E.ON otevřel v Rozvadově druhou ultrarychlou dobíječku, nabíjí obnovitelně

E.ON v tomto týdnu otevřel svou druhou ultrarychlou dobíjecí stanici s výkonem 175kW pro elektromobily v Česku. Stojí na Rozvadově u benzinové pumpy MOL.

Elektromobilisté u nové rychlonabíječky nabijí své vozy energií z obnovitelných zdrojů stejně jako na řadě dalších stanic v síti E.ON.
foto: E.ON

Ultrarychlé dobíječky E.ONu na Rozvadově a Vystrkově jsou první svého druhu v ČR, kde elektromobilisté nabijí svá auta čistě zelenou energií. Elektřina z obnovitelných zdrojů je řidičům k dispozici i u dalších dobíječek v síti E.ON Drive. Ceny za dobití přechod na zelenou nezměnil.

Už v srpnu minulého roku E.ON jako první v Česku zprovoznil ultrarychlou dobíjecí stanici pro elektromobily ve Vystrkově u Humpolce. Po necelém roce přidává druhou.

I tady si řidiči vybraných aut dobijí z nuly na 80 procent kapacity baterie během deseti minut. Novou stanici E.ON vybudoval na klíčové lokalitě při cestě do Německa u benzínové pumpy MOL na Rozvadově. V nadcházejících letech pak postaví díky podpoře z dotačního programu NEXT-E ještě další dvě ultrarychlé stanice.

„Jedna by měla vyrůst ve Vyškově a druhá v severních Čechách. Když k tomu připočteme již stávající stanice ve Vystrkově a v Rozvadově, tak pokryjeme hlavní dopravní koridory v České republice,“ vysvětluje Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie.

Na Rozvadově je navíc vedle ultrarychlé stanice i klasická rychlodobíječka, takže celkem v lokalitě mohou dobíjet tři auta současně – jedno na ultrarychlé a dvě na rychlé dobíječce.

E.ON má v dobíječkách zelenou energii

E.ON aktuálně provozuje v Česku 52 veřejných dobíjecích stanic. Na řadě z nich – a obě ultrarychlé nejsou výjimkou – se začala objevovat speciální samolepka, která ukazuje, že právě u této stanice si lidé dobijí elektřinou z obnovitelných zdrojů.

„Odpůrci elektromobility často říkají, že elektromobil má ve skutečnosti svůj komín v uhelné elektrárně. Chceme ukázat, že toto vnímání lze zásadně změnit a že e-mobilita může být ještě více zelená a šetrnější k životnímu prostředí,“ vysvětluje Martin Klíma.

„V tuto chvíli mohou řidiči u většiny našich stanic odebírat zelenou energii a přidáváme další. Navíc ceny zůstávají stejné,“ dodává Helena Švejdová, projektová manažerka Mobility Services.

Zelenou energii používá E.ON i v neveřejných dobíječkách ve vlastních provozech, ale zatím se netýká jedenácti Partnerských dobíječek, kde si původ elektrické energie určuje vlastník.

V minulém roce zaznamenala společnost E.ON výrazný nárůst počtu dobití i objemu odebrané energie na svých stanicích. Celkem zákazníci v Česku odebrali 331,35 MWh elektrické energie, což byl trojnásobek oproti roku 2018.

„Vzhledem k tomu, že u nás roste počet elektromobilů a zároveň se intenzivně rozšiřuje i síť dobíječek, předpokládáme, že úměrně tomu poroste také objem odebrané elektřiny v tomto roce. Proto jsme nakoupili takové množství energie z obnovitelných zdrojů, které nám bude stačit na předpokládané využití našimi zákazníky,“ popisuje Martin Klíma.

Přechod na zelenou energii se nijak neprojeví na cenách za dobíjení. Registrovaný zákazník zaplatí za kWh u AC stanice 3 Kč, u rychlodobíjecí 6 Kč a u ultrarychlé stanice 9 Kč. Neregistrovaný pak zaplatí 9, 11 a 13 Kč. Ceny dobíjení u Partnerských dobíječek si určují jejich vlastníci.

Nová ultrarychlá dobíječka v Rozvadově je postavena s výkonem 175 kW. Je modulární, takže může být rozšířena až na 350 kW. Technologii dodala firma ABB.

Konektory má CCS Combo a CHaDemo a platba je možná kartou E.ON Drive nebo jakoukoliv jinou platební kartou. Aktuální plný výkon využije jen několik málo typů vozů, které se v Česku prodávají. Patří mezi ně například Audi e-tron, Tesla Model 3 či Porsche Taycan. Nicméně dobíjet u ní mohou i další.

„Stanice si díky chytré komunikaci s elektromobilem sama zjistí maximální možný dobíjecí výkon vozu a optimalizuje proces tak, aby byl co možná nejrychlejší,“ vysvětluje Martin Klíma.

O ultrarychlé dobíjení je zájem. Za devět měsíců fungování eviduje ultrafast E.ONu 375 dobití vozů, při kterém se celkově spotřebovalo téměř 9 MWh elektrické energie.

tisková zpráva

9 Comments on “E.ON otevřel v Rozvadově druhou ultrarychlou dobíječku, nabíjí obnovitelně”

  1. Nechápu jak se můžou chlubit,že to jde z obnovitelných
    Nechápu jak se můžou chlubit,že to jde z obnovitelných zdrojů. Stanice budují z dotací a ještě se nestydí nabízet nabití za takové ceny.To už se pak elektomobil nevyplatí, stačí příklad u Audi E-tron
    kde pří nabití na 100% u 175Kw stanice zaplatíte 810,-Kč a dojezd ca 400Km. Vezmu obdobné auto na naftu se spotřebou 7 litrů a stejná vzdálenost mě bude stát 750,-Kč a rozdíl ceny auta ví každý sám.
    Měly nechat ceny tak jak byli na začátku 3kč za 1KW to bylo v pořádku. V Praze u globusu bylo štěstí když byl stojan volný a teď po zdražení je stojan skoro pořád volný (proč asi)

  2. Předně – Děkujeme.
    Ale – nechci aby to znělo jako

    Předně – Děkujeme.
    Ale – nechci aby to znělo jako rouhání, nicméně jak je i v článku uvedeno tyto výkony zatím využije minimální množství EV. Když už jsou peníze a chuť na budování nových nabíječek, tak milý Eone, alespoň průměrnou 50 kW někde okolí: Jičína, Svitav, Šumperka, Klatov, Vimperku či Znojma.
    Ono 15 až 20 minut na této klasické 50 kW nabíječce, by v těchto oblastech pro (v tuto chvíli) dominantní část EV značně usnadnilo plánování cest.

    1. Náhodou, z taktického hlediska je to dobré umístění. Je
      Náhodou, z taktického hlediska je to dobré umístění. Je to poslední benzinka v CZ a staví tam snad většina aut, co mířá dál do DE. Stejně jako teď tam řidiči tankují levnější PHM, tak tam budou nabíjet levněji než je to v Německu. Na D5 blízko u hranic takováto nabíječka chyběla (mě teda ne, majitelům EV :-))

      EON to staví ne proto, aby majitelům usnadnil plánovaní někde v ČR, kde ta síť je hustá dost, staví to s ohledem na budoucnost a ziskovost. A z tohoto hlediska se to jeví jako dobrý krok. A myslím, že dnes už většina nově prodávaných EV umožňuje nabití výkonem přes 50 kW, ne?

      Já mít EV a jezdit s tím stejnou trasu jako teď, tak se hodně raduji, by mi to dost pomohlo 🙂

      1. Beru argument, že je to dobré místo. Ta nabíječka tam má
        Beru argument, že je to dobré místo. Ta nabíječka tam má své nesporné opodstatnění.
        Ale k argumentu, že staví tam kde očekávají výtoč = rentabilitu. No ten bych bral, kdyby to byla jejich investice. Jenže pokud vím, staví to s dotace, jejíž podmínky jednoznačně zní, že mají stavět nabíječky za účelem rovnoměrného pokrytí území.
        Proto jsou to nabíječky s dotací, aby stáli tam, kde se to komerčně hned tak nevrátí / nevyplatí.
        Vašimi slovy, „měli by to tedy stavět tam, kde řidičům EV usnadní plánování někde v ČR“.

        1. Pokud na to je dotace a pokud jsou nějaké podmínky, tak
          Pokud na to je dotace a pokud jsou nějaké podmínky, tak předpokládám, že ty podmínky splnili, ne? Jinak by nedostali dotaci, nebo by ji museli vrátit. Tady zřejmě není o čem se bavit. A pak… tato rychlá nabíječka je zatím druhá v ČR (krom Tesly), takže co se týče pokrytí, tak to je rovnoměrné, ne? 🙂

          Takže pokud splní dotační podmínky, což zřejmě plní, tak je vše v pořádku. Oni sice dostanou dotaci, ale chtějí na tom v budoucnu i vydělávat, pochopitelně. Proto to staví tak, aby splnili podmínky, ale zároveň aby byla nějaká rentabilita. Což plně chápu.

          1. No papírově splnili, ale reálně to účel neplní.
            Ta

            No papírově splnili, ale reálně to účel neplní.
            Ta podmínka tuším zní, stavět tak, aby došlo k rovnoměrnému pokrytí území.
            Jako já jsem taky rád, že tam ta nabíječka je, to ANO, jen na Rozvadově jsou teď dvě rychlá a ultra rychlá, a okolo Jičína nemá Eon v okruhu 50 km NIC.
            To je díky Trutnovu a okolním Krkonoším taky poměrně vytížený směr.
            A abych nešil do Rozvadova – v Praze jich máme taky požehnaně, i když tady je to zas asi obhajitelné počtem obyvatel – tedy zvýšená koncentrace.
            Přesto si myslím, že mnou (v prvním příspěvku vlákna) vyjmenované lokality by si svou 50 kW DC zasloužili.

Napsat komentář