Elektromobily s dojezdem 1000 km? Budoucnost podle Toyoty

Japonský hospodářský deník Nikkei informuje, že Toyota tvrdě pracuje na vývoji pevných baterií (solid-state). Ty by mohly nabídnout pro dnes běžné městské elektromobily dojezd až 1000 km namísto v současné době maximálně dosažitelných 200 km.

Slabý dojezd je důvod, proč se Toyota prozatím na trh elektromobilů příliš nehrne
foto: Toyota

Toyota je jednou ze tří světových firem, kterou jsou ve výzkumu solid-state baterií zdaleka nejdál. Dalšími dvěma jsou Sakti3 a Planar Energy. Toyota na výzkumu spolupracuje s Technologickým institutem v Tokyu a organizací HEARO.

Společně už před časem vyvinula tato skupina prototyp solid-state baterie. A podle předběžných výsledků by technologie mohla být připravena pro komerční nasazení už v letech 2015 až 2020. To je výrazně dříve, než dosud předpokládali někteří odborníci prorokující nástup pevných baterií teprve kolem roku 2025.

Naopak například Bill Wallce, ředitel globální divize pro bateriové systémy v General Motors, s výhledem Toyoty v zásadě souhlasí. “Ačkoliv je to riskantní podnik, věříme, že solid-state lithium-iontové baterie si pozornost zaslouží a pracujeme na jejich vývoji. Jejich potenciál vidíme v horizontu pěti let, pokud se podaří překonat některé výrazné překážky,” řekl magazínu Autobloggreen.

Solid-state baterie jsou lithium-iontové baterie, které se od těch dnešních běžných li-ion baterií liší tím, že jejich elektrolyt je v pevném, nikoliv tekutém stavu. Díky tomu mohou nabídnout výrazně vyšší energetickou hustotu, a tedy i potenciálně mnohonásobně vyšší dojezd elektromobilů.

Díky pevnému stavu jsou solid-state baterie také lehčí, bezpečnější a stabilnější. Teoreticky by se měly i snáze vyrábět, ale právě výroba je dnes největší překážkou jejich komerčního nasazení. Právě v této oblasti bude třeba odvést ještě spoustu práce.

Pokud se ale podaří, půjde podle Scotta Farise, šéfa Planar Energy, o fundamentální posun v oblasti nejen automobilového průmyslu.

24 Comments on “Elektromobily s dojezdem 1000 km? Budoucnost podle Toyoty”

  1. Tuhy elektrolyt? A proc ne
    Tuhy elektrolyt? A proc ne kapalny? Jednoduse se „nabity“ elektrolyt nacerpa do nadrze baterky, vybity se vrati k nabiti a jede se dal. Operace stejne slozita jako dnesni natakovani. A nikdo si nemusi lamat hlavu s kratkym dojezdem. K prodeji elektrolytu se pouzije soucasna sit cerpadel a od zitrka to muze fungovat. Pracuji na tom nektere univerzity ale proc ne automobilky?

    1. Já si sice vzpomínám, že
      Já si sice vzpomínám, že taková zpráva proběhla internetem. Ale k realitě má asi stejně daleko jako praktické a cenově dostupné vodíkové auto. Spíš se současný vývoj odebere konzervativnějším směrem – ke zdokonalování současných baterií a stavění výkonnějších rychlonabíjecích stanic, které jsou schopny dobít baterii za půl až 3/4h. To už by velká část řidičů byla ochotna zkousnout.

      1. Psalo se o tom i
        Psalo se o tom i tady.

        „Baterie se budou tankovat podobne jako benzin“
        „Dobijte svuj elektromobil stejne rychle jako tankujete“

        Pak tu byl ještě jeden článek o jiných bateriich tohoto typu, který rozebíral elektrolyt, který měl být extrémně levný a ekologicky nezávadný, ale to už jsem nenašel. Všechny ty články hovoří o univerzitním výzkumu. Ale dokud se toho nechopí samotné automobilky, do praxe se to nedostane.

        Máte pravdu, že vývoj baterií jde tak rychle, že zavádět distribuci elektrolytu je otázka. Ale elektřina není problém jenom osobních vozů. Také jde např. o kamiony a náklďáky. A tam už jde o jiné výkony, automobily se pohybují mezi státy, po odlehlých místech a nemohou hodiny stát u nabíječek. Věřim tomu, že mít tu možnost – „načerpat elektřinu do nádrže“ je a ještě dlouho bude pro takové použití bez alternativy.

    2. O „tankování“ elektrolytu
      O „tankování“ elektrolytu jsem slyšel jako zvídavé dítě už někdy koncem 80. let. Dnes mi to přijde jako nepravděpodobné, protože chemická reakce probíhající v akumulátorech nejsou zdaleka jenom o elektrolytu, ale i o anodě a katodě, jejichž povrchové složení se liší ve vybitém stavu od nabitého.

      Schválně jsem to zkoušel googlit a narazil jsem na článek píšící, že BP něco takového testuje, nicméně pak jsem si všiml, že ten článek je z 1. dubna. Takže asi tak.

  2. My se tady dohadujeme, proc
    My se tady dohadujeme, proc ostatni automobilky nenasleduji Teslu Motors a pritom pravdou je, ze vesina z nas nema ani poneti, co vse uz existuje v laboratorich velkych firem. Lide, kteri (nejen u Toyoty) o techto vecech rozhoduji, rozhodne nejsou zadni hlupaci a vidi do budoucnosti dal, nez kdokoliv z nas.
    AZ prijde ten pravy cas pro elektromobily, obavam se, ze velke automobilky smetou Teslu na smetiste dejin.

    1. Ak clovek pracuje dlhsie pre
      Ak clovek pracuje dlhsie pre nejaku vacsiu firmu. tak pochopi, ye to, co prezentuju ich hovorcovia a manazery na vystavach a tlacovych konferenciach su z 90% sny, z 5% domnienky a neuskutocnitelne myslienky a zostavajucich 5% sprav sluzi na zmatenie konkurencie, aby sa vybrala zlym smerom. Elektrolyt nemoze byt tuhy uz len z toho dovodu, ze by to potom uz nebol elektrolyt. Nic take jednoducho neexistuje, lebo kladny naboj by sa nemal ako premiestnovat.

          1. Hledáte špatně. Místo
            Hledáte špatně. Místo slova electrolyte zadejte do googlu solid electrolyte (pevný elektrolyt). Hned první odkaz vede na wikipedii a tam se hned v prvním odstavci dočtete, že iony se v pevném elektrolytu pohybují díky dírám nebo prázdným pozicím v krystalické mřížce materiálu. Každopádně pevný elektrolyt existuje stejně jako existují tzv. solid state battery.

            en.wikipedia.org/wiki/Fast_ion_conductor
            en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_battery

              1. Vůbec nechápu na co se
                Vůbec nechápu na co se ptáte.
                Pevný elektrolyt je elektrolyt v pevném skupenství. Volný pohyb nábojů je v něm možný díky uspořádání krystalové mřížky základního materiálu a díky atomům příměsi, které se touto mřížkou pohybují tak, že přeskakují z jedné prázdné pozice na jinou podle směru elektrického pole. Pokud toto nechápete, tak se namáme dál o čem bavit, já nevím jak jinak to vysvětlit.

                1. Chapem to, ale nechapem, co
                  Chapem to, ale nechapem, co ste tym chceli povedat. Na to, aby sa mohli atomy (ionty) volne pohybovat, musi byt latka tekuta. Ak by to bolo tak, ako to pisete vy, tak potom su elektrolytom tie primesy a nie zakladna latka, ktorej ma v mriezkach volne miesta a cez ktoru sa tento pohyb uskutocnuje. Chapete to? Samotna definicia elektrolytu totiz vylucuje, aby bol pevny. „Pevny elektrolyt“ je teda len zauzivany nazov pre nieco, co elektrolytom v skutocnosti nie je.

                2. Už na základní škole
                  Už na základní škole nás učili: soli rovněž mohou vést elektrický proud a to přenosem iontů například přes neobsazené uzly (vakance) jejich krystalové mřížky. Takové materiály (obvykle tuhé roztoky) nazýváme tuhými elektrolyty. Ve vědecké praxi poměrně obyčejný pojem, pokud však chcete fundamentálně zastávat pouze elktrolyt ve formě roztoku, zřejmě vám v tom nikdo nezabrání a je to v podstatě i absolutně nedůležité pro další rozvoj tohoto oboru. Li-pol baterie tak jak je známe se potýkaly na počátku s řadou technických problémů jako je např. vysoký vnitřní odpor. V bateriích pro automobily vzhledem k jejich potřebné velikosti a kapacitě zřejmě ještě nebyly tyto problémy zcela vyřešeny a zabývají se tímto právě např. inženýři toyoty.

                3. Drobné vysvětlení: Fanda
                  Drobné vysvětlení: Fanda je místní diskusní troll – ke všemu se vyjadřuje, ale ničemu nerozumí a všechny jeho příspěvky jsou buď úplně nesmyslné (jako ten na který celé toto vlákno reaguje) nebo reflektují autorovy choré představy o budoucím vývoji světa.
                  Pro příklad jeho dalších perel si nechte vyhledat googlem
                  fanda site:hybrid.cz

                4. Běžně používaným
                  Běžně používaným tuhým elektrolytem je např. ZrO2 (oxid zirkoničitý) vykazující vysokou koncentraci vakancí ve své mřížce. Tuhý elektrolyt v podobě velice tenkých keramických plátků je poměrně obyčejná věc, proberte se a nedělejte našim bratom ostudu.

    2. Dal? Tak proc Tesla Motors
      Dal? Tak proc Tesla Motors vydělává a ostatní přihlíží? Díky baterkám? Šak ty se dají vyměnit, motor atd. se tolik nezmění…

      A propo smetou? Spíše čínské automobilky co teď pouští na silnice v ČLR skutečné elektromobily budou mít takové náskat, že smetou právě ty automobilky co podle vás mají smést Teslu. Jinak Tesla bude něco jako Ferrari, malé série a udrží se. Nebo ju koupí toyota, aby dostalo kompletní technologiu a jenom vymění baterky….

      Je to jak psali pod jinýma článkama, automobilky hledají technologiu, kterou nahradí prodej náhradních dílů….

      1. Kouknete
        Kouknete sem:
        investing.businessweek.com/research/stocks/financials/financials.asp?ticker=TSLA:US

        Tesla motors se rok od roku propada do cim dal tim vetsi ztraty. Za rok 2010 to uz je -154,3 milionu dolaru. Nevim, kde jste prisel na to, ze tato firma „vydelava a ostatni prihlizi“. Navic, proc ukoncili vyrobu Tesla Roadsteru, kdyz je to tak super ziskova zalezitost?
        Elon Musk v soucasnosti vsadil vsechno na Model S. Jestli mu to nevyjde, tak Tesla konci. Ja sam si moc preju, aby jim to vyslo, sam bych si jejich auto koupil, ale mam obavy, ze to nebude tak jednoduche.

        1. Vyroba Roadsteru skoncila
          Vyroba Roadsteru skoncila proto, ze firma Lotus konci vyrobu podvozku, na kterem je Roadster postaven. Ze je Tesla ve ztrate je logicke, protoze stavi novou tovarnu a vyviji od nuly nove modely. Ale samozrejme mate pravdu, ze je to riskantni situace. Ale to byla cela sazka na elektromobily.

          Jinak je treba si uvedomit, ze elektromobily nejsou jenom baterky. Je tam spousta dalsich technologii, jejichz vyvoj je treba odpracovat. Hezky priklad je prave Toyota s Priusem. Mnoho firme si myslelo, ze v klidu vyckaji a az bude jasny osud hybridu, pak proste pridaji ke spalovacimu motoru elektricky moturek a hybrid bude hotovy. Chyba lavky. Dodnes, mnoho let potom co takoveto „rychlohybridy“ prisly na trh je Prius drti parametry i prodeji. A to prave proto, ze Toyota si vyvoj hybridu „odpracovala“, a ma tudiz naskok.

        2. To myslíte vážně? Tesla
          To myslíte vážně? Tesla Motors právě staví továrnu a montážní linku. Myslíte, že to je zadarmo? Ztráta je jasná – když prostě zatím nevyrábí, tak nemůže mít ani žádné zisky. Peníze na rozjezd výroby získala upsáním akcií. To je klasický postup.

    3. Dal? Tak proc Tesla Motors
      Dal? Tak proc Tesla Motors vydělává a ostatní přihlíží? Díky baterkám? Šak ty se dají vyměnit, motor atd. se tolik nezmění…

      A propo smetou? Spíše čínské automobilky co teď pouští na silnice v ČLR skutečné elektromobily budou mít takové náskat, že smetou právě ty automobilky co podle vás mají smést Teslu. Jinak Tesla bude něco jako Ferrari, malé série a udrží se. Nebo ju koupí toyota, aby dostalo kompletní technologiu a jenom vymění baterky….

      Je to jak psali pod jinýma článkama, automobilky hledají technologiu, kterou nahradí prodej náhradních dílů….

Napsat komentář