Skupina německých výrobců vyvíjí podvozkový blok s integrovaným kolem, převodovkou, elektromotorem i elektronikou pro elektrická vozidla. Stavebnicově řešený blok nese název ESAM.
foto: Fraunhofer Institute
Na úvod není bez zajímavosti si přepomenout, že podobné řešení vyvinula před několika lety i česká firma VOP CZ pro bojový robot TAROS V2. Češi vyvinuli speciální kolový blok s integrovaným elektrickým motorem, převodovkou a závěsným mechanismem pro bojového robota TAROS 6×6 V2. Každé kolo robota TAROS 6×6 V2 je výkonově a směrově řiditelné – součástí bloku je tak i elektromechanický šroubový aktuátor pro natáčení kol.
Nosná myšlenka ESAM i českého řešení je stejná. Zjednodušit výrobu, logistiku i nároky na servis elektrických vozidel. Výsledkem použití stavebnicových bloků je levnější, rychlejší i organizačně nenáročnější výroba elektrických vozidel i nižší nároky na údržbu díky menší součástkové základně.
ESAM je však určen pro výkonnější elektrická užitková vozidla. Zatímco běžné otáčky elektrických motorů jsou 10 000 až 15 000 ot/min, motor (resp. hřídel motoru) použitý v ESAM se stihne otočit 20 000 krát za minutu.
„Když jsme začali na projektu před třemi lety, byli jsme jediní, kteří dosáhli tak vysoké rychlosti,“ vzpomíná vedoucí projektu Dr. Hans Bräunlich z Fraunhofer Institute. „Náš náskok ve zkušenostech s vývojem akumulace (akumulace výkonu – pozn. redakce) nám dal technický náskok, který hodláme dále rozšiřovat.“
foto: Fraunhofer Institute
ESAM je podle svých tvůrců vhodný pro malou i velkou sériovou výrobu. Podle Bräunlicha mohou být náklady na stavbu podvozku o 20 % nižší oproti klasickým technologickým řešením. Ke snížení ceny přispívají i progresivní výrobní technologie.
Navíc cenu stlačí i větší konkurence výrobců elektromobilů. Díky bloku ESAM může vyrábět nejrůznější elektromobily široká škála firem bez dalekosáhlých zkušeností z automobilového průmyslu. Modul lze navíc použít pro různě velká vozidla.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Autosalon Detroit 2015: nová baterie pro systémy Stop-Start
„Jelikož je modul škálovatelný, můžete jej použit od malých dodávek, přes větší komunální vozidla, autobusy až po nákladní automobily,“ vysvětluje Bräunlich. ESAM netvoří údajně ani přímou konkurenci kolům s integrovaným elektromotorem.
Podle Bräunlicha elektromotory umístěné do nábojů kol dosahují pouze 2000 otáček za minutu. Jsou tak vhodná pro motorky, malá elektrická vozítka nebo osobní elektromobily. Pro konstrukci větších vozidel není takové řešení vhodné.
No jen bych dodal ze uz asi
No jen bych dodal ze uz asi pred 10 lety sem videl porad ted uz nevim ale nejspise z japonska kde tehta ukazovaly vyvoj el.mot. v kolech tehda to bylo 8×8 auto ale ne nkladak ale spise prerostlej sedan stredni tridy mozna aj portak :-). Vkon byl 80koni na kolo a max dosazen rychlost byl na okruhu 320 to byl aj jejih cil takze ze el.mot. v kolech nedokazou konkurovat ha ha na dosazeni te rychlosti pri jejih kole coz byla cca 18″ a nejaka normlni guma to bylo neco kolem 12000ot/min coz je podle me ukazka ze to de :-). Ale je fakt ma to sve pro i proti co do ucinnosti je to nej zadne straty na prevdovce atd ale nadruhou stranu jk uz tu nekdo psal neodpruzene hmota je celkem problem 🙁
Nejspíš myslíte
Nejspíš myslíte elektromobil Eliica?
Ano to je on a koukam ze sem
Ano to je on a koukam ze sem si uz aj popletl tu maximalku ze to je az 370 a ne 320 🙂 no a to je prosim pekne 10 let dozadu ano ma 8 kol a nikdo neresil dojezd ale tvrdit tedy ze el.mot. v kole je nekonkurenceschopnej je podle me hovadina a tohle to ndherne dokazuje 🙂 a sem aj nazoru ze casem toto reseni prebere oteze diky ete vetsi nenarocnosti na udrzbu nizsi straty trenim a hlavne i prostoru protoze nezabere el.mot zzne misto v kabine ani nikde jinde krom ola samotneho jen staci doresit veci jako snizeni hmotnosti a zvyseni odolnosti zaveseni 🙂
Na okruhu nejsou díry a
Na okruhu nejsou díry a výtluky, tam hmotnost kola nevadí.
Elektromotor z plastu ani kevlaru nevyrobíte.
To po sobe nikdo nic
To po sobe nikdo nic necte?
Zadny ESAM ale ESKAM.
http://www.iwu.fraunhofer.de/de/presse_und_medien/ESKAM.html
http://www.emobilight.de/
Je i varianta s odpruzenim jednotlivych kol.
vsetci vyrobcovia zabudaju
vsetci vyrobcovia zabudaju na magneticky odpor. nikde som este nevidel ze by sa pouzival magneticky tlmic kombinovany so vzduchovymi tlmicmi a pruzinami.
Nechapem ako je mozne ze sa to stale nevyuziva a pritom by to bolo tak jednoduche. Asi uz konecne napisem do nejakej automobilky a vstiepim im tuto myslienku perovania.
kvapalinu musia konecne nahradit magnety a magneticka sila!
a na dobijanie baterii bude
a na dobijanie baterii bude sluzit potom taktiez magneticky motor:
https://www.youtube.com/watch?v=CDpKqdcDDrQ
21. storocie je o vyuzivani magnetizmu a elektriny!
nezaspime dobu!
https://www.youtube.com/watch
https://www.youtube.com/watch?v=fqJDrFMqGlU
ano, na tomto odkaze je
ano, na tomto odkaze je krásně vidět jak to nefunguje
děkuji vám
hlavne sa zobud, magneticky
hlavne sa zobud, magneticky motor, nerob zo seba …
po svete beha kopa ludi, su ochotni verit takym nezmyslom, a potom sa divime ze su vojny a nabozenstva ovladajuce masu ludi.
nikdy nepochopim preco existuje ludska hlupost a preco je tak casta.
google: kwapil cz
google: kwapil cz
Jestli se nepletu,
Jestli se nepletu, používal to někdo na Dakaru. Myslím, že se to vyplatí hlavně do terénu, kde ta získaná energie je mnohem větší než na asfaltu.
Pořád někdo zkouší
Pořád někdo zkouší řešení s vysokou neodpruženou hmotou?
Není jen doprava osobní –
Není jen doprava osobní – nemýlím-li se tak na podobném principu fungují některé speciální stavební a zemědělské stroje, jež možná tomuto byly předlohou, a tyto v praxi už fungují.
Speciální stroje se
Speciální stroje se pohybují pomalu, tam neodpružená hmota nevadí, ale v 80km rychlosti s tím trefit nějaký výtluk …