EU zvyšuje nároky na bezpečnostní prvky v autech

Bezpečnost aut a výbava s nespočtem komfortních prvků se za posledních 30 let razantně změnila. Každým rokem se nároky zvyšují, dnes tak už z tovární haly nevyjede auto například bez automatického brzdového systému, nouzového volání eCall nebo systému upozornění na ospalost a nedostatek pozornosti řidiče, o ABS a ESP nemluvě. V budoucnu mají být povinné i integrované alkoholtestery.  

Bezpečnost moderních automobilů je dnes na zcela jiné úrovni než třeba před 30 lety, kdy se začaly v běžných vozech objevovat první airbagy. Škoda Octavia z roku 1996 už bez vzduchového vaku nevyjela, menší felicia jej také mohla mít, ale za příplatek. V roce 2000 už měla airbag řidiče standardně i Škoda Fabia, vak spolujezdce byl za příplatek 7 500 korun.

Když projdeme nabídku 15 tisíc vozů v portfoliu AAA AUTO, zjistíme, že airbagy jich má 99 % – kousek bez nich najdeme jen zcela výjimečně; logicky je to tím, že hodně starých vozů je v nabídce AAA AUTO minimum.

U systému ABS je to velice podobné. Přestože v Evropě u nově homologovaných vozů začalo být povinné v roce 2004, a u všech vyráběných aut v roce 2006, má ho už 82 % aut roku výroby 2001, mladší pak stoprocentně. Totéž platí pro elektronickou stabilizaci podvozku ESP. Povinná je od roku 2011 pro nové homologace, o tři roky později už pro všechny vyráběné modely,“ říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) společnosti AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

A zároveň vysvětluje důvod: „Už před stanovením povinnosti ho většina automobilek sériově montovala kvůli testům organizace EuroNCAP, která při hodnocení bezpečnosti ubírala za jeho absenci hvězdičky. Proto ESP najdete už u 85,5% aut z roku 2012.

Zatímco některé bezpečnostní prvky mnohdy řidičům komplikují jízdu, užitečným pomocníkem je například automatický brzdový systém, fungující na principu radaru nebo kamery, který má předcházet srážkám s jinými auty, ale i chodci a cyklisty.

Jakmile zjistí, že se řidič k překážce blíží příliš rychle, varuje nejprve akustickou a grafickou signalizací, pokud šofér nereaguje, začne auto samo intenzivně brzdit. Tyto systémy se nejprve objevovaly v prémiových modelech a postupně jako prvek volitelné výbavy se „propadávaly“ do nižších tříd.

U aut vyrobených v roce 2014 jej mělo pouhých 9,5 % vozů z nabídky AAA AUTO, o čtyři roky později už 37,6 % a v autech ročníku 2023 nechybí v 85 % případů. Také zde hrál velkou roli fakt, že se autonomní brzdění stalo součástí hodnocení bezpečnosti aut Euro NCAP.

I tento systém je od letošního července povinně ve všech prodávaných autech – a patří k němu i signalizace velmi silného brzdění, třeba blikáním obou blinkrů nebo brzdových světel.

Nepleťme si ovšem tento sofistikovaný systém s podobě znějícím, ale v principu zcela odlišným „brzdovým asistentem“. Ten se do povinné výbavy dostal už v roce 2009 (opět pro nově homologované vozy, pro všechny vyráběné od 2011).

Důvodem bylo, že podle zkušeností z praxe mnoho řidičů neumí pořádně zadupnout brzdový pedál tak, jak je třeba, a jak se to učí třeba ve školách bezpečné jízdy. Auto s asistentem to proto udělá za ně – jestliže řidič začne nečekaně silně brzdit, systém vyhodnotí situaci jako krizovou a rychle aktivuje plný brzdný tlak, aby auto co nejrychleji zpomalilo,“ říká Petr Vaněček.

Bez jednoho z prvků už auto nekoupíte od roku 2018, a to systému nouzového automatického volání eCall. Zde žádné kontroverze nejsou. Fakt, že při nehodě si auto pomocí vlastní zabudované SIM karty zavolá o pomoc, nemůže nikomu vadit.

Občas si lidé stěžují, že tlačítko SOS, umístěné u vnitřního zpětného zrcátka, zmáčkly děti – a auto se dovolalo na dispečink Integrovaného záchranného systému. Žádný problém to není, stačí říct, že voláte omylem. Nejhorší je mlčet a nedělat nic – dispečer pak usoudí, že skutečně došlo k havárii, posádka nemůže odpovědět, a pošle na místo záchranáře,“ vysvětluje správný postup Petr Vaněček z AAA AUTO.

A ještě bez dalšího systému se od letoška auta neobejdou – upozornění na ospalost a nedostatek pozornosti řidiče. Používá se už docela dlouho, neustále se však vyvíjí. Některé systémy pracují se snímáním frekvence mrkání očí řidiče, pohybů hlavy, a tedy směru jeho pohledu, které snímá kamera; používá se také řešení pomocí kapacitních senzorů na volantu.

Podle toho, jak řidič volant drží, systém detekuje jeho únavu a nepozornost, a zvukovým signálem navrhne přestávku – na displeji se většinou zobrazí hrneček s kouřící kávou. Mnohým přijde systém otravný, ale upřímně – často jsem se přistihl, že má vlastně pravdu a že opravdu už nemám stoprocentní soustředění na jízdu,“ říká Vaněček.

Podle směrnice EU není možné systém trvale vypnout, aktivuje se automaticky při rychlosti vyšší než 70 km/h. „Systém musí upozornit, jestliže únava řidiče dosahuje na stupnici švédského Karolinského institutu minimálně hodnoty 8, což je ‚ospalý, ale s úsilím se držící vzhůru‘. Někdy jej výrobci dobrovolně nastavují citlivěji na sedmičku, tedy ‚ospalý, ale bez úsilí se udrží vzhůru‘. Pro zajímavost, devítka je ‚velmi ospalý, bojuje s usnutím, vzhůru se drží jen s ohromným úsilím,‘“ vysvětluje Vaněček. 

Komfortní prvky žádá téměř každý

Zastavme se ještě u komfortních prvků. Dnešní auta se už neobejdou bez klimatizace – počínaje rokem výroby 2021 ji má 100 % aut v nabídce AAA AUTO. Ještě u vozů ročníku 2016 to je „pouze“ 91 %, o dva roky později ale již 99,5 %.

Velký zájem mají lidé také o systémy připojení chytrých telefonů. Systém Android Auto mají pouze čtyři procenta automobilů z roku 2015, o rok později už je to 11 procent, v roce 2018 pak 30 %, 2019 už ale téměř polovina (48 %). V roce 2022 jej mělo 74 procent aut, loni už 86 procent. U konkurenčního systému AppleCar Play jsou poměry téměř stejné.

Je tedy zřejmé, že pokud chcete tyto systémy využívat, vybírejte mezi novějšími vozy – nebo si nechejte zabudovat aftermarketový systém, který to umí i u starších aut. Takže v nabídce máme třeba VW Passat z roku 2011, vybavený autorádiem Ossuret,“ dodává Petr Vaněček.  

„Koule“ vymírají

Mnohé funkční doplňky, například typicky tažné zařízení, pak zákazníci poměrně často poptávají, ale bohužel jich dramaticky ubývá,“ doplňuje. Konkrétně: u vozů roku výroby 2011, které jsou aktuálně v nabídce AAA AUTO, má tažné zařízení třetina vozů (32 %).

Ještě u ročníku 2017 najdeme 30 % „koulí“ – což je téměř o polovinu víc ve srovnání s auty z roku 2023, kde jí disponuje pouze 17 % nabídky. A úplně nejhorší je to u zánovních vozů letošního roku výroby 2024, kde táhnout vozík může pouze 7 % aut.

Kdo tažné zařízení potřebuje, u nových a zánovních vozů má mnohem menší šanci ho sehnat. Na některé nové modely přitom zatím „koule“ neexistují nebo je nelze vůbec namontovat, a pokud to jde, je to poměrně drahé, zhruba kolem 20 tisíc korun,“ vysvětluje soumrak dříve tak oblíbeného doplňku Petr Vaněček.

zdroj: tisková zpráva

49 Comments on “EU zvyšuje nároky na bezpečnostní prvky v autech”

  1. Nemecky ADAC meril efektivitu klimatizaci EV. Zvitezila jednoznacne testovana Tesla Y. Pri vysokych teplotach a vysoke mire zareni klimatizace potrebovala 1,3 -1,5kW. U spalovaku spotrebuje klimatizace 1-1,5l/h, to odpovida zhruba 10-15kWh/h. To je faktor 10 v neprospech spalovaku. Jak jsem psal uz drive, nektera auta potrebuji casteji klimatizovat nez vytapet. Vytapeci nevyhoda se v lete obrati ve vyhodu EV.

    1. Ne, neprodávají. V Německu prodeje soukromým osobám klesly v srpnu meziročně o 96%. Což je v podstatě NULA . Jestli si někdo myslí, že takto radikální odmítnutí elektromobilů trhem lze zvrátit, je to naprostý magor.
      Elektromobilita je v EU naprosto v h@jzlu a teď nastane agonie, rok až dva dalšího kola dotací, ovšem s prázdnou německou kasou, na jejímž konci bude stejně státní intervence a restrukturalizace a nový Volkswagen, státní podnik.
      Přesně podle mojí predikce z roku 2019.

      runner42 (2.5.2019 16:31)
      „…dotace výrazně uživatelsky horšího spotřebního produktu nemohou zvrátit trh. Lze ho dotovat, což si lze představit po dobu cca 3-5 let – dotace budou uspokojovat do 5% prvních spotřebitelů označovaných jako inovators a early-adopters. Není ale systémově možné dotovat elektromobily pro hlavní spotřebitelské skupiny. Buď se produkt na trhu etabluje, což vzhledem k nedostatkům elektromobilů nenastane, nebo v roce 2023-2025 nastane těžká odbytová krize. Tvrzení Volkswagenu, že budoucností je elektromobilita, znamená že v roce 2027-2030 ho bude nutné zachraňovat za peníze daňových poplatníků. A protože automotive je jeden z hlavních průmyslových zdrojů příjmů, je otázka, jak taková záchrana bude reálně vypadat.“

            1. To bohužel platí i u nas. Dneska jsem se dozvěděl, že využití nabíječek v ČR je v celorepublikovém průměru 2,2%.

              Denně na sebe průměrná nabíječka vydělá doslova pár korun a celá síť je po zohlednění všech nákladů absolutně ztrátová záležitost, tedy defakto další dotování elektromobilistů.

            1. Můj názor je, že Čína masivně investovala do elektromobilitě s cílem ovládnout světový automobilový trh. S tímto plánem se ani netajili. Pokud se ovšem světový trh bude vyvíjet jinak, může to znamenat pro Čínu velký ekonomický problém, protože oni s těmi zisky počítají a potřebují je. Vnitřní trh nestačí.

              1. Nejaka Evropa je moc maly trh, aby je to muselo zajimat. Cekaji je trhy v Indii a Africe. Dodaji jim EV a FVE zaroven. Tak lacino jako tam nikdo jiny jezdit nebude. My budeme polykat sracky a jinde budou mit nejmodernejsi techniku. Pritom evropsky prumysl si brousil zuby na tyto trhy. Ale se spalovakem to fakt neklapne.

                1. pro Leodendula…. Máš naprostou pravdu 👍
                  Ale dovolím si uštěpačnou poznámku: Věřím že je správný tvůj předpoklad, že Čína ukončí neokolonialismus v Africe a i ostatní země Globálního Jihu budou ze spolupráce s Čínou profitovat.
                  Teď to schválně porovnej s ,,benefity“ pro Evropu od našich přátel z USA. Války, smrt, sabotáže, výpalné za dízl, předražené tekuté prdy…🤔

                2. EU je druhý největší trh světa podle počtu prodaných vozidel a první podle hodnoty.
                  Čína je sice první trh podle počtu, ale 6/7 započtených vozidel by se v EU jako neklasifikovalo jako auto.

                3. pro Runnču…. A nejsi tak trochu schizofrenik?😃 Část čínských aut by možná měla problém s nařízeními EU, které si tady snad dokonce přímo dnes tvrdě kritizoval 😄.

                4. Nejde o nařízení. V Číně se prodá hodně aut, ale 6/7 by v Evropě patřilo mezi ty kapotované tří a čtyřkolky. I ta zbývající část je hodně, ale je to diametrálně odlišné číslo a trh.

                5. Bez ohledu na zcestné dedukce mimoňů uvázlých ve spalovací bublině, elektrifikace dopravy ve světě pokračuje:
                  //youtu.be/RZFj87GaJJw?t=1768

                6. takého ztadubenca svet nevidel, európa jen po usa najväčší trh,
                  a zrejme vo svojej náboženskejn slepote nevieš, že aután v južnej amerike jazdia na alkohol … takže elektrina je passé.

          1. Tak fajn, můžeš se připojit k sázce s Drvoštěpem o flašku

            runner42 napsal:7. 2. 2024 (10:16)
            V roce 2024 očekávám plochou křivku prodejů, tedy konec růstu podílu elektromobilů.

            runner42 napsal:7. 2. 2024 (11:38)
            @Drvoštěp Plochou křivkou chápu stávající úroveň +- 10% Pokud bude vyšší, vyhráváš, pokud bude nižší, nevyhrává nikdo. Což je jak uznáš dobrá nabídka, protože se trefují do poměrně úzkého rozpětí.
            EU bude trochu problém, protože na ucelenou statistiku budeme čekat moc dlouho. Dal bych Německo, Francii a ze srandy ČR.

            runner42 napsal:7. 2. 2024 (13:25)
            @Drvoštěp Tři důvody, proč 10%. Zaprvé, růst do desetiprocent bude znamenat obrovské, přímo existenční problémy, pro řadu automobilek, včetně VW. Zadruhé, bude to v přesném opaku predikcí předpovídajícíh pro rok 2024 exponenciální růst a za třetí, zcela jistě růst o jednomístné číslo nelze označit za výrazný, jak tvrdíš ty.

            1. Pro Runnču… Ohrazuji se proti tomu Německu, Francii,…
              Od začátku jsem mluvil o celé EU, tyhle tvoje post data sem nikdy nepotvrdil a nevím kam bych spěchal. Klidně si počkám na kompletní výsledky.
              Mám obavu že sázku vyhraješ i v původních termínech. Jen aby bylo jasno.😉

    1. ID.3 se prestane vyrabet v Gläserne Manufaktur v Dresden. To je kandidat na uzavreni uz aspon 15 let. Je to vic muzeum nez fabrika.
      V celem Nemecku a vsechny automobilky se propadly naftaky o 24,4% a benzinaky o 7,4%. Takze krize u spalovaku je jednoznacne poznat. Ale oproti cinskemu trhu to jsou peanuts. Nejvetsi ranu dostal nemecky autoprumysl v Cine a hlavne u spalovaku. To boli nejvic. Cina prinasela nejvetsi profit.

      1. Je to svatyně elektromobility, kam byli přeřazováni progresivní zaměstnanci za odměnu, aby trávili čas šťastným rozjímáním a živoucí multikulturní diskuzí o elektrickém dobru, zdobením prostor symboly božstva Udržitelnosti a šířením víry pravé.
        Uzavření této elektrické katedrály, není ničím menším, než herezí a pošpiněním všecho, čemu veříte. Amen… chci ríct Ampér.

        hxxps://www.glaesernemanufaktur.de/de.html

        1. Ten chram byl postaven pro vyrobu spalovaciho Phaeton a pozdeji tam montovali Bentley Flying Spur. Takze pro bozske spalovaky, ktere byly tak progresivni, ze sly vse prikladem a jsou uz davno ve srotu. Tak se neser do veci, kterym nerozumis. Gläserne Manufaktur se mela uz nekolikrat zavrit a tak se tam z nouze presunula vyroba e-Golf a ID.3 aby se zmensily ztraty vynalozene pro spalovaky.
          Byl jsem tam na exkurzi a ridil Phaetona, kdyz ty si ani nevedel ze existuje.

            1. Vyroba ID.3 bude premistena do Zwickau kde se uz davno vyrabi a vzdy se o tom mluvilo. Dresden byla jen takova epizoda. Zato spalovaci Phaeton byl bez nahrady zrusen. Nebyt omylu Phaeton, nebyla by ani ta zbytecna manufaktura. Mozna tam budou skladovat ty spalovaky ktere nikdo nebude kupovat. Je to prece jenom setrnejsi nez nekde na louce jako uz pred lety.

                1. Mas pravdu, Phaeton se uplne prestal vyrabet a prodavat.

          1. „Chybí nám odbyt pro přibližně 500 000 vozů, tedy odbyt pro přibližně dva závody. A nemá to nic společného s našimi produkty nebo se špatnými prodejními výsledky. Trh už prostě není,“ citovala finančního ředitele DPA.

            Hahahahahahaaaaaaaa. Soudruh je tak dalece pokrokářský, že nechápe, co znamená slovo trh. Trh prostě není. Zmizel. Fiuuuu a je pryč. Samozřejmě to nemá nic společného s prodejními výsledky toho, co pokrokově vyrábějí na politickou objednávku. To je bizárek, že?

            Teď si ty socialistické sračky pěkně vyžerte. Až do dna.

                1. Ekonomika jde do hajzlu, protoze ten rusky levny plyn nas ted dodatecne stoji stovky miliard Euro. Kdyby se od rusaku nikdy nekoupil, nebyla by ruska valka a rusak by zil spokojene v zemjamce. Jen dementi jako ty tvrdili, ze americky plyn je moc drahy a nikdy se nevyplati. Tak nam to ty rusoficky zavarili, ze ted mame uplne vse drahe a jeste nas rusak ohrozuje a vyhrozuje JZ. Jak se ukazalo, rusko se musi zase nacpat zpet do diry a drzet ho tam naveky. Uz zadne ksefty s ruskymi vrahy.

                2. Ó nikolivěk. Cena energií od našich „spojenců“ je jen jedním dílkem skládačky. Hospodářská krize je důsledkem přechodu z tržního hospodářství na socialistickou příkazovou ekonomiku a nejedná se o energetickou krizi, ale o komplexní strukturální krizi budovanou od let 2014/2015. A z té neexistuje rychlá cesta ven.

                  hxxps://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-nemecka-ekonomika-se-zasekla-letos-vykaze-nulovy-rust-odhadl-institut-ifo-40486825

  2. Vztah Evropské Unie k autům připomíná boj s obezitou. Z tlustých beček se staly štíhlé vysportované postavy. Ale to nestačí, EU se snaží dosáhnout nulových emisí, nulového rizika, nulového tuku. A už se začínají projevovat systémové zdravotní problémy, první nehody a úmrtí způsobená přehnanými asistenčními systémy.

    A co se týká těch koulí, tak na českém venkově jsem snad neviděl auto bez tažného. Pokud nějaký výrobce konstrukčně neumožní tažné, tak by kupující měl vědět, že cena jeho auta na aftermarketu automaticky zásadně klesá.

    1. zatim me ale trh stve, akcie VW ne a ne jit niz nejak poradne, nekam hluboko pod stovku, mam alert na 90 a stale v nedohlednu, jestli trh je v pripade VW tak laxni a nevidi jeho problemy? kdy VW vesmes ovladaj socialisti kterym naprosto nesejde na zisku… soz se docela divim ze samo vedeni proti rade VW nepodalo jeste zalobu, protoze to jasne poskozuje akcionare to jak to rada VW smeruje

Napsat komentář