Extravagantní elektromobil E4U z Jižní Koreje

Města se stále rozrůstají a městská osobní doprava se stává čím dál větší výzvou. Automobilky, zejména asijské, se předhánějí ve futuristických konceptech elektrických osobních městských vozítek. Možná ani není divu, vždyť Asie je známa svými tuk-tuky a milióny skútrů. Svou vizi městské dopravy blízké budoucnosti má také jihokorejská automobily Hyundai, která představila netradičně vypadající městské elektrické vozítko E4U.

Elektromobil E4U poněkud připomíná postavičku Pikachu z japonského anime seriálu Pokémon. Přilba funguje také jako kryt vozítka.
foto: Hyundai

Název E4U je zkratkou pro vejce, evoluce, elektřina a ekologickou přívětivost – anglicky „Egg, Evolution, Electricity, and Eco-friendliness.“ „4U“ je snad anglickou zkratkou „for you“, tedy „pro tebe“.

Dost ale přemítání nad smyslem názvu, pojďme si představit samotné vozítko. Design může pro Evropana vypadat legračně, ale Asijci, hltající komiksy manga nebo filmy anime, budou ze vzhledu E4U jistě nadšeni.

Stejně odvážně vypadá ochranná přilba pro řidiče. Přilba vyniká obřím čelním sklem, které funguje také jako jakýsi kryt vozítka, pokud není používáno. Bohužel řidič s podobnou přilbou pravděpodobně u evropských policistů úspěch mít nebude. I když je otázkou, kde vlastně E4U zařadit – motocykl, skútr nebo snad elektrokolo?

Vozítko E4U nemá klasická kola. O pohon se stará rotující polokoule pod řidičem, stabilitu vozítka zajišťují dvě podpůrné nohy. Pryžová polokoule se otáčí kolem své osy a podle směru svého otáčení a toho, jakou stranou se dotýká země, příslušným směrem vede i vozítko. Výhodou podobného řešení je okamžitá změna směru jízdy a absence převodovky.

Pro změnu směru jízdy (naklánění polokoule) slouží obří pedálem, který je mechanicky spárován s polokouli. Řidič prostým balancováním a nakláněním pedálu určuje, kudy se má vozítko vydat. Ostatně naklápění pedálu můžeme rozpoznat i na přiloženém videu.

Podobný koncept představil již v roce 2011 student Curtis Boirum z americké Bradley University. Princip pohonu je u jeho modelu a E4U naprosto stejný.

E4U má hmotnost pouze 180 kilogramů včetně baterií. Obdivuhodné jsou ale výkonové parametry. Vozítko používá elektromotor o výkonu pouhých 500 wattů (0,67 koní). Bohužel dojezd vozítka není znám, ale díky malým energetickým potřebám elektromotoru i malá li-ion baterie zaručí slušný dojezd.

Jihokorejské vozítko dokáže s dospělým člověkem (80 kg) uhánět rychlostí až 29 km/h. Rychlost není sice nikterak veliká, ale pro pohyb mezi bloky domů zcela postačující. Navíc použití koule místo kol jasně předurčuje E4U pro městský provoz. Rozhodně se s podobným strojem nemůžete vydat do horšího terénu.

4 Comments on “Extravagantní elektromobil E4U z Jižní Koreje”

  1. Princíp toho kolesa by sa
    Princíp toho kolesa by sa dal využiť maximálne pre vysokozdvižné vozíky do skladov. Inak mám taký pocit, že to vozítko nie je vôbec odpružené, čo je teda vážne sebevražda. Určite to ani nebude lacné. Keď už by som si mal kúpiť niečo do mesta, čo jazdí skoro zadarmo, nie je to dvakrát pohodlné ani bezpečné, tak si kúpim buď skúter alebo Citroen AX 1,5D.

Napsat komentář