Vyhlášený britský obchodní dům Harrods v Londýně má za výlohou vystaven plug-in hybrid Fisker Karma. Nová hračka pro bohaté si získává čím dál početnější základnu fanoušků. V USA už mají hybrid objednány největší celebrity, auto právě dorazilo také do Německa.
foto: Fisker Automotive
Fisker Automotive chce v Německu prodat kolem 2000 kusů plug-in hybridu Fisker Karma ročně. Magazínu Motorvision.de potvrdil Henrik Fisker, šéf automobilky, že Německo je pro něj nejdůležitějším evropským trhem.
Top Gear vyhlásil jako auto roku plug-in hybrid Fisker Karma
Fisker: v roce 2012 vyrobíme 15 000 hybridů
Hybrid Fisker Karma v nezávislém testu: spotřeba 2,1 l/100 km
V Německu do začátku funguje osm dealerů vozů značky Fisker. Fisker uznává, že s německými luxusními sedany nemůže Karma soupeřit. “Tohle umějí nejlépe Němci,” říká pro Motorvision.de bez obalu. Fisker Karma se proto má profilovat jako ekologické sportovní auto.
Auto pohání dvoulitrové čtyřválcové turbo General Motors, které najdeme také v modelu Opel Speedster. Doplněn je ale 22kWh lithium-iontovou baterií společnosti A123 Systems, kterou lze dobíjet z běžné zásuvky.
Zvolená konfigurace spalovacího motoru, baterie a dvojice elektromotorů je však dnes výjimečná: Fisker Karma je totiž sériový hybrid. To znamená, že spalovací motor nikdy nepohání přímo kola a nemá s nimi ani žádné mechanické spojení.
Spalovací motor se využívá čistě jako generátor energie pro baterie, anebo přímo elektromotor. Pokud baterii doma nebo u dobíjecí stanice doplna nabijete, můžete na ni ujet až 80 km a nespálit ani kapku benzínu.
Jakmile elektřina v bateriích dojde, přebírá zodpovědnost za pohon auta spalovací motor tím, že vyrábí elektřinu. Ta je ukládána do baterie a navíc jde i do elektromotorů.
Z 0 na 100 km/h dokáže plug-in hybrid Fisker Karma zrychlit za 7.9 vteřiny a maximální rychlost je omezena 153 km/h – při jízdě v tichém módu Stealth. Pokud zvolíte jízdní mód Sport, stoupne max. rychlost na 200 km/h a zrychlení klesá na 5,9 vteřiny na 100 km/h.
Dobíjení auta trvá při 230V zásuvce asi šest hodin, průměrná spotřeba hybridu se podle nezávislých měření pohybuje kolem 2,1 l/100 km. Dvoutunové pětimetrové auto stojí v Německu od 101 800 euro.