Elektromobilem kolem republiky: 1300 km v mrazech s Hyundai Ioniq Electric

redakce - 25 Únor 2021

Dvojice nadšenců se ve starém dobrém elektromobilu Hyundai Ioniq Electric (28 kWh) vydala na 1300 km dlouhou cestu kolem České republiky.auto elektromobil Hyundai Ioniq EV

Optimismus Petra a Radima (vpravo) před cestou.
foto: archiv Petr Beneš

autor: Petr Beneš

Trasa kolem republiky je vytyčená Českou asociací pro elektromobilitu. Trasa měří přibližně 1300 km. Jako první tuto trasu jela posádka Michal Žďárský a Radek Pecák, na cestu vzali Hyundai Kona Electric 64 kWh. Jejich cesta ukázala, že tento elektromobil je plnohodnotné auto.

V rámci projektu Autonabíječka.cz jsme s Radimem Ročkem chtěli zopakovat cestu v jiném elektromobilu a pojmout ji jako skvělou příležitost k získání cenných dat s ohledem na:

1/ rychlost dobíjení během delší zátěže
2/ spotřebu při jízdě v horách s velkým převýšením
3/ vliv mrazivých teplot na rychlost dobíjení a spotřebu.

Cestu jsme mírně modifikovali kvůli pandemické uzávěře Trutnovska. Na dobrodružství jsme vzali Hyundai Ioniq Electric 28 kWh. Tento elektromobil používám na veškeré svoje cesty. Zkušenosti s tímto elektromobilem jsem zde již publikoval.

Trasa Petra Beneše a Radima Ročka elektromobilem kolem republiky. Pozn.: čísla značí průjezdné body.

Trasa Petra Beneše a Radima Ročka elektromobilem kolem republiky. Pozn.: čísla značí průjezdné body.
foto: archiv autora

Chtěli jsme vidět, jak to technologie „dává” a popřípadě kdy to „nedává”. Naše cesta byla testem, vůbec to nebyla standardní cesta běžného cestujícího. Nejeli jsme na spotřebu, nejeli jsme na čas. Tak je potřeba tuto cestu vnímat.

Nevěděli jsme, co můžeme od elektroauta a jeho dojezdu čekat v podmínkách, které v době testu panovaly – silný mráz a převýšení v Jeseníkách, kde je navíc řidší síť dobíječek.

Původně jsme mysleli, že cestu zvládneme na 10 dobíjení. Nechtěli jsme baterii hluboce vybíjet, schválně jsme plánovali rezervu na min. 30 km dojezdu pro případ problémů. S předpovědí počasí slibující silný mráz se plán změnil na 11 dobíjení.

Uzávěra Trutnovska kvůli epidemiologické situaci udělala poslední „zásek“ do plánu. Trutnovsko jsme samozřejmě museli objet a tím se nám zvýšil počet dobíjení. V sobotu 13. února krátce po 7:30 plni optimismu vyrážíme z Brna. Auto ukazuje dojezd 222 km na plné nabití.

Mráz a stoupání cestou na E.ON dobíjecí hub ve Vystrkově znamenají spotřebu 24 kWh/100 km. Věděli jsme, že toto byl „nejžravější“ úsek.

Dále jedeme na dobíječky v Českých Budějovicích, poté v Přešticích a s následnými průjezdy Plzně a Karlových Varů dojíždíme na dobíječku v Ostrově nad Ohří. Naše spotřeba se výrazně snižuje k něco málo přes 15 kWh/100 km.

Jízda podhůřím Krušných hor směrem na Trmice u Ústí nad Labem znamená nejnižší úsekovou spotřebu pod 14 kWh/100 km.

Dobíjení v Liberci

Dobíjení v Liberci
foto: archiv autora

Příjezd do Liberce je ve večerních hodinách, během dobíjení plánujeme objezd Trutnovska a volíme velmi opatrnou strategii dobíjení. Dobíjet budeme v Jičíně a poté v Rychnově nad Kněžnou.

Do Rychnova přijíždíme v půl jedné v noci. Cestou se začíná projevovat zima ve své plné kráse. Mrznoucí mlhy v mínus 16 stupních, zmrazky na silnicích. Spotřeba do Rychnova je pod 17 kWh/100 km. Na to, jaké jsou podmínky na silnicích to považujeme za dobrou hodnotu.

Zmrzlý Rychnov opouštíme s otázkou, jak to bude vypadat dál. Opět volíme opatrnou strategii a chceme trochu dobít v Olšanech. To by nám mělo umožnit bez problémů překonat výjezd z Rychnova do cca 800 m.n.m. a následný sjezd serpentinami do 300 m.n.m. na Červenovodské sedlo (ano, Červenovodské; známější Červenohorské je vedle) a opět vystoupat do 894 m.n.m. na vrchol Skřítek za Šumperkem. Na silnicích je souvislá vrstva ujetého i rozbředlého sněhu. Oceňujeme u Ioniqa ovládání rekuperace pádly pod volantem. Je to komfortní a rekuperace umožňuje plynule zpomalovat nejen na sněhu.

V Olšanech o půl třetí v noci, kdy je teplota mínus 12 a je krásně jasno, máme problém. Rychlodobíječka nejede. Rozhodujeme se zapojit AC dobíjení a odpočinout si. Později si uvědomíme, že 12 km daleko (nebo blízko?) je rychlodobíječka v Zábřehu! Tam tedy dobijeme do maxima, co dovolí auto (94%, displej ukazuje dojezd193 km) a jedeme směrem na Opavu přes Bruntál a vrchol Skřítek. Pozn.: dobíječka v Olšanech již funguje.

Po pár kilometrech máme další problém. Později jsme ho pojmenovali „navigační chyba způsobená softwarem“. Ani dodatková cedule „v zimě se cesta neudržuje“ nebyla dostatečným varováním. Po pár desítkách metrů je silnice široká na jedno auto, vyjeté koleje, spodek auta často drhne o zmrzlý sníh. Couvat zpět už raději ne.

V mínus 15 stupních a ostrých zatáčkách jsme tento úsek zvládli. Kolem Rýmařova je nejnižší teplota, a to mínus 18 stupňů. Je škoda, že kolem silnice č. 11 do Opavy nejsou zásněžky, aby se netvořily sněhové jazyky. Na to, že silnice do Opavy je hlavní tah, je pokrytá vrstvou navátého a rozježděného sněhu. Po příjezdu do Opavy víme, že nejhorší úsek je za námi se spotřebou těsně nad 16 kWh/100 km.

Po dobití v Opavě odjíždíme v půl sedmé ráno v mínus 5 stupních směrem na Nový Jičín a poté do Zlína. Na silnicích je břečka, sněhové jazyky, mokro i sucho. Prostě všehochuť a začíná i houstnout provoz. Spotřeba Nový Jičín – Zlín je pod 14 kWh/100 km.

Poslední rychlodobíjení ve Zlíně volíme opět na jistotu „do plna“. Čeká nás už jen přejezd Buchlovských kopců a dálnice do Brna.

Poslední dobíjení v krásném slunečném počasí a -9 °C.

Poslední dobíjení v krásném slunečném počasí a -9 °C.
foto: archiv autora

Po takřka 28 hodinách jsme v cíli. Zde jsou některá statistická data:

hyundai ioniq electric

Podrobný průběh cesty včetně poznatků z jízdy, z dobíjení, videa, hlášky z cesty, perličky a jiné informace najdete na webu autonabijecka.cz.
foto: archiv autora

Celkem 1305 km. Doba jízdy 21:12 hod. Doba dobíjení 5:50 hod. Zbylá hodina jsou prostoje. Počet rychlodobíjení: 13. Celkem 6334 výškových metrů nahoru a stejný počet dolů.

Průměrná spotřeba odečtená na displeji v autě 16,4 kWh/100 km. Průměrná spotřeba odečtená z displeje dobíjecích stanic 17,4 kWh/100 km.

Celková spotřeba odečtená z displeje dobíjecích stanic: 227,7 kWh (pozn.: auto odjíždělo plně dobité a po příjezdu do cíle bylo opět dobito do plna).

Celková cena za dobíjení 1500,6 Kč, nebo-li 1,15 Kč na kilometr. Kvůli nejnižší ceně za km jsme však trasu určitě nejeli.

Nejeli jsme na čas, nejeli jsme na spotřebu. V daných podmínkách považujeme dobu strávenou na cestě, dobu dobíjení i výslednou cenu na km za skvělou. Pokud bychom baterii vybíjeli více, počet rychlodobíjecích zastávek mohl být 11, možná i 10. Záměrně jsme dobíjeli častěji.

I přes to, že naše putování nebylo typickou cestou, kterou jakýkoliv řidič běžně jede, ověřili jsme, že elektromobil zvládne vše. Na všech dobíjecích stanicích s výjimkou jedné (Vystrkov), jsme dobíjeli výhradně konektory a kabely s logem Phoenix Contact.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele runner42

13. února byl denní průměr energetického mixu 443g CO2 na vyrobenou 1kWh, tudíž při nabíjení z veřejné sítě jste nás obohatili o zhruba 100kg CO2.

Což je naprosto stejně jako u spalovacího auta stejné třídy.

Tak vám moc děkujeme.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan podporující referendum o setrvání v EU.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Kde? V ČEZku? To jo, máme tu pěkný bordel. Ani zázračné jaderky to nevytáhnou výš.

Obrázek uživatele ozana

Jasně, výroba paliv z ropy za sebou má nula CO2.

---

Свободy Алексею Навальнomy!

Sprosté debily ignoruji.

To není problém EV ale našich čoudících elektráren. Ale i tak to vychází na 76g/km. Nevím jestli by to spalovák dokázal.

---

Renault Zoe ZE50 *** FVE 4,55 kWp

Obrázek uživatele ElectricCarsTV

Veľmi pekné čísla čo sa spotreby týka. Osobne som Ioniq vlastnil a spravil s ním 114.000 km. Veľmi efektívne auto.

---

Jazdím na Tesle Model 3 Performance
YouTube - Electric Cars TV

No je to vlastně dost smutný test.

BEV mají 100% svoje místo a jsou skvělé, ale bude nějaký čas trvat, než z nich budou opravdu plnohodnotná auta schopná splnit všechny požadavky srovnatelně se spalovákem.

Z testu vyplývá několik alarmujících zjištění.
1. 1,15/km při spotřebě 16kwh (a není jasno, kde proběhlo první a poslední nabití)
2. dnešní BEV není vhodné na dálkové jízdy - je nutné upravovat itinerář dle dobíjení/dobíječek/funkčnosti
3. Zbytečně těžká auta.
4. 5,5h nabíjení na 21h jízdy spalovákem..25% času jízdy. Hodina prostojů bude na wc akorát
5. Vysoká cena a podle dosavadních informací vysoká ztráta hodnoty

A nemluvím o baterii jejímu problematickému stárnutí...

Mám obavu, že když jsem si BEV nekoupil předloni, jak jsem plánoval, už si ho nekoupím.

Obrázek uživatele ozana

Všichni jezdíme 1300km každý den...

---

Свободy Алексею Навальнomy!

Sprosté debily ignoruji.

To je to "spalovací" myšlení. Oni si myslí, že cena paliva je pořád stejná. Ale my máme většinou "benzinku" doma.

---

Renault Zoe ZE50 *** FVE 4,55 kWp


ChargeUp! - Komplexní dodávka dobíjecích stanic a souvisejících služebVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Nabíječky elektromobilů Circontrole-stationAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil