Emise nových aut v Evropě už třetím rokem rostou, letos přijde zlom

Nová osobní auta prodaná v Evropě v loňském roce vykázala průměrné emise CO2 121,8 g/km. Je to o 1,3 g více než v roce 2018 a znamená to nárůst třetí rok v řadě.

Automobilky se tak vzdálily emisnímu cíli 95 g/km, za jehož nesplnění jim již v letošním roce hrozí sankce. Vyplývá to ze statistiky společnosti JATO Dynamics.
foto: Toyota

Průměrné emise se podařilo meziročně snížit jen čtyřem značkám z dvacítky největších. Vede japonská Toyota, která jako jediná vykázala průměr pod 100 gramů. Emise snížila o 2,3 % na 97,5 g/km.

Japonci za svůj úspěch vděčí prodejům hybridních vozů, které v Evropě tvoří až 60 % jejich odbytu. V Evropě Toyota loni prodala přes půl milionu hybridních aut. Letošní rok bude podle expertů pro automobilky vyrábějící v Evropě znamenat historický přelom.

Direktivní nařízení EU je nutí výrazně snižovat průměrné emise u vyráběných vozů, což může vést ke zdražování. „Navýšení emisních limitů CO2 naše prodeje neovlivní ani nezdraží naše auta. Zpřísněné normy Toyota i Lexus plní díky hybridním technologiím. Nové vozy tedy splní limity a majiteli se tudíž vyplatí i do budoucna,“ říká generální ředitel zastoupení značky Toyota a Lexus v ČR Martin Peleška.

Emise dále snížil Citroën (106,4 g/km), Opel (124,9 g/km) a BMW (129 g/km). Výrobci nejpopulárnějších elektromobilů, jako jsou Renault, Nissan nebo Volkswagen, své průměrné emise i přes nárůst počtu prodaných elektrických aut snížit nedokázali.

Emise Renaultu vzrostly o 3,4 g/km, Nissanu o 1,4 g/km, Volkswagenu o 2,0 g/km, Hyundai o 2,0 g/km a Audi o 2,6 g/km.

Mohou za to SUV

Prodej elektromobilů za poslední rok vzrostl, ovšem růst nebyl tak významný, aby vyrovnal nárůst prodejů benzínových vozů nahrazujících diesely. Hlavním důvodem růstu emisí v Evropě jsou ale SUV.

Jejich obrovská popularita a poměrně nízké projektové náklady zapříčiněné tím, že mají řadu společných dílů s osobními vozy, přinášejí jejich výrobcům značné zisky z prodeje, nicméně spotřeba pohonných hmot a emise CO2 narůstají.

V uplynulém roce dosahovaly emise CO2 pro SUV 131,5 g/km, což je značně více než u limuzín (131 g/km). „Průměrné emise elektrifikovaných automobilů dosáhly v loňském roce 63,2 g/km, tedy asi poloviny emisí konvenčních benzínových a naftových vozů. I přes zaznamenaný růst činil podíl elektromobilů na trhu pouze šest procent všech nových registrací, což nestačilo na to, aby došlo k zastavení negativního trendu,“ uvedl globální analytik JATO Felipe Munoz.

Nejčistší vzduch má Norsko, Česko je na 17. místě

Pouze dva státy měly loni průměrné emise CO2 nových automobilů pod 100 g/km. První místo zaujímá Norsko s výsledkem 60,3 g/km a druhé je Portugalsko, které během jediného roku zredukovalo svůj výsledek o 22,2 g/km a dosáhlo úrovně 83,2 g/km.

Třetí místo obsadilo Nizozemsko, kde se nečekaný úspěch elektromobilů, včetně Tesla Model 3, přičinil ke snížení výsledků o 5,9 g/km a poklesu na 100,1 g/km. Česká republika je na 17. příčce se 126,9 g/km. Na druhém konci žebříčku je Švýcarsko se 137,7 g/km a Polsko se 131,4 gramu.

tisková zpráva

24 Comments on “Emise nových aut v Evropě už třetím rokem rostou, letos přijde zlom”

  1. „Emise nových aut v Evropě už třetím rokem rostou“
    „Mohou

    „Emise nových aut v Evropě už třetím rokem rostou“

    „Mohou za to SUV“

    „Hlavním důvodem růstu emisí v Evropě jsou ale SUV.“

    Ano SUV almary s efektivitou pojízdné cihly jsou v dnešní době pěknej hovadismus. Opakujem to tu stále dokola, ale lidi je stále chtěj protože se jim do nich tak fajn nastupuje a seděj výš.

    1. Nejsou hovadismus, jsou krásným barometrem, kde je celé
      Nejsou hovadismus, jsou krásným barometrem, kde je celé snižování emisí lidem…zařve se, udělá se restrikce, omezení, ukřižuje se pár lidí se starším autem a pak hurá do takové ptákoviny…to je takový krásný příklad ekologismu – takového náboženství dnešní doby

      Je krásně vidět, jak je blbost se zbavovat staršího rozumného auta – tyhle almary nemají nižší spotřebu ani nižší emise než to starší auto, zvlášť, když je jasné, že starší auta už v soukromém vlastnictví až na výjimky jezdí nižší porce kilometrů. Takže tahle alamara když najede 25 000 km/rok a starší auto 8 – 10 tis km/rok není co řešit a paradoxně, je větší přínos vyměnit za BEV tuhle almaru než to starší auto. Jenže, co s takovou almarou – pokud se nechá sešrotovat, protože to vlastně není potřeba, tak jsou to další zbytečné emise.

    1. a pak korporace zdraží elektřinu (to je v plánu) a
      a pak korporace zdraží elektřinu (to je v plánu) a obyčejní lidé budou vzpomínat, jak žili v blahobytu a ničemu ani přírodě to nepomůže 🙂

      is.gd/kbYrfn

      nebuďme naivní … ještě budeme rádi (většina populace) kupovat stará dízlová auta, protože cena ropy půjde dolů a fosilní auto bude provozně nakonec levnější, a to říkám jako fanoušek Tesly a EV aut

    2. sú emisie a emisie.
      odhliadnuc od CO2, ide viac o NOx,

      sú emisie a emisie.
      odhliadnuc od CO2, ide viac o NOx, polietavý prach (autami síce nie produkovaný, ale vírený), mikročiastočky, ktoré žiaden zprodukovaných filtrov nezachytí, …
      a k zdraženiu elektriny – myslím, že sa to bude týkať „nočného“ prúdu, naopak zlacnie „vysoká tarifa“ – vcelku sa cena vyrovná, keď bude spotreba vyrovnaná v celom dni.

    3. Pokud má mít elektromobilita reálnou šanci se udržet
      Pokud má mít elektromobilita reálnou šanci se udržet musí být konkurenceschopná bez dotací.
      Ad emise naivko – když je na vsi 100 aut a 100 domů, copak tam asi dělá větší emise – auta co ráno dojedou, nebo kotle, co běží 2/3 dne?

        1. To je sice fajn připomínka, jednak mluvíme o třech až
          To je sice fajn připomínka, jednak mluvíme o třech až čtyřech měsících ročně, druhak řada lidí i přes léto v tom ohřívá vodu a třeťak ta auta po vsi moc nejezdí, přijedou a odjedou..
          Takže pokud má někdo rezervu v topení a bude přemýšlet jestli elektroauto, nebo efektivnější a méně čmoudící systém vytápění, za mě je jasno..

              1. Pokud je motivací pro nákup EV „chovat se šetrně“, tak by
                Pokud je motivací pro nákup EV „chovat se šetrně“, tak by jste mohl mít pravdu. Otázka je, kolik lidí se řídí touto motivací. Existuje určitě i nemalá skupina lidí, co si koupí EV ne pro ten pocit „chovat se šetrně k přírodě a prostředí“, ale proto, že jim EV vyhovuje, líbí se ji a mají na něj. A klidně dál topí třeba plynem, FVE nemají… protože pro ně je prioritou ten EV.

                1. Ale jistě a pokud si přečtete, mé příspěvky několik
                  Ale jistě a pokud si přečtete, mé příspěvky několik týdnů zpět, tak tuto variantu nevylučuji, jsou to ti, jež označuju jako technologické nadšence, fandy, rozhodnutí faktoru Chci To (anevím proč prostě chci) a dále např imagelovce. To se nevylučuje, ale tito lidé často nějaké životní prostředí neřeší – je to v poloze – tak mustang V8 doma je, všechno od applu mám třikrát, tak co si přikoupíme dneska?….
                  Nicméně lze konstatovat, že tyto skupiny jsou již dost často saturovány, případně se dosaturovávají…a pak budou muset přijí greyusers. Kteří si to koupí např. na základě společenské odpovědnosti (či jiného argumentu) – čímž si zdůvodní tu vyšší cenu nákupu …

                  Reálně – pokud by elektromobil nebyl za šílenou raketu spousta lidí by si uměla představit citigo jako druhé a x té auto do rodiny…jenže jak jsem tu psal – muselo by být za 300 000 Kč, aby se dostalo pod psychologickou hranici..

              1. Použitelný nový spalovací automobil, který by uspokojil
                Použitelný nový spalovací automobil, který by uspokojil nároky zákazníka je bohužel mimo rozpočet 85 % české populace. Všichni si tu kupují ojetiny a budou si kupovat i ojetiny elektrických aut. Na tom se nic nezmění.

                Technologie je stále ve vývoji a masová výroba, která by zlevnila elektroauta se ještě zdaleka nerozjela.

                1. S tím nesouhlasím. Ceny spalovacích aut začínají na 200
                  S tím nesouhlasím. Ceny spalovacích aut začínají na 200 tis. a můžu s ním jezdit bez omezení.
                  Nejlevnější elektromobil začíná 400+ a je ještě malinký a pomalu nabíjí. Další el. auto je až někde nad 700 tis.

                2. Jenže většina lidí potřebuje nebo chce něco většího a
                  Jenže většina lidí potřebuje nebo chce něco většího a lepšího než pidi plečku za 200 klacků, takže koupí patřičnou ojetinu. Sorry jako.

Napsat komentář