eTourEurope 2016 – 5000 km po Evropě v elektromobilu

Milan Rajchl je už déle než dva roky spokojeným elektromobilistou. Účastnil se například posledních dvou ročníků spanilé jízdy eTourEurope. A o zážitky z té nejaktuálnější se s námi i podělil.

Akce eTourEurope se tradičně účastní nejrůznější elektrické dopravní prostředky
foto: archiv autora

autor: Milan Rajchl

I letos, tak jako v předešlých letech, jsem se vydal elektromobilem na cestu po Evropě na eTourEurope. Akci opět pořádal Werner Hillebrand-Hansen a měla za cíl během 9 dnů navštívit 9 evropských států.

Trasa je plánována na více než 5000 km. Mezi 18 posádkami z Německa, Švýcarska, Holandska, Rakouska, Francie, Maďarska a Slovenska byl náš tým ELEKTROMOBILY CZECH jediným zástupcem naší republiky.

Na plánovaných zastávkách jsme seznamovali veřejnost o bezemisním způsobu života, o vytěžování energie ze slunce, vody a větru. Elektromobilita jako alternativa v dopravě, chránící životní prostředí snížením emisí v atmosféře a o možnosti jak výrazně snížit závislost na dovozu fosilních paliv.

29.4.2016 pátek – START je v Mnichově na Odeonplatz. První registrace, první briefing a diskuze s návštěvníky. Mně zaujala německo-thajská posádka se svým autem TUK-TUK. Je to ta malá tříkolka co jezdí jako taxi v Indii, Thajsku, Číně atd.

Jeli z Thajska čtyři měsíce rychlostí do 50 km/h a ujeli okolo 25 000 km! Dojezd na nabitou baterii prý mají 320 km, ale potom musejí 12 hodin nabíjet z obyčejné zásuvky.

auto eTourEurope 2016 - 5000 km po Evropě v elektromobilu

foto: archiv autora

Tříkolka je vyšla asi na 600 000 Kč. Jeli přes Čínu, Kazachstán a pak do Evropy. Po cestě jim prý bylo spíš zima než teplo. Super dobrodružství. Večer spíme v hotelu Park Inn Mnichov.

30.4.2016 sobota – po snídani odjíždíme na Odeonplatz ke slavnostnímu startu. Další briefing je ve Stuttgartu na náměstí u zámku. Na trávníku před zámkem a vedle stojícím původním hradem, dnes zemským muzeem, odpočívá spousty lidí různých národností.

Hlídkující policii a ozbrojence tady není vidět tak jako u nás v Ostravě. Tady asi terorismus nehrozí.

POZNATEK – už 2 x jsem viděl lidi jdoucí po náměstí, že se zastaví a zvednou cizí smetí a odnesou do koše. Asi proto je tady tak čisto. Je to zvláštní zem, to Německo.

1.5.2016 neděle – po noci ve Stuttgartu odjíždíme do Lucemburska, setkání je na náměstí před českým konzulátem. Dnešní etapu přes 300 kilometrů jsme urazili jako první v naší kategorii a proto využívám volný čas k prohlídce města a jízdě na „rychlonožce“ elektrickému pojízdnému stupátku s větším kolečkem na každé straně.

Odpoledne přijíždějí kolegové se svými elektromobily Tesla Model S. Protože mají dojezd na nabití až 500 kilometrů, jsou v jiné kategorii než já a proto vyjížděli z Německa později.

Večer odjíždíme všichni na Park Inn hotel Luxemburg. POZNATEK – ani tady v Luxemburgu jsem neviděl nikde policii, natož ozbrojence jako u nás doma okolo Globusu nebo Vysoké školy báňské.

2.5.2016 pondělí – dnešní etapa je dlouhá asi 400 kilometrů a končí večer v hotelu Radisson BLU v Paříži. Cestu si krátíme přes Belgii a protože musíme po cestě nabíjet, zvolil jsem zastávku ve francouzském městě Remeš.

auto eTourEurope 2016 - 5000 km po Evropě v elektromobilu

foto: archiv autora

Město je spojeno od 12. století s korunovacemi francouzských králů v místní katedrále Notre-Dame a taky po vítězství nad Angličany s Johankou z Arku. Měl jsem na prohlídku dvě hodiny a stálo to za to.

Do Paříže jsme přijeli pozdě večer, protože dvě naplánované nabíječky nebyly plně funkční. Návštěva Eiffelovy věže naší české posádce tedy odpadla. Stihli jsme ale raut na sídle firmy Renault, který byl hlavním sponzorem této akce.

Pocit z Francie mám takový, že Francouzi ignorují a protokolárně sabotují vše, co mluví německy. Například ke snídani nás pustili přesně na minutu v 6:30, i když sýr byl už částečně oschlý a vše již bylo minimálně hodinu připraveno.

POZNATEK z Belgie – díky nadprodukci energie z větrných elektráren jsou v zemi všechny dálnice a rychlostní silnice osvětleny.

3.5.2016 úterý – dnes vstáváme brzy, protože etapa měří asi 500 kilometrů a končí v holandském Haagu v nadmořské výšce -2 metry. První dobíjení jsem naplánoval u Renaultů ve městě Laon ještě ve Francii a další v belgickém Mechelen.

auto eTourEurope 2016 - 5000 km po Evropě v elektromobilu

foto: archiv autora

Tady jsem si půjčil elektrokolo a objel celé historické centrum a okolí katedrály. Odpoledne odjíždíme jako poslední do Holandska k hotelu. Cesta přes moderní Rottrdam v nadmořské výšce -10 metrů byla zajímavá a okolí města bylo propleteno spousty nezpoplatněných dálnic.

Dnešní POZNATEK – francouzská čistota měst a přilehlého okolí se nedá s Belgií a Německem vůbec srovnat. Asi proto Francouzi už před staletími vymysleli voňavky a parfémy.

4.5.2016 středa – hotel v Haagu byl hned vedle paláce holandské královské rodiny. Asi nebyli doma, protože se za námi nestavili ani ke snídani, ani na naše setkání. Vydali jsme se tedy do Německa.

U dálnice jsme hromadně nabíjeli u malého občerstvení Taste Kitchen – Hasbergen. Oblíbené místo elektromobilistů s 8 nabíjecími místy. Střecha občerstvení je celá pokrytá slunečními panely.

Je to energeticky soběstačná budova. Další meeting s dobíjením a ubytováním je v německém městečku Celle. V historickém centru probíhají pivní slavnosti, je tady spousty hudby, stánků a hlavně lidí.

auto eTourEurope 2016 - 5000 km po Evropě v elektromobilu

foto: archiv autora

POZNATEK – na WC u dálničního občerstvení bylo na poličce vyrovnáno několik rolí toaletního papíru – nezamčených! V německých městech jsou na ulici nezamčené plastové bedny s denním tiskem. Tisk si lidé berou sami, až do krabičky vhodí mince za noviny. Šlo by to tak i u nás?

5.5.2016 čtvrtek – po vydatné snídani odjíždíme z Celle do Berlína. Etapa je plánovaná na 270 kilometrů a bez kopců. Pro náš Peugeot s přídavnými bateriemi to s dojetím na jedno nabití není problém.

V Berlíně u nádraží jsme mezi prvními a proto se domlouvám s kolegy Andreasem a Wolfgangem, aby mi udělali svou Teslou prohlídku Berlína.

Viděl jsem Reichstag, Braniborskou bránu, Rudou radnici, pozůstatky Berlínské zdi, střílny na lidi, kteří se přiblížili k hranici a mohl jsem dokonce vidět i místo, kde v roce 1945 po sebevraždě Hitlera pálili jeho tělo.

Dnes tam stojí činžovní dům a u něho cedule s popisem této události. Večer odjíždíme do hotelu „Biohotel“.

POZNATEK – Němci nemají obavy z přílivu nových přistěhovalců, více jim vadí vývoz zbraní a potravin z Evropy do válčících zemí, což vyvolává nové konflikty, místo toho, aby tamní lidé pracovali a rozvíjeli své hospodářství.

6.5.2016 pátek – snídaně byla sice pestrá, ale jak nám už mohl název hotelu BIO napovědět, postrádala cokoliv od masa. Kolegyně možná absenci salámů a klobásek ani nezaregistrovaly, ale nám chlapům však jogurty, oříšky a ovoce vytvářely nechápající výrazy.

auto eTourEurope 2016 - 5000 km po Evropě v elektromobilu

foto: archiv autora

Co dodat – „c’est la vie“. Sedám do Tesla Model S švýcarského kolegy Petra a jedeme spolu do Drážďan a potom do Prahy. Nastavuje svého autopilota na max. 150 km/h a na maximální odstup od okolních aut, kdyby třeba přibrzdily.

Diskutujeme o jeho učitelské praxi, o ekologii a politice. Povídáme si, proč je Švýcarsko, kdysi součást Koruny České, dnes ve všem dále než my. Bohužel, komunistická diktatura nás poslala o mnoho desetiletí ve vývoji zpět.

Petr občas koukne, proč auto přibrzďuje, jak jede v pruhu atd. Říkal, že má Teslu teprve dva měsíce, tak je opatrný. Palubní počítač nám hlásí, že na trase je supernabíječka Tesly a že při takové rychlosti do cíle v Drážďanech by jsme měli ještě dobít.

Petr přebírá řízení a jedeme „na manuál“ k Superchargeru Tesla. Supercharger je doživotně bezplatná dobíjecí síť pro majitele Tesel na celém světě. Je tady 8 stojanů a nabití na 500 kilometrů trvá asi půl hodiny.

U nás se první takový bude otvírat v červnu 2016 u Humpolce. Slováci už jeden mají a připravuje se tam druhý. Návštěva vybombardovaných a znovu obnovených Drážďan taky stála za to.

auto eTourEurope 2016 - 5000 km po Evropě v elektromobilu

foto: archiv autora

Po obědě přesedám do našeho elektromobilu Peugeot a jedeme do Prahy. Kolegové s Teslami jedou ještě na setkání do Cottbusu. Hodně slunečné odpoledne už trávíme na náplavce v Praze. Občerstvení a setkání zajišťoval Electric Park a Národní spolek pro elektromobilitu.

Sjelo se tady mnoho elektromobilů a přivezli i jedno elektroletadlo. Spaní jsme měli domluvené v centru Prahy – hotel Vítkov. Etapa byla dlouhá asi 400 kilometrů.

POZNATEK – Praha je oproti jiným metropolím totálně zacpaná a neuzpůsobená pro dopravu auty. Asi 5 kilometrů kolem Vltavy jsme jeli 1,5 hodiny. I chodci jdoucí vedle nás po chodníku byli rychlejší. Vítejme doma!

7.5.2016 sobota – ráno po snídani sedám do Nissanu Leaf kolegy Adriána ze slovenského týmu a jedeme nabíjet do Humpolce. Cestu po takzvané dálnici jsme přežili a na oběd jsme už v Brně na hradě Špilberk.

Tady setkání s vedením města a hradu zajišťovali Electric Park a Asociace pro elektromobilitu. Brněnská akce s obědem a prohlídkou hradu měla u členů našich mezinárodních posádek kladné ohlasy.

Tesly odjely na setkání do Budapešti a vozy s menším dojezdem na setkání do Bratislavy. My česká posádka odjíždíme z Brna jako poslední a jedeme přímo do Vídně, kde máme v hotelu Hilton ubytování.

8.5.2016 neděle – opouštíme luxusní hotel Hilton a míříme na setkání do města Krems k hotelu, kde jsme nocovali minulý rok. Tady už čekají kolegové s Tuk-Tukem a dobíjejí.

Jeli z Německa přímo do Rakouska, protože by při své rychlosti do 50 km/h nic nestihli. Po setkání s představiteli města a malém občerstvení odjíždíme do Salzburgu. Tam je poslední setkání a slavnostní ukončení eTourEurope2016.

Cíl a ubytování je pod zasněženými horami. Protože hotel Keiserhof patří jednomu z našich kolegů Richardovi, majiteli Tesly, není zvláštností, že má před hotelem 3 superchargery Tesla a asi 10 jiných nabíjecích míst.

V navigacích je jeho Tesla nabíjení pod číslem 61. Večer pro nás připravil veliký raut s miniohňostrojem pro našeho nejstaršího kolegu Hanse, který právě slavil 75 let. Ráno po vydatné snídani a loučení se ze Salzburgu rozjíždíme do různých směrů Evropy, ke svým domovům.

Etour Europe 2016 skončila, ujeli jsme okolo 5000 kilometrů a navštívili devět evropských zemí. Energii do aut jsme nabíjeli ze slunečních, větrných a vodních elektráren.

Doufáme, že naše cesta a přednášky v různých evropských městech přesvědčily mnoho lidi i politiků o možnosti být nezávislý na arabské ropě a energii pro naše potřeby využívat z obnovitelných zdrojů. [pozn. redakce – většina ropy se do ČR dováží z Ruska]

Děkuji tímto svým kolegům a hlavně organizátorům akce za perfektní přípravu a organizaci. Proudu zdar. Milan z Ostravy. elektromobily.webnode.cz, rajce.idnes.cz.

vlastní

14 Comments on “eTourEurope 2016 – 5000 km po Evropě v elektromobilu”

  1. Pan Rajchl jel jako spolujezdec v mé posádce, i když
    Pan Rajchl jel jako spolujezdec v mé posádce, i když článek vyznívá trochu jinak. Nezmínil se, že svým Leafem by asi nevyhrál 3 etapy tak, jako se to povedlo s mým Peugeotem, který měl palubní nabíječku 21kW.
    Teslu “ osedlal“ proto, že nechtěl vstávat o půl hodiny dříve, abychom byli brzy v Praze, kde jsme my a nikoli nějaký spolek pořádali mítink.
    Trochu ten článek pojal po svém. Jako spolujezdce jsem jej vzal proto, aby mi pomáhal, to se však nestalo. JV
    Uvidíme se v Kutné Hoře? http://www.etoureurope.eu/1000-evs/

    1. Pane předsedo, mám to chápat jako pozvánku na eTourEurope
      Pane předsedo, mám to chápat jako pozvánku na eTourEurope 2017? Nebyl by lepší samostatný článek – pozvánka, jako tomu bylo v minulých letech? Ono totiž dát to jako příspěvek k článku, který je rok starý – toho si málokdo všimne.

      1. Ano, pozvánka platí pro všechny příznivce
        Ano, pozvánka platí pro všechny příznivce elektromobility. Byla již uveřejněna na našem webu http://www.elektromobily-os.cz . Link akce 1000 aut http://www.etoureurope.eu/1000-evs/ Přihlásit se můžete na formuláři dole. Někteří příznivci již jsou přihlášeni.
        Firmám z oboru elektromobility nabízíme možnost prezentovat se na náměstí Palackého dne 15.6. v dopoledních hodinách. Budete-li mít zájem, reagujte rychle.

    1. Nevím s čím tam jezdil,
      Nevím s čím tam jezdil, ale to oč je na obrázku opřený je Mia Electric, kterých myslím vlastní několik. Peugeot to rozhodně není 🙂

      Doporučuji k přečtení tento článek.

      Doporučuji shlédnout vložené video (jen bych si přál aby se nesnažil mluvit směsí česko-slovenštiny, působí to odpudivě).

      O Mia Electric je také tento článek.

      (tu Miu mu závidím)

  2. Dolním k POZNATKU z Belgie
    Dolním k POZNATKU z Belgie – „díky nadprodukci energie z větrných elektráren jsou v zemi všechny dálnice a rychlostní silnice osvětleny.“

    Dialnice osvetľujú už dávno (možno vyše 30 rokov), takže dávať to do súvisu s veternými elektrárňami sa mi nezdá korektné. Ale je pravda, že majú aj jadrové elektrárne (jednu či dve), ktoré v noci produkujú „nadbytočnú“ el. energiu (údajne zmena výkonu v jadrovej elektrárni je dlhší proces, takže výkon sa podľa dennej krivky spotreby veľmi neupravuje). No a napokon, už majú projekt nazvaný iLand, ktorý vybuduje obdobu prečerpávacích elektrární na mori (aj samotné veterné turbíny sú na mori v blízkosti pobrežia).

Napsat komentář