu muzete mit vyuziti 90%+ a ne jako u vlaku, autobusu nebo dokonce auta, kde jste rad za 50% a v prumeru i mene a nemuzete pockat nez se vam zaplni prepravni kapacita.
              – Plati pro prepravu mezi dvemi pevnymi body (mesty) kde cestuje podobne mnozstvi lidi obemi smery (LA – SF).

              PS: dekuji za odkazy, ale neobsahuji nic co bych jeste nevedel.

              1. S jednotubkou (ve směru) s
                S jednotubkou (ve směru) s jednokapslí to nemusí být reálné z bezpečnostního hlediska, tot je jen návrh a jsem si jistý že se na tom ještě vyřádí příslušné drážní úřady. Pokud by jedna kapsle havarovala, okamžitě by do ní narazila další.

                Pokud by ale bylo možno operativně spřáhnout několik kapslí po zaplnění k sobě a odeslat je třeba po pěti minutách, tak proč ne, to by šlo. I automatika by nemusela být sto zabránit takové kolizi, to by byl konec toho projektu. Taky ta startovací komora by musela být vakuována, ale to nejde tak rychle. V tom dokumentu jsem nikde nenašel ani jedinou zmínku o nějakých výhybkách, které budou u složitějších systémů nutností.

                Mimochodem na straně 5 mají chybu, železnici je možno vést po estakádě, kterou je možno dodat jako prefabrikovanou.

                V porovnání i s VRT má ten systém jeden nepříjemný rys, kontolu toho co si s sebou cestující veze, většina lidí vlakem cestuje s takovými věcmi, které se do letadla z bezpečnostního hlediska brát nesmějí (je to mimochodem hloupost, zejména ohledně kapalin, výbušniny lze odhalit), nebo se tam nevlezou fyzicky bez rizika poškození. (nechtějte vědět co mi říkal známý pracující na letišti v Amsterodamu, co tam dělají se zavazadly)

                1. s vyhybkami se nepocita.
                  s vyhybkami se nepocita. System je pro prepravu zbozi a osob mezi konkretnimi mesty (LA-SF, LA-LV, NY-Washington, …). Je tedy nutny prestup.

  1. Je to pokrok, ale je otázka
    Je to pokrok, ale je otázka co s tím udělá ve skutečnosti trh, přstože se pokusí srazit cenu, tak trh ji snadno může vytáhnout zase nahoru. Ale je to pěkná cena, které by mohla vést k tomu že se EV dostanou k širším masám, ale možná by stálo za to aby byly i nějaké low-endové, které by nebyly nacpané všemi možnými vychytávkami.

    Bylo by to sice pěkné, ale nástup elektomobilů bude stále ještě asi pomalý, ale možná ještě lepší by bylo, kdyby se začala elektřina prosazovat i v pohonu kamionů, lodí a dalších vozidel. Vcelku zajímavé bude prosazení akumulátorových lokomotiv v posunu, pro traťovou službu se zatím příliš nehodí, vzhledem k tomu, jaké výkony, jsou u nich potřeba. Navíc bychom se bavili o cca 70-80t lokomotivy a dalších cca 60t „tendru“ ve kterém je asi 6MWh elektřiny a velmi drahá baterie (Ovšem srovnání provozu tohoto a nákladů na elektrickou trakční soustavu bohužel nemám). Nákladní vlaky jsou dopravovány například i třemi naftovými lokomotivami řady (patrně) 753 a 731 (jubilejní 15 000 kus z ČKD), dohromady 3,2MW. To je běžný výkon elektrické lokomotivy.

    U lodí je zase situace jiná, jak u říčních, tak u zaoceánských, v obou případech jsou však dostupné nabíjecí časy mnohem větší než u automobilů a autobusů a než by měly dostupné ony lokomotivy. Také by u nich byly zcela jiné délky cyklů, u vlaku by byly podobné jako u aut, u lodí ale týdenní až měsíční, také možnost částečného napájení ze solárních panelů není nemyslitelná.

    To nejlepší co se dá pro svět udělat je to že se zbavíme závislosti na ropě, to omezí možnosti akce skutečně nebezpečných ropných zemí.

      1. Myslíte že dnes někdo
        Myslíte že dnes někdo půjde do jaderné lodě? Nedomnívám se, už byl problém s tím vybavit jednu z vesmírných sond izotopovým generátorem. Bohužel lidi jsou natolik vyděšení ze slovního spojení jaderná energie, radioaktivita a záření, že stavba takového plavidla je skoro nemožná v USA a EU, možná v Rusku a Číně, ale je otázka, zde budou něco takového dělat. Osobně bych nic proti takto poháněným lodím neměl, ale nezdá se mi to jako příliš realná varianta.

        Odstranění škodlivin je druhotnou záležitostí, spíše by mělo jít o to omezit závislost dopravy na jistých oblastech a tím snížit dále spotřebu ropy a příjmy těch oblastí. Podle mne není v nejmenším žádoucí aby některé státy, jejichž hlavní složkou příjmů je export ropy, žily z práce lidí v průmyslovém a i rozvojovém světě a drželi jej celý jako rukojmí, donedávna, cenami ropy.

        Ideální by byl stav, kdby se podařilo spotřebu ropy omezit tak aby se dala celá ta flotila tankerů odstavit, to by vedlo k jejímu dalšímu zlevnění a poměrně značným úsporám.

              1. Protože se s tím začalo
                Protože se s tím začalo mnohem dříve, než Lockheed přišel s tímto nápadem? ITER běží minimálně patnáct let, Lockheed s tm přišel loni nebo předloni, myslíte si že tak velký projekt, jakým je ITER by byl zastaven? Je na tom až příliš mnoho zájmů a již příliš mnoho toho bylo profinancováno.

                1. ITER je v podstatě jedna
                  ITER je v podstatě jedna velká výzkumná stanice. Zkouší se tam materiály a probíhá ověřování teorií. Jeho cena je od toho odvozena. Všechno zcela nové a první je extra drahé. Poměrně levnější a jednodušší termojaderné reaktory budou umožněny stále větším rozmachem supravodičů za pokojové teploty.

                2. Prakticky nám stačí
                  Prakticky nám stačí supravodiče na přijatelných mínusových teplotách, aktuálně je to 120-130K. Sice je to pořád dost, ale už jsou chladicí zařízení prostší, pracují například s kapalným dusíkem nikoliv heliem.

                1. Termojaderný reaktor chápu
                  Termojaderný reaktor chápu jako fúzi. Ponorky i lodě běžně používají atomové (štěpící reaktory). O tom co dělá Lokheed nemám páru. Asi budu muset hledat.

                2. Termojaderný reaktor chápu
                  Termojaderný reaktor chápu jako fúzi. Ponorky i lodě běžně používají atomové (štěpící reaktory). O tom co dělá Lokheed nemám páru. Asi budu muset hledat.

                3. Neni:
                  lockheedmartin.com/us/p

                  Neni:

                  lockheedmartin.com/us/products/compact-fusion.html
                  eweek.com/news/lockheed-martin-claims-sustainable-fusion-is-within-its-grasp.html

                  V princiu to je jiná technologie, než ITER anež Sellarator, nebo Z-Pinch. Tokamak je obrovský transformátor, stellarator se tomu podoba jen pro dosažení teploty nepotřebuje proud plazmatem -> vyšší stabilita, Z-Pinch zase spoléhá na to že pulz silného em pole srazí částice k sobě v jistém místě. No a toto by mělo používat dvě zrcadla a paprsky neutrálních částic – lineární urychlení.

                  Pak jsou ještě zcela nová zařízení jako dynomaky a staré Farnsworthovy fusory, ale o těch není moc slyšet, pokud tedy nejste fanouškem těchto technologií, nedozvíte se o nich skoro nikdy.

                  Jen doufám, že to nebyl další HOAX, druhá nejčerstvější novinka je zde: recode.net/2015/07/01/going-nuclear-the-fusion-race-is-underway-but-will-any-startups-cross-the-finish-line-video/

                  No doufám, že se Lockheed nespálí 🙂

                4. pak se tedy omlouvam, myslel
                  pak se tedy omlouvam, myslel jsem ze Lockeheed dela(l) stepny reaktor.

      1. Pro lidstvo jako celek
        Pro lidstvo jako celek není, spíš je otázka, jestli pro Evropu a USA není pozdě. Ale to je tak komplexní problém, že ropa je jen jednou jeho částí. Je to to čemu se zde jednou za nějaký čas propadá a ropa to jen neskutečně umocnila. Státy a lidé, kteří se zřekli čehokoliv jiného než konzumu, to je ten problém, a druhý problém jsou lidé, kteří neví co s tím bohatstvím, které jim spadlo z nebe, které přišlo jen náhodou.

  2. Počítám spravne že
    Počítám spravne že baterie do Tesla 85kWh stojí cca 530 tisíc Kč a do Leafa cca 150 tisíc Kč? Jen nevím to je cena pro automobilku, nebo je to cena obecná. A automobilky mafii ještě nižší cenu za např. větší množství?

    I tak, ale není cena baterie u Leafa ta hlavní složka když stojí cca 150 tisíc a celková cena Leafa je 750 tisíc. Tj 1/5 z ceny. A podle mne má Nissan určitě lepší cenu když odebírá hodně kusů.

    Já jen že je často slyšet argument i od novinářů že na elektromobilu je nejdražší baterie a někdy udávají i třeba polovinu z ceny. Což je Teda pěkný nesmysl.

      1. Nissan nás uklidňuje tím,
        Nissan nás uklidňuje tím, že říká, že cena výměny baterie bude takto nízká. To ale neznamená, že cena baterie je jen 1/4 ceny celého auta. Klidně to může být 1/2 a Nissan spoléhá na to, že ceny časem klesají. Nissan každopádně za 117 000 Kč ani 150 000 Kč samotnou baterii nikomu neprodá, takže to není cena té baterie.

          1. Pane sany, proč kupovat
            Pane sany, proč kupovat samostatně?
            Malý příklad – pokud mám zbytečných přes 700 000,- na Leafa, tak bych si klidně připlatil dalších 130 000,- za druhou baterii-rezervu.
            Vzhledem k tomu, že žiji i jezdím sám, tak bych klidně obětoval zadní sedačky i zvýšenou základní váhu vozu za zdvojnásobený dojezd.
            Jsem si vědom toho, že je to fantasmagorie. Pouze teoretická úvaha.
            Zatím tolik peněz nazbyt nemám, tak se spokojím s půjčováním vozů v brněnské elektrickém carsharingu „emuj.cz“

          2. Třeba proto, že se chcete
            Třeba proto, že se chcete dostat k jejím špičkovým článkům, které nikde na maloobchodě nekoupíte. Taková poptávka by několikanásobně převýšila poptávku o auto jako takové. To by Nissan ani jeho dodavatel neustál a nepřekvapilo by mne, kdyby měl takový prodej dodavatelem článků smluvně zakázaný.

            Ostatně která z automobilek vám jen tak prodá samotnou baterii ze svého EV? Žádná.

  3. I tak bude cesta k
    I tak bude cesta k elektromobilům jako běžnému dopravnímu prostředku strašně dlouhá. Když vezmu předpokládanou výrobu 35TWh/rok a má to být zdvojnásobení světové produkce, tedy celkem 70TWh/rok v roce 2020, tak je to na cca 2 miliony elektromobilů ročně (počítám průměr 35kWh/auto), tedy 2 % světové produkce, ale jenom nových aut. V ČR je průměrné stáří vozidel nějakých 15 let, když počítám, že ve světě to bude řekněme 10 let, tak se za těchto 10 let dostaneme na 2% podíl elektromobilů na vozovém parku ve světě.
    Takže i když vyroste další nová Gigafactory co půl roku, tak tu stejně budou smrdět spalováky v nadpolovičním počtu nejméně 30 let :(.

      1. Nééé, já přeci
        Nééé, já přeci nedělám chyby v jednotkách :-D. No trošku se stydím za studium jaderné fyziky :). Dík za upozornění, bohužel příspěvek s odpovědí už se nedá upravit.
        35 kWh jsem bral jako střed mezi 70+kWh Teslami a 24kWh Leafy zvolený tak, aby se to počítalo samo :). Jinak ale s 35 kWh vychází dojezd u Leafa 290 km (tedy reálně třeba kolem 220 km) a to mi nepřijde jako hodnota, která by nebyla pro „masy“. Navíc si myslím (uznávám, ničím nepodložená domněnka), že jsou víc než v bateriích ještě větší rezervy v rekuperaci energie, v účinnosti klidně o desítky procent.

              1. Máte pravdu, ale v praxi je
                Máte pravdu, ale v praxi je vliv hmotnosti tak malý, že se veškeré úsilí směřované tímto směrem nevyplatí. Níže zmíněný rozdíl 315kg mezi i3 a e-Golfem dělá úsporu cca 1kWh/100km. (přitom paradoxně i3 má i přesto horší spotřebu). Mimochodem těch 315kg váží celá baterie v e-Golfu s 24kWh.

                Takže už po sté a pořád dokola, než naprosto neefektivně snižovat hmotnost vozu, což fakticky přináší pouze jeho prodražení. Je jediná opravdu rozumná cesta dát tam větší baterku. Výsledné auto pak bude stát stejně (cenu větší baterky pokryjí náklady za honbou za každým kg dolů), ale to auto i dál dojede při značném prodloužení životnosti baterie.

                1. Jo jiná káva by byla,
                  Jo jiná káva by byla, kdyby se srazila hmotnost z těch 1500kg na 800kg. Ale i kdyby se to podařilo, tak se nabízí otázka jestli byste v takovém voze chtěl jezdit v dnešním provozu, kde (trochu si zapřeháním) každé druhé auto je 2t SUV. Čímž se vracíme zpět na počátek, že trápit se se snižováním hmotností u silničních vozidel a zejména pak u elektromobilů nemá cenu.

                2. Jen pro info i3 má 1200kg.
                  Jen pro info i3 má 1200kg. Leaf 1600. Tesla S kolem 2100.

    1. Asi před 2-3 lety jsem byl
      Asi před 2-3 lety jsem byl optimističtější, odhadoval jsem do roku 2025 prodeje EV a HEV na úrovni až 70% všech prodejů. Pokud vyjdu z konceptu Tesla Motors, kteří chtějí vyrábět v roce 2020 kolem 500 000 ks a světově se může vyrábět něco kolem 2 500 000 (pokud bude zachovaný současný trend poměru prodejů), tak kdyby se každý rok prodeje zdvojnásobily, v roce 2025 to může být hodně blízko, ale domnívám se, že tak rychle to nepůjde. Celková roční produkce (a prodej) je někde na 100mil, do prodejů tedy určitě elektromobilita výrazně zasáhne. Celkový počet automobilů se blíží miliardě. Takže ano, obnova vozového parku se protáhne, ale možná zasáhne, alespoň někde, výrazněji nějaké regulatorní opatření. Ve městech by mohlo být přece jen signifikantně lépe dříve.
      P.S. Aféra dieselgate se rozrůstá, určitě to bude mít alespoň krátkodobý vliv a možná, že i dlouhodobý.

  4. Aliexpres prodava Li-Ion aku
    Aliexpres prodava Li-Ion aku velikosti 18650 za ca. 1 EUR/kus i s postovnym. Chapu, ze to neni zavratna kvalita, ale rekl bych ze co se tyce slozeni, tak by v tom nemel byt az takovy rozdil. Nemeril jsem kapacitu, ale pouzivam je v LED svitilne, ktera sviti brutalne. nejaky Ultrafire fake. Odber zrejme dost velky a vydrz 30-60 min. Odhadem 6 Wh. 1kWh vychazi na 166 EUR. Tak proc by Gigatovarna nemohla vyrabet daleko pod 100 USD/kWh?

    1. Sklamem ta. Dáke ultrafire
      Sklamem ta. Dáke ultrafire z Číny za 1 euro nemá 6Wh ani omylom.. Pochybujem ze ma 3-4..Su testy na webe a 18650 batérií my prešlo rukami niekoľko desiatok. Samozrejme aj s testom kapacity cez nabíjačku prepojenu s PC. Najlepšie na trhu sú Panasonic 3400mAh..cena/výkon sú dobré ešte aj Samsung/LG. V kapacitách 2200-3000mAh. Musíš si uvedomiť ze v aute potrebuješ krátkodobo násobky výkonu ku kapacite. Leaf ma 24 kWh batériu ale motor má 80kW..plus kúrenie a všetka elektronika. Skus zaťažiť čínsku ultrafire 20W…klesne napätie a je po batérii. Plus musíš mať aj objemovo dobrú batériu.. Lebo nemáš kam dat batérie keď majú jednotlivo malú kapacitu.
      Mne staci elektromobil velkosti leafa co da spoľahlivo 200km..čiže batéria 36..38kWh..dufam ze leaf 2017 to dokáže.

            1. Problém je ten ze ja som
              Problém je ten ze ja som ich práveže kúpil a skúsil.. :-). Za 1 euro nič súce nekupis.. Dobrá 18650 začína na 3-4 eurách. Nie, “ jee tá ale svieti“ ale test kapacity 🙂 A bavíme sa o baterii nie o baterke ako svieti. Mam ich doma z Číny viac a svietia výborne. Batérie za euro.. Je jedno ci odber 10..alebo 100 nestoja za nič. Áno svietia.. Ale ich kapacita a schopnosť dodať prúd je 3krat horšia ako značkových.

              1. Ono ani tak nejde o to kolik
                Ono ani tak nejde o to kolik ma kapacitu cinska 18650, ale o to, ze v te baterii/aku je urcite mnozstvi Lithia a ostatnich materialu, ktere jsou i v tech Samsungech aj. Takze co se tyka materialu, tak by ty naklady nemely ani u znackovych byt nejak etremne vyssi. A proto hlavni polozka bude zpracovani. Gigafactory bude vyrabet velke mnozstvi a tudiz naklady na vyrobu budou nizsi, nez dnesni Samsungy aj. Navic ta cinska baterka projde nekolika rukama, nez se dostane ke me a to jsou naklady, ktere u Tesly odpadnou. Nevim jake naklady ma Cinan kdyz posle 10 ks. 18650 do CZ, ale to vse odpada. Mozna ze Tesla bude levnejsi nez ty moje cinske 18650 za 1 EUR/kus.

              2. 10 ks. 18650 s dopravou
                10 ks. 18650 s dopravou 10,45 USD
                aliexpress.com/item/10pcs-Rechargeable-Battery-18650-battery-bateria-3-7V-3000mAh-Li-ion-Flashlight-batteries/32462640604.html?ws_ab_test=201556_8,201527_4_71_72_73_74_75,201560_2

                10 ks. 18650 s dopravou 11,31 USD
                aliexpress.com/item/2015-New-High-Buality-18650-Battery-and-Charger-18650-Rechargeable-Li-Ion-5800mah-8x-18650-Battery/32419806247.html?ws_ab_test=201556_8,201527_4_71_72_73_74_75,201560_2

                Samozrejme ze ty kapacity 5800mAh nejsou realne, ale 2mAh urcite daji. Jinak by ta moje baterka tolik nesvitila a tak dlouho. Nekdy to zmerim a zde napisu.

                1. OK s tebou sa človek
                  OK s tebou sa človek nedohodne. :-).. Ja ich objednám.. Pripojím k PC a otestujem a ak budu mat 2000mAh dám ti 100 eur. Ak nie.. Dáš ty mne :-). Platí?..

                2. no to je vyzva do pranice
                  no to je vyzva do pranice 🙂
                  tohle by mel Leodendula vazne prijmout 🙂

                3. Hazard neberu:-) Kapacita je
                  Hazard neberu:-) Kapacita je relativni. Zalezi na vybijecim proudu. 0,2C, 0,5C, 1C, 2C,… A pak je tady ten problem, jakou kapacitu vzit. Tu cinskou 5800mAh, nebo predpokladanou 2000mAh aby se dal stanovit vybijeci proud? A kde je konec vybijeni. Aku maji zabudovany chip ktery odpoji nabijeni a vybijeni mimo bezpecne napeti. Obecne by napeti nemelo klesnout pod 2,5V. nevim kdy se aku sam „vypne“.
                  Pokud mas merici zarizeni, bylo by fakt zajimave par cinanu promerit. Dej vedet pokud to zjistis.

                4. Ved ti stále píšem ze ich
                  Ved ti stále píšem ze ich mam pomerne za posledne 3 roky možno aj 100 testov.. Z toho tak 15-20 Číňanov… Práveže ta Čína nemá väčšinou ani ochranné obvody.. Vybijaci prúd kľudne aj len 0.5A a nedostanú sa cez 1000mAh koniec môžem nastaviť aj na 2.5 Volta ale je lepšie neklesat po 2.7-2.8.

                5. Ty moje maji ochranny obvod.
                  Ty moje maji ochranny obvod. Kdyz nabijim, tak se pri 4,2V vypnou a pri sviceni se najednou vypnou a baterka nesviti, ani neblikne. Staci nabit treba 10 min. a zase kratkou dobu sviti a pak vypne. A ten proud pri sviceni musi byt dost silny, protoze jednou jsem rozmontoval reflektor a rozsvitil a LED chladic byl docela horky. To zadny proud 1A za tak kratkou dobu tak nerozehreje a chladic je docela masivni.

                6. S tebou je to ťažké
                  S tebou je to ťažké :-).. Ty máš pocity a ja ti hovorím výsledok z nabíjačky kľudne sa stavím nie o 100 ale o 500 eur ze tie 1 eurove baterky z tvojich linkou nemajú nie ze 2000mAh.. Ale ani 1500..neprekvapilo by ma keby nemali ani 1000mAh. Skratka cinani sú lacný a vedia super klamať.. Stačí zadať do Google „fake ultrafire“.. Oni ti aj do obalu Panasonic zabalia 700mAh batériu.. A za 10 eur/10baterii ti neposlu nič iné ako hračku .

                7. Tak som si dal tú
                  Tak som si dal tú namahu….klikni na link…heslo „hybrid“ a maš tam nafotene 18650 co som zrovna nasiel po šuflikoch…Baterky z činy aj čelovka z činy…svietia paradne..ale batérie stoja za prd :-).Su tam aj tie tvoje ultrafire a aj s ochrannym obvodom.A je tam aj moj učet na aliexprese ..621 objednavok do dnes..s toho viac ako 200 baterii.A opakujem za 1 euro nekupiš nič poriadne….ultrafire vyraba aj cca 2200-2400mAh baterie ale tie stoja 2,5 a viac.Činan dokaže fejkovať aj sam seba.Maš tam aj asi 20 testov bateriek.co som robil ja a kludne zajtra poobede hodim na test tu ultrafire.(mam 3) a nemaju ani 1000mAh.

                  http://pokec.azet.sk/trud/fotoalbumy/hybrid?i9=a3b1cd392b97

                8. Moje cervena Ultrafire vazi
                  Moje cervena Ultrafire vazi 47g a nabiji se nekolik hodin v nabijecce 500mA. Kapacitu ma pry 3200mA a na strane ma mezi obema poly nejaky prouzek pod tim plastovym obalem. Da se to nahmatat ze tam neco je. Nevim zda to je ten ochranny obvod. Ta nejdulezitejsi informace ale je, ze jsem je nekoupil na Aliexpress. Omlouvam se za nepresne info. Mel jsem za to, ze jsou z Ali. Mas pravdu, Cinan je zloduch a sidi kde to jde. Na Youtube je videt rozebrani 18650 fake. Maly aku obaleny papirem nebo obsypany pudrem ve velkem obalu. 🙁

                9. Ak váži 47g je všetko v
                  Ak váži 47g je všetko v poriadku a je to ultrafire.

                10. Pokud je vaha mensi nez 45g,
                  Pokud je vaha mensi nez 45g, je to jiste fake, ale obracene se neda rict ze 45g a vice je prava. Cinan muze pouzit nejake zavazi a je to fake jako Brno 🙂

                11. Jasne.. Môže.. ale
                  Jasne.. Môže.. ale Číňan chce maximalizovať zisk takže doplní piesok a ten je ľahší ako originál 18650:-).. Ale pozor v Číne sa dajú kúpiť aj kvalitné 18650. Len potom už stoja 3 a viac euro.

                12. Ano, je to pravá baterie,
                  Ano, je to pravá baterie, kterou původní výrobce při výstupní kontrole vyřadil jako nevyhovující a vykukové z Ultrafire a jim podobní nevýrobci vám je prodají přelepené svým potiskem jako nové pod svojí „značkou“. Samozřejmě s naprosto vymyšlenými údaji o kapacitě a všem. Myslel jsem, že tato informace je už natolik notoricky známá, že nemá smysl jí tady opakovat po sto první.

                  Samozřejmě není problém je používat v LED svítilně, kde je ten článek jeden, stejně jako není problém tam používat několik let starý článek z vykuchané baterie starého notebooku. Ale pack z toho prostě nesestavíte, už jen proto, že když jich koupíte bednu, tak tam budete mít s největší pravděpodobností pomíchané různé typy článků různých výrobců s různou výrobní vadou.

                13. Číňani mají kapacity
                  Číňani mají kapacity tester za < 10$.

                14. Teraz som kukol tie linky..
                  Teraz som kukol tie linky.. Tak to nemusím ani kukať.. Takých mam doma niekoľko… Kapacity 700-1000mAh..neschopnost dodať prúd.. Žiadne ochranné obvody(PCB).. Momentálne mi ide 602 balík z aliexpresu takže viem co sa tam kúpiť da a co nie:-).. 18650 som kúpil už cez 200 kusov. Najľahšie zistíš ze je to fake na váhe. 18650 ma vážiť 45-46g.

                15. Trud: taky sháním AKU
                  Trud: taky sháním AKU 18650, ale kdo se v nich má vyznat? Které jsou podle vašich zkušenosti ty lepší a kterým se raději vyhnout?

                16. panasonic NCR18650b pouziva
                  panasonic NCR18650b pouziva tesla 🙂 best on market

                17. Ono zalezi na co 18650
                  Ono zalezi na co 18650 chces…ak ti ide o maximalnu kapacitu pri minimalnej hmotnosti tak to co ti uz napisali- 18650B od Panasonicu…ak pomer cena vykon tak samsung 2200-2800mAh..a ak daka specialna aplikacia kde potrebujes obrovsky prud tak samsung ma myslim fialove 3000mAh co daju prud 30A!

                18. Já měl zatím s několika
                  Já měl zatím s několika Samsungy problém s cyklickou životností. LG a Panasonic jsou v tomto ohledu držáky.

  5. Gigatovaren nezmeni uplne
    Gigatovaren nezmeni uplne nic pretoze pouziva klasicke vyrobne postupy osobne sme to riesili s TOP 3 vyrobcami li-ion baterii aj vyrobnych liniek na Li-ion a z nich je jasne ze nie je zaujem o pouzitie inovacii vo vyrobnych postupoch.

    Takisto osobna skusenost z VW a ich spriatelenymi univerzitami ktore uspesne blokuju vyvoj litium-sira baterii za 6 rokov ziskali 62mil € len cez granty a neexistuje ziadna LiS bateria s porovnatelnymi parametrami ako maju komercne Li-ion.

    Preto sa velmi tesim ze sa ukazalo kto alebo lepsie co je to VW a ich technologicke riesenia kde sa problem riesi tak ze sa jednoducho napise software ktory zisti ze sa vozidlo podrobuje testovaniu. Osobne viem o projekte hybridneho auta ktore malo byt do 25km/h pohanane cisto na elektricky pohon ale kvoli 75€ rozdielu medzi limitnou cenou takeho systemu a tomu co stanovili biznismanske prasata od VW sa to zamietlo.

      1. Vyrobny cyklus nekonci tym
        Vyrobny cyklus nekonci tym ze na konci linky mate vyrobenu bateriu ale az ked prebehne infiltracia/odplynovaci/formatovaci cyklus co trva 7-10 dni takze potrebujete obrovske priestory na uskladnenie ciel na tuto dobu.

        Len pre zaujimavost proces infiltracie kvapalneho elektrolytu do elektrod je velky casovy problem kde sa robia testy ablacie laserom aby sa zrychlila doba potrebna na preniknutie elektrolytu do vnutornych struktur elektrod to je totiz podmienka formacie elektrod ktora je sprevadzana vyvojom plynov.

          1. To ze vyroba litiovych
            To ze vyroba litiovych baterii je limitovana prave tymi sekundarnymi operaciami ktore vyzaduju vela casu teda ak radikalne zmenite vyrobny postup mate moznost znizit cenu baterii €/kWh a to prave znizenim casu potrebneho na kompletnu vyrobu Li-ion cely az do finalneho stavu. Z celej tej plochy gigatovarne bude odhadom tak 60% vyhradene pre formovacie sklady na baterie.

            Dalsi problem mate ked na konci vyrobneho cyklu zistite chybne cely (standartne to je ich do 0.5%) ale v pripade pouzitie Li-rich NMC kde je formovaci cyklus zasadny to moze byt do 3%.

            1. No vlastně jste si
              No vlastně jste si odpověděl sám sobě. Víte, kde se výroba prodražuje a kde by se dalo ušetřit. Z toho plyne že tím spíše to vědí v aplikovamém výzkumu. Moc bych se divil, kdyby vámi uvedené výrobní procesy nebyly už teď optimalizované tak, aby se celý cyklus výrazně zefektivnil. Do roku 2017 ale pořád ještě nějaký čas zbývá i když započítám řekněme roční výrobní a technologickou přípravu.

          1. Tak on válcový tvar má
            Tak on válcový tvar má asi 1000 dalších výhod z hlediska fungování článku. Hlavní důvod proč dělat články hranaté jsou rozměry některých zařízení, jako např. mobilní telefony. Jinak dosud bylo téměř vždy výhodnější sáhnout po válcovém tvaru. Uvidíme jaký průlom přinesou pytlíky od LG.

            Jinak samozřejmě váha u automobilu obecně a zejména u BEV je až ten poslední důvod. U spalováků se váha posledních 10let až chorobně řeší výhradně kvůli snížení emisí CO2, na spotřebu nemá a nikdy neměla významný vliv. U BEV to pak nejlépe demonstruje srovnání NEDC:

            e-Golf: 12,7kWh/100km: 1585kg (vůz + 75kg)
            BMW i3: 12,9kWh/100km: 1270kg (vůz + 75kg)

            .. já jen aby to bylo úplně jasné: e-Golf je o 315kg! (tedy o 25%) těžší a přitom má stále nižší spotřebu. A to i3 osobně nepovažuji za úplně mizerný BEV.

    1. cena je klidne mozna 😀 kdyz
      cena je klidne mozna 😀 kdyz nezapoctou naklady na vyvoj a na vyrobu a pociaj jen material 😀 😀 😀 ale vsecko jsou jen blaboly stejne… uz 5-8 let pisou jak za rok nebo dva budou li-ionky za 100 babek/kwh a nic… stejne jako kapacita… vsude pisou 100000000wh/kg a pritom jsou porad nejlepsi panasonicy 18650 3,4Ah co sou aspon 4-5 let stary.

      1. Kapacita uz dneska hlavni
        Kapacita uz dneska hlavni problem neni, jak ukazuje 90kWh tesla, ted je hlavni problem cena, ktera s tou kapacitou samozrejme souvisi. Dalsi velmi dulezitym parametrem je zivotnost, ktera se zejmena u Panasonic NCR18650b zasadne zlepsila bezhem poslednich nekolika let a da se rici, ze uz je dostatecna pro automobily s planovanou zivotnosti cca 8let.

                1. tak ta je fakt dobra 😀
                  v te

                  tak ta je fakt dobra 😀
                  v te uz asi ta baterka nepujde znovu pouzit…
                  Obvykle kdyz je nejaka bourana Tesla tak jeste v ni je funkcni baterie a mnoho nahradnich dilu, ale tady uz fakt netusim na co se da jeste rozebrat. Mozna tak pedaly a predni prave dvere bez vnitrniho polstrovani 😉

                2. Ten interier je najlepsi.
                  Ten interier je najlepsi. Post-apokalypticka tesla 🙂

          1. Já bych neřekl, že jde o
            Já bych neřekl, že jde o megalomanské řešení. To že jiné automobilky mají 3x menší baterky také znamená, že mají 3x menší dojezd. A mnoho lidí si kvůli tomu elektromobil nekoupí i když na to má. Respektive si koupi Teslu. Protože jako jediná někam i dojede.

          2. Já bych neřekl, že jde o
            Já bych neřekl, že jde o megalomanské řešení. To že jiné automobilky mají 3x menší baterky také znamená, že mají 3x menší dojezd. A mnoho lidí si kvůli tomu elektromobil nekoupí i když na to má. Respektive si koupi Teslu. Protože jako jediná někam i dojede.

        1. Mírný nárust kapacity má
          Mírný nárust kapacity má za následek velký nárust ceny. Třeba Panasonic 2900mAh je za 3EUR při 100ks. Panasonic 3400mAh za 5EUR. 17% nárust kapacity za cenu 66% nárustu ceny. To se vyplatí jen u aplikací, kde opravu záleží na váze. Ve velkém se používají převážně 2000mAh-2500mAh články protože jsou za cenu kolem 1EUR. Spočítejte si cenu za 1Ah a hned bude jasné, proč to tak je. Řekl bych, že Tesla je v použití vysokokapacitních článků výjimkou.

Napsat komentář