Podnikatelský magazín VentureBeat.com přinesl obsáhlý článek, který mapuje celou historii automobilky Fisker Automotive. Od roku 2005 až dodnes podává velmi přesné svědectví o neschopnosti Henrika Fiskera a jeho podřízených vybudovat funkční společnost.
foto: Fisker Automotive
Henrik Fisker, legendární automobilový designér, ale o to méně schopný podnikatel, založil Fisker Automotive v roce 2005. Bylo to v době, kdy se ještě o elektrických autech mluvilo málo a Fisker měl štěstí, že byl vedle Tesla Motors jedním z prvních.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Bankrot Fisker Automotive se kvapem blíží, propustil většinu zaměstnanců
Během následujících osmi let získal Fisker od investorů 1,4 mld. dolarů – ať už šlo o jednotlivce (Leonardo di Caprio), investiční nebo penzijní fondy a další typy investorů. Celkem šlo o 1200 dobrodinců. Kromě toho firma získala také bezúročnou půjčku $528 mil. od amerického ministerstva energetiky.
Podle výzkumné společnosti PrivCo dokázala firma za tu dobu vyrobit pouze 2200 vozů, tedy plug-in hybridů Fisker Karma. Ale co víc: výroba jednoho auta stála $900 000, ale firma je dealerům prodávala za $70 000! Koncovým zákazníkům pak za cenu kolem $114 000.
ZAJÍMAVOST: za své webové stránky utratila automobilka Fisker Automotive $535 000, v přepočtu asi 10 700 000 Kč. Skoro stejně jako některé české státní úřady.
Půjčku od amerického ministerstva energetiky nakonec Fisker nestačil využít v plné výši – zbývajících $336,4 mil. ministerstvo nakonec zablokovalo když tamním úředníkům začalo být jasné, že ve Fiskeru je něco špatně. Vlastně, že je tam toho hodně špatně.
Sam Hamadeh, šéf PrivCo, pro VentureBeat.com celou situaci komentuje slovy: “Fisker Automotive může být nejtragičtější investiční debakl v soudobé historii.” Zlé jazyky v komentářích pod článkem pak samozřejmě straší s tím, že “další na řadě je Tesla Motors”.
Jenže Tesla je úplně jiný případ než Fisker. Předně, Tesla je zisková. Za druhé, Elon Musk není Henrik Fisker – narozdíl od něj je Musk nejen zkušený inženýr, ale především talentovaný podnikatel, který dokázal úspěšně vybudovat už několik společností (vč. např. PayPal).
Za třetí, zatímco Fisker vyrobil během celé své historie kolem 2200 vozů (z nichž 600 stále zůstává neprodáno u dealerů), Tesla úspěšně vyrábí a prodává tisíce aut měsíčně s tím, že má zájemce na mnoho měsíců dopředu. Plus, už dnes plánuje nové modely.
Budoucnost Tesly závisí
Budoucnost Tesly závisí pouze a jen na životnosti akumulátoru. Jž za 2 roky budeme chytřejší… Já samozrejmě držím palce! Těch 8000 (nebo kolik) „tužových“ článků 1865 propletených chladicí hadicí mě moc nepřesvědčilo!
Tesla používá ve svých
Tesla používá ve svých Roadsterech stejný koncept baterií od roku 2008. Pokud Vám těch 5 let úspěšného provozu nepostačuje jako důkaz, pak si nejsem jist jestli budete za 2 roky chytřejší.
Ale budem chytřejší.
Ale budem chytřejší. Sériová výroba je něco úplně jiného než kusová pro nadšence.
Chytrejsi budeme za rok, za
Chytrejsi budeme za rok, za 2, za 5 i za 10.
Moc nevidim duvod proc by seriova vyroba, ktera pouziva tzv. automotive grade bateriove clanky mela byt horsi nez kusova vyroba, ktera pouzivala obycejne notebookove clanky.
Mam dojem ze si spousta lidi vubec neuvedomuje, ze mezi Roadsterem a Modelem S je vetsi rozdil nez jen ve tvaru baterie a usporadani clanku v ni. I samotne bateriove clanky pouzivaji novejsi technologii vyroby a misto LiCoO2 maji LiNiCoAlO2.
Doporucuji treba tento odkaz.
No to nejste sám. I mnozí
No to nejste sám. I mnozí konstruktéři konkurenčních EV packů na to koukají divně, ale zase na druhou stranu jedním dechem uznávají, že z toho v Tesle vytěžili maximum a dává to možnosti, které při použití velkoformátových článků nejsou proveditelné.
Go Tesla, GO!
Go Tesla, GO!