Hybrid.cz - elektromobily, elektrokola, elektrické skútry, auta na plyn LPG CNG, elektromotorky, šetrná doprava

elektromobily, elektrokola, CNG, LPG, alternativní pohony v dopravě

   HLEDAT:

elektrický skútr ZQTD690 Akumoto 600 a HANSCRAFT CityExpert

Volná diskuse o všem, co se týká tématu serveru Hybrid.cz.

Re: skútr ZQTD-690 (HANSCRAFT City Expert, Akumoto 600)

Příspěvekod dyrup » úte 06. bře 2012 12:17:14

Jaké je v současné době rozumné řešení?
-olovo je těžké, brzo začíná ztrácet kapacitu, ale zase cenově přijatelnější
-LFP jsou zatím neúměrně drahé a co tak čtu jsou u těchto baterii celkem problémy s odcházením článků, ale zase má mnohem lepší parametry a v budoucnu jak se vychytají problémy budou použitelné.
Není lepší u těch co zatím jezdí na olovo si připlatit jak odejdou baterie za nějaké kvalitnější olověné nebo i přes problémy s LFP se vyplatí na ně přejít?
dyrup
 
Příspěvky: 93
Registrován: pát 03. čer 2011 8:32:17
Bydliště: Zlínský kraj

Re: skútr ZQTD-690 (HANSCRAFT City Expert, Akumoto 600)

Příspěvekod tydyt » úte 06. bře 2012 12:42:26

A není u LFP baterií u elektroskutrů taky problem v nabíječkách, chybějících balancérech či BMS?
Vždyť LFP se dávají i do automobilů. V ČR třeba EVC group. A říct zákazníkovi, že ta baterii za statisíce mu vydrží 1000 cyklů či max 4 roky... Tak nevím, ale kdo by to koupil? Já ne - na to nemám.
tydyt
 
Příspěvky: 56
Registrován: stř 18. kvě 2011 8:10:36

Re: skútr ZQTD-690 (HANSCRAFT City Expert, Akumoto 600)

Příspěvekod ctirad » úte 06. bře 2012 13:04:13

1000 cyklů (neplést s počtem nabíjení, jde o hluboké cykly!) je hodně, to je bez problémů na 10 let provozu. Navíc se to nesmí brát tak, že po tom počtu cyklů jsou akumulátory na vyhození, ale jenom to, že jejich kapacita poklesne, obvykle na 80-90% původní. Degradace je způsobená objemovými změnami anody při nabíjení/vybíjení, ve které postupně vznikají trhlinky a tím se snižuje schopnost držet kapacitu. Rychlost té degradace závisí i na proudu.

Kalendářní věk (degradace v čase bez ohledu na používání) u lifepo4 je zatím věc objektivně nezměřená. Výrobci svorně tvrdí, že u lifepo4 je na rozdíl od LiCo02 (notebooky, mobily, RC modely), které ročně ztrácí až třetinu kapacity při pokojové teplotě, degradace v čase zanedbatelná. Mě osobně 4 roky přijdou málo, za předpokladu, že je s články správně zacházeno.
ctirad
 
Příspěvky: 570
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: skútr ZQTD-690 (HANSCRAFT City Expert, Akumoto 600)

Příspěvekod tydyt » úte 06. bře 2012 15:39:55

Zdravím,
na Wikipedii se píše:
Zatímco články využívající LiFePO4 mají nižší napětí a energetickou hustotu v porovnání s obvyklými LiCoO2 Lithium-iontovými akumulátory, tato nevýhoda je časem vykompenzována pomalejším snižováním maximální kapacity. Uvádí se, že LiFePO4 článek má už po roce v užívání zhruba stejnou energetickou hustotu jako obvyklý LiCoO2 Lithium-iontový akumulátor.

Tedy by to nemělo být s těmi LFP zas tak špatné. A lithium-iontovou baterii má třeba Nissan Leaf, která by měla vydržet 10 let (po 5-ti letech pokles na 80%).
tydyt
 
Příspěvky: 56
Registrován: stř 18. kvě 2011 8:10:36

Re: skútr ZQTD-690 (HANSCRAFT City Expert, Akumoto 600)

Příspěvekod ctirad » úte 06. bře 2012 16:40:36

Exaktně vzato, Lifepo4 je podmnožina li-ion a pokud se bavíme o placatých článcích pro naše EV miláčky, tak je to zároveň i "lipolka". Lifepo4 je o tom, co za chemii je napatlané (slovy náčelníka) na katodě. Zásadní výhodou lifepo4 měla být nízká cena (železo versus kobalt), bezepčnost (kyslík drží ve vazbě i při vysokých teplotách, takže to při zkratu nevytvoří společně s lithiem v elektrolytu hořák připomínající autogen) a právě velká stálost v čase. Nevýhoda je o něco nižsí napětí článku a tím i o něco horší energetická hustota.

Jenže vývoj jde dál a výrobci "klasických" článků nelenili a začali kobal dotovat tak, aby dosáhli paramentrů vhodných pro EV. Nejčastěji hořčíkem (používá se hojně v elektrokolech) a v současné době jsou vůbec nejlepší články typu NMC (nikl - hořčík - kobalt), které mají po všech stránkách lepší paramentry než lifepo4. To jsou právě ty použité ve Voltu, Leafu, nových Zero motorkách a dalších (pravděpodobně i nová Tesla). Obrovskou měrou ale taky záleží na tom, jak kvalitně je daný článek vyroben. Dnes se dají koupit jak úplně špičkové LiCoO2 články, tak naprosto mizerné lifepo4 články, přičemž pro NMC to asi bude platit taky, až se dostane mezi normální lidi.
ctirad
 
Příspěvky: 570
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: skútr ZQTD-690 (HANSCRAFT City Expert, Akumoto 600)

Příspěvekod tydyt » čtv 08. bře 2012 8:51:54

Díky za vysvětlení. Je vidět, že to máš zmáknuté. Jestliže pod pojem li-ion se schová vlastně všechno na bázi lithia, tak už chápu, proč se např. u Leafu dočtu, že má li-ion bterii.
Rychle jsem se koukl, který z prodejců elektrokol bude mít uvedenou baterii NMC, ale nenašel jsem. Většinou je uvedeno Lithium Polymer či li-ion. Zákazník (čert) aby se v tom vyznal!
tydyt
 
Příspěvky: 56
Registrován: stř 18. kvě 2011 8:10:36

Re: skútr ZQTD-690 (HANSCRAFT City Expert, Akumoto 600)

Příspěvekod ctirad » čtv 08. bře 2012 13:11:18

Bohužel, za ta léta se vžilo označení "lionky" pro válcové články co jsou v notebooku, "lipolky" pro placaté články používané v mobilech nebo modeláři a nakonec "lifepóčka" pro li-ion s lifepo4 katodou bez ohledu na provedení. Příchodem dalších chemií katod už si člověk s tímhle členěním moc nevystačí. A aby toho nebylo málo teď se hodně řeší materiál anody, jejíž stálost v čase právě určuje počet cyklů a proudové zatížení. Základ je uhlík/grafit, jehož možnosti končí právě někde po řádově 1000 cyklech. Hodně dobře vypadá lithium-titan (vyrábí Toshiba pod označením Scib), který by měl vydržet desetitisíce cyklů a nabíjení mnoha C. Perspektivně vypadá křemík, který by hodně zvýšil hustotu, ale zase má velký problém s tou cyklickou životností. A předpokládám, že tyhle anody se budou kombinovat s různými katodami, takže se tím množství varian ještě znásobí.

Co se týče NMC, tak na ty bych se zatím vykašlal. K těm kvalitním pro EV nemá normální člověk ani malá firma šanci se dostat. Leda rozkuchat nějaký nabouraný Volt apod.. Malé packy pro elektrokola už prodávají, ale to je složené z nějakých článků určených pro notebooky a může to být totální šmejd. Zatím bych se držel lifepo4. Teď zrovna došlo velkému poklesu ceny 20Ah článků A123 silně pod 20$, což by i po připočtení DPH a cla a dopravy vycházelo levnějc než TS. Snad to neni jenom nějakej výprodej skladů.
ctirad
 
Příspěvky: 570
Registrován: pon 30. lis 2009 13:15:38

Re: skútr ZQTD-690 (HANSCRAFT City Expert, Akumoto 600)

Příspěvekod zqtd-690 » stř 14. bře 2012 15:15:18

Nový dovoz ZQTD skútrů do ČR :
E-Scooter City (ZQTD-388)
http://www.iocp.cz/product/elektro-skut ... utr-10395/
E-Scooter Speedy (ZQTD-389)
http://www.iocp.cz/product/elektro-skut ... utr-10394/
E-Scooter JET (ZQTD-690)
http://www.iocp.cz/product/elektro-skut ... utr-10396/
zqtd-690
 
Příspěvky: 614
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

Re: skútr ZQTD-690 (HANSCRAFT City Expert, Akumoto 600)

Příspěvekod tydyt » čtv 15. bře 2012 14:26:46

Zdravím,

je zajímavé, že typy zqtd-388 a 389 jsou si hodně podobné (stejné komponenty).
Mně ten typ 388 přijde praktičtější - snadnější nastupování, místo před sebou na tašku...
Snad to není na úkor stability- pevnosti rámu...
Co má typ 389 v tom tunelu? Vede tam už rám?
tydyt
 
Příspěvky: 56
Registrován: stř 18. kvě 2011 8:10:36

Re: skútr ZQTD-690 (HANSCRAFT City Expert, Akumoto 600)

Příspěvekod mil2house » čtv 15. bře 2012 15:33:59

tydyt píše:Zdravím,

je zajímavé, že typy zqtd-388 a 389 jsou si hodně podobné (stejné komponenty).
Mně ten typ 388 přijde praktičtější - snadnější nastupování, místo před sebou na tašku...
Snad to není na úkor stability- pevnosti rámu...
Co má typ 389 v tom tunelu? Vede tam už rám?


Přesně, ty typy s tunely přehlížím, nejsou tak praktické. Už pak nenaložím ani počítač. :)
mil2house
 
Příspěvky: 193
Registrován: stř 10. zář 2008 9:01:09

PředchozíDalší

Zpět na Všeobecná diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron