Test elektrokola AGOGS Uphill – český buldozer

Až dosud jsme testovali především městská . Důvod byl prostý – v nabídce českých dodavatelů prostě jiná nebyla. Značka AGOGS patřící pod dovozce se mezi prvními rozhodla vstoupit do vod terénních a představila model Uphill.   

test elektrokola AGOGS Uphill elektrokolo AGOGS Uphill elektrokolo AGOGS Uphill

Masivní terénní kolo je určeno pro náročnější terény. Kromě širokých dvoupalcových plášťů upoutají při pohledu na i netradiční proporce. Kolo je jakoby mírně protažené dozadu. Po usednutí ale nabízí prakticky stejný pocit a pohodlí (v rámci kategorie) jako kterékoliv jiné horské kolo. S tou výjimkou, že do kopců se tolik nenadřete.

Agogs Uphill funguje jako asistované elektrokolo, není tedy k dispozici samostatná plynová rukověť. Sílu příšlapu volíte v šesti různých stupních skrze ovládací podsvícený displej, který dále mimo jiné nabízí měření okamžité rychlosti, ujeté vzdálenosti a stav baterie. Zmíněných šest stupňů síly příšlapu je ale zcela zbytečných, reálně využijete buďto plný výkon nebo max. do poloviny, níž už nepůjde nikdo, kdo chce stroj používat jako elektrokolo.

Skvělé na singltrek

Baterie umístěná pod sedlem má kapacitu 360 Wh (10Ah / 36V). Jde o lithium-polymerovou baterii, která se podle našeho testu i v terénu dokáže pořádně činit. Při jezdci o hmotnosti 75 kg jsme na plný příšlap naměřili bezpečný dojezd 60 km, převážně na rovině a polních či lesních cestách v lehkém terénu. S plným příšlapem se můžete i hrbolatou loukou prohánět rychlostí 25 km/h, právě odtud pramení pocit „buldozeru“, který se nezalekne žádné překážky.

Samozřejmě, že Agogs Uphill není kolo do těžkých terénů a na skákání. Hmotnost 22,7 kg to ani nedovoluje. Kdykoliv se jen na chvíli ocitnete ve vzduchu, kolo vás zase rychle a poměrně tvrdě přiková k zemi. Zákony gravitace jsou neúprosné. Středně těžký terén si ale elektrokolo vyloženě užívá. Díky hmotnosti pevně sedí i na málo pevném povrchu. V ostřejších zatáčkách se však mohou pláště smekat, proto není dobré je zbytečně přefukovat.

Dojezd elektrokola

Klasická plynová rukojeť sice k dispozici není, ale kromě šesti módů příšlapu je k dispozici ještě mód auto. S ním pak využijete speciální akcelerační páčku napravo od levé rukověti. V okamžiku, kdy si chcete elektromotorem vypomoci páčku prostě stlačíte směrem od sebe. Výrazně se tím zvyšuje výdrž baterie např. v kopcovitém terénu, kdy si jen krátce vypomůžete směrem do kopce, zatímco na rovině a s kopce můžete svištět bez jakékoliv pomoci.

Dojezd elektrokola Agogs Uphill je i přes citelnou hmotnost překvapivě dobrý. Podle terénu a zatížení se pohybuje od 45 (středně těžký kopcovitý terén) do 70 km (lehký terén v rovině). Potěšení z jízdy doplňují kvalitní komponenty v podobě osmirychlostní přehazovačky Shimano. Ta je vybavena padákem a netřeba se o ni v náročnějším terénu bát. Brzdy jsou čelisťové, ale poslouží dobře, stejně jako uzamykatelná přední vidlice RTS Omega se zdvihem 100 mm.

Je dobré si vidlici před výjezdem správně nastavit, 23 kg drnčící mrtvé váhy do rukou a pozadí není jen tak. Stejně kolo jaksi přirozeně počítá s tím, že na svůj sportovní výkon budete náležitě vybaveni – tjn. měkké jezdecké rukavice, kvalitní obuv atd. Pak vám Uphill nabídne skvělé jezdecké zážitky klidně i při celodenních výletech.

Základní technické údaje
Název: AGOGS Uphill
Typ: elektrokolo
Výrobce: Ekolo.cz
Max. rychlost: 25 km/h
Max. dojezd: 70-80 km (dle terénu)
Hmotnost: 22,7 kg (z toho 3,1 kg baterie)
Doba nabíjení: 5,5 hodin
Motor: Bafang QSWXH Series, 250 W/400 W, bezkartáčový, v zadním náboji
Vidlice: RST Omega, zdvih 100 mm, zavírání zdvihu
Rám: slitina Alu 6061, svařeno metodou TIG
Přehazovačka: osmirychlostní Shimano Alivio
Ráfky/pláště: hliníková slitina 26″/2,1” Kenda Klaw XT
Brzdy: (přední i zadní) Tektro 836, ráfkové
Řidítka: Zoom MTB
Sedlo/-vka: GS, umělá kůže/Promax, odpružená
Akumulátor: AE Lithium – Polymer 360 Wh 10 Ah/36V)
Max. zatížení: 120 kg
Barevné provedení: černá
Cena (vč. DPH): 34 960 Kč

Multifunkční stroj

Hlavní využití tedy kolo najde u nadšenců toužících po adrenalinové horské jízdě. Uphill je ale výjimečný tím, že ho lze stejně snadno upotřebit i jako běžné kolo do města, ježdění do práce, prostě jako klasické jízdní kolo. Pak upotřebíte i jinak v terénu poněkud rušivý stojánek. Koho by trápily výčitky z nedostatečného sportovního vyžití, má možnost baterii z kola vyjmout a používat ho jako trochu těžší klasické horské kolo.

Jediným konkurentem pro AGOGS Uphill na českém trhu je prozatím Guewer Cross. Toto elektrokolo se prodává za cenu výrazně nižší, a to 19 900 Kč. Test již připravujeme.

Hodnotící tabulka
dojezd vysoká hmotnost
terénní vyžití
využijete i ve městě
cyklokompjůtr
miniaturní dobíječka
Hodnocení: Hodnocení 4/5

26 Comments on “Test elektrokola AGOGS Uphill – český buldozer”

  1. Nějak nechápu zde ty
    Nějak nechápu zde ty teoretický dohady o hmotnosti ?
    Jako jestli se někomu zdá 26 Kg hodně a že by to neuzved, tak musí být 7 leté dítě s 26 kily. Proboha co to je 26 kilo na dvou kolech, tady snad nikdo nejel na slavné Ukrajině na které musel šlapat sám a to s převodem jedna ku jedný a nebo slavný Sobi 20. Eště mne pobavilo zde v jiném článku o elektro motorce, že mne bude v kopci předjíždět cyklista v rychlosti 35km/h ! Fakt už nevím , co je pohádka a realita ? Připadá mi to tu , že nikdo kolo neviděl a asi netahal kolečko s pískem…
    Pokud je to kolo, které má navíc elektromotor tak budu jezdit tak, že energii využiji hlavně do kopců a vlastníma nohama po rovině a z kopce. Jinak ta rekuperace je myšlena zde jako to , že ve chvíli kdy můžete šlapat jste Vy ten článek dobíjení, respektive šetříte proud v baterce.

  2. Jo a funkční rekuperaci
    Jo a funkční rekuperaci pri kazdem zabrzdeni,ne cosi“trvale pribrzdujici system zpomalujici sjezd tahleho kopce“ najdete na kole od 12000. Když se přestane šlapat, musí kolo jet dál bez jaké koliv brzdné zátěže. Při namáčknutí brzd začít přibrzdovat rekuperací a po zmáčknutí přidat i brzdy. Jak lednoduché a logické! Veškerá ostatní řídící elektronika a tempomaty,asistence je nesmysl. Plynovou rukojetí si nejlépe určím momentálně potřebné otáčky motoru (výkon motoru na jejich udržení reguluje automatika)a hlavně se vezu. Když si chci zašlapat tak nezapínám elektro pohon.

  3. Reklamně zplácaný text z
    Reklamně zplácaný text z údajů výrobce, ane žádný „TEST“,jakých jsou na netu deseti tisíce v kterých autor,stejně jako p.Horčík, není technik a neví očem píše.Proto nemá cenu uvádět argumenty, stejně by jim nerozuměl!! Ale fandím všem kteří naletí na podobné články a koupí.

  4. Jak jako protazene dozadu?
    Jak jako protazene dozadu? Docela by me zajimala geometrie kola a zda se ram vyrabi ve vice velikostech.

    Nevim jak moc velke poteseni z jizdy vam muze poskytnout vidlice RST Omega a Shimano Alivio 🙂 Pri takove hmotnosti by kolu slusela alespon nejaka Rock Shox vidlice. A u horskeho kola bych ocenil alespon 2 pily vepredu vedle rockringu (tusim ze tam je jen jedna)

    Slysel jsem nazor, ze to kolo postrada smysl, protoze MTB cyklista jezdi na MTB, protoze chce sportovat a na elektropohon neni zvedavej. A kdo potrebuje priblizovadlo, koupi si trekovy kolo do mesta. Podle me je to ale vyborny prave jako priblizovadlo, ktery si poradi s ceskejma silnicema stejne jako s polni a lesni cestou.

    Urcite lepsi nez ta skladacka, co ekolo.cz nabizi 🙂

  5. Mel jsem moznost vyzkouset
    Mel jsem moznost vyzkouset kolo Guwer Cross, nebot jsem si chtel koupit nejake trekingove kolo, na kterem muzu jak slapat, tak se nechat vozit..ale musim rict, ze po vyzkouseni me to docela odradilo. Slapky vypadaly, ze moc nevydrzi a myslim si ze po ujeti takovych 200-500 se ulomi. Stejna tak riditka jsou vlastovky, coz neni moc muj typ, a prehazovacka vypada taky dost rozbitne. Po vymene riditek a slapek by se to dalo za tu cenu.

        1. Ano, ano.. a dokonce novy
          Ano, ano.. a dokonce novy system pro elektrokola od Shimano bude mít „rekuperaci“, protože je to módní, ale opravdu bohužel nepoužitelné. Proč?

          – pro získání 2-8% energie navíc onou „rekuperací brzdění“
          – která je využitelná pouze při jízdě z kopce který má více než 10%
          – je systém řídící jednotky o 50% komplikovanější
          – a náklady na tento systém nese zákazník.

          Skutečná rekuperace začíná mít význam o dopravního prostředku s váhou nad 200 kg, kde už hraje roli setrvačnost samotného vozidla. Kol se toto netýká.

          1. Takze soustava ja plus
            Takze soustava ja plus elektrokolo vazici 130 kg nema tu spravnou setrvacnost?
            Trasa klecany — vaclavak, kterou jedu autem na volnobeh z kobylis az k vltave nejsou ty spravne parametry?
            Maly energeticky zisk se motoru nebude hodit az me potahne vecer zase zpet na ten kopec?

            Ruzne testy ukazuji, ze dojezd eletrokol udavany a skutecny je velmi relativni zalezitost (hlavne neskutecne zavisly na terenu a jezdci) a vykon motoru na konci cesty a na jejim zacatku je dost rozdilna zalezitost.

            Omezil bych se na proste konstatovani, ze tato kola rekuperaci nemaji a dle nazoru jejich tvurce i kdyby ji mely tak nepomuze.

            Rekuperace je u kol skutecne zatim vyjimecna.
            Je jednoznacne uzitecna, ovsem ma problematickou ucinost. Slabina je v systemech jejiho rizeni, hodila by se pri kazdem zabrzdeni, ale souziti brzd kola a rekuperace neni vyreseno a tak jde zatim proste o trvale pribrzdujici system zpomalujici sjezd tahleho kopce. A je na zvazeni kazdeho uzivatele, zda jeho kazdodenni teren ospravedlnuje zvysene naklady na system obsahujici rekuperaci.

            Je to stejne jako napriklad u vahy kola. Je to kilo navic to posledni nebo ne? Tj. rozdil mezi 12 a 13kg muze byt zadny nebo kriticky, proste uz to zena nezvedne kam potrebuje, no a tech 8 procent muze stejne tak byt tech co me posunou od nedojedu k dojedu.

            1. On je problém hlavně v
              On je problém hlavně v tom, že na kole (a elektrokole obzvlášť) člověk ani z toho dlouhého táhlého kopce většinou skoro nebrzdí, protože díky odporu vzduchu se dostane poměrně záhy do rovnovážné rychlosti. A když se nebrzdí, tak není co rekuperovat.

              Nicméně i já jsem celkem příznivec rekuperace na kole, protože i těch pár % energie navrch zadarmo je fajn a především se mnohem méně opotřebovávají brzdy a dají se realizovat vychytávky jako tempomat, udržující danou maximální rychlost z kopce, kde by jinak bylo potřeba z různých důvodů brzdit.

              Větší složitost jednotky nevidím jako problém, protože cena špulky a pár součástek navíc kolem DC-DC měniče se při tom množství vyráběných kusů téměř rozpustí a řídící brouky to podle mě dávno umí i v těch „hloupých“ jednotkách, jenom to není aktivované a chybí tam ty nutné součástky okolo.

              Jako větší problém vidím, především v Evropě, omezení 250W, takže prakticky všechna kola na trhu jsou osazována motory s planetovými převodovkami s volnoběžkou, které se z principu k rekuperaci použít nedají.

              1. No zkuste si představit, ze
                No zkuste si představit, ze přijdete do autosalonu a prodejce vám sdělí že vám auto s klimatizací neprodá, protože opravdu teplých dnů je v ČR méně než 10% a tudíž to nedává smysl. Já mám pocit že když zákazník něco chce a je ochoten si připlatit, tak i když je to naprostá hovadina, měl by to prodejce dodat. Jenže jak už bylo řečeno, to by musel prodejce kol vymýšlet jaký motor dát místo bafangu s volnoběžkou a jak odladit kontroler aby to bez problémů fungovalo a v tom je právě kámen úrazu. Přesto že už je to dávno vymyšlené, nevyplatilo by se takové kolo dovézt protože z obchodního hlediska je nejlepší objednat velkou sérii a na nějaké kusovky není nikdo zvědavý. Takže myslím že o nesmyslnosti rekuperace to budeme poslouchat ještě hodně dlouho, a i když ani já nejsem skalní zastánce rekuperace u elektrokol, myslím že by v seriózní nabídce ta možnost chybět neměla.

                1. Prodejce těžko bude něco
                  Prodejce těžko bude něco vymýšlet a ladit, protože prodejce není výrobce. A kromě toho ten výrobce to třeba už dávno odzkoušel, vyladil a došel k závěru, že je to opravdu nesmysl, který zvýší dojezd o nula nula nic a pokud se k tomu má dodržet Evropských 250W, tak to ještě ke všemu znamená výrazně zhoršit jízdní vlastnosti (slabý motor bez převodovky nepotáhne odspodu) nebo podstatné zvýšení ceny (zpřevodovaný motor s řízeně vypínatelnou volnoběžkou už není žádná sranda). Tudíž třeba došel k tomu, že mnohem smysluplnější je třeba věnovat se vyladění algoritmu asistence a vylehčení konstrukce, která bude mít ve výsledku 10x větší vliv na dojezd.

                2. Slušelo by se zareagovat.
                  Slušelo by se zareagovat. Osobně jsem testoval vícero systémů nabízejících „rekuperaci“ a opravdu jediný použitelný pro komerční nasazení je kanadský BionX. Protože zatím nedokážeme vyrobit dostatečně velkou sérii kol s tímto drahým systémem pro český trh, je BionX v nabídce ekolo.cz zastoupen modelem Jetstream Hybrid od německého výrobce Reise und Muller. V příštím roce pravděpodobně začneme též s individuální montáží, takže vyhovíme i těm co „chtějí klimatizaci“ 🙂

                  Jinak jedna praktická – dojezd elektrokola nejvíce zvýší správně promazané, dofoukané, nastavené a udržované kolo. Zákzníci, kteří si stěžují na dojezd mají často mechanické části bicyklu v tak žalostném stavu, že to nezachrání ani regenerace brzdění, ani dvojnásobně velká baterie..

                3. Ksalu na namachrovane a
                  Ksalu na namachrovane a shnile prodejce.
                  Soucastky si necham poslat z ciny a kolo s rekuperaci si udelam sam a na miru a budu to mit levnejsi i kvalitnejsi … nez u tech ceskych radoby prodejcu (smelinaru)…

                4. Tak do toho a hodně
                  Tak do toho a hodně štěstí. Jenom cena těch komponent + adekvátní kolo a jste tak na dvaceti tisících a to jste na to ještě ani nesáhl. A pokud to má k něčemu vypadat a ne to být jenom bastl s baterkou přichycenou gumicukem k nosiči a chuchvalce nevzhledných drátů a konektorů okolo, tak jsou to další tisíce navíc a desítky hodin práce. A samozřejmě na umístění akumulátoru v odsazení mezi zadním kolem a rámem můžete rovnou zapomenout, stejně jako na jakoukoliv záruku nebo servis.

            2. Zřejmě seš jen „teoretik
              Zřejmě seš jen „teoretik co se rád k něčěmu vypíše“! Souziti brzd kola a rekuperace je velmi jednoduché a existuje cca 10-12let.Stačí se jen rozhlédnout po více typech a hlavně prakticky zkoušet a zkoušet.Nejen číst na internetu-ten snese všechno.Jako ty Tvý bláboly a podobné.Já jsem vyzkoušel 8dovozců a 12 vyčtených typů, pouze 1 byl prakticky použitelnej!§ Tak jsem ho začal používat,prodávat i opravovat.

                1. uz prodavate na Slovensku ?
                  uz prodavate na Slovensku ?

                2. Obchod pripravujem na jar
                  Obchod pripravujem na jar 2011, nema zmysel skor. Vyhodnocujem kontakty z vystavy Bike Brno. Mam vyborny kontakt na vyrobcu bicyklov, hladam partnera – dodavatela elektro sad. Kontakt na mna mailom, resp. mobil +421905575848… Jano

Napsat komentář