Španělský designer Oscar Viñals vypracoval koncept nadzvukového dopravního letadla Flash Falcon. Letadlo má podle španělského designéra pohánět nová generace kompaktních fúzních reaktorů.
foto: Oscar Viñals
Legendární dopravní nadzvuková letadka Concorde již 13 roků nelétají. Ač byla doslova zázrakem techniky, jejich provoz se z ekonomického hlediska nevyplatil.
Dnes ve vzduchu kralují klasická podzvuková dopravní letadla. Ta sice létají rychlostí pouze Mach 0,85 až Mach 0,9, ale jejich provoz je nesrovnatelně levnější.
Výrobci letadel ale i nadále zkoumají možnosti, jak urychlit leteckou dopravu osob a materiálu po celém světě – ideálně za přijatelných finančních podmínek. Vždyť například Boeing B787 přepraví pasažéry z Londýna do New Yorku za dlouhých 7,5 h. Concorde přitom stejnou vzdálenost zvládl za 3 až 3,5 h.
Jak může vypadat nástupce letadel Concorde? Například jako koncept Flash Falcon – jde o radikální vizi letadla budoucnosti, které je schopné přepravit 250 cestujících přes Atlantik rychlostí až Mach 3 (cca 3700 km/h). Cestu mezi jmenovanými městy tak Flash Falcon zvládne za necelé tři hodiny.
Flash Falcon je poslední z trilogie konceptů letadel budoucnosti designera Oscara Viñalse. První dva koncepty nesou jméno Sky Whale s Progress Eagle. Pro všechny tři koncepty Viñals zvolil futuristický zdroj energie – kompaktní fúzní reaktor.
Problém je, že na světě existují jen experimentální fúzní reaktory v laboratořích. V žádném případě v dohledné době nevznikne komerčně dostupný reaktor vhodný pro pohon letadla. Optimistické předpovědi odhadují stavbu první fúzní elektrárny až kolem roku 2040.
Fúzní reaktor v konceptu Flash Falcon pohání šest výkonných turbínových elektrických motorů. Motory se dokáží natočit směrem dolů a umožnit kolmý start a přistání letadla.
Rozpětí křídel Flash Falcon je 46 m, dvakrát více než v případě Concorde. Délka konceptu je 102 m, tedy o 40 m více než měří Concorde. Španělský designer se při návrhu rovněž soustředil na potlačení hluku při provozu letadla a na ekologičnost celého konceptu.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Evropa vyvíjí hybridní letadlo pro rok 2050
“Věřím, že v blízké budoucnosti se nadzvuková letecká doprava opět vrátí, ale se značně pokročilejší technologií hodnou 21. století,” komentuje své dílo Viñals.
“Toto letadlo může patřit k hypotetické generaci letadel, která je založená na fúzní technologii výroby energie – budoucí zelené energii – která je nyní pouze ve vývoji, ale v následujících 15 letech se může stát realitou, schopnou generovat dostatek elektrické energie bez použití “kontaminovaných” materiálů.”
Je jasné, že letadlo španělského designera nikdy nevzlétne. Podobné koncepty však přináší potřebný stimul, inspiraci a vizi budoucí letecké dopravy. Je pak jen na leteckých firmách, zda investují peníze a čas do průzkumu technologií a přístupů načrtnutých konceptem.
Airbus má podaný patent na
Airbus má podaný patent na LENR fusion reaktor; kontroverzná cold fusion; ale je to pomerne čerstvý US patent podaný Airbusom; ktorý asi nesranduje.
Jistě vedení airbusu a
Jistě vedení airbusu a boeingu sedí a čeká až jim nějaký španěl co se naučil ovládat 3D program nastíní co mají vyvýjet… Inzenýri pak vyhodí jako neschopné, přeci ten španěl, řekl „namontujete fuzní reaktor a je to, nejlépe novou generaci“, že konstruktéři řekli, že neexistuje ani první generace co funguje a stejně ta co připravují ma velikost hodně velké budovy, jenom dokázali jak jsou neschopní 😀
P.S. budoucnost dělají snílci co dané problematice rozumí a vytvoří ji ne ti co to namalují a pak řeknou udělejte to vy ostatní…
Nová generácia ?? A on uz
Nová generácia ?? A on uz niekto videl aj „starú“ generáciu fuznych reaktorov ???
To už by měl větší
To už by měl větší úspěch s klasickým štěpným jaderným reaktorem.