Ostrava má první elektrický autobus, chce jich 50

Po má další české město svůj . V začal jezdit první elektrický autobus na lince 38 jakožto posila. Ostrava patří mezi města s nejvíce znečištěným ovzduším v . Postupně chce proto nasadit až 50 těchto autobusů.   

Elektrobusy nevypouštějí do ovzduší žádné emise. Na jedno nabití ujede až 120 km. Dobití trvá osm hodin na plný dojezd, rychlodobití během 15 minut dá autobusu dojezd pohotovostních 25 km. Jde o původní český produkt společností SOR a Cegelec. První informace jsme o něm přinesli v reportáži z brněnského .

Dopravní podnik Ostrava právě zpracovává studii která rozhodne o tom kde by mohlo být nasazeno dalších bezmála 50 autobusů na elektřinu. Ty by pak měly být financovány z fondů , Operačního programu .

Elektrobus nesoucí označení SOR EBN 105 uveze 85 cestujících, je dlouhý 10,5 metru. Dopravní podnik za něj zaplatil 11 mil. korun. Do konce roku chce údajně nasadit ještě druhý prototyp. Ostrava kromě toho připravuje ráznou obměnu vozového parku, během čtyř let vymění 160 vozidel. Údajně bude nutné koupit také až 50 klasických naftových žroutů. Proč ale místo toho nezvolit levnější a méně znečišťující ?

38 Comments on “Ostrava má první elektrický autobus, chce jich 50”

  1. Nevím jestli vám něco
    Nevím jestli vám něco říká městská hromadná doprava. Tak pro informaci většinou nejezdí 20 hodin jako dálková. A není určena na vydělávání ta je totiž vždy dotovaná provozovatelem. A v garážích jich stojí každý den spousta i když jsou dieselové, tak nevím proč by tam nemohly stát elektrické.

    1. 😀 dobre som sa zasmial.
      😀 dobre som sa zasmial. nechcem ťa uraziť, ale píšeš ako starý komunista 🙂

      ak investujem do niečoho tak nie na to, aby mi to stálo v garáži, ale aby to na seba zarábalo, čím skôr splatilo svoju cenu a prinášalo mi zisk. ale ak tu nejde o zisk, ak ide len o to, aby to niekto zadotoval a nech to potom stojí v garáži tak máš pravdu 🙂

      1. Hmm, spíš neekonomicky a
        Hmm, spíš neekonomicky a rozhazovačně myslíš ty. Kolik pak budou bez dodací stát nové silnice, když nezadotujeme MHD, kolik navíc bude stát zdravotnictví protože zvýšená prašnost a smog zhorší zdraví? atd.

        Když započítám, že nejvíc busů jezdí v době špičky + že např Brno musí mít v záloze nějaké na dobu veletrhů, další v záloze když se nějaké pokazí, že oprava odstaví klidně na víc jak týden autobus? Chlape nebudeš ty dnešní absolvent ekonomické školy?

        Dostaň se do podniku MHD, třeba i USA či GB a pak nebudeš mlet takové zhovadilosti.

        1. ak sa nezadotuje z tvojich
          ak sa nezadotuje z tvojich daní mhd, tak sa zvýši aj na nové silnice. aký vplyv na zdravie má dotácia mhd? 😀 ja nie som proti mhd.
          ak súkromník si to vyráta a príde na trh tak bude konkurencia a pre teba lepšie služby or nižšie ceny. u nás je to jazdiť s mhd hrozné. veľa ľudí, zima/horuco, … by som priplatil konkurenčnú mhd ak by som jazdil v lepšom prostredí.
          prečo ja mám dotovať zo svojich daní mhd?
          nech sú len súkromné spoločnosti a tie si to už vyrátajú.
          oprava dlhšie ako týždeň? v štátnej firme kľudne aj 2 mesiace. však nás zadotujú kam sa ponáhľať s opravou. 🙂

          ps: sorry až teraz som našiel tvoju reakciu.

          1. Člověče, takhle mi kazit
            Člověče, takhle mi kazit snídani……
            Když si představím že do jedné jedoucí „nekomfortní“ tramvaje vleze stejně lidí jako do kilometrové kolony „komfortních“ smradlavých plechovek (viz třeba Ostrava N.V.Vodárna, ranní, odpolední špička), tak jsem rád že nějaká MHD je. Kdyby nebyla, tak by se nikdo nikde nedostal, protože město by byla jedna velká kolona…(hybrid.cz/clanky/zacpa-dlouha-100-km-trva-uz-devet-dni-v-pekingu).
            Taky nechápu, jak by měl fungovat ten zázračný nedotovaný soukromník, který by musel provozovat více autobusů aby se lidi nemačkali, všude by musela být klimatizace aby se lidi nepekli či nemrzli, a to by měl být lístek levnější než je teď? Prakticky by taková doprava vycházela dráže než auto, a proto by většina „chudších“ oprášila staré Š120 a to by jsme pak nostalgicky vzpomínali jaké to bylo když ještě fungovala MHD.
            Takže i když MHD moc nevyužívám, protože kolo je přes město rychlejší….. tak si z daní na tu MHD rád něco připlatím…

            1. to o tej kolone v pekingu sa
              to o tej kolone v pekingu sa ukázalo ako klamstvo.

              ako by fungovala konkurenčná mhd? jednoducho.
              vôbec by nemal viac autobusov. na čo? pôvodný ich má už dosť. stačilo by mu ich zopár. potom by len v špičke kradol klientov, ktorí sú ochotní priplatiť si za komfort. drahšie ako auto by to určite nevychádzalo.
              okrem toho „dotovať“ sa dá sám seba ak prenajímaš plochu na reklamu. bus má z vonku plochy dosť a z vnútra sa dá tiež púšťať reklama. to by síce na komforte nepridalo, ale zase by to mohlo znížiť cenu.
              dotovať niečo kde nie je konkurencia je blbosť. až keď zlyhá konkurencia až vtedy má dotácia zmysel.

  2. Nevím jestli vám něco
    Nevím jestli vám něco říká městská hromadná doprava. Tak pro informaci většinou nejezdí 20 hodin jako dálková. A není určena na vydělávání ta je totiž vždy dotovaná provozovatelem. A v garážích jich stojí každý den spousta i když jsou dieselové, tak nevím proč by tam nemohly stát elektrické.

      1. Zdravím – ano je to hybrid
        Zdravím – ano je to hybrid elktro/nafta jak píšete – tady v Mariánských Lázních nám tyto hybridní trolejbusy jezdí už nějakých pár let.

        Včera jsem v Ostravě u Bazalů viděl trolejbus co jel do kopce se sběračema dole. Asi nějaký hybrid trolejbus s naftovým motorem nebo co…

  3. A my, co zijem v Ostrave, my
    A my, co zijem v Ostrave, my jsme radi i za ten jeden autobus :o) Trolejbusu je tu dost, tramvaji taky, ale myslim si, ze starost o koleje a trolejove vedeni je taky dost nakladna. A nez se mu ty baterky podelaji, tak cena bude nizsi a/nebo kapacita vetsi. Takze ikdyz ted dojizdim za praci autem mimo Ostravu, jsem rad, ze tady takove vylepseni bude. Asi se s nim pujdu svezt :o)

  4. Elektrobusy jsou k nicemu,
    Elektrobusy jsou k nicemu, lepsi jsou busy na CNG,napr.v Pardubicich je uz maji nekolik
    let. Navic si myslim ze napr.tramvaj nebo trolejbus je daleko ekologictejsi a nikdo z toho nedela takovy povik jak z elektrobusu -navic tam za par let odejdou baterky a muzete se jit klouzat. Je to leskla bida!!! Radeji bych investoval do vyvoje motoru na stlaceny vzduch.

      1. Vysoká cena, krátký
        Vysoká cena, krátký dojezd, dlouhý čas na nabíjení, krátká životnost baterií. Na to že je to bus by mohl mít dojezd delší, místa v zavazadlovém prostoru na baterie by měl mít dost – problém je čím větší váha baterií, tím větší spotřeba proudu. Ale jinak chválím pokrok a chuť lidí nějak přispět ekologii, lepší než jezdit starýma nafťákama. Držím palce novým technologiím.

    1. Motor na stlačený vzduch
      Motor na stlačený vzduch pro reálný provoz vozidel? Vy tomu pořád ještě věříte? 😀 To už je pravděpodobnější motor z Neználka od Šroubka a Vroubka jezdící na bubliny ze sodovky.
      MDI se jím „zabývá“ od roku 1993, v roce 2001 vyjel první prototyp, pak už jen senzační zprávy o dojezdu 300 km a více, rychlosti 110 km/h, o tom, že navíc ještě vzduch čistí,…:D Když vezmu v potaz nevýkonnost tohoto systému, problémy s plněním tlakových lahví na 300 barů nehledě k jeho energetické náročnosti, infrastruktuře,… Vidím jako rozumné řešení do budoucnosti opět elektromobil. A to nejen pro propracovanost technologií během let, zrychlující se vývoj baterií, zvyšující se konkurenci, celkovou účinnost systému, …

    2. Elektrobusy nie su vobec
      Elektrobusy nie su vobec zlym napadom. Viete si predstavit, kolko stoji len vystavba kolajnic a trolejovych vedeni a ich udrzba? To, co stoji cely elektrobus, minu v mestach, ako je Praha, brno, alebo Ostrava na kolaje a troleje v priemere mozno za 1 mesiac (opravte ma , ak sa mylim). Tych 8 hodin nabijania je sice dlha doba, ale keby to robili priebezne na kazdej konecnej (autobus tam bude stat v priemere 20-30 minut) , tak by s tym mohol jazdit aj cely den.

  5. 120 km? málo. taký bus
    120 km? málo. taký bus nemá čo stáť v garáži a dobíjať baterky. má pekne jazdiť 20 hodín denne. teda 120 km dojazd je na nič. lepšie riešenie by bolo vymieňať baterky. v tom prípade by stačil dojazd aj 60km. 30km cez celé mesto, 30km späť a na konečnej by sa vymenili baterky.

      1. no koľko? sám píšeš,
        no koľko? sám píšeš, že to bude o niečo viac. tým pádom sa bus musí odstaviť na pár hodín a dobiť sa. dobitie za 15 minút na 25km je stále krátka vzdialenosť a treba k tomu vybudovať rýchlonabíjačku. to sa už môže aj spraviť výmenná stanica. proste taký bus má zarábať na seba 20 hodín denne. a za tých 20 hodín spraví určite viac ako 120km.
        uznávam, že ostravu nepoznám, že tam môže byť tento bus aj s takým dojazdom vhodný, ale všeobecne aj pre použitie v iných (väčších) mestách sa mi zdá 120km na 20 hodín málo.

    1. 120km je rozhdoně dost.
      120km je rozhdoně dost. Podle mě ani dieslový autobusy nejezdí 20hod v kuse. 120 km ve městě je tak akorát, a v polovině šichty se dá klidně dobít, da se zkrátka upravit jízdní plán aby vyhovoval potřebě, a každej má přestávky (na oběd třeba). Prostě se to dá, když se chce(!) a nejsou u toho lidi kteří za každou cenu nechtěj (jako třeba ty? :-)).

      1. zmeral som si dráhu linky
        zmeral som si dráhu linky 38 v ostrave. je to cca 20km jedným smerom. (ak som dobre rátal) teda 40km tam a späť. cesta tam trvá cca 1 hodinu. teda za 6 hodín a 3 jazdy hore dole a baterka je v prázdna. po 6 hodinách si dať pauzu na 8 hodín, aby sa dobili baterky????? teda za 20 hodín kedy jazdí verejná doprava tento bus 12 hodín zarába na seba a 8 hodín stojí??? veeľmi ekonomické. ak aj teraz niekto dieslový bus nechá stáť na parkovisku a nevyužíva ho tak je to jeho chyba.
        prestávka na obed??? to ako vodič sa ide najesť (je 8 hodín?)a bus zatiaľ stojí??? kdeby. jazdí na ňom iný vodič.
        je pekné, že sú ludia čo chcú, ale keď ti po 120km dojde šťava chcieť môžeš koľko len chceš. 🙂
        ak by mal bus vymeniteľnú baterku s dojazdom 40km bola by dostatočná a jej cena by bola tretinová. síce by bolo treba 2 baterky ale aj tie by spolu stáli len 2/3 ceny pôvodnej.
        ale aj tak lepšia by bola s dojazdom 60km.

        1. som si prepočítal to
          som si prepočítal to rýchlonabíjanie pre tento prípad a môže to celkom pomôcť. bus prejde 40km za 2 hodiny a potom si dá pauzu na 15 minút. zatiaľ sa dobije o 25km dojazd. teda po 2hodinách a 15 minútach má dojazd len o 15km kratší ako na začiatku. ak dobre počítam tak môže tak jazdiť až 18 hodín kým sa úplne nevybije baterka. resp jazdí len 16 hodín a 2 hodiny stojí a nabíja sa.
          na druhú stranu také časté dobíjanie len o 25km zrejme dosť znižuje životnosť baterky. (cykly)
          hmm 24 – 18 je len 6 hodín. a na plné dobitie pre potreby ďalšieho dňa mu treba 8 hodín nabíjania. teda jazdil by len 14 hodín a dobíjal sa medzi tým 1:45. teda 16 hodinovú šichtu by mal taký bus zvládnuť. ale 16 hodín je málo. fakt verejná doprava jazdí tých 20 hodín denne. a nabíjať 8x denne baterke uberie zo životnosti.

          1. A když si představím, že
            A když si představím, že lidi jako ty vedou naši zemi tak už chápu, že jsme tak kde jsme. Kromě teorie pracoval jsi někdy v nějakém takové podniku, že máš dokonalou představu jak autobusy jezdí. Čím míň lidí jako ty bude na rozhodovacích místech tím lépe pro tuto republiku.

            1. napíšem to takto.
              čím

              napíšem to takto.
              čím menej ľudí bude rozhodovať o tvojich peniazoch tým lepšie. z tvojich daní sa rozhodnú dotovať mhd? ja chcem o svojich peniazoch rozhodovať sám. skutoční blbci radšej platia dane a dúfajú, že rozhodovať nebudú blbci. skutočnosť je taká, že blbci to vôbec nerozhodujú. sú to zlodeji čo sa pekne priživia na tvojich peniazoch. ale blbcovi to tak vyhovuje 🙂

        2. Doplním na správnou míru
          Doplním na správnou míru trochu zavádějící informace. Elektroautobus SOR EBN 10,5 jezdí s dojezdem 120km jako minimálním při plné obsazenosti a náročné trati. Prázdný zvládl bez dobíjení trasu Ostrava – Brno (ano na Autotec dojel vlastní silou). Rychlonabíjení pomocí 250A 400V dokáže dobít baterie do 20 minut na 90% kapacity. Jednou za 24 hodin se musí baterie dobít pomalým nabíjením 30A 400V (cca 8h) aby se ustálili baterie a tím zvýšila jejich životnost.

                1. Rádo se stalo a trochu se
                  Rádo se stalo a trochu se omlouvám. Ony zavádějící informace poskytoval obchodní zástupce SOR Libchavy a tak se ani nedivím, že je tu máte uvedeny. Jen se už nepamatuju, jestli v té době bylo toto vlastně už známo, nebo jestli šlo jen o jakýsi nástřel doby. Každopádně teď platí to co jsem psal výše. Ještě pro zajimavost doplním, že jsme schopni rychlonabíjecí stojan postavit kdekoli se vejde (klidně i na konečné) a potřebujeme k tomu jen správně dimenzovaný přívod, který si ovšem umíme také vyrobit a to třeba až do rozvodny 10kV včetně té rozvodny (prostě jako firma děláme kompletní dodávku včetně přípojek na VN) a přístřešek aby na řidiče při nabíjení nepršelo.

                1. Elektrobus využívá
                  Elektrobus využívá baterie liFePO4, které takové nabíjení zvládají. Samozřejmě při takové rychlosti dobíjení se nemusí baterie plně vybalancovat (to znamená nabít všechny články stejně), takže dojde k samovyrovnání náboje (proto jen těch 90%). Přesto je doporučeno každému DP alespoň jednou za den nabíjet autobus pomalým nabitím, které články vybalancuje a zlepší tak jejich životnost.
                  Jen tak mimochodem se jeden vůz v průběhu příštího roku dodá na Slovensko do Tater kde bude sloužit především turistickému ruchu. Pro tento vůz se dodá pouze přenosná nabíjecí souprava na 32 ampér do standardní třífázové zásuvky tu už používá SOR a DPO i dnes. Vůz už je objednán.

                2. mohol by som poprosiť link
                  mohol by som poprosiť link na technické parametre toho busu aj rýchlonabíjačky? (250A)
                  a aj nejaké čísla o cene by ma potešili.
                  vďaka.

                3. Technické udaje autobusu se
                  Technické udaje autobusu se dají najít na stránkách SOR.CZ. Bohužel stojany nemají nikde na internetu své stránky a v podstatě jde o stále vyvíjené prototypy. Nicméně v krátkosti. Fyzicky prozatím existují dva typy stojanu, přenosný na 32A s klasickým připojením k standardní 3f zásuvce a kombinovaný stojan rychlého a pomalého nabíjení, což je v podstatě volně stojící rozvaděč s připojením na pevnou kabeláž spodem.
                  Přenosný stojan obsahuje mikropočítač Siemens LOGO pro základní komunikaci s autobusem, elektroměr, jistič a proudovou ochranu,stykač , modul KSU10 pro hlídání kontrolního vodiče, vývodní kabel s dekontaktorem pro autobus a přívodní kabel s klasickou zásuvkou 3f+PE+N. Velký stojan (kombinovaný) obsahuje také LOGO pro komunikaci, analyzátor sítě NA55 s elektroměrem a komunikací, dále hlavní pojistky a v podstatě to samé co přenosný pro 32A. Navíc je v něm však obsažen Deion pro 250A, stykač na 250A, proudový chránič na 250A a tlumivka na 250A. Samozřejmě to nejpodstatnější a také naše neprozraditelné know-how je program pro LOGO a komunikaci (bude později nahrazeno S7-200 a ovládací tlačítka nahradíme dotykovým displayem). Velký stojan také obsahuje bezdotykovou čtečku karet, která prozatím slouží jako „klíč“ k jeho spuštění, později bude sloužit pro systém hlídání spotřeby buď řidičů, nebo autobusu. A samozřejmě také tento stojan obsahuje velký dekontaktor na 250A.
                  Z výše uvedeného tedy vyplývá, že autobus obsahuje dva nabíjecí dekontaktory a to malý na 32A a velký na 250A, k čemuž nás donutila platná ČSN EN. Také že se autobus nabíjí střídavým proudem o napětí 3x400V (má vlastní nabíječku a každý článek má vlastní řízení nabíjení a kontrolu). Autobus si tedy sám řídí proud dle nastavení a připojeného dekontaktoru. Proud není konstantní je jen omezen maximální hodnotou dle použitého připojení. Tedy i přes dekontaktor 250A lze nabíjet 32A a nižším proudem (což se děje v případě delšího připojení kdy dochází i u rychlého nabíjení k balancování článků). Nelze připojit oba dekontaktory naráz, jsou mechanicky blokovány krytem.
                  Mám i fotky, ale bohužel mizernou kvalitu a neumím to sem vložit.

                4. A ještě k cenám.
                  A ještě k cenám. Elektrobus, dle vyjádření zástupce SOR není dražší než trolejbus. Nabíjecí stojan je dle typu. Malý přenosný (u kterého se uvažuje že by se dodával s každým kusem) by se měl vejít do pár set tisíc. Velký je kolem milionu (ona ta elektrikářská „kovařina“ holt není nejlevnější, jen Deion vyjde na pěkných pár desítek tisíc a to není nic extra special).

Napsat komentář