ESAM: Podvozek elektromobilů jako stavebnice

Skupina německých výrobců vyvíjí podvozkový blok s integrovaným kolem, převodovkou, elektromotorem i elektronikou pro elektrická vozidla. Stavebnicově řešený blok nese název ESAM.

Blok ESAM lze použít pro konstrukci podvozku různě velkých typů vozidel.
foto: Fraunhofer Institute

Na úvod není bez zajímavosti si přepomenout, že podobné řešení vyvinula před několika lety i česká firma VOP CZ pro bojový robot TAROS V2. Češi vyvinuli speciální kolový blok s integrovaným elektrickým motorem, převodovkou a závěsným mechanismem pro bojového robota TAROS 6×6 V2. Každé kolo robota TAROS 6×6 V2 je výkonově a směrově řiditelné – součástí bloku je tak i elektromechanický šroubový aktuátor pro natáčení kol.

Nosná myšlenka ESAM i českého řešení je stejná. Zjednodušit výrobu, logistiku i nároky na servis elektrických vozidel. Výsledkem použití stavebnicových bloků je levnější, rychlejší i organizačně nenáročnější výroba elektrických vozidel i nižší nároky na údržbu díky menší součástkové základně.

ESAM je však určen pro výkonnější elektrická užitková vozidla. Zatímco běžné otáčky elektrických motorů jsou 10 000 až 15 000 ot/min, motor (resp. hřídel motoru) použitý v ESAM se stihne otočit 20 000 krát za minutu.

„Když jsme začali na projektu před třemi lety, byli jsme jediní, kteří dosáhli tak vysoké rychlosti,“ vzpomíná vedoucí projektu Dr. Hans Bräunlich z Fraunhofer Institute. „Náš náskok ve zkušenostech s vývojem akumulace (akumulace výkonu – pozn. redakce) nám dal technický náskok, který hodláme dále rozšiřovat.“

SolidEnergy

ESAM zjednodušuje výrobu, logisitku i následný servis. Výsledkem je nižší cena za výrobu i provoz elektrického vozidla.
foto: Fraunhofer Institute

ESAM je podle svých tvůrců vhodný pro malou i velkou sériovou výrobu. Podle Bräunlicha mohou být náklady na stavbu podvozku o 20 % nižší oproti klasickým technologickým řešením. Ke snížení ceny přispívají i progresivní výrobní technologie.

Navíc cenu stlačí i větší konkurence výrobců elektromobilů. Díky bloku ESAM může vyrábět nejrůznější elektromobily široká škála firem bez dalekosáhlých zkušeností z automobilového průmyslu. Modul lze navíc použít pro různě velká vozidla.

„Jelikož je modul škálovatelný, můžete jej použit od malých dodávek, přes větší komunální vozidla, autobusy až po nákladní automobily,“ vysvětluje Bräunlich. ESAM netvoří údajně ani přímou konkurenci kolům s integrovaným elektromotorem.

Podle Bräunlicha elektromotory umístěné do nábojů kol dosahují pouze 2000 otáček za minutu. Jsou tak vhodná pro motorky, malá elektrická vozítka nebo osobní elektromobily. Pro konstrukci větších vozidel není takové řešení vhodné.

Fraunhofer Institute

15 Comments on “ESAM: Podvozek elektromobilů jako stavebnice”

  1. No jen bych dodal ze uz asi
    No jen bych dodal ze uz asi pred 10 lety sem videl porad ted uz nevim ale nejspise z japonska kde tehta ukazovaly vyvoj el.mot. v kolech tehda to bylo 8×8 auto ale ne nkladak ale spise prerostlej sedan stredni tridy mozna aj portak :-). Vkon byl 80koni na kolo a max dosazen rychlost byl na okruhu 320 to byl aj jejih cil takze ze el.mot. v kolech nedokazou konkurovat ha ha na dosazeni te rychlosti pri jejih kole coz byla cca 18″ a nejaka normlni guma to bylo neco kolem 12000ot/min coz je podle me ukazka ze to de :-). Ale je fakt ma to sve pro i proti co do ucinnosti je to nej zadne straty na prevdovce atd ale nadruhou stranu jk uz tu nekdo psal neodpruzene hmota je celkem problem 🙁

      1. Ano to je on a koukam ze sem
        Ano to je on a koukam ze sem si uz aj popletl tu maximalku ze to je az 370 a ne 320 🙂 no a to je prosim pekne 10 let dozadu ano ma 8 kol a nikdo neresil dojezd ale tvrdit tedy ze el.mot. v kole je nekonkurenceschopnej je podle me hovadina a tohle to ndherne dokazuje 🙂 a sem aj nazoru ze casem toto reseni prebere oteze diky ete vetsi nenarocnosti na udrzbu nizsi straty trenim a hlavne i prostoru protoze nezabere el.mot zzne misto v kabine ani nikde jinde krom ola samotneho jen staci doresit veci jako snizeni hmotnosti a zvyseni odolnosti zaveseni 🙂

  2. vsetci vyrobcovia zabudaju
    vsetci vyrobcovia zabudaju na magneticky odpor. nikde som este nevidel ze by sa pouzival magneticky tlmic kombinovany so vzduchovymi tlmicmi a pruzinami.
    Nechapem ako je mozne ze sa to stale nevyuziva a pritom by to bolo tak jednoduche. Asi uz konecne napisem do nejakej automobilky a vstiepim im tuto myslienku perovania.

    kvapalinu musia konecne nahradit magnety a magneticka sila!

Napsat komentář