Fisker se vrací; o značku bojují Bob Lutz i původní zakladatel firmy

Automobilka Fisker Automotive je největší investiční debakl americké vlády posledních let. Už měsíce kolují éterem spekulace, že zájem o koupi krachujícího výrobce plug-in hybridu Fisker Karma mají Číňané. Dnes je jasné, že nejen oni. Firmu chce totiž údajně koupit zpět i původní zakladatel Henrik Fisker!

Henrik Fisker a připravovaný model Fisker Karma Surf
foto: Fisker Automotive

Teprve před několika málo dny bylo veřejně odhaleno, že o krachující automobilku Fisker Automotive mají zájem bývalý šéf General Motors Bob Lutz v partnerství s čínskou skupinou Wanxiang. Cena? Nabízejí $20 mil. Ovšem až poté, co firma projde bankrotem a bude očištěna o veškeré dluhy.

Dluhy, dluhy, dluhy

Tyto dluhy činí stovky milionů dolarů – např. $172 mil. dluží automobilka americkému ministerstvu energetiky (DOE). Je to nesplacená část půjčky v hodnotě $529 mil. z roku 2009. Stejnou, jen o něco nižší, půjčku automobilka Tesla Motors aktuálně úspěšně splatila. A navrch přihodila údajně asi $20 mil. zisku pro americké daňové poplatníky.

Je to zajímavé srovnání: v době uvedení plug-in hybridu Fisker Karma měla firma odhadovanou hodnotu $2 mld. Zanechala po sobě schránku, za kterou jsou investoři ochotni zaplatit max. kolem $20 mil. Tesla naopak $20 mil. daňovým poplatníkům a USA skrze tuto půjčku vydělala.

Ale zpět k Fiskeru. Pouhé dva měsíce poté, co Henrik Fisker ze společnosti odešel, se chce opět vrátit. Dal se dohromady s hongkongským miliardářem Richardem Li a chce Fisker Automotive koupit zpět. Narozdíl od Boba Lutze a jeho party se ale nebojí ani dluhů.

Čínská záchrana

Podle zdrojů magazínu InsideEVs se americké ministerstvo energetiky těmito možnostmi aktivně zabývá. Pochopitelně je mu bližší pozice pánů Fiskera a Li, kteří chtějí splatit alespoň část dlužné částky. Už jen proto, že svých peněz by se tak mohlo dočkat nejen DOE, ale i další věřitelé firmy, kterým Fisker dluží peníze (např. tvůrce firemního webu nebo správce kanceláří).

Současný šéf Fisker Automotive, Tom LaSorda, podle Reuters doufá, že firma se dokáže vyhnout bankrotu a najde kupce. Zároveň dodal, že odkoupení dluhu americké vládě by byl velmi strategický a chytrý krok. Li údajně nabízí za dolar dluhu americké vládě kolem 17 centů, tedy přibližně $25-$30 mil.

Štěstí, že Fiskeru se z celkové půjčky podařilo vyčerpat “pouze” asi $192 mil. Zbytek prostředků byl americkou vládou včas zablokován, když seznala, že situace v automobilce se nevyvíjí tak, jak původně její vedení malovalo. A právě minulý měsíc si z účtu automobilky DOE “vyzvedlo” $20 mil. proti zmíněné půjčce. Zbývá tedy v úvodu avizovaných $172 mil.

Kolik se skutečně podaří americkému státu “vydolovat” zpět, to je otázka. Jisté je, že to bude zlomek původní částky. Ať už s Henrikem Fiskerem, nebo bez něj.

One Comment on “Fisker se vrací; o značku bojují Bob Lutz i původní zakladatel firmy”

  1. bohužel autor článku
    bohužel autor článku nemá tak úplně pravdu a pouze jen přepisuje ( a ještě nepřesně ) články psané na objednávku proti automobilce Fisker. Je smutné, že je toto v našich médiích pravidlem. Měl tu někdy někdo snahu spojit se s „druhou“ stranou a požádat je o jejich verzi ? Požádat je o vyjádření k napsanému ? Ne – pouze se slepě přepisuje. Autor článku špatně popsal situaci ohledně půjčky ( právě kvůli pozastavení naplánované půjčky dostali Ti co to potřebovali automobilku Fisker do problémů ). A další nepřesnosti a nepravdy v článku se mi ani nechce vysvětlovat a to jen z toho důvodu, že jsem tak trochu vzdal ten marný boj s jednoduchostí převážné většiny našich médií. Proč třeba například autor článku neuvede úplnou pravdu o zaplacení dluhu Tesly ? – že to není tak „křišťálově čisté“ jak to z článku vyznívá ? Že absolutní většina vrácených peněz je z prodeje emisních povolenek společnostem absolutně popírajícím ducha myšlenky ekologie ? No to je jedno … jak jsem řekl .. je to marné .. marné .. marné … těším se moc, až se vrátí profesionalita do řad novinářských.

Napsat komentář