Elektromobily jezdily po silnicích už před 100 lety, jejich čas ale přichází teprve nyní

Kdysi dominující, mezitím téměř zapomenuté a dnes znovu postupně objevované. Elektromobily před sto lety na dlouhou dobu přišly o své místo na výsluní a teprve v poslední dekádě nabrané manko dohánějí.

Tento nákladní elektromobil už v roce 1923 spolehlivě sloužil k dopravě materiálu a technologií při výstavbě vodní elektrárny v pojizerském Spálově. Její návštěvníci ho dodnes mohou při prohlídce tohoto provozu Skupiny ČEZ vidět.
foto: ČEZ

Na samotném startu moderní individuální dopravy měl elektromobil našlápnuto mnohem lépe než jeho dodnes dominující konkurenti. V roce 1828 přišel maďarský vynálezce Ányos István Jedlik s prvním typem elektromotoru, který poháněl malý modelový vůz.

O šest let později se v kovárně Thomase Davenporta v americkém Vermontu rozjel elektrický vůz kroužící na krátké elektrifikované dráze. Když v roce 1859 ukázal francouzský fyzik Gaston Planté světu funkční elektromobil s možností doplňování energie do olověných akumulátorů na jeho palubě, všechno směřovalo k happy endu.

„Doutníkový“ elektromobil Belgičana Camille Jenatzyho jako první auto světa prorazil magickou rychlostní hranici 100 km/h už v roce 1899. Ještě v prvních letech 20. století převažovaly ve vozovém parku USA elektromobily. Zřejmě první český elektromobil nezkonstruoval nikdo jiný než František Křižík už v roce 1895.

Stejnosměrný elektromotor o výkonu 3,6 kW napájel olověný akumulátor se 42 články. Rakousko-uherská monarchie poznala předchůdce „dobíjecích stanic“, např. ve Vídni u restaurací, kaváren, atd.

Navzdory všem těmto optimistickým stopám elektrická auta na dlouhou dobu svou věc prohrála – přičinila se o to hlavně sériová výroba Fordova modelu „T“ se spalovacím motorem a vynález elektrického startování, který nahradil těžkopádné kliky známé dnes už jen ze starých grotesek. Spolehlivost, vyšší akční rádius a nízká cena během několika let srazily elektrickou konkurenci na kolena.

„V Československu po roce 1918 jezdilo přibližně 5500 aut všech druhů a samozřejmě i pár desítek elektromobilů, nasazovaných zejména v průmyslu, stavebnictví nebo službách. Obecně však byla sázka na elektrickou trakci v dopravě naprostou výjimkou. Přestože v meziválečné éře i později vidíme z pohledu elektromobility několik slibných momentů, cílený rozvoj přichází v podstatě až v poslední dekádě. V barvách Skupiny ČEZ dnes najdeme nejen třicítku elektromobilů ale především veřejných dobíjecích stanic, z toho 58 rychlodobíjecích. Vedle toho nabízíme prostřednictvím společností ČEZ Prodej a ČEZ ESCO kompletní paletu produktů pokrývající elektromobilitu doslova od A do Z,“ říká člen představenstva a ředitel divize obchod a strategie Pavel Cyrani.

Mezi světovou špičku v oblasti elektromotorů patřil vsetínský všeuměl Josef Sousedík, vlastník více než 50 patentů z oblasti elektrotechniky a strojírenství, vynálezce elektromobilu s hybridním pohonem a také vlastenec, který za svou účast v protinacistickém odboji zaplatil cenu nejvyšší.

Jeden z duchovních otců legendárního vlakového spoje konce 30. let „Slovenská strela“ vybaveného benzinoelektrickým hnacím agregátem zvolil pro svůj elektromobil vestavbu akumulátoru o kapacitě 120 amperhodin do klasického modelu Tatra 75.

To v plzeňské Škodovce stavěli skutečné elektrické vozy. Pro rozvoz piva zkonstruovali dvojici elektromobilů (3tunový a druhý s poloviční váhou), které dosahovaly maximální rychlosti 30 km/h a akční rádius činil při hospodárnější jízdě maximálně 50 km.

EMA má smůlu

Ještě krátce po válce se konstrukcí elektromobilů vážně zabývaly firmy ČKD a Jawa, ale kola znárodněného průmyslu už jela po jiných cestách. Pokusy o elektrická auta byly čestnou výjimkou. Reprezentantem některých smělých vizí s jepičím životem byl prototypový projekt elektromobilu EMA1, unikátního řešení vyvíjeného na přelomu 60. a 70. let odborníky ve Výzkumném ústavu elektrických strojů točivých (VÚES) v Brně.

Vůz měl na tehdejší poměry velice moderním design, čtyřsedadlovou úpravu a byl určen pro městský provoz. Této koncepci odpovídala jak maximální rychlost 50 km/h tak i dojezd, který se pohyboval v rozmezí od 30 do 50 km. Rychlosti 40 km/h dokázal prototyp dosáhnout zhruba za 11 vteřin.

Motorem experimentů se na dlouhá léta staly pověstné zlaté ručičky domácích kutilů a experimentátorů. Přestavěné Trabanty, Wartburgy i vozy domácích značek ukrývaly pod svými kapotami často originální řešení a svým tvůrcům spolehlivě sloužily.

Některé závodní modely české provenience se dokonce dostaly až na start kdysi populárního švýcarského okruhu Formel E v Emmenu a Jaromír Vegr tu v roce 1989 dokonce zvítězil. Svoji stopu na zdejším grand prix klání elektromobilistů zanechal i ČEZ. Na startovní čáru tu nastoupila nejméně dvakrát elektromobilní verze pick-upu Škoda Favorit, která byla jinak využívána v rámci vozového parku ČEZ.

Elektrobusy s tykadly

Výjimku v masové dopravě představovala jen cílená elektrifikace hlavních železničních koridorů a také provoz trolejbusů. I když prehistorické modely u nás jezdily už mnohem dříve (České Budějovice 1909-14, České Velenice-Gmünd 1907-16), první skutečně tuzemské trolejbusy sjely v roce 1936 z výrobních linek továren Škoda, Praga a Tatra.

Dne 24.4. stejného roku se rozjely první pražské trolejbusy na trati od Svatého Matěje do Střešovic. Ještě během války začaly jezdit v Plzni (1941) a ve Zlíně (1944). Velký čas trolejbusů přišel po válce. V rychlém sledu byl zahájen jejich provoz v Českých Budějovicích, Jihlavě (1948), Brně a Hradci Králové (1949) Mariánských Lázních, Ostravě, Opavě a Pardubicích (1952).

Ztrátu jistot naopak přinesla 70. léta spojená s levnou naftou. Za oběť jí padla kompletní trolejbusová síť v hlavním městě, když poslední autobusy s populárními tykadly v Praze vyjely 15. října 1972. Opačná vlna ekologizace městských doprav naopak přivedla trolejbusy do ulic Ústí nad Labem (1988), Chomutova a Jirkova (1995).

V Praze se karta začíná obracet až nyní. 15. října 2017, přesně 45 let od konce trolejbusů, odstartoval metropolitní dopravní podnik zkušební provoz na trati v Prosecké ulici. Klasické elektrobusy mají výhodu autonomního provozu a jejich nástup je tedy rychlejší.

Příkladem může být elektrobusová linka mezi pražskou stanicí metra Budějovická a BB Centrem na blízké Brumlovce, jejímž partnerem je také Skupina ČEZ, a která během své více než dvouleté historie přepravila přes milion a půl pasažérů.

Desetiletka růstu

Také dlouho po roce 1989 se koketování s elektromobily odehrávalo spíše v pokusné rovině. Ještě na začátku 90. let vyrobila Škoda ELCAR v Ejpovicích několik stovek elektromobilů pro vývoz, vývoj však postupně na skoro 15 let ustrnul. Ještě v roce 2006 se počet elektromobilů v ČR podle dostupných statistik pohyboval nad hranicí 20 elektromobilů.

Po více než deseti letech nacházíme celý sektor v podstatně lepší kondici, aktuální více než dvě tisícovky vozů představují téměř stonásobný růst. Impozantně ale působí hlavně meziroční růsty v posledních letech v řádu desítek procent.

„Zatímco v roce 2016 přibylo na tuzemských silnicích 271 elektromobilů, loni už to bylo přesně 400. A co je ještě lepší – tato hranice letos padla už na konci července, kdy se statistiky prozatím zastavily na 407 registracích,“ shrnuje Kamil Čermák, generální ředitel společnosti ČEZ ESCO, která dodává na míru šitá řešení pro elektromobilní parky ve veřejném i korporátním sektoru.

Na míru vyspělosti země z pohledu rozvoje podmínek pro elektromobilitu ukazuje i počet veřejných dobíjecích stanic a charakter pokrytí země. Česká republika měla podle ASEP ještě v roce 2011 jen 7 dobíjecích bodů, v roce 2016 už 174 a letos v dubnu 415 stanic. ČEZ přitom zůstává tahounem výstavby jak klasických, tak zejména rychlodobíjecích stanic schopných doplnit většinu kapacity baterií elektromobilu za 20-30 minut.

„Pokrytí velkých měst, ale především hlavních tahů mezi nimi, zůstává jednou z hlavních podmínek dalšího rozvoje. Do roku 2020 proto chceme naši síť plošně rozšířit na zhruba 250 stanic, s převahou rychlodobíjecích typů,“ říká Pavel Cyrani.

Rozšiřování množství typů elektrických aut v nabídce hlavních výrobců, vyšší dojezdy nových modelů a vyhlídky na postupné snižování cen vlivem sériové výroby dávají velkou naději, že zastoupení elektromobilů v českém vozovém parku 21. století bude více než důstojné.

tisková zpráva

63 Comments on “Elektromobily jezdily po silnicích už před 100 lety, jejich čas ale přichází teprve nyní”

    1. Chudáci dinosauři podváděj co mohou a když se ucho utrhne
      Chudáci dinosauři podváděj co mohou a když se ucho utrhne tak se strašně divěj, že je někdo klepne přes prsty. Fuj, zlej Brusel. :))))

      Svět motorů 35/2018
      „Důležitým zdravotním přínosem přísnější normy je příchod výfukových filtrů pevných částic pro benzinové motory s přímým vstřikováním [GPF]. Z technického hlediska jde o další komplikaci, kvůli níž dnes mají benzinové modely při zkouškách víc potíží než diesel. Ekologové zde oprávněně poukazují na to, že automobilky mohly filtry zavést a odzkoušet s předstihem, jelikož technologie je dostupná už nejméně čtyři roky. Výrobci ale sériové uvedení filtrů kvůli úspoře nákladů do poslední chvíle odkládali. Třeba Volkswagen T-Roc nebo Renault Scénic byly ještě loni na podzim uvedeny se zcela novými motory 1.5 TSl a 1.3 TCe bez GPF. Letos proto musejí ke zkouškám znovu.“

  1. Ta diskuze je hrozná a ta vyhraněnost vůči spalovákům,
    Ta diskuze je hrozná a ta vyhraněnost vůči spalovákům, které vozí baterie a materiál do závodů Tesly je čistě primitivní. A co teprv lodě a letadla, ty jsou k výrobě „zelených“ Tesel samozřejmě taky potřeba a samozřejmě i ta ropa na výrobu součástek a plastů. Je mi z vás smutno. Tolik zášti a agrese.

    1. Víš starou belu a ještě tu fňukáš. Na plasty je ropa
      Víš starou belu a ještě tu fňukáš. Na plasty je ropa moc drahá surovina a proto se vyrábí ze zemního plynu. Lodě i letadla jsou potřeba i k výrobě spalováků tak co tu řešíš za kraviny? Tadleta do blba opakovaná rétorika ve stylu, že jedinej sajrajt leze spalovákům z vejfuků a proto musíme najít všechnu špínu co provází vznik a provoz elektrovozítek, zatímco povrchně zapomeneme že to samý maj na hrbu i spalováci je super stupidní a svědčí o zoufalství ropáků.

      Btw Tesla už má aspoň prototypy elektrotahačů, kteří vozí baterie mezi továrnama zatímco ostatní nevěří, že to vůbec může fungovat.

        1. Jak si moh psát o mně, když jsem tu v době napsání
          Jak si moh psát o mně, když jsem tu v době napsání tvého přišpevku v „Vložil/a Anonym (bez ověření), Pá, 2018-08-31 13:58“ neměl ještě ani jeden diskuzní příspěvek!!! Ty jseš úplně mimo a jen se chytáš toho co ti přistane pod nosem :)))))

          Nnehraj si na dalšího nepochopený chudinku co je přesvedčenej o tom že nikdo nečte jeho příspěvky.
          1. Vyvrátil jsem ti tvojí blbost vo plastech
          2. Napravil jsem tvoje pokřivené jednostrané vnímání konfliktu mezi spalováky a elektrovozy
          3. Ukázal jsem ti co dělá Tesla pro to zlepšila ekologickej dopad dopravy materiálu pro výrobu.
          To že se ti to nelíbí, laskavě nemaskuj svejma žvástama o nepochopení apod. dojmovou rétorikou. Tím se zaštitují jen hlupáci co byli nachytaný na švestkách protože vědí starou belu a nechtěj ztratit tvář. :)))
          Buď zareaguj na moje argumenty faktickejma argumentama nebo si fňukej dál. Se svojí sebelítostí ale nikoho neoslníš.

          Další oblíbený výmluvy podobnej nepochopenejch expertů jako ty jsou obecný kecy o vytrháváni věcí kontextu, hlouposti protistrany a končí to narážkou na inteligenci či problémy s věkovým rozdílem :))))

          1. Já nechci reagovat na lidi vašeho typu. Nepřectete si
            Já nechci reagovat na lidi vašeho typu. Nepřectete si příspěvek na který reagujete a jste přesvědčen o tom jak jste strašně chytrý. Nebo možná jste si ho přečetl, ale rozhodně nepochopil a tak mi vytýkate věci o kterých nikde nepíšu. Diskuze s vámi by byla jen ztráta mého času. Děkuji za pochopení.

              1. I když kuk si servítky nedělá, tak s ním musím teď
                I když kuk si servítky nedělá, tak s ním musím teď souhlasit. Anonym jen brečí a když mu někdo napíše odpověď s argumenty, tak se ohání nepochopením a pak přidá i to o inteligenci.

                Místo aby přiznal chybu, nebo nějak reagoval, tak jen brečí dál a vytahuje další a další blbosti.

                Jó holt přiznat chybu bolí.

    2. hele čéče a uvědomil sis někdy kolik Eletrický energie
      hele čéče a uvědomil sis někdy kolik Eletrický energie ruplo na výrobu těch spalováků co vozí baterie a materiál do závodů Tesly, těch lodí letadel… každá součástka se musela na eletrickým pocitaci vyprojektovat, u toho se svítilo, vařilo kafe, běžela klima, srrr, chcalo i prc 😉 pak odlít, obrobit, montovat i ten šroubovák jel na elektřinu….

      Víš co je to vlastně benzín ??? Jen otravný produkt ropný mafie infiltrovaný do spotřeby společnosti ;)))))))))))))))))))

      youtube.com/watch?v=7_-v6pyz7tA

      kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/

    1. Myslim si, ze staci pak na osobni narazky nereagovat.
      Myslim si, ze staci pak na osobni narazky nereagovat. Urazejici si pak casem uvedomi, ze jsou ignorovani. Chce to jen to sebezapreni se nechovat dle hesel „jak se do lesa vola, tak se z lesa ozyva“, „na hruby pytel hruba zaplata“, ci „oko za oko, zub za zub“. Podle me se inteligentni clovek nepozna dle schopnosti vracet uder, ale dle schopnosti ignorovat impertinence.
      Prosim nas vsechny, budme inteligentni, otevreni jinym nazorum a trpelivi ve vecne argumentaci. Nevime, kdy sami budeme potrebovat, aby nam nekdo nekolikrat vysvetlil, neco, co hnedle rychle nechapeme 🙂

  2. Elektromobily jezdily po silnicích už před 100 lety a
    Elektromobily jezdily po silnicích už před 100 lety a nebýt těch debilů ropáků neřešíme následky globálního oteplování, tání ledovců a neřízený změny klimatu na jednotlivých kontinentech povedoucí k smlti spooooousty zmldů ;))))

    At žije TESLA

    supercharge.info/map

      1. No vidíš a pořád je to ekonomičtější než jezdit s
        No vidíš a pořád je to ekonomičtější než jezdit s elektrovozem, pokud tedy spočítáme náklady na provoz a zohledníme i vysokou cenu. O komfortu tankování při dlouhých trasách ani nemluvě.

        EV má před sebou ještě nějaký ten vývoj, než plně a ke spokojenosti většiny řidičů nahradí ty „popelnice“ a „rakovinomety“ 🙂

          1. Každý nebo téměř každý myslí ekonomicky. I ten Nor,
            Každý nebo téměř každý myslí ekonomicky. I ten Nor, který si koupí Leafa nebo Teslu myslí jen a jen ekonomicky. Protože to elektrovozítko se mu jednoduše ekonomicky vyplatí, na spalováka jsou šílené daně a na EV je spousta úlev na daních, poplatcích atd. Takže ani ten Nor (nebo Dán, Holanďan, atd.) nemyslí ekologicky, ale čistě ekonomicky.

            A když jsou ty spalováky takové „rakovinomety“ a zabíjejí lední medvědy a děti v kočárcích i s maminkami, tak proč tedy už dávno nedošlo k jejich úplnému zákazu bez výjimky?

            Ono to není tak černobílé stylem „máš spalováka, tak jsi sobec“.

            1. Ano, Norové jsou přesvědčováni úlevami pro EV oproti
              Ano, Norové jsou přesvědčováni úlevami pro EV oproti spalovákům. Vládou a parlamentem, které si zvolili. A kteří s tím do voleb šli. Prostě už nechtěli vydávat peníze na něco, čím si kálí do hnízda.

              Ptáte se vážně a jste tak naivní nebo si děláte jen z lidí legraci, aby bylo o čem po xté diskutovat?

              Ano, pokud poškozujete své okolí, přestože máte alternativu a dokonce máte na ni, jste sobec.

              1. U těch Norů to aspoň dává smysl, když elektřinu mají z
                U těch Norů to aspoň dává smysl, když elektřinu mají z OZE. Tipuji, že pokud by u nás šla nějaká strana do voleb s tím, že na spalováky uvalí ohromné daně a tím je zdraží řekněme o 30-40 procent a cenově se srovnají s EV, tak by se ani nedostala do parlamentu. Problém je, pokud o tom někdo začne mluvit po volbách, aniž by na to měl mandát od voličů.

                Ne, nemám alternativu ke spalováku a ani nemám na to finance, jezdím v ojetém autě, které mi vyhovuje a má platnou emisi a STK. Stejně jako 99 procent řidičů v ČR.

      1. ale kulový, je to pravda a mladý hloupý fták votvírák se
        ale kulový, je to pravda a mladý hloupý fták votvírák se zlobí 😉 uvědom si ropáku kolik milijonu dobrých lidí kůli tobě chcíplo blbce nepočítám, a že jedina tesla a borec mlask začali produkovat kvalitní elkáry tím nakopal prdel ropným sračkám tomu lidskymu odpadu ;))

        1. Kolik chcipne detia a lidi kuli tvym blbym bateriiim. A sranda
          Kolik chcipne detia a lidi kuli tvym blbym bateriiim. A sranda jeste bude az toho bordelu bude vic a vic. Kolik lidi chcipne kuli koureni, kolik na posrane zdravotnictvy proto ze penize sereme na dotovani blbosti…jako tvoje elektro. Nejsem ropak, nemam nic proti elektro ale serou mne vymlete mozgy sektarskych blbecku jako ty…jdi spinkat a pomodlit k muskovi…

            1. Kolik dětí umře při těžbě surovin pro mobilní
              Kolik dětí umře při těžbě surovin pro mobilní telefony
              Krvavé minerály z Konga jsou v mobilech z celého světa
              http://www.rozvojovka.cz/clanky/1579-krvave-mineraly-z-konga-jsou-v-mobilech-z-celeho-sveta.htm

              Ropa v Mexickém zálivu stále zabíjí delfíny, tuňákům deformuje srdce
              https://zpravy.idnes.cz/video-pet-let-od-havarie-ropne-plosiny-deepwater-horizon-pes-/zahranicni.aspx?c=A150420_105058_zahranicni_ert

              Unikající ropa zabíjí vše živé
              http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti-zahranici/135544/unikajici-ropa-zabiji-vse-zive.html

              Největší ropné katastrofy historie
              https://www.investicniweb.cz/2010-5-3-nejvetsi-ropne-katastrofy-historie/

          1. Hlavně že tě neserou miliardový pobídky továren na
            Hlavně že tě neserou miliardový pobídky továren na spalovací popelnice Hjůdaj Nošovice a Škoda a každoroční vývoz 1/3 produkce elektriky ČR za pakatel do zahraničí ty bambulo. Bež si s těma svejma blábolama na mimibazar tak budeš mít určitě úspěch :)))

          2. A proč teda používáš mobil, nebo notebook? Nebo tablet,
            A proč teda používáš mobil, nebo notebook? Nebo tablet, či počítač? Tyhle všechny věci co denně používáš mají ne celým světě víc baterií, než elektromobily.

            Takže to neházej na baterie elektromobilů, těch je stále méně než těch co používáš.

            Ale je moderní kálet na elektromoibli a brečet kolik dětí umře, při dolování lithia ale to, že to Lithium se používá daleko víc na něco úplně jiného tě už nezajímá!

            Takže si nejdřív ukliď před vlastním prahem a vyhoď mobil, notebook, tablet a počítač a pak neco piš, pokud budeš mít teda na čem….

    1. Ono je docela možné, že ta velmi levná mobilita v podobě
      Ono je docela možné, že ta velmi levná mobilita v podobě spalovacích motorů umožnila (podpořila) vývoj celé společnosti. Kdo ví, kde bychom byli nebýt v té době spalováků a muset se spoléhat v mobilitě jenom na elektrovozy.

          1. Že není? Možná by si chtělo
            Že není? Možná by si chtělo rozsvítit:

            https://www.mobilmania.cz/clanky/chcete-baterii-s-trojnasobnou-kapacitou-gratuluji-uz-ji-mate-ve-svem-mobilu/sc-3-a-1340891/default.aspx

            Slyším to pořád. Brekot o tom, že v bateriích není žádný pokrok a takd. Jenže on je, jen to není revoluce, ale evoluce. A už dnes je to hodně vidět, stačí to porovnat s historií cca 5-10 let dozadu.
            Tehndy baterie elektromobilů dosahovali kapacity okolo 16-20 kWh, dnes už jezdí elektromobily bežně s kapacitou 40-100 kWh.
            A to je sakra rozdíl. Asi tak 3x víc.

            Zrovna tak v mobilech, dříve kapacity 600-900 mAh, dnes bežně 3000 mAh!

            Takže tu neskuhrejte a radši se podívejte co máte v kapse za baterku v mobilu a pak tu něco povídejte.

            Do budoucna je jasné, že se kapacita bude každý rok zvyšovat o „pár“ procent. Tj. žádná revoluce, ale obyčejný vývoj.

            Ale bohatě to stačí, nevím co by jste chtěl víc?

            Ano vím, taky bych chtěl aby všechno to bylo hned zítra. Ale jaksi to nejde, víte? Nic nejde udělat kouzlem hned…

            1. Ale problém není kapacita baterky, Tesla má velkou kapacitu
              Ale problém není kapacita baterky, Tesla má velkou kapacitu už léta. Problém je, že ta baterka váží pak víc než půl tuny, dojede to s ní ledva 400 km, její cena je půlkou ceny celého auta (třeba Kona) a dobíjí se tragicky pomalu.

              Pokud ta evoluce bude pokračovat stávajícím tempem, tak to je nic moc. A to ještě těch baterek není dost, takže o nějakém zlevňování asi nemůže být řeč.

              1. Je to evoluce. Do stejného prostoru se daří nacpat více
                Je to evoluce. Do stejného prostoru se daří nacpat více kWh (BMW i3, Nissan Leaf, Kia Soul EV), se stejnými kWh udělat větší dojezd díky chemii a elektronice (Hyudai Ioniq), nabíjení je také rychlejší jak díky větším výkonům rychlonabíječek, tak díky lepší elektronice v autech, palubní nabíječky jsou také postupně silnější, byť na první Zoe a Tesly zdaleka nedosáhnou, prostě jede to dopředu.
                Když jsem nabíjel na 50 kW Ioniqa, který umí až 100 kW, bylo to podstatně rychlejší než Leaf. Nový i starý.
                Jezdíme denně se 2 Iony s 16 kWh baterkami, co umí palubní nabíječkou jen 3,6 kW a pro rychlé nabití musíme ke stojanu CHAdeMO, abychom z něj dostali maximálně kolem 40 kW výkonu. Ale stačí to pro naše potřeby, s plnou baterií přejedeme napříč více jak 6x Ostravu, což je třetí největší město v ČR.
                Nabito z nuly do plna máme z běžné zásuvky 230V 16A za 4,5 hodiny. Tzn. i jen za hodinu stání skoro 1/4 baterky. Rychlonabito z 0 na 80% za 15-20 minut, pokud rychlonabíjíme v rámci nákupu, tak prostě nestíháme ani tak rychle nakoupit běžný nákup. Pokud jedeme někam dále, tak prostě skáčeme od rychlonabíječky k rychlonabíječce, ovšem to je opravdu párkrát za rok. Navíc pokud je cíl do 100 km a je v něm možno pomalu nabíjet (což je v podstatě všude, někde automaticky, jinde se zeptáme předem), tak i tohle malé městské vozítko nemá žádné omezení. Dojedu, vrazím na zásuvku a jdu si po svých. Po návratu mám na odjezd domů plnou.
                Ano, evoluce bude pokračovat tempem, jaký budou chtít spotřebitelé. A jak se k tomu postaví trh, kdy jediným opravdovým výrobcem elektromobilů je Tesla. Pokud se budeme vázat na spalovací dinosaury, tak i když vyvinou sebelepší BEV, bude jednak pořád horší než Tesla, druhák ho budou vyrábět jen kvůli legislativním omezením emisí jaksi do počtu. Viz Hyundai, VW a všichni ostatní. Normální bude, když přijdu na autosalon, a tam budou stát auta v elektrice na ploše, další jako předváděčky před barákem a skladovky za barákem. A do toho se dinosaurům nechce. Zřejmě bude potřeba spalovákům k cenám připočítávat legislativně všechny ty obrovské dopady a náklady, co na zdraví a životní prostředí mají. Ne aby je nesla společnost, ale výrobce a zákazník. Proč děláme obchvaty? Proč protihlukové stěny, proč trojitá skla, proč různé omezování vjezdu, zóny, značky atd. atd. Protože spalovák. Hluk, jedy, vibrace, tepelný odpad, a to je jen jízda, kde je výroba a distribuce paliv a maziv a elektřiny k tomu potřebné, o zbytečných stavbách, jako jsou benzínky a komunikace k nim nemluvě.

                1. trojitá skla děláme z důvodů dodržení stavebního
                  trojitá skla děláme z důvodů dodržení stavebního zákona. Píše se v něm volně řečeno – na vnitřním povrchu konstrukcí a otvorových výplní NESMÍ docházet ke kondenzaci vzdušné vlhkosti za podmínek dodržení návrhových hodnot. (pro obytné domy vnitřní teplota 20°C a 50%RH, vnější návrhová teplota Ostrava -15°C) Zbytek je o fyzice 8.třídy ZŠ(teplota-tlak-rosný bod) a samozřejmě znalostí matematiky z nižších ročníků. Neexistují na trhu meziskelní rámečky, které by tyto podmínky dokázaly u dvojskla zabezpečit

                2. Ano, se zpřísňující stavební normou už ano. Ale
                  Ano, se zpřísňující stavební normou už ano. Ale předtím – a to byla vcelku novinka a velmi drahá, většinou byl problém i s jejich váhou v rámci výměn – to bylo v exponovaných místech jen kvůli hluku.

                3. tento požadavek je ve stavebním zákoně „odevždy“ – tedy
                  tento požadavek je ve stavebním zákoně „odevždy“ – tedy alespoň 50 let. To že v době kdy se tak jako nějak v celé ČSxR – ČR „zhaslo“ ’90-’95 se vyrojili „šmejdi“, kteří sem dotáhli technologii z Rakouska, kde jsou ale návrhové teploty značně jiné, a jen kasírovali tučné zisky bez ohledu na základní (ne)funkčnost stavebních výplní, nelze brát za bernou minci. To že si stěžovala pouze hrstka postižených je bohužel zářný příklad kam vede neregulovaný „trh“ a snaha obchodních podnikavců vytunelovat lidem díru do hlavy aby se z nich stali platící bezmozci. Bohužel po předchozí čtyřicetileté devastaci úspěšně. Dodnes mám problém se sousedy kteří argumentují debilitou: „vždyť oni jsou odborníci, oni nejlépe ví jak se to má dělat“. Ale to je již úplně O.T.

                4. To je ovšem novinka i pro mne a to se o tuto oblast už 20
                  To je ovšem novinka i pro mne a to se o tuto oblast už 20 let zajímám. Pak nám ovšem klasicky selhal stavební úřad, protože ten stavbu povoluje a jaksi si nemůže nevšimnout v dokumentaci k ní zákonu nevyhovujících oken. Prostě je to jako se vším, co je tady v bordelistánu sice v zákonech, ale nedodržuje se, protože se nekontroluje a nepostihuje.

                5. Přesně zesumarizováno. Obávám se, že stavební úřad
                  Přesně zesumarizováno. Obávám se, že stavební úřad nemá (mo)mentální schopnosti posuzovat stavební dokumentaci ze stavebně-technického hlediska. Spíš bych hledal chybu a nechal si vysvětlit způsob výpočtu od projektanta.
                  K části se zákony – mnohokráte člověk narazí na nečinnost výkonné moci státu a bohužel místo žalob na nesprávný postup – úředníků, policie atd. a následného padání hlav (postihu lemplů) se organizují změny zákonů, které stejně jako na začátku nemá kdo vymáhat (rekurze na začátek) nehledě na to, že se v tom nastalém byrobordelu místo zákonů nikdo nevyzná. Bohužel většině lidu této země to nevadí. Chyba nastala v okamžiku kdy majetek vlastní lidé, kteří se nejsou schopni o něj fakticky starat. Připrovnal bych to k akciovým majitelům kteří řeší pouze to zda investice vynáší, nezajímá je stav toho do čeho bylo investováno. Je to ke zblití. Měli bychom jako lidstvo oddělit peníze od majetku. Bohužel nevím jak to smysluplně provést.

        1. Pokrok v počítačovém výkonu, průmyslové výrobě,
          Pokrok v počítačovém výkonu, průmyslové výrobě, materiálech nebo nanotechnologiích za posledních 10 let je tak ohromný, že pokud nedokážeme vyrobit ultrakapacitátory/solid state/Li-Air… baterie nyní, tak dřív by to tuplem nešlo.
          Asi by tedy byla mnohem dříve současná nízká cena/kWh a hlavně by se těžilo mnohem víc potřebných surovin. Ale pokroky v chemii/technologii baterií stejně táhly hlavně mobily/notebooky, takže bychom byli tam kde jsme nyní, jen by bylo všeho dostatek na mnohonásobně více EV.

          1. Jen si to tolik neidealizuj, za pokrokem je často jen náhoda
            Jen si to tolik neidealizuj, za pokrokem je často jen náhoda a ne buhvíjaká počítačová či technologická síla. Často je dostupná dokonalá technologie a nevi se co s ní. Viz třeba připad Gorilla skla, které muselo počkat na uplatnění až v mobilech protože v autoprůmyslu bylo nebezpečné. Nebo české nanofiltry na, pro které světoví výrobci neměli honem uplatnění. 😉

                1. Takže se do té „náhody“ musí lít peníze horem dolem aby
                  Takže se do té „náhody“ musí lít peníze horem dolem aby jednou, možná…

                  Jistě, může dojít k objevu nesouvisejícímu se záměrem, ale i v tom případě se do něčeho lejou peníze, i když je to něco jiného :).

                2. Je spousta laborek, které živoří a přesto dokaží
                  Je spousta laborek, které živoří a přesto dokaží přinést výsledky. Stačí se podívat na autodinosaury nebo softwérové kolosy, kteří vyhazují tuny prachů, aby pak museli koupit nějakou pidifirmičku páč ta ví jak na to, zatímco po ohromnejch dinosarskej vývojovejch týmech zůstala v laborkách a kanclech s prominutím akorát ohromná hromada howen na hajzlech a jinak nic . 😉
                  Viz třeba vstup Porsche (čili VW) do Rimacu a výsledkem je novej elektrickej Seat Cupra a dost možná i střeva slavnýho VW elektrospeciálu pro Pikes peak. Na jedný straně milijardy a na druhý pár milonů.

        1. no to nemá na idnesu to je někdo jiný 😉 Hele nevíš proč
          no to nemá na idnesu to je někdo jiný 😉 Hele nevíš proč mi na jednom noutasouj po kliknutí samo nabízí jména co už sem nekdy psal Anonymouš Virgin Fanta… a na druhým notasoj mi to nenabízí nic a pokaždý musím jesi chci se podepsat to vypisovat proto na to srr a publikuju zkráceně anonymouš ??? chrome w10

            1. dík k tomuhle debilnímu nastavení v debilním menu s
              dík k tomuhle debilnímu nastavení v debilním menu s debilním dizajnem sem se doklikal, ale nepomáhalo to. Čucham spíš chybu někde o level výš. Asi odinstaluju celý chrome, vyčistít počítač, registry, ručně vodmazat sračky páč prodaný avastovský céčko čert ví jesi ještě fachá a znovu chrome nainstalovat. A pak už jedině format ;)) Ale i tak dík

              1. Neni zac. Vim, z ena toto se prohlizec pta pri jeho prvnim
                Neni zac. Vim, z ena toto se prohlizec pta pri jeho prvnim pouziti, zda ma doplnovat text. Pokud to nepomohlo, tak zkusit dal googlit. Ale nejspis bude rychlejsi odinstalovat (vcetne pripadneho nastaveni, pokud na to bude dotaz) Chrome a zase nainstalovat. To, co popisujete, je zbytecne slozity. Narychlo jsme vycetl, ze pokud stranka neni zabezpecena (tato neni), tak Chrome nemusi doplnovat. Jelikoz Vam to nekde funguje, tak na to mozna existuje jeste dodatecne nastaveni (treba vyjimky). Jeste jsem nasel nejaky zasuvny modul Form Filler.

Napsat komentář