Elon Musk: aféra s New York Times nás stála $100 mil.

Jan Horčík - 27 Únor 2013

Bezesporu jste zaznamenali aféru, ve které recenzent prestižního listu New York Times sepsul elektromobil Tesla Model S. Jenže automobilka to tak nenechala – a díky logům auta jasně ukázala, že recenzent klamal. Elon Musk, šéf Tesly, teď v rozhovoru s televizí Bloomberg zmínil, že celá aféra je vyšla asi na $100 mil.auto Elon Musk Tesla Motors Tesla Model S elektromobil elektrické auto Bloomberg

Elon Musk se v rozhovoru pro Bloomberg rozhovořil o aktuální aféře s testem Modelu S v New York Times a dalších zajímavostech
foto: Bloomberg

Televizní stanici Bloomberg se podařilo uskutečnit s Elonem Muskem výživný rozhovor. Musk není právě člověk, který by se ve svých proslovech držel zpátky, ale právě tento rozhovor překvapí svou upřímností.

Předně, už zmíněná aféra New York Times. Musk řekl, že špatná publicita a negativní vyznění testu (který ale jeho autor dle důkazů Tesla Motors odflákl, případně dokonce úmyslně znehodnotil) stálo Teslu asi $100 mil.

Stovky milionů dolarů

Důvod? Pokles cen akcií (z téměř $40 na asi $35). Za něj mohla především negativní publicita, újma celé značce, ale podle Muska také “několik stovek” zrušených objednávek na Model S.

Musk zmínil i další zajímavou věc: pokud by neexistovala federální dotace na elektromobily v hodnotě $7500, byly by podle něj prodeje Modelu S nižší o 10 % až 20 %.

Jak Musk vidí odbyt aut v letech 2014, 2015 a dál? Velmi pozitivně. Současný trend je totiž takový, že se zvyšujícími se prodeji stoupají i nové rezervace a zájem zákazníků.

Plány do budoucna

Jinými slovy, v oblasti, kde začnou elektromobily Tesla Model S jezdit, je vyšší pravděpodobnost nových objednávek. Narušuje se tím teorie, že o auto mají zájem pouze “early adopters” a ti budou postupně uspokojeni, až zájem opadne.

Navíc, pojem "early adopters" se přeci vztahuje na první, odvážné uživatele, technologicky hračičky, a sám v sobě obsahuje předpoklad toho, že zároveň nejsou posledními. Právě naopak.

A je tomu skutečně tak. Tesla přirozeným tempem roste. Čím dál tím víc lidí se o Modelu S dozvídá, vídá ho na ulici, případně se v něm chce svézt. Podle Muska 1 zákazník v průměru přitáhne 1-2 další nové. Navíc Tesla neusíná na vavřínech a připravuje elektrické SUV Model X a levný elektromobil pro masy.

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele honYa

Četl jsem původní článek, Muskovu odpověď a odpověď na ni novináře Johna Brodera. Z makretingového hlediska velice zajímavý zdroj informací. Nicméně, je-li Tesla takto opatrná a dělá si od dob recezne Roadsteru v Top Gearu zápisky, určitě ivěděla, komu vozidlo konkrétně půjčovala - velkému bijci EV.

Obecně mám z toho pocit, že Broder - a možná další - chtěl psa být a hůl si našel. Když jsem článek četl, napadalo mě, jestli i na začátku století někdo z lobby koňských povozů nechal udělat test, kdy se s prvními "samohyby" (tehdy takto nazývanými auty) snažil na poslední zbývající litr paliva ujet 50 km?

EV mají ještě slabiny a není problém si na ně došlápnout, ale v běžném provozu, zejména s US sítí dobíjecích stanic a 85kWh baterkou, v tom musí být jasný záměr. A Elon to v omluvném telefonu řekl Broderovi jasně - síť rychlodobíječek by měla být hustší, co 60 mil. Proč, pro blbuvzdornost a lidem typu Brodera.

---

honYa

Obrázek uživatele Jolinar

Rekl sice ze by sit mela byt hustejsi, ale ne 60, ale 115 az 120 mil (tak husta myslim ze neni jeste ani v Kalifornii, tam je to zhruba 150mil). To jen tak na doplneni :-)
60 mil by uz byla vazne dost husta sit a stalo by je to prilis moc penez, ktere zatim nemaji :-) Mnoho investoru neveri, ze by mohli ted v 1. kvartalu byt ziskovi (non-GAAP)...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Prý ztráta $100M :)

To je jako bych řekl, že moje ztráta je 200 miliónů, protože ten tiket sportky nevyhrál.
Reálně se nikdy nestalo, že by u Modelu S byla výroba rychlejší, než pořadník. Navíc spousta lidí co objednávku zrušila se k ní později vrátila za výšší cenu. Takže ztráta nula (zisk).
A cena akcií se počítá pouze v době realizace prodeje, vzhledem k tomu, že neprodával, má jen zisk. Naopak jako insider mohl na tomto poklesu krutě vydělat.
Čim více o Muskovi vím, tím více se mi líbí, je chytrej, pohotovej a ví jak se prezentovat. Kéž bych tohle taky uměl.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Našel jsem další články k tématu. Je zajímavé, že se novináři od 8.2 až do 13.2 navzájem kryli (NY times, Formes, Washington Post), že to auto nedojelo, že ten příběh je pravdivý atd.

13.2 Musk zveřejnil plný záznam trasy toho vozu. Docela sranda.
V článku autor uvádí, že jel 45mph, záznamy ukazují 65-81mph.
Dále uvádí, že dal topení na málo - záznamy ukazují 72(23 celsia)
Potom, že dobíjel do plna - záznamy první dobíjení 90%, druhé 72%, třetí 28%

Další zábavná informace - na NY burze byla v té době TESLA "zashortovaná" v objemu 24% tržní hodnoty (short = půjčím si akcie, prodám, po poklesu ceny koupím, vrátím akcie)
Tento článek byl evidentně napsán za peníze někoho, kdo chtěl vydělat na burze. A vzhledem k tržní kapitalizaci si zřejmě na pár miliónů přišel.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Skvělý postřeh, děkujeme za doplnění!

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Prosím odkaz na video ??

Obrázek uživatele Jan Horčík

ChargeUp! - Komplexní dodávka dobíjecích stanic a souvisejících služebNabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobile-stationVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?