Li-ion baterie do každého auta?

Ford společně s jihokorejským Samsungem vyvíjí duální baterii kombinující li-ion a klasickou olověnou baterii. Ford plánuje umístit duální baterie do všech svých automobilů se spalovacím motorem. Cílem baterie je ulehčit práci motoru a šetřit palivo.

Duální baterie. Zvoní olověné baterii umíráček?
foto: Ford

Automobilky po celém světě vyvíjejí auta s čím dál nižší spotřebou. V kurzu jsou hybridní a elektrická auta. Jejich vývoj je však velmi drahý a finanční profit z prodeje nejistý.

Místo revolučních skoků, v podobě hybridních a elektrických aut, lze však také dělat menší evoluční krůčky. Populární je snižování hmotnosti auta, systémy start-stop nebo různý stupeň „elektrifikace“ běžného automobilu.

Zářným příkladem je americká automobilka Ford. V rámci projektu „Lightweight Concept Car“ dokázala snížit hmotnost sedanu střední třídy Ford Fusion o plných 25 %. O 359 kg nižší hmotnost už jde na spotřebě poznat.

Ford však studuje i další techniky, které nenásilnými evolučními krůčky snižují spotřebu paliva. Společně s firmou Samsung představili duální baterii významně posilující elektrickou soustavu klasického automobilu.

Duální baterie se skládá z klasické olověné baterie a doplňkové li-ion baterie. Ford chce nasadit novou baterii ve vozidlech se systémem start-stop.

Duální baterie umožní bezproblémový start motoru a napájení všech elektrických systémů vozidla. Počítá se také s využitím rekuperace brzdné energie pro dobíjení li-ion baterie duálního systému.

„V současné době rozšiřujeme naši technologii start-stop na 70 procent naší produkce, a tato duální baterie má potenciál přinést ještě více hybridizace do našich vozidel pro větší úsporu energie ve všech oblastech,“ vysvětluje Ted Miller, senior manažer pro Strategii a výzkum skladování energie v automobilce Ford.

V duálním systému li-ion baterie podporuje olověný akumulátor. Podle Millera však v dohledné budoucnosti li-ion baterie v klasických automobilech zcela nahradí olověné baterie.

Navíc stejně výkonné li-ion baterie jsou až o 5,5 kg lehčí než olověná baterie a přispívají tak k nižší hmotnosti vozidla.

V odvážnější budoucnosti se pak lze klasické automobily dále elektrifikovat. Lze uvažovat o nahrazení alternátoru auta výkonnější li-ion baterií, a tak ulehčit práci spalovacímu motoru. Baterii lze dobíjet skrze rekuperaci brzdné energie a jednou za čas také ze sítě. Otázkou je, zda se taková úprava vyplatí, co myslíte?

7 Comments on “Li-ion baterie do každého auta?”

  1. Vida, čmoudomilové
    Vida, čmoudomilové udělají snad úplně všechno, abychom zůstali u toho čmoudu.
    Normálně používám elektromobil, ale krom něho mám ještě pracovní 2.5litrové Subaru. V něm mi odcházel aku 70Ah v průměru co dva roky. Pak jsem tam dal lehkou LiFeYPo4 40Ah(!) od i4wifi a od té doby jsou zimní starty bez problémů.

  2. Carlos + AP – Dveře
    Carlos + AP – Dveře vývoje a uspěchu jsou vám otevřeny. ALE POZOR MOŽNÁ už to zde bylo, a možná i v ČSR. Pokud vznikne v ČR konkurence VW, jenom dobře. Návrat po desetiletí k Jawě Minoru, nebo Aero 30, 50 i v alternativě moderního hybridu je vím k dispozici. Jen Velorex vám už nepujde zlevnit.

  3. K poslednímu odstavci
    K poslednímu odstavci článku – ne nevyplatí/nepůjde. I elektromobily mají místo alternátoru snižující DC/DC měnič na 12VDC většinou o špičkovém výkonu kolem 2-3kW.

    Problém by byl v tom, že bez 12V napájení auto nepojede, takže pokud by šlo o nějaký hybrid, tak by tam stále musel nějaký záložní alternátor být. Jinak by se auto muselo krom tankování pravidelně dobíjet, což by mne osobně moc nebavilo.

  4. Hurá další kurvítka do
    Hurá další kurvítka do auta.

    Tyhle evoluční kroky jsou naprosto dokonalé.
    Uděláme koncept vozu tak, že je lehčí, ale neumíme to vyrobit levně, takže to vyrábět nebudem.
    Vyrobíme motor, který má menší spotřebu, 2x turbo, 3x více součástek a 25% životnosti existujících starších motorů.
    Namontujeme systém start-stop (který se dle reakcí řidičů chová naprosto vzorně), jehož životnost je asi tak 5 let denního ježdění po městě.
    Přidáme systém rekuperace energie (ovšem přes systém start-stop).

    Nevím proč mám intenzivní pocit, že se automobilky snaží udělat auta extrémně komplikované s čím větším množstvím poruchových systémů. A jak se začnu bavit, až se za 5 let začnou tyhle moderní nízkospotřebové auta vyhazovat, neboť jejich opravy budou tak drahé, že si je nikdo nebude moci dovolit.

    Takže elektromobil rulez aneb v jednoduchosti je krása

Napsat komentář