EVC Group 2019: elektrobusové jubileum a řepková lobby

placená inzerce - 07 Únor 2020

K jízdě na houpačce přirovnává uplynulý rok místopředseda Asociace elektromobilního průmyslu a zároveň obchodník české elektromobilky EVC Group, Jan Vejbor. Český výrobce autobusů SOR Libchavy letos pokořil hranici 100 ks elektrobusů dodaných od roku 2011. Za tímto účelem vytvořil s EVC coby dodavatelem trakční baterie variantu elektrobusu ENS s 388kWh baterií, která oproti standardním 242kWh nabízí dojezd přes 250 km/nabití.

Český výrobce autobusů SOR Libchavy letos pokořil hranici 100 ks elektrobusů dodaných od roku 2011. Za tímto účelem vytvořil s EVC coby dodavatelem trakční baterie variantu elektrobusu ENS s 388kWh baterií, která oproti standardním 242kWh nabízí dojezd přes 250 km/nabití.
foto: SOR Libchavy

Máme za sebou rok mnoha světových novinek na poli elektromobility, jaký dopad to má na Česko?

Jan Vejbor: Rok 2019 byl z mého pohledu důležitý zejména myšlenkově – bylo to další rok v řadě, ve kterém průkopnické automobilky uváděly na trh nová a nová vozidla, zatímco i jejich dlouhodobě skeptická konkurence přestala elektrifikaci dopravy systematicky zpochybňovat. A hlavně uvedla vlastní realistické plány jejího rozvoje.

Toto zklidnění se přímo odráží i v zájmu českého trhu – z mé osobní zkušenosti nebyl podzimní letňanský eSalon plný návštěvníků-nadšenců, ale již vážně o koupi elektromobilu uvažujících zákazníků. Je to pochopitelné – alespoň pro podnikatelský sektor je systém dotací nastaven, síť rychlonabíjecí infrastruktury se konečně progresivně rozvíjí, a i na trhu vozidel začíná být z čeho si vybírat.

Jsme tedy na prahu rozpuku elektrifikace českých silnic?

Jan Vejbor: To bezesporu. I když bychom mohli žehrat, že český dotační rámec na nákup vozidel by mohl být štědřejší a zejména zahrnout i soukromé zájemce, věřím, že zájem firemních flotil a movitějších domácností v roce 2020 sám o sobě významněji pohne se stávajícími statistikami prodejů e-aut.

Co by dále významně pomohlo, by bylo, kdyby obce začaly využívat svých pravomocí a motivovat veřejnost i cestou měkké podpory. Mám na mysli umožnění parkování elektromobilů v omezeních, jako tomu je v Praze, anebo vytvoření zelených zón s preferencí nízkoemisních vozidel. To je v Česku už nějaký rok ustavená, ale v reálu ještě nevyužitá forma zvýhodnění. Toto by byly silné rozhodovací faktory pro zájemce o elektromobily, dotace nedotace.

A jaký dopad měl tento rozmach na firmu v samotném centru oboru, jako je EVC?

Jan Vejbor: Hodně rozpačitý, taková jízda na houpačce. V porovnání s rokem 2018, kdy výrobu díky státním dotacím pro dopravní podniky táhly sériové zakázky na elektrobusy (EVC zaintegrovalo přes 12MWh baterií pro více jak 60 elektrobusů), rok 2019 byl v duchu mravenčí vývojové práce na projektech aplikací, které vstoupí na trh teprve letos nebo až v roce 2021.

Mimo jiné jsme takto pro sériovou výrobu vyvinuli a vyrobili plně elektrifikované „parní“ válce, plnohodnotné pracovní automobily kat. N1, zprovoznili hybridní lokomotivu, vyrobili první větší průmyslovou baterii (ESS) pro vyrovnávání proudových špiček v trolejové síti MHD nebo ESS pro futuristická obydlí.

Z rozpracovaných projektů můžu jmenovat závodní motocykly a okruhové závodní automobily, profesionální pracovní stroje nebo opět lithiové bateriové systémy pro původně na olovu fungující manipulační techniku.

Základní stavební portfolio bateriových aplikací stojí na bateriových modulech. Nejpoužívanšjší technologií EVC v současnosti jsou moudly na bázi tužkových článků 18650. Velká variabilitě kapacit a dvě velikosti pláství nabízejí širokou možnost uplatnění.<br />

Základní stavební portfolio bateriových aplikací stojí na bateriových modulech. Nejpoužívanšjší technologií EVC v současnosti jsou moudly na bázi tužkových článků 18650. Velká variabilitě kapacit a dvě velikosti pláství nabízejí širokou možnost uplatnění.
foto: EVC Group

Proč tedy ty rozpaky, zní to, že máte za sebou úspěšný rok?

Jan Vejbor: Právě pro ten velký skok v poptávce. Pokud chcete cokoliv rozvíjet, potřebujete k tomu stálost prostředí. Vědí to všichni, třeba i ti, kteří bohatnou z výroby aditiv z řepky do benzínu, a proto z řečnických pultíků přesvědčují národ, že elektromobily jsou zhouba českému průmyslu.

Zbytek trhu záměrně vedou k technologické zaostalosti, přičemž druhým dechem dodávají, že Česko nesmí technologicky zaspat a hodí do ringu nějakou slabou náplast, aby skryli svoje pravé zájmy. Přitom když hovořím o stálosti prostředí, nemusí se nutně jednat o přiřknutí dlouhodobých horentních dotací nebo jiného zvýhodňování nějakého sektoru.

Mimochodem, jsou dotace a dotace – jedna věc je krátkodobá podpora v novém odvětví s velkou přidanou hodnotou, jako je elektromobilita, kterou schvaluji. A třeba dopravní podniky dlouhodobě obměňují vozové parky právě s vyčkáním na dotace, nezávisle na druh pohonu. Zde pro mě bylo další překvapení, že zhruba z 1,1 mld. Kč vyčleněných pro rok 2018 na elektrifikaci MHD v Česku spolykal tři čtvrtiny nákup tramvají (!).

Například v mé rodné Olomouci tak máme zásadně omlazený kolejový park v duchu znízkopodlažnění celé flotily, avšak elektrobus tam zatím jezdí jediný. Asi jsou plíce všech obyvatel méně důležité, zatímco jednotlivci si mezi sebou neumějí např. s kočárkem do poschoďové tramvaje pomoci.

Trakční baterie elektrobusu z litihum-titanátových modulů pro střešní umístění - konstrukce a realizace EVC.

Trakční baterie elektrobusu z litihum-titanátových modulů pro střešní umístění - konstrukce a realizace EVC.
foto: EVC Group

Bude pak rok 2020 pro rozvoj elektromobilních projektů a podnikání v Česku jistější?

Jan Vejbor: Státní instituce se podle mého názoru snaží prostředí a podporu ustálit, jak jsem však už zmínil, je zde řada protichůdných lobbistických zájmů, na které následně reaguje pomalá exekutiva. Nejlepší recept je nadále spolehnout se na vlastní síly a rozprostřít portfolio výrobků i do dalších odvětví elektrifikace a bateriových aplikací.

Z čeho pro všechny v tomto oboru podnikající plyne alespoň částečná jistota, je celkový trend elektrifikace, roztáčený jak unijním, tak i soukromým kapitálem. Významné české průmyslové podniky s politickými konexemi jako obě škodovky nebo SOR se pohybují v oborech, kde se to na světové úrovni bez lithia a vodíku neobejde.

Potom zde máme ne-automotive aplikace, jakou jsou průmyslová energetická úložiště, o ty mají zájem opět silná a vlivná uskupení. Ovšem, i zde nyní panuje legislativní vakuum – kvůli nedostatku vstupních dat je v našem tržním prostředí těžké napočítat návratnost velkých úložišť a od toho se opět odvíjí tržní nezájem riskovat a cokoliv vyvíjet.

Podíváme-li se pak na unijní úroveň, začala fungovat celoevropská iniciativa na rozvoj unijní kompetence vývoje a výroby baterií – české firmy jsou v projektu IPCEI Baterie zatím pouze v úrovni potencionálních členů, dává to ale náhled, že brzy začneme být vtahování do elektromobility mezinárodně (viz připravovaná velkovýroba baterií v Sasku nebo Tesla Gigafactory u poměrně nedalekého Berlína). Stejně tak se rozbíhá paralelní projekt ALBATTS, jehož vývojovou část za mobilní lithiové baterie bude další roky koordinovat český AutoSAP.

A co konkrétní nové projekty? Nějaké zajímavosti mimo běžná auta, o nichž tu informujeme?

Jan Vejbor: Byl jsem překvapen, jak velká výrobní základna (často zahraničních poboček) podniků v Česku působí a na jakých projektech samostatně pracuje. V různých fázích jsou tak zajímavé projekty na zmíněnou velkou stavební techniku, trakční baterie pro robotickou zemědělskou techniku, pokračujeme v dodávkách trakčních baterií pro elektrobusy – zde jsme mimochodem na podzim oslavili se SOR Libchavy prolomení hranice 100 vyrobených elektrobusů.

Pro veletrh Czechbus tak vznikla speciální verze 12m elektrobusu ENS s 388kWh baterií, přičemž v kloubové variantě je zde potenciál jít až k 0,5 MWh uložené energie a provozu srovnatelného s dieselovou variantou vozidla! Aktivně pracujeme na konceptech druhého života EV baterií formou stavby a řízení velkých průmyslových ESS.

U všech těchto projektů přitom platí, že kdo nešel ro rizika a nezačal investovat do vývoje elektrifikace alespoň před 2-3 lety, lapá nyní po dechu a věří, že čím větší tlak na dodavatele nyní vyvine, povede se mu tyto roky dohnat. Přitom vyvinout robustní řešení s veškerou certifikací je projekt, na kterém ujíždějí o měsíce až roky i hegemonové jako Tesla nebo VW Group. A právě proto, že tento vývoj je nákladný, potřebuje český trh onu finanční a legislativní jistotu.

Zpět na HybridPřidat komentář

Off
Solární panely slaví 65let

https://ct24.ceskatelevize.cz/veda/2796953-solarni-panely-maji-65-let-puvodne-pohanely-druzice-dnes-je-nejrychleji-rostouci-zdroj

Obrázek uživatele Radovan

Ten elektrobus na fotce je dizajnově moc povedený. Včera jsem ho fotil na zastávce vedle Škody CitiGoe iV v Havířově na lince MHD, kde ho mají v kombinaci zelené a černé barvy, hodně povedený. A pak jsme oba odšuměli pryč. Čistě, tiše, bez jedů a vibrací.....

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 87 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 40 tis. km (54 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Zajímavé povídání člověka z branže, o realitě v ČR. A celkem smutné.


10% sleva na produkty EVmotionNabíječky elektromobilů Circontrol