Evropská unie má nový společný cíl: snížit emise aut o 35 %

V roce 2021 musí všechna nově vyrobená auta v Evropské unii emitovat méně než 95 g/km emisí oxidu uhličitého. V roce 2030 to musí být ještě o 35 % méně.

Elektromobil Hyundai Ioniq Electric je v Evropě letos 16. nejprodávanějším autem na baterie. První je japonský Nissan Leaf.
foto: Hyundai

Evropská unie tímto krokem, na kterém se shodli ministři životního prostředí členských zemí, de-facto zavádí povinnou výrobu elektromobilů. Pojišťuje si tak, že především německé automobilky nezůstanou jen u slov a své sliby o desitkách miliard eur investovaných do elektromobility skutečně splní.

Čtyři země chtěly dokonce ještě vyšší snížení, a to o 40 %. Kompromis 35 % byl nakonec dohodnut v pozdních nočních hodinách při jednání v Lucemburku. Přibližně o třetinu nižší emise než v roce 2021 znamená maximálně asi 60 g/km. Pro zajímavost, emise 95 g/km odpovídají spotřebě 4,1 l/100 km benzínu nebo 3,6 l/100 km nafty.

Je tedy jisté, že pokud budou chtít v té době automobilky vyrábět v EU auta, budou to muset být především elektromobily (s nulovými emisemi) nebo plug-in hybridy. Evropa tímto krokem dotahuje na USA a především Čínu, která se stala středobodem světového automobilového trhu, ale která už od příštího roku zavádí povinné kvóty na výrobu elektromobilů.

Pokud Evropa nechce zaspat a přijít právě o lukrativní čínský trh, musí se přizpůsobit. O to víc, že hrozí obchodní válka s USA, ve které současný prezident Trump vyhrožuje zavedením cel právě na dovoz aut z Evropy.

tisková zpráva

100 Comments on “Evropská unie má nový společný cíl: snížit emise aut o 35 %”

  1. Toto restriktivní nařízení s jasně daným termínem bez
    Toto restriktivní nařízení s jasně daným termínem bez souvislostí nedává smysl. Pokud bychom donutili alespoň čtvrtinu obyvatel přejít na jakékoliv čisté elektromobily nebo plug-in hybridy v relativně krátkém čase, tak to způsobí nemalé investice do výroby elektřiny a rozvodné sítě. Z veřejných zdrojů mám zjistěno, že máme 5,5mil. registrovaných vozů v ČR, čtvrtina je z toho přibližně 1,4mil. Nabití baterie do běžného elektromobilu spotřebuje (i se ztrátami) do budoucna jistě alespoň 70kWh. Elektromobily si pořídí především ten, co bude vůz denně používat (zejména firmy) takže uvažujme o „tankování“ 4x týdně. To je celkem spotřeba ročně 5,5M/4*70k*4*12=4,6GWh. Což je výkon tepelné elektrárny větší než Chvaletice a menší než Prunéřov, nebo více než třetina jaderného Temelína.
    Všimněte si, že tu mluvím jen o elektrárnách a nikoliv rozvodné síti. Náklady na vybudování této infrastruktury je možné, ale investice se odrazí v dražší elektřině. Fosilní paliva, o které bude trvale menší zájem nakonec podraží také.
    Otázka zní, jsme připraveni v celé Evropě v příštích 11 letech na rozvoj zdrojů elektřiny a zdrojů vzácných prvků pro výrobu akumulátorů (ty nakonec budou potřeba pro všechny automobily) ? Vzpomeňte si třeba na kauzy okolo těžby lithia a rozšiřování Temelína…

      1. Zajímavá stránka, ale po přečtení by nebylo špatné se
        Zajímavá stránka, ale po přečtení by nebylo špatné se zamyslet nad argumenty, které hovoří pro elektromobil. Asi by se chtělo zamyslet, o čem tato stránka píše a o čem ne. Až nebude dobíjení zadarmo, až se nalijou miliardové investice do infrastruktury, kolik bude stát 1km ujetý elektromobilem???
        Rozmělní se všechny náklady do všeobecné ceny energie pro všechny??? Nebo se napálí cena za dobíjení. A co výpadek do státního rozpočtu za spotřební daň z paliv??? 80 mld/rok není zrovna málo. Kde ten stát tyhle peníze vezme?
        A je toho všeho mnohem víc. Možná by to chtělo sundat růžové brýle!!!

        1. Kolik Vás bude stát nabíjení si určíte Vy sám. Protože
          Kolik Vás bude stát nabíjení si určíte Vy sám. Protože na rozdíl od jiných paliv si můžete elektřinu vyrobit sám. Pokud přestanou dinosauři vyrábět zkriplené elektromobily s palubní nabíječkou 7,2 kW dvoufázová při baterce 60 kWh (aktuálně Hyundai Kona), ale budou vyrábět 3fázové 22 kW, nepotřebujeme žádné lití miliard do nabíječek, to je zase jen centralistický spalovací tunel. Výpadek státního rozpočtu potřebuje tahle země jako sůl, potřebuje vyházet 2/3 darmožroutů a darmošlapů a konečně mít eGoverment na úrovni menšího čínského města 10,5 milionu obyvatel. Kde nebude co rozkrádat, tam zloději nepolezou. My přes ty růžové brýle vidíme funkční změnu. Nechceme si je sundávat a vidět korupční realitu. Uvědomujete si vůbec, že obhajujete dnešní zločinný systém?

          1. Kolik bude stát nabíjení si určím já sám? Já si
            Kolik bude stát nabíjení si určím já sám? Já si možná elektřin u mohu vyrobit, Vy možná také, ale řekněte tohle 60% obyvatelum ČR, kteří bydlí v paneláku, nebo bytovce. A k tomu zločinému systému, ten sedí v Bruselu a nařizuje, kolik může kdo vypustit emisí. Cesta do záhuby EU. Na jednu stranu, už aby to bylo. Zjišťoval jste si někdy, kde se berou suroviny na výrobu baterií? Že třeba kobalt rubou v Kongu ze země děti holýma rukama, o zdravotních následcích tohoto konání ani nemluvě. Kde a jak se dobývá grafit? Zlikvidujeme si už tak zbídačené krušné hory těžbou lithia? A víte také to, že při současném energetickém mixu musí elektromobil střední třídy najet 680 000 km, aby se začal ekologicky vyplácet? Tohle ja ta ekologie, kterou se snaží EU nařizovat? Tak postavíme všude větrníky a soláry, aby byla energie čistá… Soláry působí částečně jako zrcadlo a odrážísluneční záření zpět do atmosféry. To ohřívání planety určitě nezpomalí. Větrníky. Ty působí jako hradba a vlhký vzduch z oceánů se zastaví dřív než stačí dojíd vnitrozemí. Co budeme jíst, když půlka země bude zastavěná soláry a druhá bude vyprahlá, protože nebude voda, kterou sem větry nedonesou? A kdo ty předražené klumpy bude kupovat? Když je nebude mít kdo kupovat, nebude potřeba tolik lidí do výroby a celá evropská ekonomika půjde do kopru. Elektromobil byl dřív, než spalovací motor. Neosvědčil se. V době ropné krize se objevil znovu, opět se neosvědčil. Tak do třetice rozhodne EU že když něco nefunguje, tak prostě nařídíme. Tohle je zločinný systém nejvyššího kalibru. A kde je bezpečnost? Baterie náchylné na nárazy dobře explodují a hoří. Anadá se to zas tak lehce uhasit. A baterky budou mít elektromobily po celé podlaze. Každý boční náraz bude hodně smrdět průšvihem. Fyzika se nedá očůrat!!! Pokud by jste chtěl více podiskutovat, klidně mi napište přímo do mejla. michell.jrk@seznam.cz

            1. Můžete mi vy všichni starostlivci vysvětlit, co je Vám po
              Můžete mi vy všichni starostlivci vysvětlit, co je Vám po 60% lidí v panelácích? No tak si nenabijou. Nebo hejbnou zadkem a osadí si panelák fotovoltaikou a parkoviště před ním zásuvkama. Nebo vykopu z radnic ty neschopné zkorumpované šmejdy a konečně budou mít úsporu z rozsahu a bude jim jezdit MHD tak, jak potřebují a jak mají být takové celky správně hromadně obsluhovány. Nebo mají taky krámky? Ne mají supermarkety. A mají malotřídky? Ne mají obr školy. A školičky v rodinném domku? Ne mají obr školky o 6 třídách. Všechno se tam děje ve velkém. Díky radničním šmejdům mají taky ve velkém zapráskaná parkoviště fosilama, protože MHD je nefunkční a sídliště není na individuální dopravu stavěno.
              Co Vám je po kobaltu černochů. Jejich byznys. Našich horníků, co kopou pod zemí a lidí, co jim doly ubírají vesnice nad zemí a petrochemiků, co z černé srágory dělají jedy do aut u nás Vám není líto? Že tam nechávají nesmyslně zdraví, aby pak produkci Temelína vláda vyvezla do Němec a Rakous a oni tam mají čisto?
              Nikdo Vám Krušné hory nelikviduje lithiem, likvidujete si je sami už desítky let těžbou hnědého uhlí a rafineriemi. Což je dle Vás jistě v pořádku.
              Takových nesmyslných studií o škodlivosti elektromobilu a panensky čistém spalováku, hezky nazvaném nízkoemisní, Vám najdu na webu deset. Proveďte garážový test a pak si řekneme.
              Proč hodláte zemi zastavět větrníky a soláry nechápu. Máme volných 98% střech všech budov, pro větrníky máme pár vhodných nevyužitých lokalit, takže neplašte.
              Budeme mít co jíst, to se nebojte. Průmyslová výroba potravin je na takové úrovni, že se 1/3 ročně vyhodí, páč nekoupena a nespotřebována včas shnije.
              Myslíte si, že ekonomika založená na výrobě a prodeji sračkometů a plynoprdů je něco super pro celou EU? Není, je to jen ono příslovečné kálení si do vlastního hnízda.
              Elektromobil se neosvědčil pro válku. Něco si o tom zjistěte. Nebýt elektrického startéru, nálezu ropy v USA a válek, měli jsme elektromobily nadále.
              V době ropné krize byl elektromobil opakovaně ropáky zašlapán, to kromě Vás ví každý, kdo se trochu zajímá. Viz třeba notoricky známý film Kdo zabil elektromobil.
              nenechte se vysmát s hořícími bateriemi po nárazu. I vzhledem k počtu elektromobilů a počtu spalováků shoří ročně daleko vyšší procento spalováků. Ano, když to dement napálí ve 200 do betonu, kupodivu to ta baterka nedá a pak lithium v ní obsažené ve styku se vzduchem hoří. Copak dělá Váš oblíbený benzín po takové šlupce, nebo plyneček? A nejde o fyziku, ale o chemii.
              Takže se uklidněte, zjistěte si co se dá, máte toho na webu dost, a hlavně se dívejte, kdo Vám jaké informace podsouvá. My tím denně už roky jezdíme.

            2. To jsou teda kecy o vetrnikach a desti. Kdyz se mluvi o
              To jsou teda kecy o vetrnikach a desti. Kdyz se mluvi o sklenikovem efektu, tak vsichni odpurci tvrdi, ze clovek na to nema a nemuze mit vliv. Ale kdyz jde o par vetrniku na pobrezi v severnim mori, tak to prinasi sucho pro celou Evropu. A ze neprsi ani v zemich ktere zadne vetrniky nemaji, to vam nevadi. Mate to v hlave pevne propojene a hotovo. Nekolik stovek vetrniku ovlivnuje celou zemekouli, ale miliardy tun CO2 a jinych skodlivin v atmosfere nic nedela. Kdybyste nesmrdel vasim smradochem pod mym nosem, tak bych vam dal zakaz do budoucna si koupit EV.

              1. From a Harvard University study…
                “If your perspective is

                From a Harvard University study…
                “If your perspective is the next 10 years, wind power actually has — in some respects — more climate impact than coal or gas. If your perspective is the next thousand years, then wind power has enormously less climatic impact than coal or gas.”
                — David Keith

                Žádnou jinou odpověď si Váš komentář nezaslouží.

  2. Do dohody se nekterym statum podarilo prosadit takvanou
    Do dohody se nekterym statum podarilo prosadit takvanou revizni klauzuli. Tedy, ze za par let se rekne, jestli se do dari nebo nedari. A kdyz se nedari, tak se to cele prehodnoti. Jinymi slovy tahle dohoda nema cenu ani toho papiru, na kterem je napsana. To jenom pan Horcik zase akorat nadsene nekriticky informuje. Ve finale muze akorat tak nadelat skodu, kdyz se treba nektere staty rozhodnout statni penize utracet na dotaci ehm ekologickych projektu typu solarni panely, elektomobilita a podobne. Tohle je proste falesna ekologie.

  3. Proč? Může mi někdo vysvětlit k čemu bude snížit emise
    Proč? Může mi někdo vysvětlit k čemu bude snížit emise CO2 zrovna a právě u aut? Deset tankerů na nukleární pohon, technologie vyzkoušena desítky let u letadlových lodí, sníží celosvětové emise daleko více. A co ostatní země, co na to Čína?

    A když už jsme u toho proč, proč zrovna tolik a proč zrovna do tehdy. Jaký výpočet byl použit?

    1. Protože nás zajímá ten, co nás zabíjí dnes a denně
      Protože nás zajímá ten, co nás zabíjí dnes a denně průjezdem kolem našeho domu a nosu, ne hypotetický výrobce CO2 někde na širém moři. Že fetišisti z EU to měří přes nějaké gramy CO2 je nám vcelku ukradené, chceme čistou tichou budoucnost. Což znamená přestat vyrábět sračkomety a plynoprdy. Mimochodem jak dnes v Praze ukázal bývalý německý poslanec za Zelené, CNG ze Sibiře je zdaleka větším svinstvem než místní uhlí, protože na svou těžbu, dopravu a skladování spotřebuje moře elektřiny.

        1. Tož pěkné by bylo, kdybychom zase mohli rozhodovat o sobě.
          Tož pěkné by bylo, kdybychom zase mohli rozhodovat o sobě. Ale bolševik na to nikdy nebyl. A ti dnes vedou EU. Třeba referenda se opakují tak dlouho, dokud nevyhraje názor akceptovatelný v Bruseli. Jak jsme už několikráte viděli. Proto je taky EU v pudeli.

        2. Tak si v rámci referenda rozhodni, že vaše ulice bude
          Tak si v rámci referenda rozhodni, že vaše ulice bude vyrábět sama pro sebe elektromobily aby jich bylo dost pro každého ze sedmi obyvatel u vás. Jsi opravdu tak blbý, nebo jsi jen bohapustý demagog? Prostě už to přerostlo tak daleko, že se holt budeš přizpůsobovat mlčící většině. Můžeš to okecávat ale to je asi tak vše co s tím naděláš. Není nás málo, kteří předvádíme a lidi čumí, že to jde a je to již běžné zboží. Ano najdou se alfa samci, kteří mají nutnost řvát jako king-kong a jsou samičky, které pro výběr toho správného alfa samce potřebují mít věkem prověřené poznávací znaky. Ale to se po prvním dítěti změní i u těch samiček, takže zbývají alfa samci se řvoucími motocykly. Ale již i soud se postavil na obranu většinové společnosti a osvobodil policistu který (čest té vyjimce) vyřešil problém i když mu hrozila oprátka. Klobouk dolů před tímto jednotlivcům. Jak policistovi, tak soudci.

      1. Ale ta základní otázka je, proč snižovat emise, když
        Ale ta základní otázka je, proč snižovat emise, když ostatní na to s*rou. To znamená, že se dostáváme do role snaživého blbečka, kterému někdo nabulíkuje, že se to musí a neřekne proč. Jaká myšlenka za tím stojí, proč zrovna my a proč zrovna o tolik? Jaký výpočet byl použit?

        1. Asi proto, že auto je luxus, nikoli základní životní
          Asi proto, že auto je luxus, nikoli základní životní potřeba. Tak proto nezačínáme od vybíjení krav které dojí mléko, ale od vozů. Co je na tom nepochopitelného. Mimochodem kdy jsi naposledy stavěl? Pokud zatím ne, tak se těš. Státní budovy již musí být energeticky téměř nulové a zbytek – tedy obytné a rodinné domy na to maj již jen 3 roky. A proč se zatepluje o zlom krk? Takže ne jen vozy a ne až za 10 let milej zlatej. Ty jen nevíš, nesleduješ a kladeš mimózní argumenty.

    2. Řekl bych asi tak, že doma ať si každý dělá
      Řekl bych asi tak, že doma ať si každý dělá garážových testů kolik chce, ale pokud vyleze z bytu, tak se má chovat ohleduplně k okolí. To že jiný se ještě neumí chovat neznamená, že se budu také chovat jako nepřizpůsobivý. Už 2000 let platí že když mi někdo dá facku, tak mám nastavit druhou tvář. Podotýkám že se to občas zvrhne do podoby Hitlerů, ale s těmi se udělal pořádek a jede se dál. Čína má 250 000 elektrobusů. Kolik jich má Tvé rodné údolí? Nebýt Hranic a Třince, tak o žádných nevím. ano, máme tramvaje a trolejbusy. Takže nemaluj čerta na zeď zrovna s Čínou. Tolik je furt méně než všechno a do tehdy je pořád později než teď. Asi někdo kouknul na cykly obnovy a řekl, že prostě příští generace zařízení už nebude špinit jako ta dnešní. Proto aby ta kupa hnoje před Tvými dveřmi měla konce. A aby byla naděje na zvrat a zlepšení. Znovu – začni od sebe. Já již se snažím a jde to. Žiju.

        1. Ano, kupa hnoje je příměr k jakýmkoli Tvým odpadům. Tedy
          Ano, kupa hnoje je příměr k jakýmkoli Tvým odpadům. Tedy i CO2. Nikdo za Tebe Tvé CO2 tahat z atmosféry nebude soudruhu kádrováku. Takže opakuji ukliď si před svým prahem, nebo patříš do party vy.ebávačů s ostatními. Budeš žít jako boží hovádko a druzí – ti co přijdou po Tobě ať řeší Tvůj odpad? Sám jsi se umístil na stupnici lidské bezohlednosti. Není to tím, že by jsi nevěděl, že se po sobě uklízí, ale Ty na to programově kašleš.

    1. „Evropská unie tímto krokem, na kterém se shodli ministři
      „Evropská unie tímto krokem, na kterém se shodli ministři životního prostředí členských zemí, de-facto zavádí povinnou výrobu elektromobilů. Pojišťuje si tak, že především německé automobilky nezůstanou jen u slov a své sliby o desitkách miliard eur investovaných do elektromobility skutečně splní“
      😀

  4. Snaha byrokratů chvályhodná, leč asi se mine účinkem.
    Snaha byrokratů chvályhodná, leč asi se mine účinkem. Podle srovnání jaký mají jednotlivé druhy dopravy podíl na emisích CO2, (produkce CO2 na tonokilometr) jednoznačně nejhorší je nákladní letecká doprava . V dnešním globalizovaném světě se dováží přes půlku zeměkoule snad všechno . Ale jestli nařízení povede k rychlejšímu nasazení hybridů a EV (za účelem snížení průměru emisí celé flotily) tak opatrně palec nahoru. Jedno je isté – levné to nebude a zaplatí běžný človíček jako vždycky.

    http://www.ics-shipping.org/shipping-facts/environmental-performance/comparison-of-co2-emissions-by-different-modes-of-transport

    1. Jenže na osobní auta se nejsnáz sáhne a nejsnáz se tak
      Jenže na osobní auta se nejsnáz sáhne a nejsnáz se tak sbírají politické body – co na tom, že ve výsledku je to jak při tuningu nahradit kapotu plechovou za kapotu hliníkovou – ano pomůže to zlehčit auto, ale není to hřebík na hlavičku.

      Pokud cheme řešit oteplování, potom: nákladní doprava zpět na železnici (nutnost omezit kamiony), omezit zbytečný transfer zboží a komponent kolem světa, ale taky žádná fotovoltaika nepatří na pole (zrušit a povolit FVE jen na střechách budov), žádné nepromyšlené umísťování větrníků (ke každému hezky studii na okolí a kde je problém farmu klidně pokácet), zrušit meliorace toků a navrátit jim meandry (mokrá půda se hůř ohřívá), žádné orání po spádnici a přehnojování polí, žádné hektarové kargosklady na každém rohu, omezení hyper super marketů, omezit nadprodukci zboží, co nic nevydrží a je drahé ho vyrobit i zrecyklovat, zmenšit auta, televize a všechny ostatní blbosti, začít logicky používat tepelná čerpadla, ono základ není energii vyrobit (a to jakkoli) a následně přeměnit, ale především energii nepotřebovat a pokud energii už spotřebovat chceme, tak co nejefektivněji

      1. Vidíte, a dneska jsme na konferenci obnovitelné zdroje
        Vidíte, a dneska jsme na konferenci obnovitelné zdroje viděli Italy a Číňany, co mají pole pokrytá FVE na sloupech, pod nimiž se krásně daří plodinám (půda tolik nevysychá a nemá tolik přímého slunce) a Asiati tím dokonce znovu zazeleňují poušť Gobi. Pod obouma projede traktor. Takže ty FVE na polích nesou užitek hned dvakrát. Svět není černobílý.

        1. A pochlubili se taky jak to vypadá s procenty kolik ha je
          A pochlubili se taky jak to vypadá s procenty kolik ha je multifunkčních fve a kolik ha je zničeno jednoúčelovou fve a jaké jsou cenové poměry – já jsem se pro změnu dneska vrátil z jedné krásné chráněné krajinné oblasti čr (úmyslně nejmenuji, aby byla nadále zachována její relativní zastrčenost a nepřihnali se tam davy turistů) a viděl jsem dvě tragédie – ta horší je, že tam rychle a hodně spadla spodní voda, takže ani ve vrtech nemají obce vodu, ta méně hrozná, ale o člověku též vypovídající – i v chráněné krajinné oblasti je možné vytvořit FVE na půdě, která je pro člověka jinak a efektivněji využitelná – historicky byla využívána na chov masných plemen.

          1. Nemohli se pochlubit. Protože do té doby tam byla jen
            Nemohli se pochlubit. Protože do té doby tam byla jen poušť nebo opakovaně do hněda vysychající louka. Ne všechny země se chovají jako zlodějská poslanecká lůza v ČR, jejímž výsledkem je solární tunel a FVE na polích, místo na střechách.

            1. Radovane, poraďte mi. Nejen Vaše argumenty často
              Radovane, poraďte mi. Nejen Vaše argumenty často používám při debatách k obhajobě existence elektroaut. Často se dobereme až k energetickému mixu a čisté či nečisté výrobě elektřiny z FVE, z důvodu energetické ( a jiné ) náročnosti při výrobě a likvidaci panelů. Jako každý elektrotechnický výrobek i panely spadají pod kolektivní systém, takže v pořizovací ceně je zahrnuto i financování likvidace – recyklace. Ovšem s energetickou náročností výroby – likvidace a jejich „čistotou“ si neumím poradit. Pro mnohé je to vyhánění čerta ďáblem. Nasměrujte mě, prosím.

              1. Stačím já? Fotovoltaický panel má v podmínkách
                Stačím já? Fotovoltaický panel má v podmínkách střední Evropy energetickou návratnost 1 rok, celá FVE 2 roky. Ve slunných oblastech to může klidně být 2-3x rychlejší.
                FV panel je sklo, plast, měď nebo hliník, a FV článek, obvykle (více než 90% podíl na trhu) z křemíku. To jsou všechno bez problémů recyklovatelné látky a i při vyhození na skládku (což je ekonomická blbost) to je chemicky stabilní.
                Skutečné „ekologické“ problémy s fotovoltaickou jsou dva.
                1) Malá část panelů používá na FV články telurid kadmia nebo arsenid galia. Obě látky jsou sice chemicky velmi stabilní, ale existuje možnost, že by se mohly v přírodě vlivem chemických reakcí transformovat na jedovaté věci. Ale za normálního provozního stavu jsou hermeticky uzavřeny sklem a problém by mohl nastat jen při rozbití panelů (třeba při hurikánu nebo cizí zlou vůlí nebo po vyhození „jen tak někam“).
                2) Při produkci polysilikonu vznikají nebezpečné odpady (chlorid křemičitý, fluorovodík). Velké halo bylo ohledně Číny, kde je vypouštěli do řeky. V normálních civilizovaných zemích se to nesmí a nedělá, velká produkce polysilikonu je v Norsku, Německu, USA a Jižní Koreji, kde se ten odpad likviduje přímo v továrně a do životního prostředí se vůbec nedostane. A díky tomu, že se tak recyklují důležité chemikálie, je tento postup i levnější, ovšem i komplikovanější. Proto se na to v Číně kašlalo, jelo se na objem a vše ostatní vzal čert. Dnes už mají vypuštění bordelu zakázáno i v Číně.
                Pro srovnání gram křemíku ve fotovoltaickém článku je za jeho životnost zdrojem více elektrické energie než gram obohaceného uranu v jaderné elektrárně. A těžba uranu nám zanechala v ČR pěkných pár „ekologických zátěží“, třeba sanace těžby uranu v Ralsku stojí ročně obrovské prachy a konec je v nedohlednu.
                A pro srovnání, standardní 250W FV panel váží cca 20kg a za rok vyrobí v podmínkách ČR ~250 kWh elektřiny. Na výrobu stejného množství elektřiny spálí typická česká hnědouhelná elektrárna 250kg uhlí, tj. pokud má FV panel životnost 20 let, nahradí svou výrobou až 5 tun!!! uhlí, které se nemusí vytěžit a spálit. Jaká je ovšem životnost panelů jako taková se vlastně zatím nevím, ale bude to spíše 30-40 let. A netřeba říkat, že po spálení uhlí získáte k energii jako bonus i popel, popílek, odprašky – vše nebezpečný odpad, a SO2, NOx, PMx v ovzduší. CO2 nechávám bokem jako bonus. Stačí?

                1. No tak určitě! Vzhledem k tomu, jak poctivě jste
                  No tak určitě! Vzhledem k tomu, jak poctivě jste přistoupil k odpovědi, tak to stačí i od Vás. Děkuju za věnovaný čas, informace budu šířit dál.

                2. Již po 1005 DÍÍÍKY! :)))
                  To budu zase chytrej jak rádio

                  Již po 1005 DÍÍÍKY! :)))
                  To budu zase chytrej jak rádio 🙂

                  Btw je v Ralsku třeba zvýšenej výskyt rakoviny nebo jiné problémy?

              2. Recyklace FV panelů je dávno zvládnutá věc, lidé jsou v
                Recyklace FV panelů je dávno zvládnutá věc, lidé jsou v tomto ohledu velmi hloupí. A už to trvá skoro celou dekádu. Ze serveru tzb by se dozvěděli co a jak už v roce 2011 https://oze.tzb-info.cz/fotovoltaika/7868-recyklace-fotovoltaickych-panelu-na-konci-zivotnosti. Od té doby se parametry dále vylepšují a panely stále déle slouží. Do určité doby se neplatil recyklační poplatek u FVE, takže většina starších FVE byla donucena vyděračským zákonem si likvidaci retroaktivně předplatit. Spočítáno to bylo samozřejmě tak, aby byli okradeni za bílého dne, což se i stalo. Takže místo toho, abych v dalekém budoucnu 30 a více let já – nebo spíše mé děti – FVE prodaly do sběru za patřičný obolus, protože obsahuje spoustu ceněných surovin, okradl mne na „předplacení ekologické likvidace“ zkorumpovaný zlodějský politik již dnes o několik tisíc korun.

                Výroba panelů energeticky náročná je, stejně jako každého jiného skla, kdy musíte roztavit písek. Lze se pak dotyčných zeptat, zda mají doma v oknech zvířecí blánu, tenký papír nebo nic a závěs. Dále se na panely nanáší křemík a propojuje se. To také sežere hodně energie. Nicméně obecně se uvádí energetická návratnost FV panelu v rozmezí 2-3 let, kdy vyrobí tolik energie, co stála jeho vlastní výroba. (např. http://www.solarninovinky.cz/?home/2011080301/jaka-je-energeticka-navratnost-solarni-elektrarny nebo https://oze.tzb-info.cz/fotovoltaika/5470-historie-a-perspektivy-oze-fotovoltaika-technologie-krystalickeho-kremiku nebo https://sites.google.com/site/elektrarnydreamsun/fotovoltaika atd.).

                1. Radovane, stejně jako panu Veselému, dékuju i
                  Radovane, stejně jako panu Veselému, dékuju i Vám.
                  Původně jsem otázku cílil na Vás, tak nějak jsem doufal, že bude prča. A zvířecí blána v okně to jen potvrdila !

            2. s tou lůzou souhlas, FVE v čezku jsou fakt ukázkový
              s tou lůzou souhlas, FVE v čezku jsou fakt ukázkový příklad dementní politiky státu, obří FVE na polích s anonymními vlastníky kteří dostávají 15Kč/kWh a pidi FVE na střechách které dostávají pokuty za nedovolenou dodávku elektřiny do sítě a jako třešničku na dortu mají chytré elektroměry aby ani 1kWh nepřišla čezu nazmar respektive aby nedej bože točila elektroměrem obráceně při výrobě, osobně ale dávám přednost FVE na zemi než na střeše (požár, údržba) ale sluníčku je to zcela jedno kde je ta FVE
              avšak s masivním rozvojem elektroaut a zrušením dementních cel na solární panely budou profitovat i FVE, vše je jen otázka času, a čez se klidně může stavět na zadní

          2. Ty ovečky s dobře postavenou FVE souzní. Znám nejednu
            Ty ovečky s dobře postavenou FVE souzní. Znám nejednu takovou FVE. Fotovoltaikář nemusí žnout a ovečky jsou chráněny plotem FVE před vlky. A mezi ovcemi běhaj slepice, husy atd. Lépeřečeno maj tam zastřešený přesouvatelný výběh. V dnešní výhni ideální kombinace. Funkční sama od sebe. Nebuďme zaslepeni. Až bude málo jídla, tak FVE zmizí do týdne. Není tam žádný beton, vše jde odvézt do šrotu. Nevěřte lidem, kteří se bojí toho, že bychom mohli být soběstační a tak píší různé modré knihy a nevšimli si, že FVE nejsou zelené, nýbrž modré 😉 . Jinak to, že FVE maj být na každé střeše (a na JV, J a JZ stěnách paneláků) o tom absolutně nepochybuji a už aby to bylo.

          3. tragedie je čez a lidi co pořád hází špínu na FVE
            tragedie je čez a lidi co pořád hází špínu na FVE včetně tebe Peaku co máš evidentně vymytý mozek tím čezem, navíc osobně nechápu jak je možno zničit půdu jednoúčelovou FVE? to ta jednoúčelová FVE vypustila do té půdy ropu a jiné chemikálie? nebo ta FVE tu půdu zaasfaltovala? zabetonovala?

            PS: i ta „jednoúčelová FVE“ je pro tu drahocennou půdu mnohem větší požehnání než chov dobytka, nebo řepky, půda si může minimálně 20let odpočinout od chemických svinstev a udusávání těžkými zemědělskými stroji

            1. Pro hlupáka každý hloupý – doporučuju si prostudovat
              Pro hlupáka každý hloupý – doporučuju si prostudovat termodynamiku pevných a kapalných látek a pak se můžeme začít bavit 😉 do té doby chápu, že mám pro spoustu lidí vymytý mozek neb zaprvý nevíte o čem mluvím a zad druhé vás to uráží

              1. „Pro hlupáka každý hloupý“ – tesat do kamene. Je to tady
                „Pro hlupáka každý hloupý“ – tesat do kamene. Je to tady na webu celkem zajímavá skladba lidí. Někteří z diskutujících mají právo vrátit školné za fyziku, nezanechala na nich žádné následky.

                FVE je přirozeně ve velkém rozsahu nerealizovatelná, jako doplňkový zdroj to může +- fungovat. Způsob jak byla podporována fotovoltaika v ČR je ostudný, nedemokratický a v zásadě kriminální. Základem toho celého je pak otázka, jak je možné, že pár zkorumpovaných lidí o tom mohlo vůbec rozhodnout a jak tomu do budoucna zabránit a viníky potrestat.

                1. ??? FVE je přirozeně ve velkém rozsahu nerealizovatelná,
                  ??? FVE je přirozeně ve velkém rozsahu nerealizovatelná, jako doplňkový zdroj to může +- fungovat. ???? To myslíte v roce 2018 vážně. Jen podle úředníků máme jen na ideálně stavěných střechách v ČR nevyužitý výkon 2 TWh. Když si k tomu vezmete úložiště a elektromobily, tak není co řešit. Využívám jen 1/6 střechy a už si vyrábím přes 2/3 naší celkové spotřeby elektřiny v domě.

                  Navíc se rádo zapomíná na fakt, kolik se uspoří elektřiny nepoužíváním ropných paliv. Jen výroba 1 L benzínu v rafinerii, což je jedna z mnoha součástí řetězce, spotřebuje 1,3 kWh elektřiny. Na tu elektromobil ujede 10 km rovnou. A co teprve další články řetězce.

                  Se solární zlodějnou souhlas. Tam pole vůbec neměly být.

                2. k čemu jsou vlastně ty žvásty úředníků o 2TWh? když
                  k čemu jsou vlastně ty žvásty úředníků o 2TWh? když ve skutečnosti jsou FVE tvrdě potlačované na všech frontách,
                  ukázaná platí a obávám se že se akorát bude stavět jen další JE a FVE dál bojkovat vládou i čezem

                3. Aby dokázali, jak jsou potřební. I když ve skutečnosti
                  Aby dokázali, jak jsou potřební. I když ve skutečnosti nejenže nedělají nic, ale jen škodí.

              2. Peaku nějak jsi se zamotal do forestíka a jaksi jsi
                Peaku nějak jsi se zamotal do forestíka a jaksi jsi zapomněl odpovědět na jednoduchou otázku jak „jednoúčelová“ FVE ničí půdu :-))))))))), ale ani nečekám nějakou smysluplnou odpověď, i když možná bys to mohl místnímu osazenstvu Hybrida osvětlit pomocí termodynamiky pevných a kapalných látek :-))) jo a co plyny? nejsou potřeba?
                PS: osobně bych si tipnul, že ta „jednoúčelová“ FVE ničí půdu hlavně vrháním stínu, a nebohá zničená půda má pak nedostatek vitamínu D

    1. Proč šidit ME a TK? To je zbytečný, tenhle způsob
      Proč šidit ME a TK? To je zbytečný, tenhle způsob měření je jenom buzerační a nic neprokazuje – stejný efekt by přinesla kontrola, zda je vozidlo ok a všechny systémy v něm fungují + dobré seřízení (to by mělo pro řidiče i přidanou hodnotu, většina aut jezdí neskutečně rozštělovaná, byť funkční a při kontrolách to v poho prochází, pač to nevadí, to se nekontroluje), ale to by se muselo myslet a pracovat a nejen kontrolovat a v dnešní době, chce většina lidí hlavně něco kontrolovat, někoho úkolovat a nemít zodpovědnost.

    1. To bych řekl, že ten Petzl místy mluvil ještě jakž takž
      To bych řekl, že ten Petzl místy mluvil ještě jakž takž rozumně, za to ten pisálek byl dost mimo – hrozně mě irituje, když někdo veřejně tvrdí, že ty elektromobily nikdo nechce!
      Niedermayer tam zmínil důležitou věc, pod kterou bych se podepsal: Že pokud evropští výrobci budou dále jen skučet, jak jim EU hází klacky pod nohy, budou lobovat za odsun EV do budoucna a budou k nim přistupovat s despektem, na místo toho, aby udržovali krok se světovou konkurencí (nebo lépe byli před ní), tak můžou v budoucnu „hrát druhou ligu“.
      Bohužel to nechápe ani naše ministryně průmyslu, na místo podpory a posouvání výrobců k budoucím technologiím, pomoci při získáván know-how, bude blekotat, že my tady jsme výrobci těch spalovacích motorů. Nechápu tu krátkozrakost, jak tohle Škodovce může pomoct… stále jen montovna… čínských baterek a korejské elektroniky.

      Vnímám to i reálně, byl jsem do nedávna celkem patriot – Škodovkář. Korejskou produkcí jsem opovrhoval. To se ale změnilo, když jsem vyzkoušel Ioniqa, který je už dva roky na trhu. Za rok má Škoda ohromit svět se Citigo… přijde mi to smutné.

        1. Ten novinář je strašný jelito co si hraje na odborníka
          Ten novinář je strašný jelito co si hraje na odborníka přes energetiku a ekonomiku a když má říct něco kloudnýho před kamerou, tak jen upoceně žmoulá tužku, aby to vypadalo, že je akční a sečtělý. Nesjpíš to vodkoukal u nohsledů Kim Čon Una :)))
          Zde jedno z jeho suveréních veleděl 😀
          https://auto.idnes.cz/elektromobily-komentar-0s6-/automoto.aspx?c=A160301_005657_automoto_fdv

          1. Teda to je šílený co ten chlap Franta Dvořáků dokáže
            Teda to je šílený co ten chlap Franta Dvořáků dokáže vyblejt za článek. A takovejch odborníků maj na i-VČERA na skladě hafo napříč všema rubrikama.

            Podíval jsem se na jeho profil:
            https://vice.idnes.cz/novinari.aspx?idnov=773&jmeno=frantisek-dvorak

            Citát co blábolí o svých zájmech:

            “ O autech píšu na iDNES.cz od roku 2002, rubriku jsem dostal na starost v roce 2004. Redakčně přispívám i do autorubriky MF DNES a do magazínu CityLife. Baví mě všechno kolem aut. Kdybych o nich nepsal. chtěl bych je malovat. Souhlasím s těmi, kdo říkají, že ta nejlepší auta už se asi vyráběla. A na rozdíl od mnohých mám rád auta z osmdesátých let…..“

            *** konec citace.

            Minul se povoláním. Měl začít malovat. Ale ne auta, radši pokoje…

      1. +1
        Dobře shrnuto.
        Škodovka není, žádnej nositel

        +1
        Dobře shrnuto.

        Škodovka není, žádnej nositel progresivní technologie. Je to jen dojná kráva, který ždíme koncern vemeno co to dá. Maximální dovolenej progres je škrabka a řeči vo tom že jsou smárt. Nový techneologie tam přicházej teprv v 2. a 3. vlně po prémiovějších značkách z koncernu.

      2. Ale on ma pravdu ze EM nikdo nechce. Nikam to nedojede a pomer
        Ale on ma pravdu ze EM nikdo nechce. Nikam to nedojede a pomer cena vykon je mizerny. Jedinne rozumne EM auto je Tesla a zadne jine neexistuje. Neni zadny EM, ktery by uspokojil prumerneho zakaznika stredni tridy. Jestli si tady nekdo mysli, ze si prumerny cech, koupi jeden EM na jezdeni po meste, ktery mimochodem na sidlisti nema kde nabit a druhy na vetsi vzdalenost, tak je na omylu. EM se sami od sebe nerozsiri jen diky tomu, ze budou minimalne cenove srovnatelne, coz ani nejsou, protoze maji spoustu nevyhod (ale i vyhod). Takze je potreba klasickym autum delat co nejvetsi problemy. Tak pod to ja se fakt podepsat nemuzu.

        1. Mohu vědět odkud čerpáte? Myslím hlavně to, že TO nikdo
          Mohu vědět odkud čerpáte? Myslím hlavně to, že TO nikdo nechce?
          Já teda asi žiju v jiné bublině, ale nedávno jsem někde četl, že více jak 50% čechů zvažuje, že jejich příští auto bude elektromobil:
          https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/pro-jizdu-do-prace-by-cechum-elektromobil-vyhovoval-poridit/r~d9ce05a6290711e8aca5ac1f6b220ee8/?redirected=1539370452

          Dále například když hovořím s náhodnými uživateli EV třeba na nabíječkách, tak jejich příběh se velmi často shoduje takto: „Koupil jsem to jako druhé auto do rodiny (často pro manželku), ale nějak už se nemůžu do spalováku vrátit, teď řeším něco většího…“
          Ještě jsem osobně nepotkal člověka v EV, který by mi říkal, že TO stojí zaprd a chce zpátky spalovák. Tím neříkám, že takový člověk nemůže existovat.

          Z výše uvedeného pro Vás platí ponaučení, že až si budete vybírat svoje první EV, tak to nedělejte na zkoušku, ale jděte rovnou do alespoň rozměrově pro Vás vhodného modelu.

          A nakonec si velmi důrazně myslím, že na místo kvákání o tom, jak se to nebude dát nikde nabíjet, protože nejsou nabíječky, nebude to mít kdo opravovat, protože to nikdo neumí, nebude dostatek baterek, protože je málo baterkáren…. Tak by se nabíječky měli začít rychle budovat, učit někoho to opravovat a stavět baterkárny.
          Těch keců bylo už fakt dost, ale to nás vůbec nikam neposune.

          1. No ja tedy neznam nikoho :(. Sam jsem zkousel pred 2. lety
            No ja tedy neznam nikoho :(. Sam jsem zkousel pred 2. lety vsechno co je na trhu a rozhodl jsem se pro diesel a pro hybrida, kupoval jsem 2 auta. Ze by nekdo z mych znamych uvazoval stylem jako ja jedno auto do mesta a druhe na vetsi vzdalenosti je od reality dosti vzdalene. Jo a to ze „by se meli stavet nabijeci stanice“ to je dost utopie viz obrazek z Norska: forum.autoforum.cz/tmp/magazin/sr/Smutne_konce_norske_elektricke_pohadky_2018_rijen_Perex_503_0.jpg

            Kam to pak vede vidime jasne ze ….

            1. Další pacient z autofora….
              Mám v Norsku švagra, žije v

              Další pacient z autofora….

              Mám v Norsku švagra, žije v Trondheimu, a tam se žádný boj o zásuvky opravdu nekoná. Je to jen blud z autofora. A ani 60% podíl nabíjecích aut na prodejích v Norsku tomu moc dle mého názoru nenasvědčuje.

  5. DÍZLPOPELNICE EURO 4 bez DPF RAKOVINOMET NEpatří do města
    DÍZLPOPELNICE EURO 4 bez DPF RAKOVINOMET NEpatří do města 😉

    kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/

    DÍZLPRASE je každý čech co ušetří korunu na naftě aby otrávil více spoluobčanu protože nemá na benzín 😉

    kcc-hho.webnode.cz/ropa/rakovina/

  6. „V roce 2021 musí všechna nově vyrobená auta v Evropské
    „V roce 2021 musí všechna nově vyrobená auta v Evropské unii emitovat méně než 95 g/km emisí oxidu uhličitého.“

    Platí to opravdu tak, jak je napsáno? Že tedy opravdu každé vyrobené auto musí splnit tento limit? A nebo je to tak, že modelová flotila musí splnit tento limit? To by znamenalo, že výrobce může dělat i auta se spotřebou 6-7 litrů a emisemi výrazně nad 100, ale k tomu musí vyrábět i EV, aby se to zprůměrovalo.

    Pokud platí ten průměr, tak je někde dáno jestli to je klasický průměr z modelové řady, nebo vážený průměr, kde se bere v úvahu počet prodaných kusů od jednotlivých modelů? Protože pokud to je normální průměr, stačí vyrobit EV „jakože“, prodat pár kusů a je to 🙂

    1. Článek je hóóódně nepřesný.
      Platí to samozřejmě pro

      Článek je hóóódně nepřesný.

      Platí to samozřejmě pro průměr prodaných automobilů, a není to 95 g/km, ale po přepočítání na WLTP spíš kolem 105 g/km.
      A čistá elektroauta i plug-in hybriky pod 50 g/km budou mít bonusy na příznivější započítávání.
      A o žádné dohánění USA samozřejmě vůbec nejde, to se vydalo opačnou cestou. Čína jde podobným směrem, ale také jinou cestou, tam se rozvinou daleko rychleji hlavně plně elektrické menší vozy, na rozdíl od EU těžkých hybridů.

  7. Dobře tomu tak. Můj 1.6 TDI Volkswagen Golf z r. 2014 má
    Dobře tomu tak. Můj 1.6 TDI Volkswagen Golf z r. 2014 má údajně emise právě Vámi uváděných 95 g/km CO2. A dlouhodobou spotřebu má 4,2 l/100 km nafty. To jenom pro porovnání.

    60 g/km už podle mě z dieselu bez elektrické přípomoci nedostanou ani náhodou. Tzn. v roce 2030 by už asi nemělo být možné vyrábět jakýkoliv spalovák bez elektromotoru. Už aby to bylo.

              1. ále to joo kola to má a valí to ale …
                1) je z koncernu a

                ále to joo kola to má a valí to ale …
                1) je z koncernu a proto je to konzerva 🙂
                2) má to dízlmotor co produkuje prach/popel a proto je to dízlpopelnice :))
                3) a pokud to nemá DPF tak je to rakovinomet

                konzerva dízlpopelnice rakovinomet ;))

                1. Konečně tady vidím i vysvětlení názvosloví. Tak už mi
                  Konečně tady vidím i vysvětlení názvosloví. Tak už mi to je jasné, mám jenom dízlpopelnici 🙂

                2. výborně mám jenom „konzervu“ 😀
                  výborně mám jenom „konzervu“ 😀

                3. DPFko mám a je mi divný, že o něm ani nevím. Ale tak
                  DPFko mám a je mi divný, že o něm ani nevím. Ale tak nedělám kraviny a jezdím výhradně na Vervu od Benziny.

                4. Ono ty hlášky o DPFkách jsou nadsazený. Ve skutečnosti je
                  Ono ty hlášky o DPFkách jsou nadsazený. Ve skutečnosti je to docela bezporuchový systém, pověst si to zkazilo jen na některých autech, kde to bylo špatně udělaný.

                5. Jinak popelnice to s BEV budou pořád. Ještě nelétáme na
                  Jinak popelnice to s BEV budou pořád. Ještě nelétáme na vzduchových polštářích. A ten materiál z pneumatik se někde objevit musí.

      1. Presne. Jeste nikdo nerekl, ze to ma byt realna spotreba a ne
        Presne. Jeste nikdo nerekl, ze to ma byt realna spotreba a ne laboratorni. ;o) se start/stop systemem a nesmyslnym cyklem. ;o) Dalsi vec je, ze pan jiste kouka na palubni pocitac, kde mu sviti dlouhodoby prumer 4,2 ;o) Coz je podle mne dalsi podvod. Realita neni 4,2 Zkuste si to prepocitat na tankovani a ujete km, nehlede na to, ze ten „dlouhodoby“ prumer je vetsinou u VW pocitany od minulehe servisu, vynulova, …. a nevim od ceho jeste. Urcite ne od te doby, co auto jezdi. Vetsinou se nekde v palubnim pocitaci da docist i za kolik km to je. tj. Auto ma najeto 85000km, ale dlouhodoby prumer je 4,2 za poslednich 4535km napr. O kratodobem nemluvim. To je od jizdy ci startu auta a proc mi vzdycky tento kratkodoby ukazuje o XY litru vice, nez je ten dlouhodoby? Nikdy nemam na kratodobem mene. ;o) Tak kde se mi tak snizi? ;o) Realita je proste uplne nekde jinde. Jen je to opticky klam na zakaznika. A jeste k tomu cyklu a start/stop systemu. Kdyz jdu rano pesky do prace, tak se musim kazdy den smat, jak vsichni na semaforech pri rozjezdu startujou auto. Asi jim nikdo nerekl, ze je to ciste a jen kvuli splneni limitu v ramci cyklu mereni. Ze to nici starter, a kdo vi co jeste, jim nikdo nerekne. Pri mrazech, auto studene, cestou do prace 15km se ani neohreje a behem cesty 30x nastartuje. ;o) to je vyhra.

        1. na evidenci doplňování paliv (benzín a CNG) používám
          na evidenci doplňování paliv (benzín a CNG) používám aplikaci do smartphonu (Fuelio)
          za ~46 tis.tkm dlouhodobá průměrná spotřeba, v rámci mezí (+-0.2), odpovídá údaji v autě, teda alespoň co se týká CNG, u benzínu je to nepočitatelné (spotřebováno 268 litrů za celou ujetou vzdálenost)
          VW Passat 2010 Ecofuel/CNG

          s tím StopStart/Mildhybrid systémem, že se motor nestihne ohřát, s Vámi souhlasím, bohužel automatické vypínání motoru nelze vypnout trvale a musí se vypínat při každé jízdě znovu

          1. Nebo mit auto bez tohodle nesmyslu. ;o) Vtipne je, ze mam
            Nebo mit auto bez tohodle nesmyslu. ;o) Vtipne je, ze mam Tourana predposledni model, 2,0TDI a jelikoz mam veskerou vybavu vcetne adaptivniho podvozku, tak monterum nejak nezbylo misto na tlacitko start/stop ;o) Tak je proste v manualu napsano, ze nektere modely auta muzou byt i bez systemu start stop. ;o) Nebo u yetiho 1,4tsi jsem vyndal to chytre tlacitko, napajel spinaci rele, ktere pri otoceni klicku za me stiskne tlacitko.

            S tou spotrebou mi akorat unika, kde se mi ta spotreba snizuje k tomu dlouhodobemu nizkemu prumeru, kdyz pokazde kdyz se po jizde podivam na kratkodobou za jizdu je na pocitadle vyssi cislo. ;o) Nehlede na to, ze moje TDI ma predehrivani motoru webasto, ktere mi zere naftu a nikam to nezapocitava. ;o)

            1. možná je to jak u radarů,
              statickej radar – nízká

              možná je to jak u radarů,
              statickej radar – nízká přesnost,
              úsekový radar – přesnost se zlepšuje s delší měřenou vzdáleností

              takže měření při delší měřené vzdáleností/dlouhodobý průměr bude pravděpodobně přesnější

    1. tipnul bych si, že není povědomí o tom jak se snižují
      tipnul bych si, že není povědomí o tom jak se snižují emise. Prostě na 1 vůz co žere i trávu u cesty vyrobí automobilka druhý elektro a hned maj emise poloviční. Není to o tom, že by snad nedejbože mělo splňovat nějaké parametry. Takže je to jen o tom, že celý PR tlak je na to, že elektro není použitelné a zkryplíme jej tak, že se ho prodá jen tak tak akorát aby emise vyšly. A proč vlastně by se měly emise snižovat když lidí je jako sr.ček. Inu a celý ropný soustrojí na výrobu zlaťáků pro strýčka Skrblíka může fungovat neustále dále. To že do toho Tesla hodila vidle bude dost problém pro zbrojní průmysl. Ale ony nás ty letouny možná se spotřebou nezdaněného paliva zachrání a tak se dále budou ozbrojovat bojůvky z toho, že palivo teče proudem.

Napsat komentář