Elon Musk potvrdil, že Tesla vyvíjí vlastní čipy pro umělou inteligenci

Už začátkem minulého roku Tesla najala pro vývoj systému Autopilot známého vývojáře čipů Jima Kellera. Elon Musk nyní potvrdil, že skutečně vyvíjí specializované AI čipy.

Kamera systému Tesla Autopilot v B sloupku.
foto: Tesla

Jim Keller kdysi pracoval pro AMD a vyvinul úspěšné architektury Athlon K7 nebo Zen. Později pro Apple v době největšího boomu iPhonů a iPadů vytvořil procesory A4 a A5. Následně se vrátil k AMD, odkud ho ale zlanařila Tesla.

Jim Keller, Elon Musk a další zástupci Tesly se aktuálně zúčastnili konference o umělé inteligenci NIPS. Právě tam Elon Musk potvrdil, že Tesla pracuje na AI čipech.

Ty jsou primárně určeny pro její samořiditelnou platformu Tesla Autopilot. Elon Musk dále řekl, že věří, že díky Kellerovi se podaří vyrobit „nejlepší custom hardware pro umělou inteligenci na světě“.

Prozatím přitom Tesla využívá pro systém autonomního řízení Autopilot hardwarovou platformu Nvidia Drive PX. Pro plně autonomní řízení bude potřeba mít v autě extrémní výpočetní výkon a Tesla věří, že i tenhle problém dokáže rozlousknout.

Elon Musk nově odhaduje, že plně samořiditelná auta dokáže na trh uvést za zhruba dva až tři roky (předtím předpovídal už zhruba rok 2018-2019). Už nějaký čas jeho Tesla vyrábí elektromobily Tesla Model S a Tesla Model X, které jsou po hardwarové stránce údajně plně připraveny na zcela autonomní řízení.

Electrek.co

47 Comments on “Elon Musk potvrdil, že Tesla vyvíjí vlastní čipy pro umělou inteligenci”

  1. nehoněj příliš mnoho zajícú najednou?
    TM3 rozbeh

    nehoněj příliš mnoho zajícú najednou?

    TM3 rozbeh výroby
    Gigafactory dostavba
    plánovanie ďalších výrobných kapacít (Gigafactory 3 až XY)
    Tesla Semi
    Roadster 2
    nové baterky
    Uber-like aplikácia
    vlastný autopilot
    vlastný ČIP na autopilot
    fotovoltaicke strešné krytiny
    inštalácie úložných systémov
    powerwall
    vlastná sieť SuperChargerov
    vývoj nových SC

    chápem, že chce mať komplexné riešenie pod jednou strechou, ale… aby sa náhodou neocitli v situácii, že im dojde cash, pričom na výskum a vývoj všetkých týchto vecí dali 5 miliard (príklad), a reálne využitie u väčšinny z nich je 0, pretože vlastne nič nestihli dokončiť (čo by ani nebolo žiadne čudo, keďže to poväčšinou trvá nejaký ten pátek)

    1. Vypadá to tak, ale když se na to podíváme tak:
      TM3 skoro

      Vypadá to tak, ale když se na to podíváme tak:
      TM3 skoro hotovo, pokud už mají připravená auta k rozvozu, pak výroba začíná najíždět a bude asi jenom zrychlovat, bylo by dobře.

      Roadster II asi koncept spíš zatím
      Tesla semi pokročilá fáze, muselo se to rozjet pár let zpátky.
      Baterky jsou zavedeny a hotové.
      Appka bude spíš celkem levná proti zbytku
      Tašky se myslím už dělají a dodávají
      powerwall se už myslím taky dodává
      superchargery se dělají pomalu, ale je to běh na dlouhou trať

      Sice to tak může vypadat, ale myslím že dost z vyjmenovaných věcí se začala dávno v minulosti a teď se s nimi jde pomalu do finále.

    2. to je vpoho bitcoin ma jít na milijón dolarů do pár let to
      to je vpoho bitcoin ma jít na milijón dolarů do pár let to je další stonásobný rejžo ;))

      zpravy.e15.cz/burzy-a-trhy/meny/bitcoin-bude-brzy-stat-milion-dolaru-odhaduje-tvurce-antiviru-mcafee-ve-svem-optimismu-neni-sam-1340593

      finance.google.com/finance?q=BTC

      PS: kdo máte doma nejvíc ASIC ? 😉

      youtube.com/watch?v=K8kua5B5K3I

          1. Ja o nic prijit nemuzu, me se uz vlozena investice vartila
            Ja o nic prijit nemuzu, me se uz vlozena investice vartila pred pul dekadou, ted uz sem jen v zisku. Jinak ty zvasty o bubline uz slysime od roku 2010 a von ten mrcha bitcoin furt ne a ne zdechnout 🙂 Ale vpohode, zadny bitcoin prosimtebe hlavne nekupuj. Je to bublina, tulipanova horecka a letadlo, to vi kazda spravna lopata 🙂

                1. přirovnávat letadlo(pyramidu) k volnému obchodu může jen
                  přirovnávat letadlo(pyramidu) k volnému obchodu může jen Vondrák
                  Franta nakoupil bitcoin za 10 a prodal Lojzovi za 20
                  Lojza nakoupil za 20 a prodal za Pepovi za 40
                  Pepa nakoupil za 40 a prodal Vidlákovi za 80
                  Vidlák nakoupil za 80 a už nenašel dalšího Hejla takže se jen hřeje pocitem že má někde v pc uložené bitcoiny o které nemůže přijít :-))

                2. Ano a tomu se presne rika volny obchod, uz to pochop. Vsechno
                  Ano a tomu se presne rika volny obchod, uz to pochop. Vsechno ma jen takovou cenu kterou je nekdo ochotny za to dat.

            1. Ale Pepo. Uz zase? Zase se vyjadrujes k necemu o cem vis
              Ale Pepo. Uz zase? Zase se vyjadrujes k necemu o cem vis kulovy? Proc nam to delas? 1000 lidi nevlastni 40% bitcoinu, mozna tak na 1000 adresach je 40% bitcoinu. A to je trosku zasadni rozdil, protoze vetsina z tech adres jsou napr. cold wallety velkych burz jako Coinbase, ktere maji statisice zakazniku. Ale cti si dal ty bludy na novinkach a v blesku, vsak casem budes platit bitcoinem a ani o tom nebudes muset vedet, i na tebe pak dojde neboj 🙂

              1. tomu co tu meleš nemusí člověk rozumnět, aby poznal, že
                tomu co tu meleš nemusí člověk rozumnět, aby poznal, že je to kravina, je vidět, že o tom moc nevíš. Kdyby u nás měl někdo pouhých 100 bitcoinů (tedy nikoliv stovky) koupených za 9 USD, jak jsi psal o svém nákupu, tak nemusí 30 let pracovat při rozumném hospodaření. Kamarád měl vytěžených 17 bitcoinů, prodal je nedávno za 2,5 mil. a dnes si možná trhá vlasy, ale ten růst těžko mohl tušit. Dopadne to jako s cibulkama tulipánů v Holandsku, dej tomu čas. Dnes nám to přijde směšné, že někdo za pár vzácných cibulek tulipánů dal celý pivovar (30 tis. Guldenů).

                https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-12-08/the-bitcoin-whales-1-000-people-who-own-40-percent-of-the-market

                1. Pepiku, to ze ty nemuzes uverit ze nekdo ma stovky bitcoinu
                  Pepiku, to ze ty nemuzes uverit ze nekdo ma stovky bitcoinu neznamena ze je nema 🙂 Reknu ti novinku. CR byla u zrodu Bitcoinu jako jedna z velmoci pri pocatecnim tezeni, vznikl tu jeden vubec z prvnich tezebnich poolu(Slush pool), ktery jede do dnes. Taky prvni hardwarovou penezenku vytvorili cesi(Trezor) a 2. Nejvetsi vyrobce bitcoinovych automatu je take z ceska. Mily Pepo, ja znam mraky lidi co maji vic nez stovky BTC a prodavat se urcite nechystaji ( ja take ne). 15k$/BTC je smesna cena. Az zacne mit Bitcoin kapitalizaci jako zlato , tedy cenu cca 300k$/ BTC, pak mozna zacnu uvazovat o prodeji zlomku toho co vlastnim. Vis, Pepo, jak sis uz mozna mohl vsimnout, tak ja sem clovek trpelivy, pockam si na to co opravdu chci. Neprodavam bitcoiny za par dolaru jen, abych mel usmudlanych 2M kč, jak tvuj kamard, nekupuji usmudlanou Kiu, jen abych si mohl tahat triko ze jezdim v EV, apod:)
                  K tvojemu zvastu s cibulkama se nema cenu vyjadrovat, to je argument ktery pouzivaji ti nejvetsi hlupaci co o bitcoinu vi uplne prd. Ale vpohode, pokud Cibulky se pro tebe = kryptomeny , tak pak Cibulky se pro tebe = internet , tedy rad ty cibulky ocividne pouzivas a ani o tom nevis. Vsak sis na me vzpomenes az jednoho dne budes platit Bitcoiny, at uz dobrovolne nebo ne:)

                  Edit: Sem si vsiml, ze si postnul odkaz na jakysi Bloomberg clanek co tam mele o tech 1000 “lidech” co vlastni 40% bitcoinu. Asi si myslis, ze tim si dodas legitimitu a ze to musi byt pravda kdyz to pisou na internetu 🙂 Radsi se Pepiku mrkni sem (https://bitinfocharts.com/top-100-richest-bitcoin-addresses.html), tady vidis distribuci bitcoinu na adresy presne. Zjistis tam take napriklad ze to neni 40% ale 33% a ze napriklad hned 1. Nejbohatsi penezenka(se 120k bitcoiny)neni 1clovek ale jedna se o cold wallet Bitfinexu, jedne z nejvetsich Bitcoinovych burz, tedy se jedna o bitcoiny jejich statisicu uzivatelu. Ve vedění je sila, prejimat cizi nazory umi kazdy. Ale lidem jako ty staci vedet ze bitcoin je Letadlo, bublina a tulipanova horecka, pak je svet zase jednoduchy 😉

                2. Máš pravdu v tom, že se o bitcoin nebudu NIKDY hlouběji
                  Máš pravdu v tom, že se o bitcoin nebudu NIKDY hlouběji zajímat. Tu zprávu o 1000 lidech uveřejnilo většina serverů, které považuji za celkem důvěryhodné. Pokud tedy tvrdíš, že ten kdo má mozek vlastní stovky bitcoinů, pak bys to měl doložit, protože mozek v pravém slova smyslu v této zemi má cca 70% lidí, zbytek jsou podle statistiky idioti. Chápu to tedy tak, že patříš k nejbohatším lidem v ČR, gratuluji, víc k tomuto tématu nemám.

                3. Vondrak je možná nick Kellnera na Hybridu, Vondraku tak
                  Vondrak je možná nick Kellnera na Hybridu, Vondraku tak začni sakra už něco dělat pořádnýho a ne jen lichvu Home Credit, nakup třeba 10000 Tesel3 a udělej v čr pořádný carsharing i v malých městech

                4. Na to sou tu jini. Pokud vim tak pan Klimek ma s Ajem dobre
                  Na to sou tu jini. Pokud vim tak pan Klimek ma s Ajem dobre naslapnuto a ceka uz jen na roboticke auta a pak to rozjede.

                5. „Máš pravdu v tom, že se o bitcoin nebudu NIKDY hlouběji
                  „Máš pravdu v tom, že se o bitcoin nebudu NIKDY hlouběji zajímat.“ …. ja se obávám, Pepo, že je to ale oboustranné.

                  Dam ti radu do zivota, NIKDY neodsuzuj nove veci jen proto ze jim nerozumis. Vzdycky kdyz u sebe uvidis ze neco noveho odsuzujes, zkus pochopit ze problem je v tobe, nechces se menit, nechces se ucit tu danou novou vec, tak ji zacnes odsuzovat. Ale svet jde dal, nezajima se o tebe, co ty chces nebo cemu ty rozumis nebo nerozumis. Takze pokud rikas, ze se NIKDY nebudes o bitcoin zajimat, tak si sam sobe skodis z malichernych egoistickych duvodu.

                  Tahle rada, Pepo, se zlatem neda vyvavazit, doufam ze si ji vzmes k srdci.

                6. Nepotřebuju tvoje rady, nepotřebuju se v tomto směru měnit
                  Nepotřebuju tvoje rady, nepotřebuju se v tomto směru měnit a ani zajímat o takové hlouposti jako je akciový trh, nebo bitcoiny. Zajímá mě EV technologie a spousta zajímavých technologických věcí. Jak udělat z ničeho něco, přenechám lidem tvého ražení.

                7. 1***
                  ale musí se nechat že ti lidi co vytvoří z ničeho

                  1***
                  ale musí se nechat že ti lidi co vytvoří z ničeho něco a ještě to dokáží prodat lidem nakaženým mamonem mají určité nadání

  2. „vyvinul úspěšné architektury Athlon K7 nebo Zen“
    Zen

    „vyvinul úspěšné architektury Athlon K7 nebo Zen“

    Zen opravdu nevyvinul, Zen pouze dozoroval coby manažer z vedoucí pozice celého oddělení vývoje všech CPU krom serverových, a to pouze asi pětinu doby vývoje dané architektury. To je jako napsat že Musk vyvinul Tesla Semi nebo jakékoliv jiné auto Tesly.

        1. Otázka spíš zní, jestli se toho dožije Vaše Tesla.
          Otázka spíš zní, jestli se toho dožije Vaše Tesla. životnost vozu bych tipoval na nějakých 12-15 let maximum, pak začíná zastarávat technika, interiér i exteriér a celkově se začíná vyplácet poohlížet se po novém voze než investovat do nových sedaček, nové baterie, výměně/ opravě korodujících částí apod (nemusíte brát doslova).

          1. sedačky vydrží klidně 200tis./20let když se k nim
            sedačky vydrží klidně 200tis./20let když se k nim člověk chova slušně 😉 a baterky? četl jsem studie a prognózy ukazují na sotva 15% pokles kapacity po 10ti letech/100.tis takže těch 20 let myslím dají v pohodě i kdyby s 30% poklesem dojezdu což bude v roce 2033 fuuurt solidních min 200 km:)

            1. Studie a prognózy na delší horizont jsou jen jakési
              Studie a prognózy na delší horizont jsou jen jakési lepší věštění. Navíc koho zajímá prognóza na 10 let a 100 tisíc kilometrů? Pořizovat si Teslu na 10 tisíc kilometrů ročně je asi stejné, jako pořídit si velký pásový Traktor na pole 50 metrů čtverečních. Skutečnou degradaci a výdrž baterií ukáže až skutečné používání po skutečnou řadu let.

              Při těch vašich 200 kilometrů dojezdu v roce 2033 to bude stát proti elektromobilům s dojezdem třeba 1000 kilometrů. Navíc takové auto pak může být bazarová sebevražda pro případného kupce. Reálně takové auto bude velice složitě prodejné. Stačí se podívat jak dobře se prodávají a za jaké sumy, elektromobily vyrobené v éře kdy to byli spíše X set kusové série. Auta s tehdy dojezdem 80-100 kilometrů dnes nikdo soudný nekoupí a tak to buď majitel musí dojet a nebo se smířit s naprosto směšnou bazarovou cenou.

              1. Asi máte pravdu i tady. U elektroniky to tak přesně bývá
                Asi máte pravdu i tady. U elektroniky to tak přesně bývá a co jiného než elektronika Tesla je.

                Budu si jí hýčkat jako takového průkopnického dinosauříka, co má ještě nabíjení zadarmo (pokud to ovšem mezi tím Tesla nepoloží).
                Každopádně to bude mít možná jednou spíše sběratelskou hodnotu.

              2. Já tipuju, že elektromobily staré cca 15 let budou spíš
                Já tipuju, že elektromobily staré cca 15 let budou spíš rozebrány na prvočinitele (nadává se tomu ekologická likvidace) s tím, že batery pack ještě poslouží do domácích záložních zdrojů k fotovoltice a zbytek možná za cenu šrotu. (popřípadě to budou ještě kupovat Ukrajinci aby je dorazili ???) Pokuď se náhodou (co si určitě každý přeje) povede uvést do praxe plnohodnotnou AI na samořízení aut + legislativa , tak to bude znamenat totální změnu odvětví dopravy. Je jisté, že Uber + X dalších firem koupí flotilu a pak bude ekonomicky velice nevýhodné elektromobil vlastnit (pokuď ho taky vlastník nedá ve volném čase k dispozici na sharing) Budeme si jenom kupovat jízdy přes smartphone…. (manželky budou určitě posílat auta před hospodu, aby se pánové tvorstva po deseti pivech už konečně zvedli..:-)

                1. No to asi spise vsichni budeme uz pod drnem. Pokud Vam neni
                  No to asi spise vsichni budeme uz pod drnem. Pokud Vam neni zrovna treba dvacet.

              3. Tesla je jen a jen auto. Poridil jsem si ji pro radost z
                Tesla je jen a jen auto. Poridil jsem si ji pro radost z cestovani a potazmo ze zivota, coz se mi na 120% plni. V dnesni ( a vubec zadne ) dobe nema smysl hloubat, co bude za 20 let. Mozna na Zemi mezitim nebude uz vubec nikdo. Auto – jakekoliv – je z ekonomickeho pohledu ta nejhorsi investice a clovek by do nej mel vlozit jen penize, ktere muze postradat. A bude-li Tesla slouzit dele, nez je prumerna zivotnost spalovaku (coz je vic, nez pravdepodobne) tim lepe.

                1. Konečně pořádný a správný názor na
                  Konečně pořádný a správný názor na věc!

              4. Jsem nesoudný člověk a rád bych koupil elektromobil s
                Jsem nesoudný člověk a rád bych koupil elektromobil s dojezdem 80-100km. Můžete mi prosím poslat odkaz na nějakou výhodnou nabídku? Já jsem zatím našel jen inzeráty s cenou 2x až 3x vyšší než je cena spalovacího konkurenta 🙁

                1. Vy chcete chytrý mobil za cenu telefonního přístroje pro
                  Vy chcete chytrý mobil za cenu telefonního přístroje pro pevné linky.

                2. Tak jako nesoudný jste zřejmě opomněl dva největší
                  Tak jako nesoudný jste zřejmě opomněl dva největší internetové portál s prodávanými auty v Evropě, kde se dá najít stovky elektromobilů typu Renault Fluence ZE nebo trojice elektromobilů Mitsubishi, Peugeot a Citroen, kde jsou ceny okolo 180 až 300 tisíc korun v přepočtu, a reálným dojezdem okolo 80 až 100 kilometrů na nabití. Okolo ceny 30 až 100 tisíc se dají pořídit i staré elektromobily jako Fiat Panda Elektra, Peugeot 106 Electrique, Citroen Saxo Electro a další podobná stará elektro auta, kde je reálný dojezd okolo 50 kilometrů na nabití. Některá ta auta jsou v inzerátech i roky a je tedy zřejmé že jsou neprodejné. Přeji hodně štěstí s utrácením za daná auta, při troše štěstí si nějaké nadělíte pod stromeček. Dle mě je to ale nesmysl kupovat za dané ceny.

                  Já si takto před více než 2 lety nadělil tříměsíční Nissan Leaf Acenta 24kWh za necelých 200 tisíc korun, a to jen díky tomu že byl šikovně bouraný v koloně na přední i zadní část, a v Německu se nevyplatil opravovat. Oprava v České Republice vyšla na necelých 50 tisíc korun. Tedy koupený o více než 150 až 200 tisíc levněji při tehdejších cenách. Jít do běžných cen za tento vůz by v té době bylo nesmyslem a je to nesmyslem i dnes. Kdy kupříkladu roční Leafy 30KWh se prodávají za nesmyslných 700 až 800 tisíc korun.

                3. Volejte emuj.cz, končící carsharing elektroaut v Brně.
                  Volejte emuj.cz, končící carsharing elektroaut v Brně. Momentálně jsou 2-3 Peugeot Ion z původních 10 ještě k dispozici za ceny mírně přes 200 tisíc Kč. Pod stromeček ideál (pro náročnější i Nissany Leaf za větší peníze).
                  Srovnávejte nesoudně srovnatelné. Najděte podobně velké auto 5-6 let staré s výbavou:
                  „Automatická převodovka, elektronická klimatizace, 6x airbag, ABS, brzdový asistent EVO, stabilizace podvozku ESP, protiprokluzový systém kol ASR, posilovač řízení, litá alu kola, palubní počítač, nastavitelný volant, deaktivace airbagu spolujezdce, elektricky ovládaná okna všech dveří s možností blokace od řidiče, elektricky ovládaná a sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, imobilizér, výškově nastavitelné a vyhřívané sedadlo řidiče, autorádio s CD přehrávačem, USB vstupem a zabudovaným Bluetooth handsfree, dělená zadní sedadla 50/50 s nezávisle polohovatelnými opěradly, sklopná do rovné plochy se zavazadlovým prostorem, přední mlhová světla, automatické rozsvěcování potkávacích světel, automatické denní LED světla, zadní světla LED, bezpečnostní úchyty dětské sedačky ISOFIX. Přitom uvnitř velké auto pro 4 lidi s rozvorem 250 cm, Oktávka má 258. zrychlení, plynulá jízda, ticho, pohoda.“
                  Provoz elektromobilu je oproti spalovacím autům finančně nenáročný. Cena roční garanční prohlídky (kvůli 5leté záruce) ve značkovém servisu Peugeot Auto Tichý 2.049,- Kč včetně výměny pylového filtru ventilace kabiny vozu. Dvouletá včetně výměny brzdové kapaliny a opět filtru 4.123,- Kč.
                  Cena paliva u spalovacího vozu na 1 km při spotřebě 5-7 litrů ve městě bude 150-210,- Kč/100 km (30 Kč/1 L paliva). U elektromobilu nabíjeného běžným domácím tarifem (5,- Kč/1 kWh) s průměrem 12 kWh/100 km 60,- Kč/100 km. S nočním proudem (nízký tarif), který dostanete díky vlastnictví elektromobilu, pak 30,- Kč/100 km (2,50 Kč/1kWh). A to pro celou domácnost, tedy svítíte, perete, myjete, mrazíte, chladíte, koukáte na televizi, vaříte za polovic. Pokud nabijete zdarma (v práci, obchodních centrech atp.), pak palivo na 0,- Kč.
                  Podle obvyklého ročního nájezdu, co dnes máte, si rychle spočítáte, za jak dlouho se vám rozdíl v ceně ojetého spalováku a ojeté elektriky vrátí.

          2. Vaší narážku, že budou umět auta jezdit úplně sami
            Vaší narážku, že budou umět auta jezdit úplně sami nejdříve za 12-15 let beru. V tomto jsem poněkud pesimista, takže jsem stejného názoru.
            Jestli Musk nebo někdo jiný překvapí a dotáhne to dříve, tak to budu fakt překvapenej. 🙂

Napsat komentář