E.ON má v plnicích stanicích pro auta na plyn biometan, je ekologičtější

Po elektřině z obnovitelných zdrojů v dobíjecích stanicích nabídne E.ON na vybraných plničkách CNG ve své síti řidičům biometan.

E.ON podporuje čistou mobilitu nejen rozšiřováním sítě dobíjecích stanic pro elektromobily, ale i stavbou plnicích stanic na CNG. A snaží se o to, aby tento způsob dopravy byl ještě ekologičtější.
foto: E.ON

Tímto krokem se „ozelení“ přibližně čtvrtina celkového objemu plynu, který klienti u plniček E.ONu po celé republice během roku odeberou. Dodavatelem zeleného plynu je společnost RWE.

V Česku je něco málo přes dvě stovky plnicích stanic CNG. E.ON z toho provozuje sedmadvacet a na šesti z nich se objevila značka, která zaručuje odběratelům, že palivo jejich aut pochází z biologicky rozložitelného materiálu a není zatíženo těžbou.

„Biometan, který od prvního června na šesti stanicích máme, odpovídá zhruba čtvrtině veškerého objemu, který u nás zákazníci nakoupí,“ říká Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON.

Jedná se o plničky v Brně u čerpací stanice Benzina, v Humpolci, v Českých Budějovicích u čerpací stanice Jihotrans, ve Zlíně, v Nýřanech a v Břeclavi. Všechny lokality patří dlouhodobě k nejvytíženějším veřejným stanicím v síti E.ONu.

Dobrou zprávou pro řidiče je to, že ekologičtější palivo ve stanicích se neprojeví na ceně. Ta zůstává stejná jako doposud.

Zájem o využívaní vozidel na CNG neustále roste, což potvrzují i statistiky E.ONu. V minulém roce řidiči odebrali jen na jeho stanicích 5 223 m3 plynu. S dalším růstem se počítá i v tomto roce.

Stlačený zemní plyn představuje v současnosti nejčistší pohon z běžně dostupných fosilních paliv. Ale stále je to palivo, které se musí těžit.

„Biometan k tomu nabízí skvělou alternativu. Jedná se o bioplyn, který je vyčištěný od sirných a dusíkatých látek, oxidu uhličitého a vody a tím svou kvalitou a složením odpovídá zemnímu plynu. Výsledný produkt má obsah minimálně 95 % metanu. Přitom se získává z biologicky rozložitelného materiálu. Na jeho kvalitu jsme získali všechny záruky i potřebné certifikáty,“ vysvětluje Petr Hrubý z oddělení Mobility Services společnosti E.ON. Dodavatele E.ON dlouho hledal a nakonec se dohodl se společností RWE.

RWE Supply & Trading má s dodávkami biometanu bohaté zkušenosti. První podobný obchod uskutečnila už v roce 2012. Už čtyři roky je navíc držitelem mezinárodního ISCC certifikátu pro obchod, dodávky a skladování biopaliv, která zahrnují i biometan.

Od té doby se společnost RWE stala jedním z hlavních hráčů na trhu s obnovitelnými zdroji a zelený plyn je nedílnou součástí strategie obchodní jednotky RWE Gas SBU. Biometan, který RWE aktuálně dodává do České republiky, pochází ze západní Evropy a byl vyroben z odpadního materiálu.

Emisní faktor CO2 u biometanu prodávaného na čerpacích stanicích E.ON je méně než čtvrtinový oproti klasickému stlačenému zemnímu plynu a méně než pětinový oproti benzínu nebo naftě.

„Protože společnosti RWE i E.ON mají certifikaci ISCC, naše smlouva o dodávce znamená první dovoz certifikovaného biometanu do České republiky. Je to také důležitý krok v úsilí RWE o zvýšení prodeje biometanu na český trh,“ zdůrazňuje Petr Kalina, manažer portfolia plynů ve společnosti RWE Supply & Trading.

Síť plniček se stále rozšiřuje

V rámci naplňování konceptu čisté mobility se v nadcházejících dvou letech chystá masivní výstavba dobíječek elektromobilů, kterých chce mít na konci roku 2022 jen E.ON na tři stovky po celé republice. Vedle toho budou dál vznikat i plnicí stanice na stlačený zemní plyn.

Na přelomu roku otevřel E.ON novou stanici v Praze na Mladoboleslavské ulici, kam už si zákazníci pravidelně našli cestu. Brzy se řidiči dočkají také zprovozněné stanice na dálnici D8 u Lovosic, která by měla začít fungovat během léta.

Na podzim by se pak měly otevřít další plničky ve Strakonicích a v Plzni. V závěru roku pak začne výstavba další stanice v Českých Budějovicích u čerpací stanice Benzina.

tisková zpráva

4 Comments on “E.ON má v plnicích stanicích pro auta na plyn biometan, je ekologičtější”

  1. Abych byl upřimný, moc to nechápu. Biometan, a co jako? To
    Abych byl upřimný, moc to nechápu. Biometan, a co jako? To je jako lepší? Pro mě to je spojené s negatovní emocí, všechny ekosajrajty poškozují motory, některé více a ty novější motory třeba méně. Proč byc měl dostávat ekosr*čku, když mohu jezdit ekologicky na CNG? Biometan ať spálí v kotlích, tam to asi tak vadit nebude.

    1. Zdravím, co máte prosím na mysli označením „buffer“? Zásobník plynu na benzince nebo nádoby v autě či něco jiného?
      Ať tak či onak, vždy přeci záleží na jejich objemu, který může být různý.
      Jinak spíše předpokládám, že většina lidí s vozidly na CNG, resp. biomethan, tankuje do plna. Většinou se mi podaří natlačit do prázdných zásobníků 15-16 kg a pokud trefím benzinku se slabým kompresorem, tak taky třeba jen 12 kg. Jedna taková je v Brně Slatině a vyhýbám se jí, protože hned vedle ní je druhá, bezproblémová.

Napsat komentář