Čína má nejrychlejší rychlovlak na světě

Zpráva s tak zábavným titulkem neminula snad žádné z tuzemských novin. Říše středu, která se má stát novým hegemonem světové politiky a ekonomiky 21. století, se v poslední době o svůj mediální obraz stará více než dobře. Zablokování jednání na klimatické konferenci v Kodani umě svedla na Baracka Obamu. O uzavření dohod o zemním plynu se svými západními středoasijskými sousedy taktně mlčela. A svůj nový rychlovlak naopak staví všem na odiv.  

Čína už před časem oznámila zásadní modernizaci své železniční tratě, která má pomoci k prosperitě dalším stamilionům obyvatel. Do roku 2020 chce mít hotovo 13 000 km rychlotratě. Aktuálně spuštěná část měří 1069 km a propojuje provinční metropole Wu-chan a Kanton (čínsky Guangzhou). Hong Kong je od Kantonu vzdálen 120 km. V budoucnu má být Kanton propojen na severu až s Pekingem.

klikněte pro zvětšení
rychlovlaky - Čína - mapa vysokorychlostní železnice

rychlovlaky - Čína - CRH3
Rychlovlak zvládne cestu urazit zhruba za 2 hodiny a 45 minut. Předtím trvala tato cesta mezi až deset hodin. Průměrná rychlost vlaku je 350 km/h, a tak se čínské úřady dušují, že jde o „nejrychlejší rychlovlak“ na světě.

Maximální rychlost je 394,2 km/h. Jedná se o vlak CRH3 založený na modelu Siemens Velaro. Dalšími společnostmi, které na projektu spolupracovaly, byli například Alstom a Bombardier. Pro srovnání, v Japonsku jezdí rychlovlaky průměrně 243 km/h, v Německu 232 km/h a ve Francii 277 km/h. V České republice žádné zatím nemáme, ačkoliv se o výstavbě uvažuje již desetiletí.
rychlovlaky - Čína - CRH3
Vysokolorychlostní železniční doprava si v Číně buduje tradici už od roku 2004, kdyb byla spuštěna trať mezi Kantonem a Shenzenem. Následně u příležitosti Olympijských her v Pekingu byla v roce 2008 uvedena do provozu vysokorychlostní železnice mezi Pekingem a Tianjin.

V současné době měří železniční síť v Číně 86 000 km (2. nejdelší na světě po Spojených státech), plánem vlády je dosáhnout do roku 2020 na 120 000 km. Zhruba desetina z toho mají být vysokorychlostní dráhy.
rychlovlaky - Čína - CRH3
V následujících letech chce Čína investovat do rozvoje rychlovlaků asi 300 mld. dolarů. Jde o součást „stimulačního balíčku“ na podporu rozvoje ekonomiky. Něco podobného by rády také Spojené státy americké. Otázkou je, zda si na to budou moct natisknout dostatek peněz.

inhabitat, timesofindia, Wikipedia, foto: eurotrib

5 Comments on “Čína má nejrychlejší rychlovlak na světě”

  1. Nerad užívám silný
    Nerad užívám silný slova, ale necháváme se zotročovat olejářskýma mafiánama, kteří maj ochočený vlády „vyspělého západu“. Naše vlády nám staví dálnice jak pitomý, motivujou k výrobě stovek tisíc aut denně, jenom aby šla ropa na dračku. Nás si dotyční zločinci tak ochočili, že sme eště netrpělivý, kdy už bude další úsek dálnice a velkokapacitní parkoviště.

    Čína je v tomdle velká naděje pro svět, že si konečně někdo všimne, že za menší peníze je možno cestovat pohodlněji, rychleji a bezpečněji. Dost často mivám pocit, že se celej svět zbláznil.

  2. rekl bych ze ani rychlovlak
    rekl bych ze ani rychlovlak nepotrebujeme. S tak hustym zalidnenim se stejne rychlostni prumer srazi castymi zastavkami. Rekl bych ze staci vsechno vycistit od svrabu a nestovic. Kdyz po zcela novem useku ktery stal 8MdKc z Masarykova nadrazi do Vysocan zanovni CityElefant roluje 30km/h, neni problem v technologii ale v organizaci. A pokud to NIKOMU NEVADI, tak v kulture naroda.

  3. A bude hůř – zatímco
    A bude hůř – zatímco Čína si bude budovat technologie 21. století (Maglev apod.) my se tu budeme plácat v CO2 povolenkách, ekologických studiích, dotacích na ztrátové způsoby výroby elektřiny a euroregulacích na emise kdejakého prdu. Jednoho šeredného dne si to tu Číňaní koupí jako další disneyland, kam se budou za své, na nenažraných Američanech vydělané dolary jezdit rekreovat.

  4. Sa divim, co je takeho
    Sa divim, co je takeho zabavneho na tom, ze krajina v ktorej bol pred 50 rokmi hlavnym politickym programom miska ryze na den pre kazdeho sa postupne stáva technologickou velmocou a z nasich krajin sa za ten cas z technologickeho lidra stali outsideri, dotujuci EU lacnou pracovnou silou, ktori mozu aj napr. o takom vlaku iba snivat…

Napsat komentář