Ford vyvíjí automobil, který se automaticky vyhne překážce na silnici

redakce - 21 Říjen 2013

Společnost Ford Motor Company představila prototyp vozu vybaveného technologií autonomního řízení a brzdění pro odvrácení kolize s překážkou v jízdním pruhu. Systém dokáže předejít srážce nejen se stojícím či pomalu jedoucím vozidlem, ale také s chodcem.auto Ford auto vyhýbající se překážce na silnici

Ford představil prototyp vozu vybaveného technologií autonomního řízení a brzdění pro odvrácení kolize s překážkou v jízdním pruhu; systém dokáže předejít srážce se stojícím či pomalu jedoucím vozidlem, ale i s chodcem
foto: Ford

Pokud systém zaznamená v jízdním pruhu pomalu se pohybující nebo stacionární objekt, upozorní na to řidiče. V případě, že řidič nezačne brzdit nebo zatáčet, aby se překážce vyhnul, systém provede vyhýbací manévr autonomně. Ford poprvé předvedl novou technologii zástupům médií ve svém zkušebním areálu u belgického Lommelu.

Ford vyvinul Ford Focus schopný vyhnout se překážce v rámci projektu interactIVe (Accident Avoidance by Active Intervention of Intelligent Vehicles), vedeného přímo automobilkou a financovaného Evropskou unií. Konsorcium 29 partnerů v jeho rámci spolupracuje na vývoji systémů pro odvrácení bezprostředně hrozící kolize*.

„Existuje řada situací, kdy by tato technologie mohla pomoci nejen řidiči, v jehož voze se nachází, ale také okolním účastníkům silničního provozu – například při náhlém vzniku kolony na dálnici,“ řekla Barb Samardzich, viceprezidentka Ford of Europe pro vývoj produktů. „Náš výzkumný projekt je příslibem bezpečnější budoucnosti, v níž bude možné výrazně zmenšit riziko některých typů dopravních nehod.“

Technologie autonomního objetí překážky snímá silnici před vozem prostřednictvím tří radarů, ultrazvukových senzorů a kamery. Pokud zaznamená pomalu jedoucí či stojící objekt, upozorní řidiče nejprve vizuálním a poté i zvukovým výstražným znamením.

V případě, že řidič nezareaguje, začne systém automaticky brzdit, vyhledá volný prostor z obou stran překážky a převezme kontrolu nad řízením, aby provedl vyhýbací manévr.

Technologie byla testována v rychlostech přes 60 km/h. Údaje z výzkumu prozrazují, že méně než třetina řidičů, kteří někdy narazili zezadu do jiného vozidla, se před nehodou pokusila změnit směr jízdy**.

Ford v Lommelu představil rovněž novou koncepční studii Ford S-MAX Concept se systémem Pre-Collision Assist, který rozpoznává chodce a v případě bezprostředně hrozící srážky začne automaticky brzdit.

Již dnes ale Ford vyrábí a prodává automobily s vyspělými systémy aktivní bezpečnosti. Systém Active City Stop snímá padesátkrát za sekundu obraz situace před vozem a v případě nutnosti začne automaticky brzdit. V rychlostech do 15 km/h dokáže nehodě zcela zabránit, do 30 km/h výrazně zmírní její následky.

Systém udržování v jízdním pruhu sleduje prostřednictvím kamery polohu vozu vůči vodorovnému dopravnímu značení, a pokud zaznamená, že se vůz začíná vychylovat ze směru, jemně zasáhne do řízení.

Obě tyto technologie jsou v různých modelech k dispozici i na českém trhu.

* interactIVe (Accident Avoidance by Active Intervention of Intelligent Vehicles) je evropský výzkumný projekt vedený výzkumným střediskem Ford z německých Cách. Zahájen byl v roce 2010 a účastní se ho 29 partnerů. Konsorcium vedené Fordem sestává ze sedmi výrobců automobilů, šesti dodavatelů, čtrnácti výzkumných institucí a tří dalších podílníků.

** German In-Depth Accident Study (GIDAS).

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No toto bolo dost silne, ale je to zial realita. Niektore useky ciest su ozaj vo velmi zlom stave. Pamatam si, ked som bol doma na Velku noc a cestou do SL tie useky to sa nedalo ist viac nez 30km/h a ked mi blikali a ma obiehali a som videl ako tie tlmice trieskali tak mi bolo dost divne, ze tak jazdia a ze im to nevadi. Ale uz sa cesty opravuju. Len tie financie co ludia platia na cesty by mali ist tam kam su urcene.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

méně než třetina řidičů, kteří někdy narazili zezadu do jiného vozidla, se před nehodou pokusila změnit směr jízdy...

Kdyby změnili směr jízdy, tak skončí ve stromě nebo v čelním střetu s protijedoucím vozidlem.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Na biektorych slovenskych cestach by sa to auto ani nepohlo, lebo by povazovalo samotnu cestu plnu jam za prekazku.


Nabíječky elektromobilů Circontrol10% sleva na produkty EVmotionVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.