Elektrické vozy jsou budoucností osobní dopravy. Možnosti současných elektromobilů ukazuje i francouzská automobilka Exagon se svým vozem Furtive eGT.
foto: Siemens
Furtive eGT je čistě elektrický vůz poháněný dvěma elektromotory od společnosti Siemens. Každý z těchto motorů váží pouhých 52 kilogramů a poskytuje výkon 148 kW, dohromady tedy 296 kW (402 koní).
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
VIDEO: francouzský elektrický sporťák Exagon Furtive eGT na Nürburgringu
VIDEO: elektrický sporťák Exagon Furtive e-GT na závodní dráze
Díky tomu, že elektromotory dokáží poskytnout maximální točivý moment už při minimálních otáčkách, umí vůz zrychlit z nuly na 100 km/h během 3,5 vteřiny. Ručička tachometru se dokáže vyšplhat až na 287 km/h, na běžných silnicích je pak omezena na 250 km/h.
Vůz byl otestován i na slavné Nordschleife, neboli Severní smyčce německého závodního okruhu Nürburgring. Na okruhu dlouhém dvacet kilometrů dokázal Furtive eGT jet rychlostí až 240 km/h.
Tato trať, vybudovaná již ve dvacátých letech minulého století, je díky svému členitému profilu, více než stovce zatáček a různým povrchům, stále považována za nejlepší test pro ověření vlastností automobilů a pochopitelně i řidičských dovedností.
Do baterií vozu je možné uložit 53 kWh elektrické energie, s nimiž má dojezd až 400 km. Baterie jsou navíc velmi stabilní – i po více než 3000 nabíjecích cyklech si uchovají přes 80 % původní kapacity. Vůz tak celkem může bez problémů najezdit kolem jednoho milionu kilometrů.
A co zima???
Je pěkné se
A co zima???
Je pěkné se bavit o dojezdu jen na základě spotřeby motorů,a co světla posilovač řízení topení v zime ABS a jiné věci co ke své funkci potřebují elektřinu.
Nie je to síce mainstream
Nie je to síce mainstream ale ukazuje dobrú cestu. Aj keď sa po viacročnom používaní zníži kapacita, takéto baterky to auto asi prežijú. Celkom by ma zaujímala čo sú zač.
Podle informací přímo od
Podle informací přímo od Exagon Motors jde o nejnovější generaci li-ion baterií VL4 společnosti Saft. Životnost je údajně 3000 nabíjecích cyklů, jsou pochopitelně recyklovatelné a dojezd nabízejí následující:
konstatní rychlost 50 km/h : 402 km
konstatní rychlost 90 km/h : 288 km
konstatní rychlost 110 km/h : 241 km
konstatní rychlost 130 km/h : 197 km
Ta zkratka VL4 je
Ta zkratka VL4 je „nepřesná“, resp. neodpovídá úplnému značení SAFT Li-ion článků a tak nejde přesněji určit o jaký princip jde.
SAFT nazývá rodinu svých Li-ion článků „VL“
– dále je rozděluje podle použití technologie na
VLxxM
VLxxV
VLxxP
VLxxFe
VLxxE
.. kde „xx“ je kapacita článku v Ah
.. kde M,V,P,Fe,E je označení použité technologie
pokud bych tedy vybíral článek, který má ve svém názvu 4ku, pak bych vybral články:
VL45E: („běžná“ NCO Li-ion technologie, 45Ah):
http://www.saftbatteries.com/doc/Documents/liion/Cube572/54041_VL45E_cell_0305.61b6a847-bc8b-4fef-8a73-f196416b1758.pdf
kde po 3000cyklech vybíjení proudem 0,3C do 80% DoD poklesne kapacita na 87,5% SoH (což je mimochodem na NCO technologii paráda – NCO Panasonicy užívané Tesla Motors odumírají mnohem rychleji)
VL45eFE: („Super-Phosphate“ LiFePO4 technologie, 45Ah):
http://www.saftbatteries.com/doc/Documents/defence/Cube769/VL45EFe.e3741a09-74fd-4df4-8687-12997f445ef5.pdf
tady nám panáčkové o životnosti kromě toho že je „excellent“ řekli prd.
Honzo dekuji za tento
Honzo dekuji za tento příspěvek ušetřil jsi mě počítání 🙂
A je vidět že to zase taková pecka s dojezdem není…
Tak to bude konečně
Tak to bude konečně vozidlo pro ty děti,jež vadil doposud maly dojezd.Tento Exagon se opravdu muže měřit s běžnym automobilem.Ale i s tim,že pokud budu jezdit stale dvěstěpadesatikm rychlosti tak se mi dojezd matematickou řadou zkrati.Ale jinak je to po vzhledove strance pohledne brko.Přeji si aby se dostal do seriove vyroby a jeho ročni produkce přesahla sto tisic a nezustavala ve skladech jako neprodejne vozidlo,bez ohledu na koupěschopnost česko-slovenske populace.