Elektromobilita v roce 2013: co říká křišťálová koule?

Křišťálová koule má jméno Pike Research a nabízí několik poměrně zajímavých postřehů týkajících se vývoje elektromobility v roce 2013. Globálně se má prodat více než 210 000 aut do zásuvky, tedy plug-in hybridů a elektromobilů. A to není vše.

Co říká křišťálová koule o roce 2013 ve vztahu k elektromobilitě?
foto: stevekrh19/sxc.hu

Asi nepřekvapí, že Pike Research předpovídá v roce 2013 krach několika start-upům v oblasti elektromobilů. Na to ale nepotřebujete být marketingový odborník aby vám bylo jasné, že a do roku 2014 nepřežijí.

Partička z Pike Research následně nabízí deset konkrétních bodů týkajících se vývoje v roce 2013. Vezměme to od začátku a poněkud stručněji.

  1. Kapitál se začne přelévat od výrobců elektromobilů k výrobcům baterií a komponent pro baterie. Kdo by to byl řekl – podle odborníků z Pike Research budou i nadále chemické koncerny jako DOW Chemical či BASF masivně investovat do vývoje nových typů anod, katod a elektrolytů.
  2. Trh s elektrokoly má globálně růst o 10 % na 33,6 mil. prodaných kusů. mají ale vyrůst o plných 50 % na 158 000 prodaných elektrokol. Amíci prostě na kole nejezdí moc rádi. Ani na tom elektrickém.
  3. Nástup 48V baterií. A to jak olověných, tak li-ion. Takové baterie by měly umožnit aby příslušenství vozidla mohlo být v provozu i v okamžicích, kdy motor právě neběží. S tím úzce souvisí další nově prorokovaná technologie, tzv. “coasting”. Viz. další bod.
  4. Coasting – nová technologie, která má klasické benzinové/naftové motory, resp. auta s tímto pohonem, posunout opět o krok blíž k hybridům. A to tím, že motory vypne. A to nejen, když auto stojí jak se to dnes děje díky využití Stop & Start, ale např. i když jede z kopce nebo si jen tak plachtí na dálnici. Nebo třeba řidič jen sundá nohu z plynu. BMW a Audi už údajně tohle testují a může to snížit spotřebu až o 10 %, zejména v kombinaci s vhodně nastaveným tempomatem.
  5. Německo se stane evropským lídrem v oblasti aut do zásuvky, jak elektromobilů, tak plug-in hybridů. No, to je překvápko! Své plug-in hybridy a elektromobily chystají Audi, Volkswagen i BMW, a tak je jasné, že se u západních sousedů příští rok konečně začne něco dít. Podobně jako Američané si totiž Němci raději kupují auta domácí výroby. Inu, není se co divit. V roce 2013 se tam má prodat na 14 000 aut do zásuvky, v celé Evropě pak asi 70 000.
  6. Technologie výměny baterií půjde k šípku, naopak se uchytí pronájem baterií namísto prodeje přímo s autem. K tomu není třeba komentář. Sbohem, Better Place, vítej, Renaulte, Daimlere a možná i Nissane!
  7. Chlapci a děvčata z Pike Research si myslí, že v roce 2013 Honda, Toyota, Daimler a Hyundai uvrhnou na trh PŘESNĚ 3442 aut na vodík. Nemá jít o prodej koncovým zákazníkům, ale těm fleetovým, případně půjde o testovací vozidla. To jsme zvědaví. 3442 a ani o jedno méně!
  8. Pomalé dobíjení bude důležitější než rychlé. Protože zásuvku má doma každý, zatímco rychlodobíjecí nebo alespoň “středně-rychle-dobíjecí” stanice jsou pořád ještě záležitost především center velkých měst.
  9. Umožní Evropa “dobíjení bez hranic”? Pike Research si myslí, že ano. To asi nikdy neviděli “Hry bez hranic”…
  10. Dost vtipům! Poslední předpověď je docela zajímavá: marketéři si myslí, že náklaďáky do zásuvky v roce 2013 žádné terno nebudou. A ani potom. Poněvadž velká nákladní auta budou jezdit především na levný zemní plyn. Tuhle předpověď potvrzuje i nedávná konference o japonských čistých technologiích – Japonsko intezivně testuje trucky na a podle všeho je tohle hodně zajímavá cesta do budoucnosti drahé ropy a čím dál tím levnějšího zemního plynu.
GreenCarCongress, Pike Research

10 Comments on “Elektromobilita v roce 2013: co říká křišťálová koule?”

  1. Jenom by mě mohli analitici
    Jenom by mě mohli analitici vysvětlit PROČ bych proboha platil měsíční „nájem baterií“? Když sem se díval na Renault kolik chcou měsíčně nájem za akumulátory, tak tolik neprojezdím za měsíc v benzinu, proč bych za takové situace (když teda nebudu myslet jako Kalousek či Nečas a jiné „msvazáci“ či pseudopodnikatelé analatici bank apod.) si takové auto koupil a upsal se platit nájem větší než co dám za benál + platit elektřinu?

    V USA se prosadila TEsla, která prodá celek a žadné měsíční výpalné, za takové situace Renault nemá v USA šanci. Když v EU bude jenom jeden hdybrid(+-100 na baterky pak benzin) tak si Renault neškrtne dlouhodobě ani v evropě….

    1. Nevím, proč hned taková
      Nevím, proč hned taková nenávistná slova jako „výpalné“. Renault prostě nabízí možnost získat relativně levně elektromobil za cenu toho, že akumulátory si budete muset pronajmout. Pokud je to pro vás nevýhodné, tak to prostě nekupujte. Vaše stesky mi přijdou stejně absurdní, jako kdybyste se rozčiloval, že přece nebudete platit nějaké měsíční výpalné v podobě nájmu, když si můžete koupit vlastní barák.

      1. Tak hlavni obsah co jste
        Tak hlavni obsah co jste nezminil(asi se nehodi pri argumentaci). „PROČ PLATIT NAJEM ZA BATERKY ROVNAJICI SE MESICNIM NAKLADUM ZA BENZIN“. Tak pro me ktery nepochopil vase prirovnani.

        Kdyz prirovnani k bytu, tak bych rekl koupit byt za 10mega a platit najem za nabytek nebo koupit byt a vlastnit nabytek svuj.

        Takze Ctirade pro me nechapaveho co analytici tak oslavuji jako vec co prezije „proc platit najem za baterky + elektriku“ kdyz najem me stoji to co benzin a nemusim platit navic elektriku? Tedy krome dobreho pocitu „udelal jsem neco pro prirodu a prispel na platy manageru“, tedy nejakou pridanou hodnotui co mi to da? Kor v ceskych krajich nezaplatim mesic a druhe mesic me bude klepat na dvere exekutor a ja jenom lezel v nemocnici…

        1. Jak nezmínil? Naprosto
          Jak nezmínil? Naprosto jasně jsem napsal, že když je to pro vás nevýhodné (protože pro vás (!) je nájem za baterky srovnatelný s cenou projetého benzínu), tak to nekupujte. Ale to přece neznamená, že nejsou lidi, co toho benzínu neprojedou za měsíc několikanásobně víc a tudíž se jim to vyplatí. A když ne, tak prostě tenhle tah Renaultu nevyjde a prodělá. Tak funguje volný trh. Vy se tady vztekáte, jako kdyby vám to někdo nutil násilím.

          1. Tak abych to zhrnul pro
            Tak abych to zhrnul pro někoho to je výhodne? V zemi která se jmenuje ČR? Vtip ne? Jedna věc je říci je to současný vývoj co je na trhu a druhá se slepě zastávat predikce „analytiků“ jak je to skvělé obchodní tah…

            Berme realitu aspoň papírově, nikoliv „analytické výplody“:

            Renaul ZOE(elektro)20.600eur(+-520k kč)+ pronájem baterek 79euro(+-2k kč) + palivo(+-dle diskusí 0,5 kč/1km).

            Tomu +- autobus odpovídá škoda CityGo nebo Fabia (asi jako kdo má pohled).

            1) Fabia benzin cena: +-250k, spotřeba 1,75kč/km
            za pronájem najedu +-1100km za měsíc
            2) Citygo benzin cena: 210k spotřeba: 1,3kč/km
            za pronájem najedu +-1500km za měsíc
            3) CityGo CNG cena: 270k spotřeba: 3,2kg/100kg = 0,8kč/km
            za pronájem najedu +-3800km za měsíc

            (benzin sem počítal 33kč/1l a CNG 27kč/kg)

            Beru normalní člověk by musel najezdit u CNG denně 122km(31dnů) než by se mohlo porovnávat, kdo má levnější palivo. Až na dopravce co jezdí celou evropou či několikrát se otočí Praha-Brno nenajezdí až na výjimky nikdo tolik kilometrů. Ale když připočtu, že dopravce po evropě potřebuje jezdit kdekoliv a nekde zrovna Renault udělal výměnné stanice, pak jsme opět tam kde sem byl.

            Takže opět „pro mě nechápavého člověka vlastnící pouze selský rozum a ne genialitu analytiku“ minapište „pro koho je to ekonomicke?“ asi nechápu analytiky tak dobře jako vy tak mi to vysvětlete co nechápu správně.

            P.S. Omluva těm kdo si koupi jete kangoo s německa, tam by se to asi vyplatí, ale u nového….

              1. Vážený pane Ctirade,
                Vážený pane Ctirade, fakta ukazují opak i u nás ve firmě v německé divizi máme elektromobily. Fungují na principu výměny akumulátorů. ALE baterie vlastní podnik, ALE je to jenom „zelená ukázka myšlení podniku“ jinak řečeno moderně PR. Faktem je, že firma pomalu přechází na CNG. Takže v reálu pokud firma najezdí stovky kuilometrů nepoužije elektro, použije LPG nebo CNG. Takže to nejsou nadávky. Zatím sem dal jenom fakta a vy jste neměl ani tu „slušnost použít demagogiu“, ale jenem je to jak říkám a nejinak bez faktů.

                Podnik funguje na principu opotřebení automobilu, tj. u nás najede cca 150k-200k km a jde pryč a když se do té doby „nezaplatí“ tím že se změní technologie pohonu je nemožné ho nakoupit.

                Je rozdíl koupit ojeté auto z německa a pak jenom vyměnit baterky, je rozdíl koupit auto v Londýně kde dostanu hodně velké úlevy či dotace (nemám poplatek za vjezd do centra a nemusím platit daně), to samé USA (úlevy na daních). Pokud někdo řekne v ČR, že je výhodnejší(ekonomické) koupit nový automobil pak nemá akonomické myšlení…

                P.S. mít koníčka a podporovat elektromobilitu je něco jiného než se chovat ekonomicky. Je možné že pan Ctirad pohled ekonomické považuje za nadávání, já to považuju spíše za realistiký pohled na věc.

                1. Aha, takže místo prostého
                  Aha, takže místo prostého konstatování „mě se to nevyplatí“ bylo nutné si zarýt hned do všech od vlády, přes anaylitky až po Aštara Šerana a když někdo namítne, že se to třeba někomu může vyplatit, tak je to hned demagog. Tak to potom jo.

Napsat komentář