E.ON už má 100 veřejných nabíjecích stanic, nejnovější je v Českých Budějovicích

Výstavba veřejné dobíjecí infrastruktury pro elektromobily nezpomaluje. Tuzemská síť dobíječek houstne, na čemž se podílí i společnost E.ON.

Stou veřejnou dobíjecí stanici E.ON nainstaloval u českobudějovického supermarketu Terno
foto: E.ON

E.ON jako jeden z největších investorů do veřejného dobíjení v Česku v minulém týdnu instaloval do své sítě stou veřejnou dobíjecí stanici. Stojí v Českých Budějovicích u supermarketu Terno.

„Dosažená stovka je pro nás významným mezníkem. Na konci příštího roku plánujeme svou síť minimálně zdvojnásobit. Z hlediska rostoucího počtu stanic jsem velký optimista. Už neplatí tvrzení, že infrastruktura je nedostatečná. Stejně jako my v E.ONu, buduje dobíječky i konkurence a síť dobíjecích stanic již pokrývá víceméně celé území republiky,“ říká Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON.

Tuzemské silnice v tuhle chvílí brázdí zhruba pět tisíc elektromobilů, které mohou využít okolo 700 dobíjecích veřejných stanic. Ty rychle přibývají. Jen společnost E.ON má ve výstavbě dalších šest desítek stanic.

První veřejnou stanici E.ON postavil už v roce 2011 a stále stojí na brněnském letišti. „Lze na ní dobíjet přes půjčený čip přímo u obsluhy letiště. Nejde na ní ještě využít kartu E.ON Drive,“ dodává Helena Švejdová z oddělení Mobility Services.

Počty veřejných dobíječek rostly v dalších letech pomalu. V roce 2013 měl E.ON čtyři veřejné dobíječky, o rok později šest, v roce 2016 jedenáct a před třemi lety patnáct. Velký boom přišel v posledních dvou letech, kdy se počet vyšplhal už na stovku.

„Aktuálně máme 70 postavených vlastních stanic a dalších 30 stanic zapojených v naší síti je partnerských,“ připomíná Martin Klíma službu Partnerská dobíječka, kterou E.ON na českém trhu letos na jaře zavedl.

Dobíjecí stanici si pořídí partner a E.ON ji za něj provozuje a otevře pro veřejnost. Ona se pak chová jako jakákoliv jiná stanice v síti E.ON Drive. Zájem o tuhle službu je značný a překonává předpoklady.

„Partnerská dobíječka je příkladem toho, jak se do budování veřejné infrastruktury zapojují i jiné subjekty než jen energetické firmy, což je velmi důležité a pro další rozvoj klíčové,“ pochvaluje si Martin Klíma.

Nejvytíženější je Vystrkov, doplní ho druhý dobíjecí hub u Lovosic

Ze 70 stanic ve vlastnictví E.ONu je 54 rychlodobíjecích, 13 pozvolných a tři ultrarychlé. Dva ultrafasty už fungují ve Vystrkově a na Rozvadově. Třetí ve Vyškově čeká spuštění v nejbližších dnech.

Z partnerských stanic je 27 pozvolných, jedna rychlodobíjecí a dva hyperchargery, které mohou řidiči využít v Olbramovicích. Vzrůstající trend elektromobility není vidět jen na růstu dobíječek, ale i na statistikách E.ONu z posledních dvou let.

Za rok 2019 odebrali řidiči ze sítě E.ON Drive 255 MWh. Letos to je už 317 MWh a dalších téměř 6 MWh poskytly elektromobilům partnerské stanice. Celkem je to za dva roky přes 578 MWh elektrické energie.

Nejvíce vytěžovanou lokalitou je dobíjecí hub ve Vystrkově u Humpolce u dálnice D1. Z celkového počtu jen tady během posledních dvou let řidiči odebrali téměř 80 MWh, tedy přibližně jednu sedminu celkového objemu.

Vystrkov byl otevřen už v roce 2016 a byla to první lokalita, kde se dalo platit kartou E.ON Drive. Od té doby už byl několikrát modernizován. Aktuálně je na něm jedna ultrarychlá dobíjecí stanice, která byla otevřená jako první v Česku, čtyři rychlodobíječky a jedna AC stanice.

„Je to jedna z cest, kterou do budoucna chceme jít. Nechceme jen stavět dobíječky po jedné v různých lokalitách, ale soustředit je do podobných hubů, kde bude více stanic a více možností pro řidiče. Druhý už chystáme v Sulejovicích poblíž Lovosic u dálnice D8 a tím pokryjeme i cestu na sever Čech a do Drážďan do Německa,“ doplňuje Martin Klíma.

Zapomínat ale E.ON nebude ani na dobíječky u klíčových dopravních tepen a v plánu jsou i méně vytížené lokality. Důležitá je spolupráce s obchodními řetězci, u kterých řidiči také hojně dobíjejí.

Vždyť nejvíce vytěžovanou samostatně stojící stanicí je ta u brněnského Globusu. Jen na ní za poslední dva roky doplnili elektromobily přes 53 MWh elektrické energie. Třetí nejvyužívanější lokalitou je pak jihlavská Intercora, kde se objem blížil 30 MWh.

Roste nejen počet stanic i uživatelů

Síť E.ON Drive začala fungovat v dubnu minulého roku. Za tu dobu počet registrovaných uživatelů neustále narůstá. Aktuálně je vydaných přes dva tisíce karet, díky kterým mohou řidiči na stanicích platit.

A společně s tím roste i počet dobíjení. V roce 2019 evidoval E.ON 21 922 dobití na svých stanicích. Letos už je to 25 575 dobití s průměrem 40 minut na jednu návštěvu a dalších zhruba pět set dobití evidují i partnerské stanice v síti E.ONu. Tam většinou řidiči zůstávají kolem sta minut.

„Naše služby se neustále snažíme posouvat. Jako jediná společnost na trhu nabízíme uživatelům našich stanic technickou podporu non stop, sedm dní v týdnů. Stanice jsme začlenili do roamingové platformy Hubject, díky které u nich mohou platit i řidiči jiných evropských sítí, čímž také roste i profit majitelů dobíječek v našem partnerském programu. Chtěli bychom také, aby si naší kartou mohl dobít řidič po celé Evropě. I to je věc, na které pracujeme,“ ujišťuje Martin Klíma.

tisková zpráva

3 Comments on “E.ON už má 100 veřejných nabíjecích stanic, nejnovější je v Českých Budějovicích”

  1. Jinak na obrázku nejsou lupiči v maskách, ale zaměstnanci
    Jinak na obrázku nejsou lupiči v maskách, ale zaměstnanci E.ON, kteří jsou nuceni v hadru přes ksicht makat i venku s rozestupy. Ptal jsem se totiž na LinkedIn, proč takový nesmyslný obrázek, a bylo mi odpovězeno interním nařízením. Takže klasika, ne imunita a zdravý rozum, ale hadr přes ksicht porazí všechny viry, bacily a vůbec všechno.

Napsat komentář