Elon Musk: Tesla možná bude mít vlastní dealery

Redaktor John McElroy z magazínu Autoline měl aktuálně možnost pohovořit s Elonem Muskem, šéfem Tesla Motors. Dozvěděl se mimo jiné, že v blízko budoucnosti možná začne automobilka budovat svou vlastní dealerskou franšízu.

Jedno z mnoha servisních center společnosti Tesla Motors
foto: Tesla Motors

Veterán automobilového novinářství John McElroy šel na Elona Muska poměrně zpříma. Prostě se ho zeptal zda si myslí, že dosavadní strategie budování vlastních prodejních a servisních míst má šanci se udržet a především dál rozšiřovat do všech 50 států .

Elon Musk, jak je jeho dobrým zvykem, upřímně připustil, že vlastní obchody nejspíš v budoucnu Tesle stačit nebudou. A že pravděpodobně bude muset rozjet „hybridní model“, kdy část obchodů a servisů bude Tesla provozovat sama a druhou část (možná mnohonásobně větší) nasmlouvaní dealeři.

Přitom právě proti dealerům momentálně Tesla Motors bojuje na mnoha frontách, tedy několika státech USA (např. Texasu). Dealeři se totiž bouří proti tomu, aby Tesla mohla sama prodávat svá auta a vlastně požadují (někdy na základě platných státních zákonů), aby toto Tesla činila přes ně, tedy dealery.

Automobilka Tesla Motors i její šéf Elon Musk se neskrývaně ohánějí inspirací ve společnosti Apple. Ta taktéž provozuje své vlastní obchody Apple Store. Po celém světě jich má na 400. Kromě toho ale umožňuje svého zboží i třetím stranám v podobně designovaných obchodech.

12 Comments on “Elon Musk: Tesla možná bude mít vlastní dealery”

  1. Ake su ti ludia ku.vy ked im
    Ake su ti ludia ku.vy ked im kusok zo svojho nedate, co ? A pritom co oni s tym maju ? Len prisli a zacali piskovat k hotovemu. Nechapem ako v modernom svete moze taketo jednanie prejst, ako si to vobec mozu dovolit ? Ludstu potrva este velmi dlho, ak vobec, nez trosku vyspeje, .. otrasne. Nenazrane svine.

    1. Nějak si to pleteš.
      Tady

      Nějak si to pleteš.

      Tady jde o jiný problém, a že může někdo koupit a dál přeprodávat. Zajážeš všechyn velkosklady? Zakážeš Amazon? Zakážeš Alzu? Proč i procesoru ano a u auta ne? Ani firma jako Apple tvůj postoj nezastává a to jsou jiní frajeři s rozpočtem co Musk může závidět…

      1. No … ono je to „kapánek“
        No … ono je to „kapánek“ inak. Tesla momentálne predáva vo svojich vlastných predajniach a to je tŕňom v oku spoločnosti, ktorá celoamericky zastrešuje dealerov. Táto spoločnosť si v jednotlivých štátoch vymohla nemožnosť autovýrobcom predávať svoje autá priamo, vždy len cez dealerov. Prepáč, ale toto je monopol jak Brno a obmedzenie podnikania ja Praha. Vôbec nechápem ako to mohlo v tak (relatívne) liberálnej krajine vlastne prejsť.
        Pritom sú mnohé správy, že dealeri moc predávať elektromobily nechcú – sú s tým spojené problémy – zaučenie samotných dealerov, viac vysvetľovania zákazníkom (klasické autá pozná každý, elektromobily nie), takže predaj trvá dlhšie a menej predá …
        Takže týmto vlastne sa Tesla snaží tak trochu zakryť vlastnú kapituláciu a nájsť si nejakých dealerov aby mohla v tých štátoch vôbec predávať autá …

        1. Právě to, aby nebyl
          Právě to, aby nebyl monopol to v té liberální zemi udělali.

          Dám ti příklad z našeho území, kdy dodavatel, automobilky omezovali záruční opravu pouze u svých smluvních partnerů. Nebylo to omezeno, kvalitou, ale výběrem „těch správných“. Ceny byly jaké byly.

          Nebo myslíš, že byla náhoda, že pád cen aut v ČR se schodoval s liberalizací, kdy automobilkám bylo zakázáno, že mohou prodávat jenom sami, maximálně „frenčízi“?

          Omlouváš postoj Tesly, ale reálný trh ukázal pravý opak. Tesla omezuje trh umělými pravidly, chce pouze a jenom prodávat sama, což v krátkém časovém horizontu vede k monopolu a sdražení. Nplatí na čistě monopolní trhy ze své podstaty, tam musí být přístup čisté kontroly zisku.

          1. Blbosť. Nie je to NIČ
            Blbosť. Nie je to NIČ iného ako obmedzovanie slobodného podnikania, kedy sa výrobci nemôžu podieľať na predaji SVOJICH vozidiel zákazníkom. Zaujímavé že v EU to tak nie je – môžete si kúpiť auto aj priamo od výrobcu. V USA t nie je o tom aby výrobcovia nemali monopol (ako by mohli, keby bolo dovolené predávať aj cez dealerstvá, že), am šlo iba o to, že si to dealeri politicky vydupali – je ich viac, majú väčšiu politickú podporu.
            Mimochodom – aké sú to tie čisto monopolné trhy? Ak chcem auto, môžem si ho kúpiť od toho, kto mi dá najlepšie a mňa neobmedzujúce podmienky, nie? Monopol totiž, možno vás prekvapím, vytvára štát …

        2. Přesně tak. Když už na
          Přesně tak. Když už na to musejí mít zákon, tak by tam měla být ta povinnost prodeje přes dealery až od nějakého většího počtu vyrobených kusů (třeba 100 tisíc ročně).

          Nějaká garážová firma vyrábějící 10 kusů ročně přece nemůže mít zákaz prodávat to sama a mít povinnost nabízet to přes dealery.

Napsat komentář