Hybrid.cz - elektromobily, elektrokola, elektrické skútry, auta na plyn LPG CNG, elektromotorky, šetrná doprava

elektromobily, elektrokola, CNG, LPG, alternativní pohony v dopravě

   HLEDAT:

elektrický skútr ZQTD690 Akumoto 600 a HANSCRAFT CityExpert

Volná diskuse o všem, co se týká tématu serveru Hybrid.cz.

Re: elektrický skútr ZQTD690 Akumoto 600 a HANSCRAFT CityExp

Příspěvekod zqtd-690 » pát 21. bře 2014 14:19:27

Postupně k Vašim poznatkům a dotazům :

1. Baterie L65=48V/22Ah (nebo 20Ah) je pro skútr A600 s motorem 1500W „slabá“ – její zatížení při rozjezdu a jízdě do kopce je až 45A, a to je víc, než max. doporučená zátěž baterie 1,5C (lépe jen 1C). Také proto čínský výrobce skútrů tuto baterii do skútru ZQTD-690 s motorem 1500W nenabízí. Při tomto zatížení baterie dochází k zahřívání článků (a jejich měknutí při delším proudovém zatížení – jízdě) s výrazným poklesem napětí každého článku, a tím i napětí celé baterie. Také z tohoto důvodu je stále více baterií 22(20)Ah na opravách, protože jsou mnohdy přetíženy i ve slabších skútrech ZQTD-389 s max. odběrem proudu kolem 35A.
A je jedno, jestli je baterie složena z 15-ti (45V) nebo ze 16-ti článků (48V).

2. Dojezd skútru 22km na nabitou baterii je opravdu malý, protože by měl být alespoň dvojnásobný (2km/1Ah při normálním zatížení skútru a normální jízdě – žádné eko).

3. Měření napětí nabitých ustálených článků nemá téměř žádnou vypovídací hodnotu – téměř vždy je 3,34V , a to i na článku s poklesem kapacity (náboje). Daleko důležitější je měření poklesu napětí na jednotlivých nabitých článcích při jejich krátkodobém zatížení v pulzním režimu proudem asi 2C (v našem případě 45A), kdy u dobrých článků naměříte napětí na servisních vodičích 3,16 až 3,18V, u horších článků 3,06 až 3,10V a u špatných článků (které je potřeba vyměnit) napětí pod 2,90V. Špatné články lze rozpoznat i měřením jejich napětí při zatížení baterie 48V ss. proudem kolem 8A (používám přímotopy), kdy napětí na špatných článcích je o cca 100mV nižší, než napětí na článcích dobrých (při tomto měření si dejte pozor na možnost zničení osazené BMS).

4. To, že čínské ZQTP články baterie mají paměť si každý může ověřit měřením jejich napětí po jejich dobití na plný náboj – napětí po ustálení bude na některých článcích 3,34V, na některých 3,37V a vyšší (až 3,44V). Po jejich vybití na minimální náboj proudem C1 (v našem případě 2,0A) modelářskou nabíječkou LFP článků s vypínacím napětím 2,0V při zatížení uvedeným proudem a jejich opětovném dobití na maximální náboj bude napětí všech LFP článků po ustálení 3,34V. Samozřejmě postupně – každý článek zvlášť. Při nabíjení článků na plný náboj doporučuji si u každého článku poznamenat jeho max. náboj (kapacitu), aby jste v budoucnu věděl, co se s články děje.

5. V bateriích osazené LFP články jsou citlivé na silné otřesy a při tepelném změknutí často ve svých švech praskají – vždy samozřejmě s rychlým poklesem kapacity a schopností zatížitelnosti vyšším odebíraným proudem. Výron elektrolytu je doprovázen rumovou vůní baterie s následným ztvrdnutím článku kolem praskliny. Častým doprovodným jevem je i následné zničení obvodu BMS, který hlídá napětí článku, jeho podbití (postarají se o to všechny další v sérii zapojené články s dostatečným nábojem), jeho nafouknutí (většinou po uvolnění pevné modré fólie, držící články při sobě) a rychlá smrt.

6. Při každém zásahu do baterie se vyplatí zkontrolovat funkčnost BMS. Mnohdy bývá ve zkratu i některý z paralelně zapojených výstupních tranzistorů, který tak neodepíná baterii od zátěže se všemi výše popsanými důsledky (podbití nejslabších článků baterie).

7. Zásadně nevěřte balancovacím obvodům, protože při nabíjení článků o tom, jakou metodou budou články nabíjeny (CC nebo CV) rozhoduje většina článků baterie. Pokud bude většina článků baterie v nabíjecím režimu CC tak úplně klidně zničí ty články, které již přešly do metody CV (s poklesem nabíjecího proudu a přírůstku náboje na článku v jednotce času asi na 25% oproti metodě CC). Důsledkem je prudký nárůst napětí na těchto článcích (vlivem nabíjecího proudu, který je ostatními články přes článek protlačen) s následným přebitím článku a jeho zničením. Informaci by o takovém vyhoření balančních obvodů a zničení LFP článků mohl podat i jeden zdejší uživatel ze severní Moravy.
Navíc vzhledem k tomu, že články mají paměť, tak klesá jejich kapacita a náboj, který lze max. nabíjecím napětím 3,60-3,65V do článku uložit. A tím rychleji na takovém článku při nabíjení celé série roste v závěru nabíjení napětí.

8. Zkontrolujte si po ustálení napětí nabité baterie – pokud bude kolem 53,8V , pak máte 16-ti článkovou baterie (a mnohdy je z 1. Článku vyveden na servisní vodič pouze plus pól, protože minus pól je zároveň minus pólem celé baterie (zelený vodič na BMS),
Pokud je napětí baterie asi 50,4V , pak máte 15-ti článkovou baterii.

9. Rozdíl v nastavení ŘJ (LVC) není, většinou vždy baterii odepíná od zátěže její BMS.
Pokles max. kapacity článku o cca 20% a více je téměř vždy doprovázen ztrátou jeho proudové zatížitelnosti – stává se měkkým zdrojem s výrazným poklesem napětí při zatížení a jeho zbylý náboj nelze využít v provozu skútru (vypíná BMS – pokud je v pořádku).
zqtd-690
 
Příspěvky: 614
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

Re: elektrický skútr ZQTD690 Akumoto 600 a HANSCRAFT CityExp

Příspěvekod zqtd-690 » stř 14. kvě 2014 11:31:36

Pro informaci majitelů ZQTD skútru :

Po rozdělání nefunkčního motoru A600/1,5kW je patrný obrus pólových nástavců na jedné straně vinutí statoru motoru, které způsobila vadná ložiska motoru (na motoru bylo ujeto cca 5 tis. km). Samozřejmě byly zničeny 2 Hallovy sondy - po jejich výměně a výměně ložisek (nově osazena kvalitní SKH) a vnějších gufer (na jedné straně gufero chybělo úplně) je motor v pořádku.
Pro zajímavost přikládám ještě foto spoje nastavení drátu vinutí opravovaného motoru, který byl bez jakékoliv vnější izolace.
Naposledy upravil zqtd-690 dne ned 01. lis 2015 11:35:42, celkově upraveno 1
zqtd-690
 
Příspěvky: 614
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

Re: elektrický skútr ZQTD690 Akumoto 600 a HANSCRAFT CityExp

Příspěvekod tryskac3354 » sob 14. čer 2014 21:03:01

Dakujem za odpoved...
takze balancovanie zda sa, ze docasne pomohlo, ale dalsich cca 1000km bolo pre tuto bateriu smrtelnou ranou...;)
Pravdepodobne tam jeden alebo dva clanky totalne vypovedali, a teraz je "dojazd" tak 8 km. BMS mi vypina uz pri ukazovateli baterie na asi 90%, takze stroj sa stava nepouzitelnym....
Je mozne vymenit 1-2 clanky bez nutnosti menit cely pack? podla merani mam silny pocit, ze problemovy je naozaj len 1-2 z nich...zamyslam sa ze by som sa do toho pustil...Ako som spominal, mam L65, 15 clankov..
Druha vec nad kt.sa zamyslam je ze si novu bateriu poskladam kompletne, napr. z http://eskutr.cz/cs/baterie/59-lfp-akumulator-32-v-20-ah-lifepo4.html alebo podobne... Treba ale zohnat BMS, alebo aspon PCM. Chcel by som Idealne 15 clankovu, takuto ale absolutne nie som schopny zohnat... Chcem sa opytat, vedeli by ste mi dat tip kde to zohnat, pripadne ci nemate nejaku totalne mrtvu bateriu s funkcnym BMS na predaj?

Dik,

Ivan
tryskac3354
 
Příspěvky: 3
Registrován: čtv 30. kvě 2013 23:03:11

Re: elektrický skútr ZQTD690 Akumoto 600 a HANSCRAFT CityExp

Příspěvekod Zabak » čtv 19. čer 2014 7:00:23

Dnes se mi podařila, užasna věc, zapomněl jsem si nabit baterky, takže jsem odjel do práce, vytáhl baterky ze skůtru donesl je do kanclu a poprvé je chtěl nabit mimo skůtr. Jenže ouha jedna baterka nenahodila nabíječku i přes to že je vybita, ale druha jede takže to pak zkusím ještě jednou, třeba se vzpamatuje (baterky nabíjím každou zvlášť). Nesetkal jste se někdo někdy s něčím podobným. je mi jasný, že jak je spojím zase paralelně tak se ty baterky srovnaj. (musím to udělat dost dlouho předtím než pojedu, aby jsem ji nevodrovnal) Nemate někdo ponětí na základě čeho se spíná nabíječka? Ještě zkusím cinktnout ZQTD a budu doufat, že ještě není na dovoleny :-).
Zabak
 
Příspěvky: 210
Registrován: stř 01. pro 2010 16:02:12
Bydliště: Brno

Re: elektrický skútr ZQTD690 Akumoto 600 a HANSCRAFT CityExp

Příspěvekod Sevak » čtv 19. čer 2014 18:22:41

Ahojky
nekolikrat se mi stalo ze pokud jsem vyjel baterku nadoraz a vypnula BMS tak trvalo potom delsi dobu nez slo baterku nabit. BMS proste zustala rozepla a nezbyvalo mi nez cekat. Naposledy jsem cekal asi 2 hodiny a potom jsem BMS od baterky celou odpojil nechal chvili odpojenou a potom zase pripojil. Potom nabehla a baterka sla nabit.
Pokud jsi ale baterku nevyjel az nadoraz tak nevim cim by to mohlo byt.

Jeste je moznost ze se prepalila pojistka, kouknul ses na ni?

Sevak
Sevak
 
Příspěvky: 27
Registrován: sob 21. dub 2012 5:53:08

Re: elektrický skútr ZQTD690 Akumoto 600 a HANSCRAFT CityExp

Příspěvekod zqtd-690 » čtv 19. čer 2014 18:54:17

Zdravím Sevaka, se Žabákem jsme konzultovali hned ráno. Příčin může být několik :

1. Vadná BMS - v nabíjecí části nesepnou Mosfet tranzistory, a nepropojí tak nabíjecí minus pól od nabíjecího konektoru (střední kolík - žlutý vodič) na minus pól BMS (zelený vodič), který je propojen s minus pólem baterie (černý vodič z baterie).

2. Vybitý jeden z článků baterie, u kterého kleslo napětí pod 2,5V - BMS se vypíná pokud napětí na některém z článků klesne při zatížení odebíraným proudem pod napětí 2,0V, a opětovně zapíná, pokud vzroste na tomto článku nad cca 2,55 V.

3. Napětí baterie kleslo jejím vybitím pod asi 42,0 V (u 15-ti článkové baterie).
Naposledy upravil zqtd-690 dne pát 04. črc 2014 23:02:09, celkově upraveno 1
zqtd-690
 
Příspěvky: 614
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

Re: elektrický skútr ZQTD690 Akumoto 600 a HANSCRAFT CityExp

Příspěvekod Satik » čtv 19. čer 2014 19:45:14

Dnes jsem tuto závadu opravoval. Špatný kontakt u pojistky nabijecího okruhu zapekl pojistku s pouzdrem. Byl zde tak velký úbytek napětí, že nabíječka nenaskočila.
Satik
 
Příspěvky: 17
Registrován: úte 26. dub 2011 18:28:00
Bydliště: Police nad Metují

Re: elektrický skútr ZQTD690 Akumoto 600 a HANSCRAFT CityExp

Příspěvekod zqtd-690 » čtv 19. čer 2014 21:12:20

Ano, i to bývá příčinou nemožnosti nabití baterie. Protože však Žabák ve svých bateriích (tak jako mnoho dalších dřívějších majitelů ZQTD skútrů) nabíjecí pojistku (10A nebo 15A) nemá, proto jsem mu popsal na co se má v baterii zaměřit, a jak se baterii pokusit nabít. Doufám, že si mezi dráty nechytne kovový knoflík a neuhoří.

Ty přiblblé čínské BMS odcházejí jedna za druhou, už jich mám z opravovaných baterek pěknou řádku. Navíc jsou zalité zalévací hmotou, a tak jejich oprava je značně ztížena a znemožněna. Totéž se týká i DC/DC měničů 48V/12V, které jsou zality do asi 1/3 desky plošného spoje - aby byly neopravitelné.
zqtd-690
 
Příspěvky: 614
Registrován: stř 01. zář 2010 7:55:48

Re: elektrický skútr ZQTD690 Akumoto 600 a HANSCRAFT CityExp

Příspěvekod Zabak » pát 20. čer 2014 7:05:32

No v mém případě bych se ani nedivil, že je již několik tis km je mrtvá BMS, ale mám ještě jednu v druhé baterce:-). Každopádně, když jsou baterky spojeny paralelně tak se nabijí obě, ale pokud je jen jedna tak se nabíječka nechytne, neměl jsem teď čas to kuchat, ale možná o víkendu na to kouknu, vzhledem k tomu, že baterky jsou trvale spojeny tak se v podstatě dorovnávají sami na jeden potenciál, takže není problém aspoň zatím. :lol:
Zabak
 
Příspěvky: 210
Registrován: stř 01. pro 2010 16:02:12
Bydliště: Brno

Re: elektrický skútr ZQTD690 Akumoto 600 a HANSCRAFT CityExp

Příspěvekod Sevak » pát 20. čer 2014 16:38:38

Ahojky Zabaku

tim ze neni problem bych si nebyl jisty, tyto baterky jsou jeden velky problem ;-) a pokud jim nevenujes dostatecnou pozornost drive nebo pozdeji na to doplatis.
Mit "bezudrzbove" olovene baterky s parametry litia to by bylo jine :-)

Sevak
Sevak
 
Příspěvky: 27
Registrován: sob 21. dub 2012 5:53:08

PředchozíDalší

Zpět na Všeobecná diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Bing [Bot] a 1 návštěvník

cron