Elon Musk: automobilky vyrábějí auta bez duše a srdce, proč by k nim měl někdo něco cítit?

Magazín MotorTrend aktuálně vyzpovídal šéfa Tesly Elona Muska. Ptal se ho, mimo jiné, proč si myslí, že automobilky Teslu stále nedohnaly.

Prodeje elektromobilu Tesla Model S začaly po uvedení menšího a levnějšího Tesla Model 3 klesat. Přesto auto stále zůstává nedostižným etalonem v oblasti elektromobility.
foto: Tesla

Rozhovor se uskutečnil v rámci oslav úctyhodného 70. výročí magazínu MotorTrend. Ten Elon Musk podle svých slov dokonce považuje za jednu z nejlepších automobilových publikací.

Musk se rozmluvil například o prvním konceptu elektromobilu Tesla Model S, který byl představen právě před deseti lety. Do toho auta prý „dali srdce“.

„Je těžké zařídit, aby sedan vypadal dobře. Aby sporťák vypadal dobře je relativně jednoduché. Má na to proporce. Ale proporce sedanu na to nejsou dělané. Většina sedanů nevypadá dobře.“

Vzpomíná také na problémy s dotykovým displejem, který byl svého druhu největší svého druhu. „Základní princip byl, že je to počítač na kolech,“ řekl doslova Musk.

Když se ho redaktor MotorTrendu zeptal, proč si myslí, že co do dojezdu a výkonu dosud Teslu, resp. Tesla Model S, stále nikdo nepřekonal, odpověděl Musk:

„No, to nevím. Je to pro nás překvapující. Myslel jsem, že autoprůmysl bude mít konkurenceschopná auta už dávno… Hádám, že je to proto, že automobilový průmysl se prostě vyvíjí dost pomalu, a nebral elektromobily vážně do roku 2014 až 2015.“

Nakonec se Musk rozpovídal o tom, proč jsou elektromobily Tesla tak oblíbené. „Myslím, že největší věc na Tesle je ta, že naše auta nenavrhla nějaká bezduchá korporace. Nemáme žádné finanční tabulky s marketingovými analýzami. Nic takového. Samozřejmě musíme vydělat zpět peníze, které utratíme, ale v konečném důsledku chceme dělat auta, která milujeme, která nás zasáhnou u srdce. A kolik z konkurenčních aut prostě nemá žádnou duši. Vyrábějí tolik aut bez ducha a bez srdce a pak se diví, že k nim nikdo nic necítí. Proč by měl?“

140 Comments on “Elon Musk: automobilky vyrábějí auta bez duše a srdce, proč by k nim měl někdo něco cítit?”

  1. Nevím proč se tady pořád řiká že u benzínky stojíte
    Nevím proč se tady pořád řiká že u benzínky stojíte méně času. Já nabíjím doma a nestrávím nabíjením ani minutu. Zatímco u pumpy určitě 5 minut budete… když si k tomu připočítám km co najezdím tak na každých 1000km bych přišel o 5 minut času a za roční nájezd 34tis 170 minut u pumpy a to počítám na nádrž 1000km…. chápete co tím chci říci?! Zatímco vy si špiníte ruce hadicí na kterou ten den šahalo aspoň 100 lidí a občas vám to ucmrndne a smrdíte naftou nebo benzínem. Já už doma koukám na televizi…. a cesta na dovolenou? odpočívat každé 2 hodiny aspoň 30 – 60 je hrozně příjemné a cestou potkávám ty samé lidi pořád dokola co si jednou zastaví na čůrání jednou na kafe jednou na benzín jednou na spaní. Já se podřídím autu a udělám vše v jedné pauze… Ale co nikoho nepřesvědčuji jen se vám všem směji a občas běduji komu a jak to auto předemnou páchne.

    1. LOL, v první půlce jsou spalováky špatný, protože musí
      LOL, v první půlce jsou spalováky špatný, protože musí čekat 5 min jednou, dvakrát za měsíc při tankování. A v druhé půlce píšete, že 30-60 čekání KAZDE 2 hodiny je paráda s elektroautem na dovolenou. Trochu schíza, ne?

      1. To není schíza. Je rozdíl když někde čekáš jednou
        To není schíza. Je rozdíl když někde čekáš jednou dvakrát ročně na cestě na dovolenou a když celoročně poskakuješ u pumpy. Ono čerpání sice zabere jenom 5 minut, ale když k tomu připočteš, že na tu pumpu musíš zajet, zaplatit a sem tam u toho vystát frontu, tak už to 5 minut není, ale může to být v průměru klidně 15 minut, 2x měsíčně po celý rok.

        Nehledě na to o kolik více zaplatíš.

              1. Nemusím čučet do koule, aby věděl, že od roku 2010
                Nemusím čučet do koule, aby věděl, že od roku 2010 spadla cena baterie za kWh o 87-90 procent (z 1000 dolarů na 100-130) a abych si dokázal spočítat, že aby auto nižší střední třídy (Oktávia) bylo cenově srovnatelné, tak musí cena spadnout někde k 80 dolarům a pro malé auto (Fabia) k 70 dolarům.

                1. No jo, ale to jste neodpověděl na to kdy to bude. Přece jen
                  No jo, ale to jste neodpověděl na to kdy to bude. Přece jen do té kouke mrkněte.

                2. Fajn. Koukl jsem.
                  Tesla příští rok za 80. Všichni

                  Fajn. Koukl jsem.
                  Tesla příští rok za 80. Všichni ostatní 3-5 let po té.
                  A dalších 3-5 let na 70.

                3. Nevím, jestli Tesla příští rok za $80, ale dá se čekat,
                  Nevím, jestli Tesla příští rok za $80, ale dá se čekat, že cena bude klesat podobně, jako je tomu u jakékoli jiné elekroniky. Solární panely zlevnily na takovou hodnotu, že samotný panel je dnes asi nejlevnější a hlavně nejjednodušší způsob, jak záskat zdroj elektrické energie. Říkalo se, že parita nastane (rovnocennost s fosilními zdroji), pokud bude 1W za 1$ dneska je tahle cena reálná i s měničem (rozpočteno, při nějaké běžné instalaci 5-10kW) a s baterií. Samotný Watt stojí asi 20c.

                4. Zatím je ta cena včetně měniče, montáže a vůbec všeho
                  Zatím je ta cena včetně měniče, montáže a vůbec všeho vyjma baterek přes 2 dolary za Wp u běžného 3,5KWp systému. S dotací ta cena klesne o třetinu.

                5. Teď jsem se díval na ceny v Austrálii. Podle tohohle webu
                  Teď jsem se díval na ceny v Austrálii. Podle tohohle webu byla cena 3 kW FVE (bez nákladů na instalaci) 3500-5000 AUD neboli 2450 – 3500 USD neboli 0.820 – 1.17 USD/Wp.
                  Nabízí se otázka čím to je, že jsou FVE dle vašeho zdroje tak drahé. Draží HW v ČR?, Drahá instalace? Drahé papírování? Velké marže instalačních firem?

                6. Je možné, že v té Austrálii to sekají jak Baťa cvičky,
                  Je možné, že v té Austrálii to sekají jak Baťa cvičky, tak firmy můžou mít menší marže. Ale pořád to máme relativně levné, protože v USA je průměrná cena přes 3 dolary. Taky to nechápu.

                7. Je to zvláštní, po celém světě se staví FV farmy za
                  Je to zvláštní, po celém světě se staví FV farmy za cenu okolo 0.8 USD/Wp a ceny pro střešní instalace jsou pořád vysoko. V USA se ví proč. Je to naprosto šílené stavení řízení, které se může lišit i čtvrť od čtvrti, chronický nedostatek a ubohá kvalita řemeslníků a obrovské náklady na „customer aquisition“ neboli shánění zákazníků.

              1. Když už se lidi vyděsí představou, že budou muset 4x do
                Když už se lidi vyděsí představou, že budou muset 4x do roka 25 minut nabíjet a vypít u toho kafe, tak by je mohlo vyděsit i těch 100 metrů tam a 100 metrů zpátky 2x měsíčně 🙂

                Lidi jsou strašně ustrašeí poslední dobou co se tak dívám 😀

        1. Ano, pro člověka, který potřebuje nabíjet na cestě jenom
          Ano, pro člověka, který potřebuje nabíjet na cestě jenom 2x do roka a jinak všechny svoje potřeby obslouží dojezdem auta bez nabíjení, pro toho je EV vhodný… pokud teda na něj má. Ale z toho, kolik těch EV se prodá usuzuji, že drtivá většina lidí to vidí jinak, jedna cenově ale i tím omezením v dojezdu. To je prostě fakt, který nelze okecat.

          1. A představte si, že to je prakticky 90% nynějších
            A představte si, že to je prakticky 90% nynějších vlastníků osobních aut (nefiremních).
            A kdo má na BEV? Prakticky každý, protože 80% nefiremních nákupů jsou ojetiny a ojetý elektromobil si může dovolit skoro každý. Jediný problém je, že výrobci je nevyrábějí. Přesvědčit se můžete návštěvou 10 nejbližších autosalonů ve Vašem okolí. Když už tam čistý BEV bude, tak je spočítáte na prstech 1 ruky, a to dokonce i v situaci, kdy daná automobilka nějaký BEV skutečně vyrábí. To není problém kupujících, že by BEV nechtěli.

            1. Jak jsem psal… lidi mají různé potřeby, pro někoho je
              Jak jsem psal… lidi mají různé potřeby, pro někoho je EV vhodný, pro jiného ne, tak to je. EV není vhodný pro každého. A není pravda, že EV si může dovolit skoro každý. Nemůže, protože pořád je výrazně dražší než spalovák. A nabídka je výrazně nižší než u spalováků.

              To, že vám (a jiným vlastníkům) EV vyhovuje a chcete jím jezdit, je zcela v pořádku, užívejte si. Jen je chybou, že i ostatní uživatelé to mají sytejně, tak to opravdu není. Smiřte se s tím, že lidi mají prostě na auto různé požadavky a EV nevyhoví každému, ani těm 90 procentům, to je prostě realita.

              Já bych EV klidně jezdil… až mi poskytne stejný komfort za podobnou cenu jako stávající auto. Takový EV zatím není, takže čekám. Ale nehroutím se z toho, současný spalovák mi plně postačuje pro moje účely 🙂

    2. To je právě ta selektivní slepota některých majitelů EV.
      To je právě ta selektivní slepota některých majitelů EV. A mě to mrzí, protože to popírá nějakou základní racionalitu diskuze. Nabíjíte pouze doma a uděláte z toho vlastnost vozidla. Já třeba doma nemám možnost nabíjet a na nabíječkách strávím rozhodně více času než u benzínky. Je rozdíl jestli odpočíváte každé dvě hodiny pro to že je vám to příjemné, nebo pro to že musíte. Já bych třeba každé dvě hodiny nechtěl odpočívat. To by mě zabilo.

      Musíte každé dvě hodiny zastavit a smějete se těm co si každé dvě hodiny zastavit můžou, ale nemusí aniž byste si tuto absurditu uvědomil? To bude asi nějaká obsese. Nedivte se s podobnými příspěvky že na nás někteří lidé koukají jako na přitroublé sektaře a od nákupu EV je podobně absurdní tvrzení spíše odrazují.

      1. Môžem sa spýtať prečo ste si kúpili Teslu, keď nemáte
        Môžem sa spýtať prečo ste si kúpili Teslu, keď nemáte možnosť nabíjať doma alebo v práci a vadí vám čakanie na nabíjačke (mám taký pocit z vašich príspevkov) a ešte máte aj problém s plánovaním?
        Osobne poznám dosť majiteľov tesiel a nikto z nich by sa k spalováku nevrátil len preto, že ho má natankovaný za 5 minút, nemusí plánovať, na dlhšej trase musí nabíjať každých 200-300km, atď.
        Pre mňa sú tieto malé nevýhody úplne zanedbateľné. Ešte som nikdy nemal problém s dojazdom ani na dlhých trasách. Rád sa tomu autu niekedy prispôsobím, len aby som nemusel sadnúť do spalováku a užívať si „výhody“ tejto, podľa mňa, mrtvej technológie bez budúcnosti.

    3. Právě jsem na cestě do Itálie, na motorce. Déšť,
      Právě jsem na cestě do Itálie, na motorce. Déšť, žaludek a hladové oko motorky mě přinutily k zastávce na čerpací stanici. Myslím že tu zastavilo půl Rakouska a všichni co jedou okolo. Čekání na volný stojan mi zabralo 40 minut a placení u kasy dalších 10.

        1. Mám najeto asi odhadem 800 tisíc km spalovacím autem a
          Mám najeto asi odhadem 800 tisíc km spalovacím autem a nikdy se mi nestalo, že bych čekal 40 minut než se uvolní stojan. V poslední době tankuji tak cca. 6 krát doměsíce a vždy mi to trvá i s placením kolem 5-10 minut max.

          Pokud bych viděl tak narvanou benzinku, tak popojedu dál a nebudu tam dřepět a čekat jak trotl a zdržovat se skoro hodinu, to dá rozum. Protože i když začne svítit hladové oko, pořád mám ještě dojezd, který je delší než Ion, když je plně nabitý. A to v klidu vystačí na další benzinku i třeba v DE nevo AT, kde ty benzinky nejsou tak hustě jako u nás.

          Ten příklad byl extrém, který se úplně běžně stává i v Kalifornii na Superchargerech v době svútkůa zvýšeného provozu. Akorát ten řidič se spalovákem má mnohem více možností kak zajet našerpat energii než řidič EV.

          Tak prosím, trochu soudnosti do toho elektrického fanatismu 🙂

          1. No konečně to někdo potvrdil.
            Že na čerpací stanici

            No konečně to někdo potvrdil.

            Že na čerpací stanici člověk stráví víc než nabíjením elektromobilu. Vy tam trávíte každý měsíc, od 30- 60 minut. V průměru 45 minut.

            Lidi co mají elektromobil asi 1 minutu měsíčně. (5 sekund doma zastrčení kabelu do auta).

            :-)))

            1. Jo, jo…
              „Lidi co mají elektromobil asi 1 minutu

              Jo, jo…

              „Lidi co mají elektromobil asi 1 minutu měsíčně. (5 sekund doma zastrčení kabelu do auta).“

              Takže lidi, co mají elektromobil, s ním jezdí jenom tak, že nabíjejí doma? Tak to potom jo. Já ale potřebuji s autem jezdit i mimo domácí nabíječku, takže pokud bych já vyměnil spalovák za EV, strávil bych nabíjením na cestách měsíčně odhadem tak 10 hodin 🙂

                1. Ano, lidi jsou různý a mají i rúzné požadavky na
                  Ano, lidi jsou různý a mají i rúzné požadavky na přepravu a na auto. Někomu ten EV vyhovuje, jinému ne. Někdo nabíjí jenom doma a někdo by musel i na cestách. A vy jste právě srovnal lidi ze 2 různých skupin a na základě toho jste napsal, že tankování trvá déle než nabíjení 🙂

  2. neviem posúdiť či dušu (nie to v pneumatike), ale VZŤAH k
    neviem posúdiť či dušu (nie to v pneumatike), ale VZŤAH k tomu kusu hmoty je potrebný. vozidlo, ktoré napr. nenaštartovalo pre vybitú batériu, chýbajúce PHM, mráz/horúčava odmietlo vôbec naštartovať naskočilo na prvý „cvrnk“! alebo – s prázdnou nádržou na trochu syntetického liehu došlo kilometre k pumpe.

  3. Evoluční biologové rozlišují ve fungování ekosystémů
    Evoluční biologové rozlišují ve fungování ekosystémů dva stavy, čas profesionálů a čas amatérů. V čase amatérů (třeba kambrická exploze, počátek třetihor, apod.) jsou divoké časy, kdy se zkouší nové věci, evoluce je velmi rychlá, až skoková. Postupně se vše vytříbí, v konkurenci se prosadí několik úspěšných a většina ostatních amatérů vymře. Tak začíná čas profesionálů. Ti jsou skvěle přizpůsobeni podmínkám fungování v ekosystému, ale evoluční vývoj je dost pomalý, někdy se skoro až zastaví. Smůlou profesionálů je, že se postupně tak extrémně dobře přizpůsobí konkrétnímu stavu, že nejsou schopni reagovat na změnu okolností nebo krizi (meteor, výbuch supervulkánu, invazivní druh, …) a vymírají, následuje opět čas amatérů.
    Automobilky měly svůj čas amatérů někdy v letech 1900-1920. V USA jich vzniklo přes 100, v ČSR vyráběly auta L&K, Praga, Aero, Zet, Tatra, Walter, Avia a kdovíkolik ještě. Některé zanikly, některé se přeorientovaly na náklaďáky nebo zemědělskou techniku. Do dneška přežila jen značka Laurin a Klement, jen díky symbióze s koncernem Škoda, následně s koncernem VW.
    Teď automobilky zažívají svůj „black swan“ moment. Najednou se hra začíná měnit, staré pravdy přestávají platit, začíná se znovu hrát o to, kdo se bude schopen přizpůsobit novým podmínkám, kdo vymře a kolik po nich zůstane volných „ekologických nik“.

    1. Hezký napsané, na druhou stranu je třeba nezapomínat, že
      Hezký napsané, na druhou stranu je třeba nezapomínat, že nikdo nedokáže na věci napáchat tolik, jako nadšený amatér – doby, kdy se spousta věcí objevila náhodou už jsou dávno pryč – docela efektivně tomu brání spousta norem a požadavků bezpečnosti – ve zmínených letech si nikdo nelámal hlavu s tím jak a jestli to zahoří, nebo s crashtesty atd

      1. Však jo, časy amatérů jsou pěkná divočina. Já třeba
        Však jo, časy amatérů jsou pěkná divočina. Já třeba miluju ty veselé historky zbojnické z doby prvních počítačů, kdy si Jobs s Wozniakem sestavili zařízení na generování tónových voleb pro telefonní síť, protože si v knihovně půjčili technickou příručku a AT&T ani nenapadlo, že by to šlo zneužít.
        A ten obří tablet v Tesla Model S by technicky vzato taky nelegální.

    2. Hezké, Musk je jako amatér v elektromobilech, neumřel,
      Hezké, Musk je jako amatér v elektromobilech, neumřel, takže pomalu přichází čas profesionálů. Nicméně vyrobit elektromobil není tak složitý přechod od spalováku. Dokonce je elektromobil jednodušší než spalovák. Až automobilky pocítí opravdu velký zájem o EV ze strany zákazníků, tak začnou vyrábět. Postaví se baterkárny. Nyní je to klid před bouří a přešlapování.

      1. Elektromobil je koncepčně jednoduchý, ale vyžaduje
        Elektromobil je koncepčně jednoduchý, ale vyžaduje špičkovou techniku a vývoj. Představa, že si velká automobilka řekne, že si teda postaví elektromobil a vlastní baterkárnu a za pár let přejede Teslu je velmi naivní. Až vtipná.

        Kdyby to tak bylo, tak se jednotlivé automobilky nespojují do celků za účelem vývoje elektromobilů a všechny ty iPacy a eTrony by nezaostávaly za Modelem S z roku 2012.

        1. Elektromobil u nás na VŠB, tj. na technice druhé kategorie,
          Elektromobil u nás na VŠB, tj. na technice druhé kategorie, zvládla partička postdoků, studentů „za pár šprdliků“ navrhnout, postavit funkční prototyp a udělat homologaci.
          Těžká je masová produkce, ale na to se dají investoři sehnat a najmout odborníci. Stejně jako Musk najal špičkové lidi na vývoj čipů a na počítačovou analýzu obrazu a počítačové učení, kteří mu vystřihli úplně neskutečnou věc.

        2. V výrobků tradičních automobilek mám stejný pocit jako z
          V výrobků tradičních automobilek mám stejný pocit jako z prvních aut, které byly „kočáry bez koní“. Výrobci vozidel mají tak zafixovanou představu jak má vozidlo vypadat, že z toho nakonec leze zbastlenina, věc postavená pro starý pohon, která nerespektuje vlastnosti a specifika toho nového. Bude potřeba několik inovačních cyklů a inovativních lidí, kteří vymyslí jak to dělat správně, než se to usadí.

          1. Máte pravdu v tom, že se jim do toho nechce investovat.
            Máte pravdu v tom, že se jim do toho nechce investovat. Zájem znají, mají BEV vyprodáno, pokud vůbec nějaké vyrábějí. A že se spalováky prodávají dobře? Poslední 2 roky obležené budovy autosalonů spalováky, akce a slevy na vše a neustále, čerstvě VW Bratislava propouští 3000 lidí.

      2. Nepochopil. Amatérů je dnes celá řada, v Číně skoro
        Nepochopil. Amatérů je dnes celá řada, v Číně skoro stovka a spousta i mimo Čínu. Tesla je z nich jen ta nejvýraznější. Tradiční automobilky mají v tomhle přirovnání funkci plazů, kteří budou mít velké problémy se přizpůsobit a vůbec přežít. Nevyhynou určitě všechny (pořád máme hady, želvy, krokodýly, ještěrky a ptáky jako potomky dinosaurů), stejně jako skončí v propadlišti dějin drtivá většina současných startupů.
        Současné automobilky mají ten hlavní problém, že až moc velká část jejich know-how se týká spalovacích motorů a převodovek, to je ta věc, která pro ně bude výhledově úplně zbytečná. A jsou to velké korporace, kde všechno hrozně trvá a ve správních radách a na vysokých manažerských postech sedí staří páni, kteří jsou od motorů a převodovek. Ti se dílem zuby-nehty brání, dílem se navzájem utvrzují v kognitivní disonanci, že „to“ nenastane.
        Takové starosti oni amatéři nemají. Mají plochou rozhodovací strukturu a nemusí brát ohledy na tradice a minulost.

        1. Jenže auto není jen motor a převodovka, ale také zbytek.
          Jenže auto není jen motor a převodovka, ale také zbytek. Stávající automobilky mají know how, jak vyrobit zbytek. Tesla měla problém, že jí nelícovali díly, apod… To už mají stávající automobilky dávno vychytané a mají know how. Vyrobit elektrický motor je hračka. Jediný problém je s baterií. Stávající automobilky samozřejmě vyvíjí elektromobily, u nich bude nástup elektromobilů postupný. Společně s tím, jak pravděpodobně bude klesat cena baterií, bude růst i podíl elektromobilů ve stávajících automobilkách. Nyní mají spalováky, které se dobře prodávají. EV je zatím pro nadšence. Pokud by stávající automobilky dali na trh velké množství EV, tak nenajdou kupce.

          1. Prosím Vás,je rok 2019, červenec. přestaňte už
            Prosím Vás,je rok 2019, červenec. přestaňte už někteří papouškovat stupidní větu spalovacích dinosaurů: „Pokud by stávající automobilky dali na trh velké množství EV, tak nenajdou kupce.“.
            Zeptejte se lidí, co čerpali dotace na elektromobily, jaký měli problém se k autu dostat, jak jich je málo, jak čekací lhůty VW jsou 10 měsíců na eGolfa a jinde to není o moc lepší. Až budou tucty EV ležet na salonech a budou jimi ty budovy obložené tak, jako jsou na každém kroku spalováky, pak Vám dám za pravdu. Do té doby je to lež jako věž.

            1. Vlastním elektrický vůz, ale používat slovní spojení
              Vlastním elektrický vůz, ale používat slovní spojení jako spalovací dinosauři mi přijde hrozně hloupé. Bez těch dinosaurú by vám nikdo nedokázal ten váš pežot dovézt ani do salonu.

              Myslíte že se na ty elektro auta čeká tak dlouho protože je o ně takový zájem? To si ale lžete do kapsy. Čeká se na ně pro to, že se vyrábí v malém množství. Někdy mi elektro přijde spíš jak náboženství než způsob dopravy.

              1. Můj Pežot měl dojet po elektrické železnici a posledních
                Můj Pežot měl dojet po elektrické železnici a posledních pár kilometrů k Domanskému po svých. K tomu dinosaura fakt nepotřebuju.

                O auta samozřejmě je takový zájem, jinak by se na ně nečekalo. A ten zájem je podporován navíc malou výrobou BEV. A nezájmem dinosaurů o ně. Zkluste si vypsat výběrové řízení na dodání pár desítek elektrik, kolikpak prodejců se přihlásí. Možná 1-2 když je přímo oslovíte a poprosíte, že máte mj. prachy z dotace a musíte je do roka a do dne utratit.

                1. Nepotřebujete, ale potřeboval jste ho. Přijde mi že máte
                  Nepotřebujete, ale potřeboval jste ho. Přijde mi že máte dlouhé vedení Radovane.

                  Tak vidíte že jsme se s tou malou výrobou shodli.

            2. A jakou zazracnou uvahou se dospeje k tomu, ze kdyz dneska
              A jakou zazracnou uvahou se dospeje k tomu, ze kdyz dneska prodaji x, tak zitra by prodali 100*x? Nebo 1000*x? Zvlast kdyz dneska kazdy zajemce (ochotny zaplatit stavajici cenu) si to EV vyceka, nepreskoci na spalovak (takze trh se s dlouhou dodaci lhutou nezmensuje).
              Asi se nemusime dohadovat, ze jestli koncerny pri svych objemech zvednou prodeje EV v radu treba dvou nebo desetinasobku by bylo naprosto nezajimave.

              1. Koncerny prodeje zvednou neumí a nemají z čeho. To vidíme
                Koncerny prodeje zvednou neumí a nemají z čeho. To vidíme dnes a denně. A kdyby se jim to náhodou povedlo, tak by možná elektromobil byl konečně běžně k vidění a projetí se na všech autosalonech, stály by tam i nějaké skladovky k okamžitému odběru, nový elektromobil na přání by člověk měl do 2-3 měsíců a prodejci by se hlásili do výběrových řízení na koupi elektromobilu. Tak, jak je to běžné u spalováků.

                1. A to je presne to, na co jsem se neptal…
                  A to je presne to, na co jsem se neptal…

          2. Současné automobilky mají tři know-how – motory,
            Současné automobilky mají tři know-how – motory, převodovky a masovou produkci, vše ostatní outsourcují, dost často i tu masovou produkci. To by vám mělo napovědět v čem je problém, 2/3 jejich současného know-how je pro EV bezcenné a organizace masové výroby není až tak specifická, to umí více oborů.
            A zatímco se ve skleněných palácích dohadují tloustnoucí a plešatící kravaťáci středního věku jestli teda ty EV budou dělat a když jo tak kolik a kde vlastně seženou ty baterky, tak noví dravci na trhu už k sobě stáhli ty nejchytřejší mozky z elektrochemie, elektroniky, průmyslového designu, strojového učení a bůhvíčeho ještě. A nejsou omezení žádnou tradiční firemní kulturou, žádným „my to takhle vždycky dělali“, mají hroznou chuť změnit svět, pryč od zhoubného vlivu toho černého mazlavého svinstva, které kudy teče, tudy škodí.

          3. „Stávající automobilky mají know how, jak vyrobit zbytek.
            „Stávající automobilky mají know how, jak vyrobit zbytek. Tesla měla problém, že jí nelícovali díly, apod“
            – Přesto vyrobila tři nejbezpečnější vozy na trhu dle NHTSA.
            „Nyní mají spalováky, které se dobře prodávají“
            – Prodávaly. Prodeje spalováků už druhým rokem klesají a rozhodně to nebude lepší.
            „Pokud by stávající automobilky dali na trh velké množství EV, tak nenajdou kupce.“
            – Co třeba Čína? Hlad po milionech EV.

  4. No nevím jestli maj Tesla auta duši, ale rozhodně vidím
    No nevím jestli maj Tesla auta duši, ale rozhodně vidím rozdíl v přistupu u Tesly, startupů a u dinosaurů. Už to že je titulujem dinosaurama o tom dost vypovídá.
    Duši autu vkládaj inženýři, dizajnéři a dobrý dělníci. Duši autu většinou kradou manažeři a účetní. Když se najde schopnej manažer s dobrou vizí je to většinou vzácná vyjímka a dost často se z něho stává legenda. A bohužel vyjímka potvrzuje pravidlo.

        1. No nevím, ale v článku je tohle:
          „Zaměstnanci, kteří

          No nevím, ale v článku je tohle:
          „Zaměstnanci, kteří pracuje v stanu GA4, který je jakousi improvizovanou výrobní halou, se rozpovídali pro stanici CNBC a ve kterém je často zima. Vedení firmy je prý nutilo používat černou vinylovou pásku, kterou olepovali prasklé plastové držáky. Páska se používá i k přichycení částí, které vydávají vibrace.“

          Nevidím tam bývalí…sice je čas jak google translate, ale minulost nevidím

      1. A vy si myslíte, že je to u těch ostatních aut jiné a
        A vy si myslíte, že je to u těch ostatních aut jiné a lepší?
        Bohužel to že se o tom nepíše na hlavní straně novin neznamená, že to neexistuje. Je to jen o tom, že to nikoho nezajímá a všichni to berou jako běžnou věc. Jen u té Tesly to každý propírá u piva jak jsou špatně sestavený. To že se to děje i u jiných aut je už nezajímá.

        Stačí si pročíst např. na dtestu: seznam nebezpečných výrobků, dát tam „Motorová vozidla“ a číst a jen se divit.
        Jsou tam zastoupeny všechny značky včetně těch „extra“ slicovaných a super kvalitních jako VW, Mercedes, AUDI, Toyota, apod:

        https://www.dtest.cz/nebezpecne-vyrobky?section=8

        Stačí si je tam jen najít konkrétní model. A vyjede vám spousta vad, které se někde projevili a doporučení je stažení serie do servisu a oprava, výměna, apod.
        Vady jsou od neutaženého šroubku, přes uvolněné kabely až po nebezpečí požáru, nebo úniku brzdové kapaliny.

        Takže mi přijde úsměvné nadávat na Tesly jak jsou špatně smontované, nebo že nelícují, když ostatní auta na tom jsou stejně.

  5. Zaútočíme na Oblast 51, aneb všechny nás zastavit
    Zaútočíme na Oblast 51, aneb všechny nás zastavit nemůžou :))))

    https://www.facebook.com/events/448435052621047/

    Útok je naplánován na pátek 20.září 2019
    Velitelský čas je 15:00 pacific standard (PDT)
    Cíl útoku : Osvobodit všechny zajaté mimozemšťany :))))))))))))))))))

    https://www.lidovky.cz/svet/davovy-najezd-na-tajemnou-oblast-51-lidi-by-utvorili-druhou-nejvetsi-armadu-na-svete-spocitali-vtipa.A190718_102946_ln_zahranici_jto

    …účast přislíbila i řada celebrit jako Danny DeVito, Keanu Reeves, Samuel L. Jackson, Arnold Schwarzenegger nebo Chuck Norris !!! :DD

  6. V tomto mi připomíná Steve Jobse, který později
    V tomto mi připomíná Steve Jobse, který později komentoval vývoj tak, že vyvíjeli to, co si sami přáli. Tvořili to v první řadě pro sebe.

    OT: Mám silný pocit, že podstatná část designérů jsou psychopati s nepřekonatelným nutkáním se někomu krutě mstít.

    1. Henry Ford kdysi říkal: „If I had asked people what they
      Henry Ford kdysi říkal: „If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.“ (Kdybych se ptal lidí, co chtějí, řekli by, že rychlejší koně)
      Hunter Lovins o smartfonech: „Nikdy jsem ho na nic nepotřebovala, pak jsem ho začala používat a teď bez něj nedokážu existovat.“

        1. Včera jsem seděl s kolegy u stolu a říkám, kdy už
          Včera jsem seděl s kolegy u stolu a říkám, kdy už začnete řešit elektromobilitu a jeden říká, teď jsem ji zrovna vyřešil, koupil jsem si 6 válec a všichni vypukli smíchy. Prostě za celé dva roky co jezdím s EV jsem nikoho nepřesvědčil o nákupu EV. Všichni pokyvují vždy hlavami, říkají pěkné, super apod., ale nikdo se nechce zabývat nabíjením. Samozřejmě vědí, že na D1 je každým 40km nabíječka i když jich není moc a parkují na nich spalováky. Prostě u nás to půjde hodně pomalu. Ale co, ať jde, alespoň nám ostatním co nejdéle zůstanou levná elektřina a ty výhody pro EV , což při větším počtu EV pak zase zmizí.

        2. Tenhle názor spíš lidi od EV odrazuje. Současné naftové
          Tenhle názor spíš lidi od EV odrazuje. Současné naftové 6ti válce jedou parádně, hlučné nejsou (uvnitř) a nechlastají. EV se většinově prosadí až budou cenově konkurenceschopné, až bude srovnatelná infrastruktura, až se dojezd zvýší na dojezd nafťáků a doba nabíjení zkrátí. Do té doby bychom měli být vděčni Muskovi a všem firmám, co se v EV angažují, protože pro ně všechny to jsou spíš vyhazované peníze než generování zisku.

          1. Doba nabíjení už je krátká. Infrastruktura je super –
            Doba nabíjení už je krátká. Infrastruktura je super – každý druhý má doma možnost nabíjet, ale kolik z nás má domu čerpací stanici? Dojezd je dnes taky více než dostačující. Jediný problém je zatím vysoká cena u aut nižších tříd. Ale to je taky jenom otázka času.

            1. Doba nabíjení je mnohonásobně větší než u benzínu či
              Doba nabíjení je mnohonásobně větší než u benzínu či nafty. Nabíjení doma je dobré jen pro místní cesty, pro cesty nad krátký dojezd (v porovnání se spalováky) je neporovnatelně menší hustota a množství stojanů. Jsem příznivec EV, ale nemá cenu to překrucovat. Tím samozřejmě nerozporuji, že pro mnoho lidí, typů provozu či pro jisté firmy je EV plně vyhovující. A proto se podíl EV postupně zvyšuje.

              1. Chcete nám tedy tvrdit, že když si mohu přes noc nočním
                Chcete nám tedy tvrdit, že když si mohu přes noc nočním proudem z běžné 3F zásuvky v každém rodinném domku 400V 16A nabít 88 kWh do 100 kWh baterky Tesly na 500 km dojezdu z nuly do plna, že je to málo? Probuďte se člověče. Dnes jsem nabíjel po 4 pracovních dnech z půlky prázdnou 16 kWh baterku mého Iona. Z 230V 16A u kanclu za 2,2 hodiny před odjezdem po obědě domů. Žena nabíjí se svými +-30 km denně 1-2x týdně, podle toho zda jezdí rychlostní cesty a klimuje nebo ne. A takových lidí je drtivá většina. Průměrný nájezd ČR 6 880 km/rok, SR 4 870 km/rok, EU 9 850 km/rok *dle autoklub VCÖ.

                1. Zkuste si to přečíst znovu. Amatér to napsal celkem
                  Zkuste si to přečíst znovu. Amatér to napsal celkem polopaticky.

                2. Jistě. Proto máte i Teslu jen kolem komína.
                  Jistě. Proto máte i Teslu jen kolem komína.

                3. To s tím přece vůbec nesouvisí. A ano, jízda na delší
                  To s tím přece vůbec nesouvisí. A ano, jízda na delší vzdálenost s Teslou je pro mě skutečně složitější než když jedu se spalovacím autem, zvlášť na některých trasách. To je prostě fakt. Párkrát mě to už dohnalo do úzkých. Člověk musí plánovat, to se spalovákem nemusím. Nebuďme sektáři, přiznávejme si alespoň základní nevýhody EV.

                4. Jenomže mne to nabíjení a dojezd neomezuje. A proto mám
                  Jenomže mne to nabíjení a dojezd neomezuje. A proto mám BEV jaký mám. Základní nevýhoda je to pro toho, kdo v tom chce vidět nevýhodu. Třeba typicky redaktora spalovacího autočasopisu, co si vezme na jednodenní test městské elektrické poskakovadlo a vyrazí ho otestovat na dálnici, aby došel k tomuto závěru. Kupodivu.
                  A k tomu že se spalovákem plánovat nemusíte? Mýlíte se, i dnes jsou končiny, kde pumpy buď nejsou nebo zavírají docela brzy. A pokud jste na suchu, jste v průšvihu. Nezbývá než doufat, že v okolí je majitel spalovací sekačky na trávu a má v kanystru přesně to, co žere hladový spalovák. Situace 8/2014 Vranovská přehrada. Já seděl v hotelu a večeřel, zatímco se auto na zásuvce nabíjelo, řidič Octavie pobíhal po okolí. Oba jsme přitom dojeli k benzínce, kde on potřeboval natankovat a já věděl podle map o nabíjecí zásuvce. Jenže pumpa zamkla ve 20 hodin a šlus.
                  A když si vezmu Evropu, tak třeba menší města a vesnice v Německu jsou na tom podobně.

                5. Radovane sorry, ale vy jste normální debil. S podobným
                  Radovane sorry, ale vy jste normální debil. S podobným materiálem nemám vůbec chuť se dohadovat a nemám sílu dokola reagovat na vaše nesmysly. K tomu se přidá Kuk a TakyMartin. Klidně mě smažte, když čtu kolem dokola ty demagogie, tak mi to tu těžko může něco přínosného dát.

                6. Děkuji a přeji nápodobně.
                  Děkuji a přeji nápodobně.

                7. Tohle je neskutečná demagogie.
                  Tohle je neskutečná demagogie.

                8. Jo, jo, je to průser tyhle reálné situace…..
                  Jo, jo, je to průser tyhle reálné situace…..

                9. V ramci ferovosti, kolik je v CR mist, ze kterych je v dojezdu
                  V ramci ferovosti, kolik je v CR mist, ze kterych je v dojezdu „pul nadrze“ (nebo klidne i ctvrt nadrze) jedina pumpa?

                  EDIT: ze nekdo proplanoval a nevyslo mu to je smutne, ale to ze zadnemu elektromobilistovi nikdy nestalo, ze?

                10. Vážně srovnáváte hustotu nabíječek, které se tady ve
                  Vážně srovnáváte hustotu nabíječek, které se tady ve větších počtech staví posledních 10 let a benzínek se stoletou tradicí?

                  Spíše se podívejte kolik těch nabíječek přibývá. Přece jenom postavit rychlodobíjecí stanici stojí zlomek toho, kolik stojí pumpa. Navíc u nic nepotřebujete obsluhu, když nehodláte nabízet další služby.

                11. Radovan rika, ze spalovaci maji problem (ktery on nema). Tak
                  Radovan rika, ze spalovaci maji problem (ktery on nema). Tak bych se rad dozvedel, kde je ta sit pump tak ridka, ze bych rekneme s 5 litry benzinu nedojel na jinou otevrenou… Ja takove misto u nas neznam.
                  Kdyz mam v baterii 40km (ctvrtka malobaterky), tak se to stat muze docela snadno, hlavne u nas na jihozapade.

                12. To jako, že v těch 40 kilometrech nenarazíte v ČR na
                  To jako, že v těch 40 kilometrech nenarazíte v ČR na žádný dům, restauraci, hotel, kde by vás nenechali se na 15 minut píchnout do obyčejné zásuvky aby jste „načepoval“ na další cca 5 km?

                  Nevěděl jsem, že je u nás takhle velká poušť…

                  Téměř všechny restaurace nemají problém vás do zásuvky pustit. Když si u nich dáte oběd. A když s tím problém mají, tak je nejjednodušší popojet 100 metrů do jiné restaurace, kde s tím problém nemají.
                  Najím se počkám hodinu a mám dalších 20 km.

                13. A jak to presne souvisi s (ne)existenci domneleho problemu,
                  A jak to presne souvisi s (ne)existenci domneleho problemu, ktery udajne spalovaci maji (a elektromobily ne)?

                  Kdyz uz jsem blby, tak skemrat muzu stejne dobre o trochu benzinu ze sekacky jako o zasuvku (a tipnu si, ze s tim benzinem budou mit lide vetsi pochopeni – pokud teda nevypadam jak Rumun nabizejici falesne zlato).
                  EDIT: benzin ma navic tu vyhodu, ze kdyz jsem ultra blby a chcipne mi to „mimo civilizaci“, da se donest v kanystru. Ano vim, generator se necha donest taky. Ale je trochu tezsi.

                14. Nevím jak to souvisí s něcím, já reagoval na těch 40
                  Nevím jak to souvisí s něcím, já reagoval na těch 40 km.

                  A sorry, v elektromobilu jste někdy jel? Asi ne. Jste tady už dost dlouho tak jsem to předpokládal, že ano, ale vypadá to že nikdy. Protože by jste nepsal takovou blbost.

                  Eletromobil se chová úplně jinak když u dochází šťáva. Proto když si jako hodně hloupí člověk necháte vyprchat benzín a ignorujete hladové oko, tak benzín dojde a stojíte, prodloužit to lze ale jen o par kilomerů. Pak musíte škemrat o benzín, nebo o kanystr a jít na benzínku.

                  U elektromobilu je těch varování tolik, že by musel být člověk bez mozku, aby zůstal stát na silnici úplně be elektřiny.

                  První je například varování palubního systému, že v nejbližším okolí do 50 km nevidí nabíječka, tak jestli nechcete radějí dobít, když ještě můžete.
                  Druhé varování je normální hladové oko. Kdy zbýva v „nádrži“ ještě dojezd 20-30 km.
                  Další varování je když už tam zbývá „pár“ procent, to už vlastně není varování, protože to už se přepne auto do jiného režimu. A teprve potom až když by ten bezmozek, co to řídí všechno tohle ignoroval tak se auto zastaví.

                  Ale.

                  Ve všech těchto fázích máte možnost dojezd auta prodloužit o docela dost kilometrů. Takže místo dojezdu například 30 km se dostanete na 50 km, jen díky tomu, že přepnete auto do režimu eko, nebo jiného podle druhu auta.

                  V těchto režimech auto sníží maximální rychlost, sníží odběr vytápění, klimatizace, apod.
                  Ale dojezd tím prodloužíte tak, že bez problémů dojedete tam kam jste potřebovali i když to na začátku vypadalo, že ne.

                  Do teď jsem si myslel, že jste nějaký elektromobil alespoň řídil, ale teď už chápu, vaše komentáře. Nevíte nic. Jen si vymýšlíte.

                15. Na tohle fakt nemam potrebu reagovat.
                  Pekny vecer a bacha, at

                  Na tohle fakt nemam potrebu reagovat.
                  Pekny vecer a bacha, at vlhke sny neprobiji…

                16. Takže je to pravda. Díky za potvrzení.
                  Potom přesně na

                  Takže je to pravda. Díky za potvrzení.

                  Potom přesně na vás sedí i váš podpis:
                  „Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát…“

                  Na rozdíl od vás jsem napsal praktické zkušenosti a fakta, zatímco vy jste jen trotlil přesně dle výše uvedené vaší věty.

                17. Myslím, že E-Ryc má Teslu S 75
                  Myslím, že E-Ryc má Teslu S 75

                18. V tom případě je nepochopitelné to co napsal.
                  Protože

                  V tom případě je nepochopitelné to co napsal.
                  Protože zrovna testuju elektromobil a zrovna tahle vlastnost mne docela dost zaujala, která je o proti spalováku úplně jiná a lidi co neznají elektromobily o ní vůbec netuší a nechápou to, že to tak funguje.

                19. Tahle vlastnost je pěkná, ale i spalovák varuje před
                  Tahle vlastnost je pěkná, ale i spalovák varuje před prázdnou nádrží a umí přepnout do economy modu.
                  Ale to nic nemění na faktu, že hustota pump je nesrovnatelně větší než hustota nabíječek, a to nehovořím o počtu stojanů a typů.
                  A ano, vyžebrat nabití nebo pár litrů můžete taky, ale o tom to nebylo.

                20. Ano to jsem tam psal také. U spalovákuk jde ušetřit „pár“
                  Ano to jsem tam psal také. U spalovákuk jde ušetřit „pár“ kilometrů, ale ne tolik jako u toho elektra, kde je ten rozdíl fakt velký.

                  A o hustotě nabíječek se nepřu. Těch je v ČR jako šafránu. Hlavně blbě rozestavěných po republice, někde skoro nejsou.

                  Ale píšu z vlastní zkušenosti. Nikdy jsem neměl problém napíchnout elektro v restauraci do zásuvky.

                21. No já se přiznám, že radši beru u pumpy nebo u
                  No já se přiznám, že radši beru u pumpy nebo u nabíječky 🙂

                22. No to bez debat. 🙂
                  Šlo mi o to, že je pro mne

                  No to bez debat. 🙂

                  Šlo mi o to, že je pro mne jednodušší najít zásuvku v okruhu 40km, než benzínovou stanici.

                23. Ak sa to stane na dialnici, kde najbližší výjazd je 20km,
                  Ak sa to stane na dialnici, kde najbližší výjazd je 20km, tak je jedno aký je to pohon a bez odtahovky to asi najskôr nepôjde. Ešte sa môže stať, tak ako Michelinovi, že auto si myslí, že má ešte 5%, vodič si myslí, že s „lahkou nohou“ dá vpohode tých 25km, a prdlajs! V baterke už nie je nič.
                  Ja som raz tak išiel s predikciou dojazdu 0% a sice som na SC prišiel s 2%, ale všetko mi jedno nebolo. Vôbec som si nebol istý, či tam vôbec 2% sú, alebo si to len BMS myslí 🙂

                  Podľa mňa sa ale so spalovákom dá takáto situácia lepšie zvládnuť.
                  Jednoznačne treba rozmýšlať dopredu a neplánovať nadoraz.

                24. Chápu to tak, že Michellin měl asi vadný nějaký článek
                  Chápu to tak, že Michellin měl asi vadný nějaký článek v tom autě a bms si s tím neporadila. takže bych řekl že je to byla chyba.

                  Ale ten dojezd na 0% to musí být masakr. 🙂

                  Se spalovákem se podle mne jezdí lépe, protože přeci jen má větší dojezd. Takže s elektromobilem s dojezdem 130km už musím přeci jen trochu víc myslet.

                  Budu teď zkoušet po dálnici 130 km/h a pak nějaký ten pomalý eko mod a uvidím jaký to bude rozdíl. Jsem zvědavej, jak to půjde. Třeba někde skejsnu a budu volat odtahovku :-))) Že?

                25. Je možné, že to bolo vadným článkom, k tomu by sa msel
                  Je možné, že to bolo vadným článkom, k tomu by sa msel vyjadriť Michelin. Myslím, že bežne jazdil na 0%ný dojazd, ale asi to už nerobí 🙂
                  Tých mojich 0% bolo na začiatku jazdy 198km a 42% v baterke mi ukazovalo -12% Na 0% sa to dostalo až asi 30km pred SC, a tam som prišiel s 2%. Na dialnici už ale takéto „kúsky“ skúšať nebudem. Predsa len sa zásuvka hľadá lepšie medzi dedinami 🙂

                26. jo jo, to mi připomíná, že takhle jsem taky jezdil na
                  jo jo, to mi připomíná, že takhle jsem taky jezdil na „výpary“.
                  Vy s tím prostě počítáte, že dojet nemusíte. 🙂
                  Prostě zkoušíte co dá auto. Taky to tak občas dělám i s benzínem. Ale není to normální, tomu říkám dobrodružství…. .-)

                  Když jedu s rodinou tak jedu jako „slušňák“ s velkou rezervou do cíle :-)))

                27. Ja si to uzil obracene – z Prahy jsem odjizdel s predikci 20%,
                  Ja si to uzil obracene – z Prahy jsem odjizdel s predikci 20%, ale ono se se ochradilo (tesne nad nulou – konec zimy), zacalo cedit a silny protivitr a i kdyz jsme jeli dost pod dalnicnim limitem, na SCh (Wernberg-Koblitz) jsme dojeli se 2% (takze u te 75 tak 7 km). Moc prijemne to nebylo (bylo to nejak nedlouho po Michelinove prispevku).

                28. Nič príjemné.
                  Ja som odchádzal z Ústí s tým, že bola

                  Nič príjemné.
                  Ja som odchádzal z Ústí s tým, že bola noc a pekné počasie, s vedomím, že keď bude treba, tak pôjdem aj 70km/hod aby som došiel do Humpolca. SC vo Vestci a ostatné nabíjačky som samozrejme ignoroval.
                  S BEV človek zažije niekedy poriadny adrenalín 🙂

                29. Ja bych to shrnul asi takhle – podle me, pokud nekdo vydrzi
                  Ja bych to shrnul asi takhle – podle me, pokud nekdo vydrzi 50-100km ignorovat oranzove svitici kontrolku (hladove oko), pripadne u novejsich aut obcasne pipani, tak mu ani 20 signalu od auta nepomuze (bude je ignorovat uplne stejne). At je na jakykoliv pohon.

                30. Ano, je to málo. Vy popisujete svou situaci a vám EV a
                  Ano, je to málo. Vy popisujete svou situaci a vám EV a podmínky vyhovují. V pořádku. Tak jako vám i dalším vyhovují. Ale nekonkurují spalováku. Průměr je úplně mimo. Každý jsme individualita a máme jiné podmínky a preference. Typicky je to u mé ženy. Jezdí denně cca 30km do práce. Ale jelikož občas jezdí delší trasy, tak rozhodně nechce EV protože nechce hledat, čekat a přemýšlet o nabíjení. Zda dojede, apod. Je to její preference. Takže dostane PHVE. Tam bude do práce jezdit na elektriku, přes noc nabíjet a delší trasy bude jezdit jako spalovák. Kdyby byly EV plně konkurenceschopné, pak by mohla jezdit s EV, ale to prozatím nejsou.

                31. Samozřejmě, že popisuji svou situaci, protože ji znám
                  Samozřejmě, že popisuji svou situaci, protože ji znám nejlépe. Mohu Vám ale popsat i většinu týdne stojící spalovák mého otce, mého tchána, 4 spalováky sousedů naproti, z nichž jeden se nepohnul už pár měsíců a ostatní krouží kolem komína, spalovák dalšího souseda, starý 18 let, který vyjede jednou za měsíc až dva, spalovák mého švagra, s kterým jezdí 1x týdně na velký nákup za město atd. atd.. Proto jsou ty průměry takové, jaké jsou.
                  Ano, pak je tu spalovák známého, co si ho předělal na LPG, protože jezdí několikrát týdně přednášet s dvousetkilometrovými vzdálenostmi jedním směrem, ale vedle toho stojí spalovák jeho ženy, rovněž na LPG, co ujede denně 20-30 km a jen v pracovní dny. Podobně je na tom bratr, co jezdí na otočku služebně po Polsku nebo na pár dní okruh z Moravy přes poloostrov Hel do Štětína a zpět. A jeho žena opět jen děti škola a práce 40 km denně.
                  Dnešní BEV je jen otázka ceny, pak je i dojezd v pohodě, viz auta s baterkou přes 60 kWh.

                32. Nezlobte se, ale asi mne nechápete. Já nerozporuji, že pro
                  Nezlobte se, ale asi mne nechápete. Já nerozporuji, že pro někoho je EV výhodné, že pro jiného je výhodné to auto nebo to. Ale já rozporoval, že doba nabíjení je krátká a dojezd dostačující. Oba parametry jsem srovnal se spalovákem a napsal, že u něj jsou tyto parametry lepší. A oboje je naprosto nezávislé na tom kdo a jak a kde a s čím jezdí.

                33. Ano, oba nabíjení je krátká. 90 procent lidí jezdí
                  Ano, oba nabíjení je krátká. 90 procent lidí jezdí dlouhé trasy několikrát do roka. V takovém případě je úplně jedno, jestli čepujete 5 minut nebo 20-30 minut. Je to jenom párkrát do roka. Navíc i na pumpě si lidé po delší době v autě dají sendvič, kafe a zajdou si na záchod a trochu se protáhnou, takže tolik času v elektromobilu zase navíc neztratí. V tomhle směru je dnes doba nabíjení dostatečně krátká.

                  A jako bonus k tomu máte, že celoročně za servis a palivo ušetříte neskutečné peníze.

                  Takže pokud nejezdíte obden 800 km bez přestávky na svačinu nebo oběd, což dělá možná tak promile řidičů, tak je dobíjení elektromobilů dostatečně krátké.

                  A v případě že máte barák, což má polovina populace, tak celoročně čas ještě učetříte, protože po většinu roku na žádnou pumpu ani nabíječku vůbec nemusíte jezdit

                34. Plamenně obhajujete neobhajitelné. Vysvětlujete, proč
                  Plamenně obhajujete neobhajitelné. Vysvětlujete, proč nabíjení v délce 30 min je příjemné a že je jen občas. O tom se s Vámi nepřu. Ale stále to je dlouhé nabíjení, daleko delší než nabrání paliva. Na samoobslužné stanici kde to zvládnu za 3 min. Kolik nabere energie EV auto za 3 min?

                35. Načepovat benzín je rychlejší, ale o to vůbec nejde.
                  Načepovat benzín je rychlejší, ale o to vůbec nejde. Bazírujete na nesmyslech. Pro běžné použití vás to nijak neomezuje a při občasné dlouhé jízdě si stejně dáte pauzu, takže to zase taková nevýhoda není a máte tu spoustu výhod, kterýma spalováky snadno přerazíte. Nižší provozní a servisní náklady, nabíjíte doma, nesmrdíte děckám pod nos, nepodporujete ropné kartely.

                  To jestli čerpáte 2x do roka 5 minut nebo 30 minut, když si stejně dáte pauzu je naprosto irelevantní.

                36. Díky, že jste hned v první vetě potvrdil mé tvrzení. To
                  Díky, že jste hned v první vetě potvrdil mé tvrzení. To jestli tato vlastnost omezuje nebo ne nechte prosím na každém z nás. Vás neomezuje, proto máte elektroauto, mne ano, proto ho nemám.

              1. Prakticky ano – osobních aut je 5,6 mil. ks. Podle
                Prakticky ano – osobních aut je 5,6 mil. ks. Podle „definitivních výsledků“ sčítání lidu, domů a bytů v roce 2011 zahrnoval bytový fond ČR celkem 4 756 572 bytů, z toho bylo 4 104 635 obydlených bytů, z nichž 43,7 % v rodinných domech a 55 % v bytových domech. Počet rodinných domů byl 1,9 milionu, z toho 1,55 mil. obydlených. Od roku 2011 výstavba rodinných domů dále rostla. Třeba počet dokončených bytů v roce 2015 činil 25 094. Ze zprávy MMR ČR z roku 2016. https://www.mmr.cz/getmedia/c7b6b3b8-267c-4a90-bd3c-07187f5d77cd/Bydleni-v-Ceske-republice-v-cislech-(zari-2016),-web.pdf

          2. Omyl, jen cena!
            Mám půjčené VW eUP a každý, koho jsem v

            Omyl, jen cena!

            Mám půjčené VW eUP a každý, koho jsem v tom nechal řídit, se ptal jen na cenu. Nic jiného ho v podstatě nezajímalo.

            Infrastruktura, dojezd, dobíjení nic z toho nebyl problém na to by si zvykli. Hlavně se jim líbilo svezení jako takové, neuvěřitelná lehkost jízdy, plynulost, žádné trhání, poskakování, bez vibrací, bez hluku, bez smradu a výkon, do 50km/h neuvěřitelný zátah, do kopce kde se spalovákem se sotva vlečou a rozjezd mu trvá 2 hodiny, se s tímhle hbitým elektromobilem rozjeli, že je to zatlačilo do sedaček. To jim vždycky zůstala vyset brada 🙂

            Jediný problém je CENA nic jiného.

            Až se rozjede velkosériová výroba elektromobilů a klesne cena lidi to začnou hned kupovat.

  7. A to má Musk pravdu, poprvé s ním po dlouhé době
    A to má Musk pravdu, poprvé s ním po dlouhé době souhlasím, akorát pro mě do té kategorie spotřebáku padá i Tesla.
    Auta s emocema vypadají jinak a je třeba je hledat v minulosti…dneska je to tak Caterham, Morgan, ale dřív to mělo skoro každé auto a ta úžasná jednoduchost, kdy každá součástka měla svůj jasný konkrétní význam…jak říká kolega, dřív byla auta strojařský porno

    1. Hlavně člověk na první pohled viděl z dálky jaká to
      Hlavně člověk na první pohled viděl z dálky jaká to jede značka. Dneska kromě pár kousků člověk netuší, protože to všechno vypadá skoro stejně.
      Já sem tak nějak věrnej subaru, protože to si jede tu svojí cestu. Ale už to taky není to samé co dřív. Už je to taky masovka.
      Naštěstí si nějaké ty svoje unikátní vlastnosti stále zachovává.

      1. Právě proto pro mě do toho spadá i Tesla, je to všechno
        Právě proto pro mě do toho spadá i Tesla, je to všechno takové nijaké Worldauto. Jízdní vlastnosti bez emocí (pardon, ale samotné zrychlení fak ono nejsou). Proto vlastním dvacetileté auto na víkendy a je to úžasný rozdíl přelézt v pátek z toho nového s odtažitým řízením, nijakýma vlastnostma do něčeho s řidičskými emocemi, co se vrhá do zatáček, nemá to žádná kurvítka a přitom to bez downsizingovýho motoru žere o necelý litr víc při stejném výkonu, nemá to turbo, aby to produkovalo pevné částice a používá to celé spektrum otáček motoru. A jako bonus to za celou dobu své existence a 180 000 km nikdy nemělo problém projít s emisema a plní to stanovené limity s rezervou…

        1. To je o pohledu kazdeho z nas. Nasi meli do mych cca 30ti let
          To je o pohledu kazdeho z nas. Nasi meli do mych cca 30ti let T613. Kdyz jsem to auto ridival, nedal jsme na nej dopustit. Ale nedokazal bych si predstavit do nej sednout ted a ridit jej s radosti. To radeji sednu na zahrade k Hybridu.cz a prectu si par komentaru 🙂

      2. To bych neřekl, tohle je typicky pohled: „byl jsem mladší,
        To bych neřekl, tohle je typicky pohled: „byl jsem mladší, tráva byla zelenější, ženský krásnější“.
        Pamět je selektivní, takže si vybavujeme (pamatujeme jen to, co chceme a ne to jaká byla skutečnost.
        Tenhle článek to docela osvětluje:
        https://www.autickar.cz/clanek/dnesni-auta-jsou-vsechna-stejna-ale-stara-jsou-stejnejsi/

Napsat komentář