Ford zkoumá, jak využít technologii blockchain ke zvýšení kvality ovzduší ve městech

V pilotním projektu nasazuje Ford k zajištění šetrného provozu v nízkoemisních zónách inovativní technologie: geofencing a blockchain.

Na provozní zkoušky vozů Transit Custom Plug-in Hybrid v Londýně a Valencii navazuje obdobný projekt v Kolíně nad Rýnem
foto: Ford

Ford rozšiřuje svůj evropský program testování užitkových vozů s plug-in hybridním pohonem (PHEV) do Kolína nad Rýnem. Cílem studie, která probíhá rovněž v ulicích Londýna a Valencie, je ověřit, jaké přednosti má tento typ pohonu z hlediska kvality ovzduší i z pohledu provozovatelů.

Ve spolupráci s pěti městskými částmi i vedením města bude v reálném provozu nasazeno devět dodávek Ford Transit Custom Plug-in Hybrid a jeden velkoprostorový Ford Tourneo Custom Plug-in Hybrid. Ford se zaměří i na způsob, jakým mohou k přesnějšímu sledování vozů a zvýšení počtu „zelených kilometrů“ přispět moderní technologie blockchain a geofencing.

Blockchain je typem technologie zabezpečení dat. Vytváří trvalé záznamy s časovým razítkem. Databáze jsou uložené v mnoha počítačích a neustále se rozrůstají. Geofencing je termín pro vytvoření virtuálních hranic (geo = geografické, fencing = oplocení) na základě systému GPS.

Podobně jako jiná města v Evropě zavádí i Kolín nad Rýnem nízkoemisní zóny, jejichž cílem je zamezit vjezdu nejvíce znečisťujících vozidel, a zvýšit tak kvalitu ovzduší. Zóny znamenají však komplikace pro města, která je musí zřídit a spravovat, i pro řidiče, kteří ne vždy chápou, kdy a kde omezení platí. Právě zde mohou blockchain a geofencing pomoci.

Všech 10 PHEV vozů, zapojených do dvanáctiměsíčního testu, má zabudovaný modem FordPass Connect a přídavné zařízení, které zajišťuje fungování blockchainu a geofencingu.

Jakmile vůz vjede do regulované oblasti, aktivuje se elektrický pohon a začne se zaznamenávat vzdálenost ujetá s nulovými emisemi. Emisní režim a časy vjezdu do zóny i jejího opuštění se zapisují do zabezpečené distribuované elektronické knihy záznamů, kde k nim mají přístup zúčastněné strany – včetně městských úřadů a provozovatelů.

Geofencing může mít i dynamickou podobu, kdy se vozy přizpůsobují aktuálním hranicím nízkoemisních zón v reálném čase. Města by díky tomu v budoucnu mohla pružně měnit uspořádání zón, například na aktuálních rozptylových podmínkách v jednotlivých částech.

Zkoušky v Londýně již prokázaly, že vozy PHEV přinášejí ve městech s nízkoemisními zónami pro provozovatele smysluplnou volbu. Modely Ford Transit Custom a Tourneo Custom s plug-in hybridním pohonem ujedou v elektrickém režimu s nulovými emisemi až 56, resp. 53 kilometrů (dle cyklu NEDC).

Při delších cestách mezi městy se uplatní zážehový motor Ford 1.0 EcoBoost, jenž v případě potřeby dobíjí vysokonapěťový akumulátor, čímž prodlouží celkový dojezd až na 500 km (NEDC).

Díky projektu se Ford stal oficiálním partnerem kooperativní platformy SmartCity Cologne, založené kolínskou radnicí a regionální energetickou společností RheinEnergie AG. Cílem platformy je razit cestu technickým řešením a službám, přispívajícím k ochraně klimatu a přechodu na udržitelnou energetiku.

Ford Transit Custom nabídl možnost plug-in hybridního pohonu jako první model ve své třídě. Modul zajišťující funkci geofencingu bude k dispozici od jara 2020 a bude ho možné dodatečně zamontovat i do již prodaných vozů.

Ford je nejprodávanější značkou užitkových vozů v Evropě. Ve druhém čtvrtletí si modelová řada Transit připsala rekordních 68 800 prodaných vozů. Již před časem Ford oznámil, že v roce 2021 plánuje uvést do prodeje nový Transit s čistě elektrickým pohonem.

tisková zpráva

5 Comments on “Ford zkoumá, jak využít technologii blockchain ke zvýšení kvality ovzduší ve městech”

Napsat komentář